Hae Anna.fi-sivustolta

Juhlavieras, älä kysele tyhmiä!

Viestiketju osiossa 'Kodin juhlat' , käynnistäjänä Turpa tukkoon!, 14.06.2007.

1. Turpa tukkoon! Vierailija

Nyt kun suvut taas kokoontuvat kesähäihin, rippijuhliin, puutarhakutsuille, sukujuhliin ja milloin mihinkin, niin haluaisin muistuttaa eräästä itsestään selvästä asiasta: Toisten ihmisten henkilökohtaisia asioita, esimerkiksi lasten hankintaa, seurustelusuhteita tai avioliittoa, koskevia asioita EI ole kohteliasta udella! Minusta tämän pitäisi olla täysin itsestään selvä asia täysijärkisille aikuisille, mutta näin ei taida olla.

Omassa kolmikymppisten naisten kaveripiirissäni käytiin keskustelua siitä, kuinka tuleviin sukujuhliin on suorastaan kiusallista, vastenmielistä ja pelottavaa mennä. Aina löytyy joku tökerö täti tai setä, joka tulee taputtelemaan vatsaasi mairea ilme naamallaan, kyselee, että koskas teille perheenilisäystä tai pääsekö jo kohta teidän häihinne, miksette vielä ole hankkineet lapsia tai menneet naimisiin, eikö ole kosittu ja missäs se sinun poikaystäväsi on, ihan vaan yksinkö elelet, minkä takia...

Jep, ystäväpiiriini kuuluu mm. onnettomasta rakkauselämästä koko viime talven kärsinyt sinkku, pariskunta, joka on juuri saanut keskenmenon sekä toinen pariskunta, joka on päättänyt olla hankkimatta lapsia. Ajatelkaa, kuinka kiusallisia tällaiset puolituttujen utelut heille ovat!

2. NOT Vierailija

Juuri nain! Joillekin se vaan on niin ylivoimaisen vaikeaa olla utelematta toisten yksityisasioita. Tuntuu, etta joiltakin puuttuu kokonaan kyky ajatella asioita toisten nakokulmasta ja sita milta tuntuisi, jos heilta itseltaan kyseltaisiin jostain henkilokohtaisesta asiasta mihin he eivat halua vastata (vaikkapa virtsankarkailuongelmista!:)

3. joskus miettinyt Vierailija

Olen joskus miettinyt, mitä tapahtuisi, jos alkaisi vastaamaan kaikkiin uteluihin rehellisesti. Esimerkiksi vastaamalla rehellisesti kysymykseen "mitä kuuluu", voisi saada aika mielenkiintoisia reaktioita, silloin kun mies pihtaa ja mutta itseä panettaisi koko ajan, eikä töihinkään meinaa pystyä keskittymään. Tai jos on harvinaisen seksintäytteinen viikko, voisi kertoa kuin on mennyt kaikki päivät töissä ja illat naidessa mitä erikoisemmilla tavoilla.

Osaisivatkohan tädit auttaa?

4. ehdotuksia Vierailija

Rehellisyys onkin paras tapa lopettaa kyselyt. Jos kysytään, onko tulossa lapsia, niin sanotaan vaan lyhyesti, että Ei, sillä emme halua lapsia / Ei, sillä emme voi saada lapsia. Sitten voikin jo vaihtaa puheenaihetta "Onko teidän Taunolla vielä ollut se alkoholiongelma, jonka olemassaoloa ei myönnetä?" tai "Mikset ole vieläkään saanut laihdutettua itseäsi normaalimittoihin?"

Toinen konsti on valehdella ummet ja lammet, jotta kysyjä pelästyy, eikä halua kysellä lisää. Lapsista uteluun voi vastata, että "Ei me voida ottaa lapsia, kun lääkäri totesi meidät allergisiksi niille." "Onhan meillä lapsia, kolmas syntyi keväällä. Ne on vaan niin rauhallisia lapsia, ettei niitä kyläillessä edes huomaa."
    Ja mieskyselyihin voi vastata vaikkapa, että "Oli mulla mies, mutta sitten mä yksi päivä vaan jotenkin napsahdin......" "En minä omaa poikaystävää tartte, kun miehesi on niin hyvä tyydyttämään kaikki tarpeeni. Ja osaa viemärinkin avata. "

5. ihmettelen kauhiast Vierailija

Öööö...minkäs takia te sinne sukujuhliin menette, kun teiltä ei saa kysyä mitään? Aina olen minä tyhmä kuvitellut, että siellä tutustuttaisiin vähän pintaa syvemmältä sukuun.
    Eikös samalla vaivalla vois mennä vaan kapakkaan syömään ja tehdä joku kotiseutukierros ihan yksin?

6. Minun vuoro Vierailija

Minä kyselen häpeilemättä kyllä. Ettei mitkään asia unohtuisi, kirjoitan jo päiviä ennen listan ja numeroin kysymykset sekä ne pointit joita tulee kaivella ,kun vastaus tulee. Listalla on yläkulmassa henkilöiden nimet joista ei vielä tiedä kaikkea tai jotain asiaa varmasti. Jos he välttelevät minua, niin hankkiudun vaan seuraan jonkin verukkeen varjolla, on pysyttävä kintereillä sisukkaasti, siihen nimittäin väsyy ja lopuksi vastaa mutta penään niin kauan, että se vastaus sitten on takuulla todenperäinen. Tähän asti kaikki on päätyneet rupattelemaan kanssani. Kyllä asioista pitää keskustella ja sukulaisille on kerrottava missä mennään tai suvusta ulos. Pidän säännöllistä puhelinyhteyttä kaikkiin ja jos joku aloittaa uuden suhteen, pyydän hänet meille kahville ja esitteln suvun ja sen jäsenet, elämänkerrat ja tämänhetkisen tilanteen, että saa olonsa kotoisemmaksi eikä turhia jänistä uutena tulokkaana. Sen jälkeen informoin muille millaisesta henkilöstä on kyse, soveltuuko vai tuleeko vaikeuksia. Näin on elämä helpompaa ja kenelläkään ei ole peiteltävää. On hyvä ja avoin olo.

On erittäin epäkohteliasta vaieta tai valehdella kun kysytään mikä on vikana jos lapsia ei ala kuulua tai ei muka halua. Kyllä niitä kuuluu olla ja turha temppuilu loppuu kun siitä yhdessä päätetään.

7. kyllä kait Vierailija

... xD sainpas makeat naurut edellisen kirjoituksesta!!! Ette vain olisi tätini, tekstisi oli kuin hänen suustaan :))))) puuttui vain se, että kun hän ajaa talomme ohi autollaan, ja jos vieras auto seisoo pihassamme, tulee hän väkisellä taloon utelemaan vierasta :)))

8. ouboy Vierailija

Näin on, valkovuoto-ongelmat, lääkekuurit jonka vuoksi ei voi just nyt ottaa viinaa, entisen miesystävän kuolemahan oli itsemurha, kun ...kyllä. Tämä on se herkullinen hetki, jota koko pitkän talven odottaa. Kunhan muistaa piilottaa omat tilitiedot, reseptilääkkeet, likapyykit kassakaappiin.Nuuskimaan tulleet sukulaiset, voi että on ikävä!

9. Minun vuoro Vierailija

No minä en kyllä väkisin sisälle mene. Ovi avautuu aina ennen kuin ovikello uhkaa palaa. Jätän sormen painamaan sitä viimeistään kolmannella soittokerralla, voihan olla, että sitä ollaan vessassa, saunassa, kuulokkeet korvilla tai " niissä puuhissa". Niille touhuille on aina aikaa mutta ei silloin juuri kun voikello soi. Tuntemattomista autoista otan rekisterin ylös ja tarkistan sen, ettei läheiseni ole tietämättään jonkun epämääräisen ihmisen kanssa tekemisissä. Ilmoitan hänelle kyllä itselleen sitten tutkimukseni tuloksen, että saa rauhan ajatuksilleen tai lopettaa suhteen. Näin on läheisilläni turvallinen olo kun tietävät, että heidän tekemisensä kiinnostaa ja he ovat tärkeitä. Viimeksi kastetilaisuudessa kuultiin sisareni tyttären miehen sedän veljen toistuvista peräaukko fistuli vaivoista. Hyvä kun puitiin se siinä aterioidessa koska nyt hän osasi mennä hakemaan hoitoa oikeasta paikasta ja vaiva on helpottumassa. Kaikki oli iloisia ja tyytyväisiä, saatiin lapselle nimi ja kaukaiselle sukulaiselle peräaukkohoito. Kaikesta on hyötyä elämässä.

10. Määkin ihmettelen Vierailija

Miten niin "ei saa kysyä mitään"? Minä juttelen oikein mielelläni viime aikojen kuulumisistani: töistä ja opinnoista, kesälomareissusta ja lomasuunnitelmista, meneillään olevasta remontista ja harrastuksistani. Mutta lasten hankinnasta tai avioliittoni tilasta en mielelläni keskutele muuta kuin aivan lähimpien ystävieni kanssa. Pidän kommenttiasi todella omituisena. Et taida olla sosiaalisesti kovin lahjakas? Minusta jokainen aikuinen ihminen ymmärtää, että on kuulumisten vaihtaminen on eri asia kuin henkilökohtaisten ongelmien puiminen. Vai selvitätkö sinä gynekologisia vaivojasi tai kerrot lapsettomuushoidoistasi kahvipöydässä sille pikkuserkun vaimolle?

11. Minun vuoro Vierailija

No voi ihmettä. Kyllä jos esim. kierukka on poistettu, se entinen kuuluu panna kiertämään kahvipöydässä, että näkee kaikki mitä vekotinta on kanniskellut sisuksissaan pari vuotta. Mitä salaamista siinä on? Epikriisit kuuluu kuljettaa mukana myös, niissä on sopivaa lukemista jokaiselle. Näin kaikki tuntevat sinut syvemmältä ja sisäinen kauneutesi pääsee esiin.

12. tieto helpottaa Vierailija

Kyllä jotain asioita pitää voida kysyä.
    Ylioppilaalta voi kysyä tulevaisuudensuunnitelmia.
    Muutama kuukausi sitten vihityltä parilta voi kysyä vauvakuulumisia.
    Jne.
    Ne ovat ihan luonnollisia kysymyksiä. Jos tuore aviopari vastaa, ettei ole vielä tärpännyt, niin se on hyvä vastaus. Jos pari vastaa, että yrittävät vasta muutaman vuoden kuluttua, se on hyvä vastaus. Jos pari vastaa, etteivät halua lapsia, se on hyvä vastaus.

Jos pari selvästi haluaa lasta pian, mutta vauvauutisia ei kuulu eikä näy, niin osaan olla hienotunteinen, enkä jokaisella tapaamisella kysele tai olen kokonaan kyselemättä.

Toiselta parilta voin muutaman vuoden kuluttua kysyä, joko lastenhankinta on ajankohtaista. Ja voin toivottaa onnea, jos se on sitä.

Kolmannella parilla voi olla edessään yllätysraskaus ja taas osaan olla hienotunteinen.

Vaan en osaa automaaattisesti ohittaa elämän luonnollisia juttuja.

13. NOT Vierailija

Sellainen pointti tahan, etta jotkut ovat voineet yrittaa lasta VUOSIA ennenkuin menevat naimisiin. Serkkuni ja hanen vaimonsa olivat olleet yhdessa 6 vuotta ja yrittaneet lasta 4, ennenkuin menivat naimisiin. Ihan sivusta tuntui pahalta, kun heilta sitten haiden jalkeen vahan valia kysyttiin vauvauutisista. Heille se oli arka asia.
    Miksi se muuten ihmisia niin kovasti kiinnostaa aikooko joku hankkia lapsia vai ei? Varsinkin, jos kyseessa ei ole edes kovin laheinen ihminen. Mita valia on onko naapurin Maijan siskon tytolle tulossa lapsia vai ei? Kyllahan sen sitten nakee kun lapsi on maailmassa (tai sitten ei).

14. Jepjepjep Vierailija

Käyn mielelläni sukujuhlissa ja suku on minulle tärkeä, mutta en minäkään välttämättä halua kertoa yksityiskohtia viimeisimmästä keskenmenostani. Erityisen kivoja ovat kommentit, että "kyllä sinunkin pitäisi jo hankkiutua raskaaksi, kun et tuosta enää nuorene"...

15. se täti Vierailija

Näin ollaan kyselty iät ja ajat. Mikä siinä on, että nykyajan muijat ei kestä pientä kyselyä? Ei kannata hernettä nokkaansa otta, vaan vastata ihan rehellisesti vaan, miten on asiat.

16. toinen täti Vierailija

Olen samaa mieltä. Jos tulee sitten joku kysymys lyhyeen vastaukseen, voi jo sanoa, ettei halua keskustella aiheesta. Tyhmempikin täti ymmärtää vaieta.

17. ihmettelen kauhiast Vierailija

Minä tarkotin tuolla "pintaa syvemmältä"-ilmauksella ikäänkuin toisen sieluun ja ajatuksiin tutustumista, en ihan emätintä ajatellut.
    Pidän sun kommenttias todella omituisena, taidat olla ihan vaan yleensä vähemmän lahjakas? No suvi sullekin.

18. Sitten kun vastaa rehellisesti itselle kipeästä asiasta, sitä yleensä tuleekin loukanneeksi sitä joka kysyy. Sitten tulee kommentteja: "olishan tuonkin nyt voinut nätimmin sanoa..."

Minulle sukujuhlat eivät ainakaan vielä ole olleet kauhistus, koska sukulaiset ovat tupanneet olla hyvinkin "sivistyneitä" tällaisissa asioissa. Hauskaa on ollut silti ja voitu jutella kaikenlaisista asioista (myös sieluun ja ajatuksiin tutustumista: tiedoksi ihmettelen kauhiast -nimimerkille), mutta ei siihen kuulu sellaiset utelut, jotka voivat olla vastaajalle arkoja paikkoja.

Joskus tällaiset arat asiat saattavat olla hyvinkin henkilökohtaisia, joista kuitenkin ollaan jo selvillä (esim. alkoholismi), mutta esim. lasten saanti on niitä asioita, joista ei KOSKAAN voi olla varma. Siksi en itse lähtisi keneltäkään sellaista kyselemään.
    Tiedän liiankin hyvin miltä se tuntuu keskenmenon ja pitkän yrityksen jälkeen... Olisi todella noloa ja kamalaa saada joku vaikka itkemään omilla uteluillaan.

Jos siis uteliaat tädit voisivat udella jotain "arkisempia" asioita?

19. Jepjepjep Vierailija

Juuri näitä tarkoitin omalla kommentillani! Miten ensiksikin kertoa tuoreimmasta keskenmenosta niin, ettei kysyjä nolostu ja etten minä itse puhkea hysteeriseen itkuun? Eipä taida olla hyvää tapaa tähän olemassakaan.

20. Se toinen täti Vierailija

[quote="Joskus tällaiset arat asiat saattavat olla hyvinkin henkilökohtaisia, joista kuitenkin ollaan jo selvillä (esim. alkoholismi), mutta esim. lasten saanti on niitä asioita, joista ei KOSKAAN voi olla varma. Siksi en itse lähtisi keneltäkään sellaista kyselemään.
    Tiedän liiankin hyvin miltä se tuntuu keskenmenon ja pitkän yrityksen jälkeen... Olisi todella noloa ja kamalaa saada joku vaikka itkemään omilla uteluillaan.

Jos siis uteliaat tädit voisivat udella jotain "arkisempia" asioita?[/quote]

Sittenhän voin pitää sinua sellaisena, joka ei siedä lapsia, eikä missään tapauksessa halua niitä. Tästä saadaan tätiporukassa kunnon panettelut aikaiseksi. Jos kertoisit vaikeuksistasi edes yhdellä sanalla tai antaisit vaikka äitisi kertoa, niin liittäisimme sinut rukouksiimme.

21. Hortensi Vierailija

Ai hitto, miten nauratti tämä viesti. :D Eikä kuvaus ollut edes kovin kaukana todellisuudesta, sillä näitä uteliaita onnettomia kyllä riittää varmasti meidän jokaisen lähipiirissä. :)

22. :D:D:D Vierailija

mulla oli tollanen NAAPURI, kutsui itsensä (=änkesi) väkisin kylään kun muutin ja kesällä täytyi aina yrittää olla omalla pihalla oikein hiljaa jottei vain täti olis huomannut ja tullut jutteleen aidan yli (rivitalo). ja kysymykset tosiaan tuota luokkaa, vaikkei tunnettu toisiamme laisinkaan. muutenkin kyseinen täti piti taloyhtiön asukkaita "kauhun vallassa" ja kuvitteli suunnilleen omistavansa koko lähiön. täti asui päätyhuoneistossa ja minä siinä vieressä, joten jouduin epäonnekseni kuuntelemaan tädin valitusta siitä kuinka tuokin A6.n asukas tuli taas toissa yönä myöhään kotiin varmasti humalassa, kuulin kuinka ovi kävi, ja kuinkas se sinun sulhasesi, ei sunkaan se ota viinaa, jaa ette ole kihloissa, no miksi ette?
    minun kämppääni seuraavan asunnon omistaja oli kasvattanut pihansa ympärille kunnon viidakon niin ettei läpi nähnyt edes talvella, enkä yhtään ihmettele miksi! täti olisi varmaan vaikka ruvennut huutelemaan minun pihani yli, jos olisi nähnyt ko. tyypin ulkona.
    kyllähän se oli mukava muuttaa sitten sen "sulhasen" kanssa toiselle puolelle kaupunkia ja jättää täti kuulustelemaan seuraavaa uhria...
    onneksi mulla ei ole yhtään noin karmeaa sukulaista, mutta kyllä tuollaisia ihmisiä on oikeasti!!!

23. Suku on pahin Vierailija

Eräs mies kerran kommentoi minun suhteeni lapsettomuutta sillä viissiin että, kyllä täytyy suhteessa olla jottain vikkaa,kun ei lapsia ala kuulumaan.

24. yks yrittäny Vierailija

Tuollaisen panetteluporukan rukouksia ei kaipaa kukaan.

25. Minun vuoro Vierailija

Vai ei kaipaa. Kyllä kaipaa, ainakin minä. Mikä sen hienompaa kun saada pahanilkiset panettelijat kerran polvilleen, oli syy mikä hyvänsä. Siinä kun on sitten miettimistä monelle, tekijälle ja näkijälle, kuulijalle ja kuvailevalle.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri