Hae Anna.fi-sivustolta

Juhlavieras, älä kysele tyhmiä!

Viestiketju osiossa 'Kodin juhlat' , käynnistäjänä Turpa tukkoon!, 14.06.2007.

1. Täti 30 v. Vierailija

Kyllä se vaan niin on, että rehellisesti vastatessaan ei koskaan voi tietää, miten vastapuoli reagoi. Eräänkin tuttavani anoppi paiskasi luurin korvaan, kun kuuli tämän keskenmenosta. Että silleen... Eikö kuulumisten vaihtoa voisi aloittaa esimerkiksi neutraalilla "Mitäs sinulle/teille nykyään kuuluu" -kysymyksillä, ja jatkaa sitten niihin aiheisiin, jotka luontevasti vievät keskustelua eteen päin. Kyllä pintaakin syvemmälle voi mennä, mikäli keskinäinen luottamus on kunnossa.

2. itkupilli** Vierailija

Niimpä... voisin kuvitella, että olisi ihan mahollista, että purskahtaisin itkuun, jos joku sukulainen tai ystävä alkaisi udella jotain naimisiin meno juttuja. En mä edes tiedä mitä mä voisin rehellisesti vastata, kun en tiedä itsekkään missä mennään. Ihme juttu... kysellään jos ei ole miestä, ja ysellään sitten kun se mies on, että miksei jo naimisiin. Odoton jo ihan innolla, milloin lapsista aletaan kyselemään.

3. Angry P. Vierailija

No mun mutsi ottaa aina isoissa juhlissa puheeksi MUN tietyt sairaudet että mites se ja se tauti nyt menee jne. En haluaisi todella ruotia kaukaisimpien sukulaisten kesken sairauksiani!! Ja ymmärtäisi jos olisin 10v mutta kun olen 37v. Olen joskus joutunut hälle sanoon että "lopeta tuo"! monen sukulaisen kuullen, kai suku vähänihmettelee mutsini touhua. V**uuksissaan se sen tekee, sen huomaa äänensävystä.

4. bcbcbcb Vierailija

Ei tuo sukulaisten tenttaus ole todella mitään pintaa syvemmältä tutustumista, vaan v***uilua.

5. kysymys bcbcbcb:lle Vierailija

Määrittele minulle, mikä sitten on "pintaa syvemmältä tutustumista"? Kuinka se tehdään oikein ja mikä sen erottaa teidän mainitsemasta v**uilusta?

6. exit Vierailija

Viimeksi rippijuhlissa tuli erään "tädin" kanssa juttua kuolemasta/syövästä. Hänen miehensä oli haudattu hiljattain. Kerroin, että ex-anoppi myös haudattiin pari kuukautta sitten. Tähän tämä täti tokaisi, että kyllä minä sinun anoppisi tunsin hyvin! Täh? Haloo?
    En ole ikinä ennen kyseistä ihmistä tavannut saatika tiennyt kuka hän on.
    Saman tyyppinen tilanne sattui n.10 v sitten kun olin nykyisen mieheni kanssa tuttavan synttäreillä.
    Eräs vanha raakku huusi siellä minulle että voi hyvä ihminen kun olet jättänyt sen X:n, oli se vaan niin hieno mies että ja pälä pälä...
    Nyt viimeistään kaikki tuntemattommatkin tiesivät missä mennään!
    Kaikista nolointa oli kuitenkin se, että puolisoni joutui tavallaan nolatuksi aiheetta. Teki mieli painua maan alle.

Sitten eräs ryhmä on tämä seniori-naisryhmä yhdessä ja siinähän tyhmyys tiivistyy...
    Jossain vaiheessa jutut menee aina pissa-kakka-pippeli-vaippalinjalle.
    No, sitähän sanotaan, että vanhetessaan alkaa taas muistuttaa pikkulasta ja taitaapa pitää paikkansa.
    Mua saa kyllä luvalla kumauttaa päähän jos vanhempana alan horiseen samanlaisia juttuja.

7. tirspas Vierailija

Kun minulta aikoinaan kysyttiin, että miksi ette ole menneet naimisiin, niin vastasin ihan suoraan, että eipä ole minua kosittu. Kun menimme 4-v yhdessäolon jälkeen naimisiin, niin minulta kysyttiin vauvanhankinnasta. Yleisin vastaukseni oli se, että keskityn työntekoon ja katsotaan sitten vauva-asiaa myöhemmin josko sitä vauvakuumetta alkaisi tulla sitten joskus. Kerran kyllä vastasin uteluihin, että: "Ai jaa, niitä vauvoja vaan tehdään. Mä kun olen luullut, että niitä saadaan".

8. kummityttö Vierailija

Kuulostaa ihan mun kummitädiltä. Se pälättää koko ajan ja tölvii niin tuttuja kun tuntemattomiakin. On tietävinään muiden asiat paremmin kuin asianosaiset itse. Se "tietää" muiden avioerot, keskenmenot, sairaudet ja työhistoriat.. (mitä nyt vuosikymmenet menee pieleen ja ihmisten nimet, puolisot, lapset, taudit...) Puhua pälättää koko ajan muiden päälle ja tahallaa loukkaa. Jos joku on eri mieltä tai erehtyy korjaamaan matamin perättömiä julistuksia, niin saa kuulla että huomauttaja ei tiedä mistään mitään ja että sillä on päässä vikaa.
    Ja sitten se täti valittaa, kun se on aina jäämässä yksin..

9. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 953

Minä:
    No jos samat ihmiset jatkuvasti joka jumalan sukujuhlissa saman kesän aikana kyselee "missäs sun poikaystäväs on?" tai "koskas tulee perheenlisäystä?" siihen malliin kumpaakin "että kyllä jo olis aika". Niin ei se oo mitään tutustumista vaan vittuilua ja toisen asiohin sekaantumista. Jos mulla olis poikakaveri, niin kai helvetti mä olisin sen sinne ottanu mukaan. Typerää sellaista udella.

10. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 953
    Se toinen täti:
    "Sittenhän voin pitää sinua sellaisena, joka ei siedä lapsia, eikä missään tapauksessa halua niitä. Tästä saadaan tätiporukassa kunnon panettelut aikaiseksi. Jos kertoisit vaikeuksistasi edes yhdellä sanalla tai antaisit vaikka äitisi kertoa, niin liittäisimme sinut rukouksiimme. "

Minä:
    No mutta jos mä vastaan ,että "en halua lapsia", mikä on totta, niin sittenkö "tätiporukassa" mut leimataan sellaiseksi, että en "siedä" lapsia, mikä taas ei pidä paikkaansa. Ja muutenkin sait sen asian, että joku ei halua lapsia, tuossa kuulostamaan pahalta asialta. Eli mä en voisi kertoa totuutta, kun mut leimattaisiin
    "ikäväksi lastenvihaajaksi" "tätiporukassa". Eli onko ihme, jos esim. mua ei kiinnosta asiasta keskustella?

11. joo'o Vierailija

niin.. voisihan niille sukulaisille sanoakin suoraan että "ei olla suunniteltukaan naimisiinmenoa", mutta kun sitten alkaa se selän takana supittelu että
    "pitäshän sitä naimisiin mennä ku lapsikin on tulossa"..

tai että "ei ole tärpänny vielä" ja sitten alkaa sen naapurin-Martan kanssa kovat keskustelut siitä että mitähän ongelmia sillä pariskunnalla on ku ei lapsia SAA, jos asia on oikeasti niin ettei pariskunta ole vielä edes kummemmin miettinyt lapsia.

kysymyksiin kyllä keksii lyhyet vastaukset ja voi vaihtaa aihetta sen jälkeen, mutta ei niille tenttaajille ole oikea vastaus mikään!
    Vastauksen jälkeen kadotaan hirveällä tohinalla sen toisen juorutätin luokse kertomaan että minkä juorun nyt on kuullut ja sitten siinä innossa keksitään vähän omaa päälle ja pohditaan niin että koko vastaus on jo ihan erimuodossa.

Ja seuraavana päivänä soitteleekin loppusuku että "Maire-täti kertoi että teillä on lapsettomuusongelmia".

12. juorusukuun kuuluva Vierailija

:D Tämä on niiin totta! Minä olen ison, mutta pitkälti lapsettomaksi jääneen suvun nuorimpia vesoja, ja siksi kaikki tädit ja kumminkaimat ovat olleet jo syntymästäni asti sitä mieltä, että minun asiani ovat ilmanmuuta koko suvun asioita. Siksi olenkin pantannut kuulumisiani jo murrosiästä saakka, sillä kaikki asiani levisivät aivan varmasti eri muodoissa extended familyn jäsenille. Tyyliin tamponien osto 14-vuotiaana kaupasta yhden tädin nähden, jonka seurauksena seitsemänkymppinen isotätini soitti seuraavana päivänä ja melkein nyyhki että voi kun sinäkin olet kohta jo aikuinen nainen, ei ne lapset kauan lapsina pysy. Ja tämä juttu on ihan totta.

Nykyään vajaa kolmekymppisenä olen oppinut, että perheen kanssa (perhe koskee valitettavasti osittain myös omaa äitiäni) pitää valita sanansa huolella. Lähdin viime syksynä pikku viikonloppumatkalle Eurooppaan ja pidin tarkkaan huolta siitä, ettei suku saa tietää reissusta mitään, sillä siitä olisi seurannut päivittelyjen, neuvojen ja terrorismivaroittelujen vyöry. Olin sitten jo Ranskanmaan kamaralla, kun äitini soitti ja kerroin olevani lomalla. Kielsin erityisesti, ettei siitä saa kertoa tädilleni, koska muuten tämä soittaa heti. Tarkensin vielä, että joudun kaiken lisäksi itse maksamaan ulkomaanmaksun tädin puheluista. Äiti meni kuitenkin kertomaan tädilleni, ja niinhän siinä kävi että tätini, joka on näissä asioissa vähän höpsähtänyt, soitti minulle viikonlopun aikana 7 kertaa, koska oli niin huolissaan.

Normaalielämässäkin ko. henkilö tenttaa minulta uskomattoman sinnikkäästi, mitä olen tehnyt, syönyt, ostanut kaupasta, missä harrastuksissa olen käynyt ja miten työ menee. Kaikki vastaukseni kuulutetaan suvulle. Oikeasti. Sitten "kuulumiseni" tulevat mitä käsittämättömimmissä muodoissa vastaan myöhemmin esimerkiksi sukujuhlissa tai joidenkin kaukaisempien serkkujen vierailulla. Oikeastaan jutut eivät ole negatiivisia, vaan paisuvat tai kääntyvät muuten aivan järjettömiksi. Tyyliin "tekö olette Matin kanssa eronneet, kun se on muuttanut Helsinkiin?" - Kun oikeasti Matti oli joskus kuukausia aiemmin ollut käymässä Helsingissä työn takia kaksi päivää, tai "Mitä, oletko sinä ajanut kolarin?" kun sanoin etsiväni autoon varaosaa halvemmalla kolariautoista. Kyllä minä sukulaisistani välitän ja kovastikin, mutta heidän kanssaan täytyy pitää kieli keskellä suuta.

13. ihan peestä Vierailija

Kummallissa seuroissa sinä liiktu eli ihme sukua! Meillä ollaan vaan sivistyneiden kanssa ja voitko kuvitella, jotkut ovat yli 60 vee!! Ja ovat ihan ok! Arvaa kuinka tyhmiä ne 30 vee-ikäsiten jutut ovat täysikasvuisen meilestä?

14. Lapseton Vierailija

Ei voi, eikä pidä voida. Piste. Jos kysyt tuoreelta tai ei niin tuoreelta avioparilta heidän lapsisuunnitelmistaan, olet joko tyhmä tai moukka.

Ettekö te ihmiset ymmärrä että lapsettomuus on käsittämättömän yleinen ongelma nykypäivänä? En voi kuvitella paljonkaan loukkaavampaa asiaa, kuin että kysyy mahdollisesti lapsettomuudesta kärsivältä parilta että nooooo, milloinkas niitä lapsia ajattelette hommata. Eikä naimisiinmeno nykyään edes tarkoita sitä että nyt aletaan tehdä lapsia. Monet saavat lapsia avioliiton ulkopuolella, ja moni avioliittoon ryhtyvä ei halua tai voi saada lapsia.

Jos olet tarpeeksi läheinen, tiedät jo vastauksen. Jos et tiedä vastausta, mieti sitä.

15. olen yksilö Vierailija

Niin just. Usein tulee sellainen tunne, että näitä kyselijöitä ei kiinnostakaan itse ihminen, vaan vain se, että pysyykö jossain ruodussa. Mulla on esim. ollut parin viime vuoden aikana tosi mukava urakehitys, johon on kuulunut aikamoisia huippuhetkiä, mutta niistä ei kukaan viitsi kysellä, vaikka niistä tietävätkin. Sen sijaan jaksetaan aina udella, että eikö me nyt viimeinkin oltaisi menossa naimisiin ja eikö niitä lapsia nyt ala tulla. Tulee sellainen tunne, että olis joku maatalousnäyttelylehmä, jonka ainoa meriitti on poikimiskyky.

Minusta työhön tai harrastuksiin tai vaikkapa matkailuun liittyvätä kysymykset ovat paljon parempia keskustelunaiheita kuin yksityisasioista utelut.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri