Julkinen vs. yksityinen

Fisherman`s friend

Uusi jäsen
28.10.2010
4
0
1
Olisin kiinnostunut kuulemaan mielipiteitänne puolesta ja vastaan. Voi kai sanoa, että olen jo jonkinlainen konkari näissä lapsettomuusasioissa ja -hoidoissa. Takana on julkisella puolella 3 IVF/ICSI:ä, joista ei ole tullut minkäänlaista tulosta lukuisista alkionsiirroista huolimatta. Pitkän ja kivisen tien tarvottuani, mulle on jostain syystä jäänyt sellainen tunne, että kovin asiaan paneutuvaa ei hoitoni ole ollut. Samalla kaavalla ollaan vaan porskuteltu eteenpäin ja vaikka olen ollut hoidoissa jo neljä vuotta, mitään verikokeitakaan ei ole kontrolloitu alkukokeiden jälkeen. Ja aina kun olen kysynyt, että olisko jostain hoitolinjasta mulle hyötyä niin vastaus on valitettavan usein: "Ei siitä (hoidosta/hoidon vaikuttavuudesta) ole mitään näyttöä." Oman aktiivisuuden takia, mulla todettiin sitten diabetes hoitojen aikana. Sisätautien puolella olen saanut hyvää ja asiantuntevaa hoitoa. Sittenpä löytyi myös kilpirauhasen vajaatoiminta ja viimeisin vika...jotain häikkää hyytymistekijöissä.

Niinpä kyselenkin nyt, olisko vielä syytä laittaa viimesetkin roposet peliin tai kerätä suvulta kolehti ja käydä tiedustelemassa yksityisen lääkärin mielipidettä meidän hoitoihin?

No itse taas olen täysin aloittelija tällä saralla ja kyrsiinnyin jo yksityiseen kun ei tuntunut oikeen mikään kiinnostavan sielläkään. Perus testit ja kokeet tehtiin ja sitten kun kyselee perään että mitäs nyt sitten niin tulee narinaa ja mutinaa vastaan... Nihkeästi ilmoitetaan että no sitten pitäisi tehdä isännälle virustestit jotta voitaisiin ehkä noita inseminaatioita alkaa miettiä.... Itse sai ehdotella ja pyydellä sielläkin eikä ole yhtään sellaista otetta asiaan että siellä päässä olisi jotenkin ohjat käsissä.... Eli ei voi mun mielestä verrata yksityistä ja julkista toisiinsa koska se on täysin lääkäristä kiinni mikä sattuu tulemaan...

Julkisella on se hyvä puoli ainakin tässä kaupungissa, että pystyvät nopeammin/paremmin/tehokkaammin käyttämään sitten keskussairaalan palveluja kun jotain pitää tutkia alapäätä pidemmälle :D

Toisaalta tuo sama "tee itse" homma on ihan jokapaikassa lääkäreillä asioidessa. Omasta tilastaan pitää näköjään vaan osata vaatia selkoa ja hoitoa. Toinen lääkäri taputtaa olalle ja sanoo että ei mitään hätää... mee kotiin ja elä elämää ja tuu sitten jos alkaa taju lähtemään... Kun taas myöhemmin toinen saman alan lääkäri kehottaa varaamaan ajan kiireellisesti ensiviikolle koska tila on kehittyvä ja johtaa isoihin ongelmiin hoitamattomana.

Yhteistyössä