Jumppa/puuhavinkkejä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 3 kk ikäiselle?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
3

3 kk ikäiselle?

Vieras
Moi,

Olisiko teillä antaa jumppaneuvoja 3:n kk:n ikäiselle vauvalle? Tai muita normaalia kehitystä edistäviä ""temppuja""? Mitä itse puuhaatte vauvanne kanssa? Tuntuu, että päivittäin tekee niitä samoja juttuja vauvan kanssa, ja monella olisi varmaan uusia ideoita, joten laitetaan ne kiertoon, eikös vain?

Me jumppaamme jalkoja koukkuun ja suoraksi, samoin käsiä. Sitten vastakkaista kättä/jalkaa koukkuun ja suoraksi. Ja lisäksi käsiä ylös ja alas. Välillä nostetaan vauvaa selältään maaten käsistä ylös (kannattelee oikein hyvin päätään). ""Lennetään"" paljon ja ilmakylpyillessä käydään läpi kehon osia (otsa, nenä, poski...).

Mitään loruleikkejä en tee, kun en niitä osaa.. onko jollain vinkkejä? Tai jotain linkkejä, mistä sellaisia löytyisi? Lasten laulujakaan ei tule laulettua kun niitäkään en osaa.. saa laittaa niistäkin linkkejä :) Mitäs muuta voisi puuhata? Millaisista asioista voisi olla hyötyä normaalille kehitykselle?

Kiitos tiedosta.. mutten välttämättä ole hankkimassa ko. kirjaa.. Eikö kenelläkään ole yhtään ehdotuksia mitä kaikkea voi vauvan kanssa puuhata? Millä jutuilla itse edistätte vauvanne kehitystä eri asioissa? Ideoita kehiin :)

Mä oon ottanu noin pienen mukaan kotiaskareisiiin,siis kattelemaan äidin touhuja.Sit mulla on ollu sellanen jumppalelu,kaari,jossa roikkuu kaikkia katseluleluja ja yhestä tulee musiikkia.
Sit voit laittaa vauvalle katseltavaksi lehdistä leikattuja kuvia tai värikkäitä julisteita, vaikka jääkaapin oveen kiinni ja vauva sitteriin sen eteen niitä katselemaan.
Vauvaa kannattaa pitää myös paljon lattialla,jolloin liikkuminen kehittyy.Siihen lähelle laittaa kiinnostavia leluja tai kuvakirja auki...
Musiikkia voi myös soittaa vauvalle.
En ite oo osannu vielä noin pienen kans kauheesti touhuta muuta.Esikoiselle taisin lukea kirjoja tai katella niitä.Mut pikkukakkosen kans se jäi vähemmälle.

oma vauva vasta 2kk, mutta tässä mitä puuhailen sen kanssa:

leipuri hiiva leikki, siten että vauvaa nostelemalla teen ""koreografiaa"". ""työnnän pullat uunihn, vedän valmiit takaisin, näen piipusta kun savu kohoaa. Leipuri Hiiva, hän asuu kumputiellä, pullat, kakut leipoo siellä, näen piipusta kun savu kohoaa.""

Omasta päästä keksin jotain höpöloruja samalla kun paijailen lasta. Tykkää myös hämähämähäkki-laulun leikistä kun minä teen sitä ja vauva katsoo.

Olen värkännyt itse sellaisen ""pyykkinarun"" vauvan päälle, siihen kohtaan missä yleensä pidän lattialla. siihen on helppo ripustaa aina erilaisia leluja ja tavaroita vauvan katseltavaksi.

Vauvahieronta on mukava tapa olla vauvan lähellä.
Meillä ainakin tykkää älyttömästi masun pörräämisestä ja muusta paljaalle iholle koskettelusta.
Tanssiminen on myös mieleen, ja tietty kaikki ""lenskarit"" ym.

Musiikkia kuunnellaan; jatsahtavaa, klassista, lastenlauluja, mitä milloinkin.

Kantoliinassa messissä tekemässä kotitöitä; imuroiminen, pyykkien ripustelu, tavaroiden kerääminen...

Joillain leluilla joskus esitän ""musikaaleja"", vauva katselee mielissään.
Luetaan, käydään eri puolella asuntoa katselemassa eri juttuja...

Aika paljon samoja kuin edellisellä, lisäksi pelleillään peilin edessä paljon, ilmeillään, ""lennetään"", hypitään, tanssitaan, pyöritään ympäri.

Kuunnellaan lastenlevyltä kahta laulua ja lauletaan mukana.

Mutta muista, ettet tuputa liikaa virikkeitä ja uuvuta vauvaa! Vauva tarvitsee myös omaa aikaa ja sitä että saa olla ihan rauhassa, kuten aikuisetkin ;)

Meijän poju on kohta 3kk ja mietin tota käsistä nostamista, eli kun poika makaa ja siitä nostetaan pelkistä käsistä ylöspäin..
Mun siskolla lähti helposti olkapää sijoiltaan, vähän väliä ja sitä ei yhtään saanut nostaa käsistä. Siitä mulle on jäänyt kammo, että jos olkapää tai kyynärpää jotenkin muljahtaa tai niskalle käy jotakin ... ? Poika jaksaa hyvin kannatella päätä sylissä ja masulla ollessa (mitä nyt välillä väsähtää ja ""retkahtaa"") mutta ei jaksa kunnolla nostaa kun terkkari nostaa käsistä.. Voiko syynä olla se ettei tuota olla kotona tehty? Poika ei myöskään tahdo kauaa olla masullaan kun sylkeä on alkanut tuleen aika huimasti ja alusta kastuu kasvojen kohdalta nopeasti..

hieman asiasta poiketen =Z

Meidän kolmen kuukauden ikäinen vauvamme tykkää kovasti tanssimisesta. Erityisesti valssia pyörähtelemme ympäri kämppää usein. Nauttii silminnähden siitä. Lauluani myös kuuntelee joskus jopa haltioituneena. Vaikka et omasta mielestäsi osaisikaan laulaa, niin vauvasi rakastaa ääntäsi. Tämän luin jostain. ""Mummolaan, kun pyöräilemme"" on yksi suosikki. Laulun aikana tehdään jaloilla ""pyöräilyliikettä"". Peilistä katseleminen on kivaa myös. Sitterissä on kaari, josta roikkuu kolme nallea. Niitä vauva oppi potkimaan parin kuukauden ikäisenä. Tuottaa hänelle hupia, kun saa ne liikkumaan. Juttelee myös innoissaan ja piiitkään nalleille. Hieronta on varmasti myös oman kehon tuntemisen oppimisessa erittäin hyvä keino. Sitä emme ole vielä tehneet, mutta aikeissa on kokeilla ihan neuvolan ohjeiden mukaan. Jos jollakulla on hyviä vinkkejä siitä, mikä olisi paras ajankohta hieronnalle, niin kertokaa. Kylvyn jälkeen suositellaan, mutta meillä vauva on tottunut saamaan maitoa silloin. Sen jälkeen sitten simahtaakin lähestulkoon heti. Pitäisi kai olla virkeänä, mutta rauhallisena. Ei liian kylläisenä, muttei nälkäisenäkään. Oikeaa ajankohtaa on hankala löytää. Päivät tuntuvat kuluvan niin kovin nopeasti!

meillä kanssa kaverilla kiire syömään kylvyn jälkeen. Huomasin, että meillä paras ajankohta on selkeästi vaipanvaihdon yhteydessä. Eli kauhean kauan se ei kerrallaan kestä, mutta useamman kerran päivässä.
Vauva ei aluksi juuri välittänyt edes vaipanvaihdosta saati ""hieronnasta"". Ja nyt menee naama melkein ruttuun kun rupean vaippaa laittamaan...nauttii niin kovasti jokellellen ja nauraen kun käyn varpaita ja sormia läpi ilmakylvyn aikana. Samoin aina kun otan vaipan pois syttyy naamalle leveä hymy...osaa jo odottaa tulevaa.

meillä on myös laulut käytössä. Ja vauva on oikein innoissaan kaikista erilaisista äänistä. Huulten pärisyttelyt ja kurlutukset on suosiossa. Kaikkein eniten tykkää ja nauraa kun loruilee: ärrän kierrän orren ympäri, ässän pistän taskuun. tai: kirkonrappuja tervattiin, kärpänen tarttui tervaan, vesihiisi sihisi hississä.
Kovasti myös tanssitaan ja ""lennetään"". Ja imurointia tykkää seurata vierestä ja katsella ikkunasta ulos.
Meidän vauva on selkeästi seuranhakuinen ja juttelee helposti vieraillekin ihmisille omaa vauvakieltään. On enemmän kiinnostunut ihmisistä kuin leluista. On meillä aktivointimattokin kaikkine riippuleluineen, mutta ei oikein jaksa siellä yksinään touhuta...ainakaan vielä (3kk).

Yhteistyössä