Junalla matkustaminen vauvan kanssa

  • Viestiketjun aloittaja muksumatkustaja
  • Ensimmäinen viesti
muksumatkustaja
Typerä kysymys - eli olen lähdössä lapseni (4kk) kanssa junalla muutaman viikon kuluttua kohti pohjoista. Olen varannut sellaisen perhehytin.. ja kun en ole paljoakaan junalla matkustanut niin muutama kysymys.

Juna on siis IC ja tämä perhehytti varattuna. Ottaisin vaunut mukaan (3 pyöräisen teutoniat) -miten ne mahtuvat ja saanko ne sinne perhehyttiin mukaan? Olen siis yksin liikenteessä ja tavaraa yritän ottaa mahdollisimman vähän, mutta koska olemme useampia päiviä niin tarvitsen jonkin verran. Lapselle ostan vaipat ja ruuat paikanpäältä. Paluumatkalla on auttavat kädet mukana, joten ei niin iso huoli. Mutta nyt mennään kaksin niin mietin vain tätä käytäntöä..

Pääsenkö helposti junaan vaunujen kanssa, en taida saada ketään avittamaan tutuista - ja varmaan sitten joku isompi kassi on myös mukana...?

Miten vaippojen vaihto matkalla? ruuan lämmitys? Meillä siis juodaan korviketta.. uskaltaako sinne hyttiin jättää tavarat jos menee wc-tilaan? meillä ei ole kantokoppa enää käytössä joten mahtuuko lapsi nukkumaan siinä penkillä tuettuna?

Jotain muita vinkkejä? Kiitos etukäteen.

Tosiaan junalla en edes muista milloin olisi viimeksi matkustanut, joten kaikki vinkit on tarpeen.
Kiitos :)
 
Kallen äiti
Itse reissasin Itä-Suomeen vauvani kanssa junalla aika tiuhaan. Perhevaunussa en ikinä ollut, koska niistä ei saa penkkejä kallistettua. Sen sijaan varasin aina allergiahytin, sellainen kahden hengen looshi. Eli minun tietääkseni tilat ovat allergiahytissä vielä pienemmät, kuin mitä perhehytissä (eikös ne ole neljälle?) Lisäksi kun en halunnut, että meitä häiritään, eli jos tulee muita ihmisiä samaan hyttiin.
No, vaunut ei tietenkään tuohon allergiahyttiin mahtuneet. Ja sellainen vaunu (invalideille), jossa oli tilaa vauvan vaunuille, oli muutaman vaunuyksikön päässä tästä allergiahytistä. Minuakaan ei yleensä ollut kukaan saattamassa, joten kärräsin koko kuorman vauvoineen, turvakaukaloineen ja kasseineen ensin siihen vaunuun, johon rattaat jätin. Sitten vein vauvan kaukalossa hyttiin, otin vauvan mukaan ja hain kassit.
Vaipan vaihto onnistui hyvin vessassa. Minulla oli äitiyspakkauksen makuupussi mukana, jonka levitin pehmusteeksi hoitopöydälle. Hyvin sujui. Tosin junan vessojen haju on todella epämiellyttävä, joten vaihdoin vaipan myös silloin tällöin hytin lattialla. Makuupussi vain alle ja toimeen. Vauvasta oli myös mukava kellotella siinä lattialla ja katsella ohimeneviä ihmisiä. Tämä tietysti edellytti, että hytti oli lämmin, mitä se kyllä aina oli. Penkille ei oikein mahdu. Vauva otti unet yleensä minun sylissä tai turvakaukalossa.
Ruoan lämmityksestä en tiedä, sillä minä imetin. Mutta uskoisin, että esim. ravintolavaunussa lämmittävät ruoat ja maidot ihan mielellään.
Vaavi kulki kätevästi rintarepussa tai olalla, aina kun hytissä istuskelu alkoi tympiä ja halusin venytellä jalkoja. Ravintolavaunussa kahvinjuontikin sujui hyvin. Tavarat uskalsin ihan huoletta jättää hyttiin. Mitään ei ikinä hävinnyt. Samoin kuin vaunutkin säilyivät paikallaan (samassa paikassa oli tilaa myös pyöratuoleille, eli yleensä kun saavuttiin uudelle asemalle, kuikuilin ikkunasta, että pyörätuolimatkustajia ei noussut junaan.)
Kaikki sujuu varmasti ihan hyvin. hyvää matkaa ja nauttikaa siitä!
 
kaisla*
Itse pähkäilin samoja juttuja pari viikkoa sitten ja tässäpä kertomusta, miten meni.

Junamatkamme sujui mahtavasti. Mukana 2 isoa laukkua, hoitolaukku, käsilaukku, turvakaukalo ja vaunut sekä tietenkin vauva. Ehdottomasti suosittelisin sitä invavaunua, joka on siis lastenleikkipaikkakerroksen alapuolella. Siinä mahtui nukuttamaan vaunussa vauvan (mahtui ainakin 4 vaunut vierekkäin, jos ei pyörätuoleja), vieressä iso invavessa, jossa myös mahdollista lämmittää vauvan maitopullo, jos et imetä. Itse vaihdoin vaipan sylissä siinä vaunussa. Ja sisään ja ulos junasta pääsi helposti työntämällä vaunut tavaroineen. Meillä oli lippu ihan toiseen vaunuun, kun en saanut netistä varattua oikeaan, mutta ehdottomasti tuo vaunu toimi parhaiten. Näin niitä perhehyttejäkin, mutta muistaakseni näyttivät niin ahtailta, ettei vaunut mahdu. Ja ovat ylemmällä tasolla, eli työntämällä ei sisään mennä.

Niin ja ravintolavaunussa lämmittävät myös ruokaa, jos tarvitsee.
 
matkustanut
Jos IC2 niin varaan aina istumapaikat 25 ja 26 juuri tuosta inva/lastenvaunu-osastosta (varaan paikat puhelimitse). Istumapaikat ovat juuri tuon lastenvaunu/pyörätuolipaikan edessä, eli voi ottaa vaunut siihen eteensä. Tuossa linkki vr:n sivuille, siitä ensimmäinen pdf-opas ja sivu 12.

http://www.vr.fi/heo/palvelut/palvelut.htm

Vieressä myös wc, jossa onnistuu vaipanvaihto sekä tuttipullon/piltti-purkin lämmitys. Matkat sujuneet todella mukavasti.
 
perhehytti
Mä olen matkustanut 1,5 kk ikäisestä lähtien perhehytissä. Siis tietty lapseni alkaen 1,5kk. :) Vaunut ei sinne mahdu mutta ne voi jättää siihen missä on vaunupaikka, eli juuri noiden paikkojen 25 ja 26 eteen. Perhehytti on IHANA. Siellä on iso pöytä jossa vaihdan aina vaipan, alle vaan joku pehmuste ja rätit, lisäksi on oma rauha. Kerran on ollut muitakin (paikkoja yht siis 4) ja oli vaan kiva vaihdella kokemuksia toisen äidin kanssa! Nyt kun poika on jo isompi, tykkää hän siitä lelusta joka on kiinni siinä viereisellä pöydällä :) myös se yläpuolella oleva leikkipaikka alkaa oleen aika in :) Olen myös matkustanut noilla paikoilla 25 ja 26, mutta yleisen hälinän takia poika ei suostu nukkumaan, liikaa mielenkiintoista.. :) onhan siinä tekeminen kun yksin vie pojan ja tavarat perhehyttiin, mutta on se sen arvoista, minun mielestäni!
 
äiti_08
Perhehyttiin mahtuu rattaat/matkarattaat - tosin kannattaa olla kevyet koska ulko-ovelta on nelisen porrasta perhehyttiin. Perhehytti on ainakin taaperoikäisen kanssa loistava koska lapsi saa rauhassa tallustella ympäriinsä ja on kuitenkin läpinäkyvä ovi josta näkee muitakin matkustajia. Ja jos malttaa nukkua niin saa ehkä paremmin rauhoittumaan kuin siellä invapaikalla.

Mukavaa matkaa ja kysy rohkeasti apua kanssamatkustajilta!
 
Hoppu
Olen matkustellut nyt puolivuotiaan lapseni kanssa monta kertaa junassa. Pyydän aina paikan palveluvaunusta (inva), johon pääsee helposti vaunuilla suoraan sisään. Kun pyytää lapsellekin istumapaikan (=ilmainen!) niin saa koko penkin itselle. Yläkerrassa on lasten leikkipaikka, jossa näinkin pienen kanssa menee aika mukavasti kun seuraillaan isompien leikkiä. Siellä on myös lähes poikkeuksetta aina juttuseuraa.
Hyvä VR!
 
njigy
Invapaikkaa vaan ei sais varata, jos ei oikeesti tarvii. Ne penkit siinä rullatuolipaikan eessä on tarkotettu rullatuolilla kulkevien saattajille.
En tiedä muista, mutta musta ainakin on hölmöä että perhehytti on hankalasti ylemmällä tasolla, tosi ahdas, ja vessaakaan ei ole lähellä. Vaunujaan ei näe, jos ne jättää sinne aulaan, joka on lähinnä perhehyttiä, eli joku ketku saattaa ne jopa siitä pölliä (tai jotakin vaunuissa olevaa). Tai ainakin voi olla että niitä joutuu siirtelemään, kun eri asemilla aukeaa ovet eri suuntiin -- kunnon vaunupaikka kun riittää yksille vaunuille. Ja ainakin mun matkustaessa siihen aulaan oli kuitenkin jätetty parhaimmillaan viidet vaunut! (Parit kokoon taitettuina siis, muuten ei ois mahtunukaan.)
Joten ihan älyhelppoa se junalla matkustaminen ei aina oo. Eikä halpaakaan... Mutta kivahan se on reissata kuitenkin:)
 
Vasta junaillut
Mä laitoin vaunut 'lukkoon' sellaisella pyörälle tarkoitetulla vaijerilukolla. Pari rengasta rungon kautta yhteen kiinni. Jos jollain tekee mieli vaunut pölliä, niin on ainakin haasteellisempaa työnnellä niitä junasta ylos :)
 
pandamanda
IC- junissa ja pendoliinoissa tuo matkustaminen on vielä suht helppoa kun vaunujen kanssa pääsee sisälle ja on kunnon aulatilat missä vaunujen kanssa värkätä, vaikka ne joutuisikin laittamaan kaappiin kasattuna. Itse matkustin kuukauden ikäisen vauvan kanssa pikajunassa, enkä kokenut sitäkään mahdottomaksi vaikka yksin kuljinkin. Pyysin etukäteen paikan mahdollisimman läheltä matkatavaravaunua ja sainkin paikan samasta vaunusta. Vein vaunut matkatavaravaunuun johon ne konnari nosti kun en itse niitä vauva ja laukut käsissä saanut, ja pyysin sanoin mille asemalle olen jäämässä että tietävät tulla auttamaan toisessa päässä. Matkalla tyttö oli kaukalossa, koska meitä oltiin asemalla autolla vastassa. Perillä konnari oli taas auttamassa vaunujen kanssa. Imettäminen olisi varmasti sujunut ihan hyvin, mutta vaipanvaihto olisi ollut ongelmallisempaa, pikajunissa kun ei ole mitään lastehoitomahdollisuuksia ellei junassa ole lastenvaunua. Todennäköisesti olisin senkin kuitenkin onnistunut hoitamaan junan penkeillä jos tarve olisi iskenyt.

Kyllä minä olen saanut lähinnä positiivista kiinnostusta vauvan kanssa liikkuessa ja ihmiset ovat erittäin auttavaisia kun vauvasta on kyse. Jopa ne lävistetyimmät teinipojat avaavat ovia ja antavat tietä kun vauvan kanssa liikkuu.
 
Invapaikoista
Itse pähkäilin samoja juttuja pari viikkoa sitten ja tässäpä kertomusta, miten meni.

Junamatkamme sujui mahtavasti. Mukana 2 isoa laukkua, hoitolaukku, käsilaukku, turvakaukalo ja vaunut sekä tietenkin vauva. Ehdottomasti suosittelisin sitä invavaunua, joka on siis lastenleikkipaikkakerroksen alapuolella. Siinä mahtui nukuttamaan vaunussa vauvan (mahtui ainakin 4 vaunut vierekkäin, jos ei pyörätuoleja), vieressä iso invavessa, jossa myös mahdollista lämmittää vauvan maitopullo, jos et imetä. Itse vaihdoin vaipan sylissä siinä vaunussa. Ja sisään ja ulos junasta pääsi helposti työntämällä vaunut tavaroineen. Meillä oli lippu ihan toiseen vaunuun, kun en saanut netistä varattua oikeaan, mutta ehdottomasti tuo vaunu toimi parhaiten. Näin niitä perhehyttejäkin, mutta muistaakseni näyttivät niin ahtailta, ettei vaunut mahdu. Ja ovat ylemmällä tasolla, eli työntämällä ei sisään mennä.

Niin ja ravintolavaunussa lämmittävät myös ruokaa, jos tarvitsee.
Sekä InterCity- että Pendolino-junissa on kaksi pyörätuolipaikkaa. Tämä tarkoittaa tyhjää lattiatilaa, joka myydään vain pyörätuolin käyttäjille. InterCityssä paikat sijaitsevat niin sanotussa palveluvaunussa, jonka yläkerrassa on lasten leikkipaikka. Tämä vaunu on ainoa, johon pyörätuolilla siis pääsee. Niistä pyörätuolipaikoista vammaiset maksavat. Se ei mikään vaunuparkki ole.
 
Viimeksi muokattu:
Invapaikoista
Itse pähkäilin samoja juttuja pari viikkoa sitten ja tässäpä kertomusta, miten meni.

Junamatkamme sujui mahtavasti. Mukana 2 isoa laukkua, hoitolaukku, käsilaukku, turvakaukalo ja vaunut sekä tietenkin vauva. Ehdottomasti suosittelisin sitä invavaunua, joka on siis lastenleikkipaikkakerroksen alapuolella. Siinä mahtui nukuttamaan vaunussa vauvan (mahtui ainakin 4 vaunut vierekkäin, jos ei pyörätuoleja), vieressä iso invavessa, jossa myös mahdollista lämmittää vauvan maitopullo, jos et imetä. Itse vaihdoin vaipan sylissä siinä vaunussa. Ja sisään ja ulos junasta pääsi helposti työntämällä vaunut tavaroineen. Meillä oli lippu ihan toiseen vaunuun, kun en saanut netistä varattua oikeaan, mutta ehdottomasti tuo vaunu toimi parhaiten. Näin niitä perhehyttejäkin, mutta muistaakseni näyttivät niin ahtailta, ettei vaunut mahdu. Ja ovat ylemmällä tasolla, eli työntämällä ei sisään mennä.

Niin ja ravintolavaunussa lämmittävät myös ruokaa, jos tarvitsee.
Sekä InterCity- että Pendolino-junissa on kaksi pyörätuolipaikkaa. Tämä tarkoittaa tyhjää lattiatilaa, joka myydään vain pyörätuolin käyttäjille. InterCityssä paikat sijaitsevat niin sanotussa palveluvaunussa, jonka yläkerrassa on lasten leikkipaikka. Tämä vaunu on ainoa, johon pyörätuolilla siis pääsee. Vammaiset maksavat niistä paikoista, ei se mikään lastenvaunuparkki ole
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Olen matkustellut nyt puolivuotiaan lapseni kanssa monta kertaa junassa. Pyydän aina paikan palveluvaunusta (inva), johon pääsee helposti vaunuilla suoraan sisään. Kun pyytää lapsellekin istumapaikan (=ilmainen!) niin saa koko penkin itselle. Yläkerrassa on lasten leikkipaikka, jossa näinkin pienen kanssa menee aika mukavasti kun seuraillaan isompien leikkiä. Siellä on myös lähes poikkeuksetta aina juttuseuraa.
Hyvä VR!
Sekä InterCity- että Pendolino-junissa on kaksi pyörätuolipaikkaa. Tämä tarkoittaa tyhjää lattiatilaa, joka myydään vain pyörätuolin käyttäjille. InterCityssä paikat sijaitsevat niin sanotussa palveluvaunussa, jonka yläkerrassa on lasten leikkipaikka. Tämä vaunu on ainoa, johon pyörätuolilla siis pääsee. Vammaiset maksavat invapaikoista kun eivät muuallekaan pääse. Invapaikat eivät ole lastenvaunuparkkeja.
On se hienoa kun jätetään rattaat toisten paikoille -ja toisten huoleksi ja mennään kersan kanssa yläkertaan. Joskus mietityttää synnytettiinkö ne aivot samalla.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä