Juoksemisen aloittaminen miten helpointa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nykyinen_urheiluhullu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nykyinen_urheiluhullu

Vieras
Olen joulukuusta asti käynyt reippailla kävelyillä, sauvakävellyt ja nykyään välillä myös hölkännyt. Joulukuussa painoa oli 83kg ja nyt on 75kg. Koko ajan tekee mieli lähtä juoksemaan, mutta en vielä millään jaksa. Hölkännyt olen välillä pieniä matkoja, noin kolmen-viiden valopylvään verran kerralla ja joskus aina jatkanut. Haluaisin kuitenkin oppia joskus juoksemaan, koska mieli tekis kauheasti lähtä muiden perään, kun muut juoksee niin helpon näköisesti ohi. :)

Miten voin alkaa harjottelemaan tätä juoksemista? Jatkanko hölkkäilyn lisäämistä, vai kokeilenko mielummin ihan juosta pieniä matkoja? Hölkkäänkö/juoksenko pieniä matkoja kerralla vai kunnon matkoja, siis niin paljon, että en enään millään jaksa vai niin, että jaksan kohta uudelleen.

Kiitos kaikille jo etukäteen. :)

hanki myös sikemittari, selvitä omat sykealueesi ja opettele mittarin käyttö. Monilla jouksu kaatuu siihen, että lenkit mennään liian kovaa, ja sitten tulee huono olo.

TSEMPPIÄ!

Alkuperäinen kirjoittaja Nykyinen_urheiluhullu:
Olen joulukuusta asti käynyt reippailla kävelyillä, sauvakävellyt ja nykyään välillä myös hölkännyt. Joulukuussa painoa oli 83kg ja nyt on 75kg. Koko ajan tekee mieli lähtä juoksemaan, mutta en vielä millään jaksa. Hölkännyt olen välillä pieniä matkoja, noin kolmen-viiden valopylvään verran kerralla ja joskus aina jatkanut. Haluaisin kuitenkin oppia joskus juoksemaan, koska mieli tekis kauheasti lähtä muiden perään, kun muut juoksee niin helpon näköisesti ohi. :)

Miten voin alkaa harjottelemaan tätä juoksemista? Jatkanko hölkkäilyn lisäämistä, vai kokeilenko mielummin ihan juosta pieniä matkoja? Hölkkäänkö/juoksenko pieniä matkoja kerralla vai kunnon matkoja, siis niin paljon, että en enään millään jaksa vai niin, että jaksan kohta uudelleen.

Miten niin oot laihtunut? Mä painoin aikoinaan 60kg ja raskaudet lihotti mut, sitten aloin kävelemään päibittäin noin 6km, enkä laihtunut mihinkään
Ei mua ianakaan käveleminen laihduttanut yhtään, vaikka oon tehnyt sitä vuosia.

Alkuperäinen kirjoittaja :-(:
Alkuperäinen kirjoittaja Nykyinen_urheiluhullu:

Miten niin oot laihtunut? Mä painoin aikoinaan 60kg ja raskaudet lihotti mut, sitten aloin kävelemään päivittäin noin 6km, enkä laihtunut mihinkään
Ei mua ainakaan käveleminen laihduttanut yhtään, vaikka oon tehnyt sitä vuosia.

Miten niin oot laihtunut? :o :headwall:

Jos 83 kilosta vähennetään nykyinen paino eli seittenviis, niin oletettavasti kutistumista on tapahtunut :D

Ap, hiljaa hyvä tulee ja jos tekee mieli ottaa juoksupyrähdys niin hän ottaa vaan!

Mun neuvo on lisätä hölkkäpyrähdysten määrää ja pikkuhiljaa myös kestoa ja sitten sitä vauhtiakin.
Verenmaku suussa ei kannata yrittää, sillain että tuntuu hyvältä. Siitä se lähtee!

juokseminen on siitä hyvä laji, että se kasvattaa kuntoa tosi nopeasti eli parantumista kunnon kestävyydessä alkaa näkyä hyvin nopeasti. Samoin se kiinteyttää tosi hyvin koko kroppaa.

Silloin kun vielä pystyin hölkätä. Tein niin, että tietyt illat olin päättänyt etukäteen, jolloin lähden lenkille. Siis tietyt viikonpäivät. Ja mulle oli ihan ehdotonta, että pysyn juoksussa koko aika (vaikka kuinka hiljaa ). Ja en niinkään juossut matkaa vaan tiettyä aikaa. Tyyliin tänään puoli tuntia tai tunnin. Ja sitten keksin kivoja reittejä, joita matkan varrella improvisoin. Nyt mulla on polvivamma, enkä oikeastaan koskaan enää pääse juoksemaan. Mä niin kaipaan sitä. Tosi makeeta touhua.

Minä aloitin hölkän lopputalvesta niin, että lönköttelin todella hitaasti (siis kävelyvauhtia, ellei hitaampaakin). Syksystä asti olen pohjakuntoa kohottanut sauvakävelyllä ym ja kun säät salli, vaihdoin kävelyn lönköttelyyn. Sykemittarilla pidin huolen, etten liian lujaa menny ja jos syke kohosi liikaa, kävelin hetken. Muutamassa viikossa sitä pysty lönköttelemään jo sen puoli tuntia ja sitten pikkuhiljaa lisäsin vauhtia. Nyt juoksen sen 5 kilsaa ihan kohtuullista vauhtia, vaikka ylipainoa onkin vielä vaikka kuinka.

Mutta aloita tosiaan aivan sikahitaasti se hölkkä, niin pääset rytmiin ja kroppa tottuu :)

Yhteistyössä