Jyväskyläläiset! Ultrista!

  • Viestiketjun aloittaja Manta
  • Ensimmäinen viesti
Manta
Kertokaahan Jyväskyläläiset, kuinka monta ultraa kunta tarjoaa? Onko joku Jyväskyläläinen käynyt yksityisellä lääkäriasemalla ultrassa (in-tiimi, gyne-praxis) ja mitä on alkuraskauden ultrat tulleet maksamaan? Kummankaan kotisivuilta ei tietoa löydy :p
 
Santra
Ei nyt ihan viimeaikaista tietoa ole, itse synnytin -03. Käsittääkseni kuitenkin Jyskälän ultrakäytäntö on edelleen sama, eli kaupungin puolesta kuuluu vain ja ainoastaan yksi ultra. Tuo kyseinen ultra tehdään vk.10-11 ja sillä oikeastaan vain todetaan raskaus ja sikiöiden lukumäärä, määritetään laskettuaika. (Siis ei np.)

Jos kyseessä normaaliraskaus niin muuta ei ole. Jos jotain poikkeavaa ilmenee raskauden kulussa, tarpeen mukaan ultraillaan äippäpolilla.

Itse kävin yksityisellä rakenneultrassa (Ultramed Puistosairaalan yhteydessä- muuttuikohan se Mehiläiseksi?) ja maksoi tuolloin 53e.

Oli oikein mukava setä ultraamassa Pertti ...? jota voin kyllä lämpimästi suositella=)
 
Kati
Juu, eli edelleen on sama käytäntö, mitä edellinen kirjoitti: kaupunki tarjoaa vain tuon viikolla 10-11 tehtävän ultran, jossa terkkari katsoo sikiöiden määrän ja määrittää tarkemman lasketun ajan. Jos ei muuten ole ongelmia tai äiti kuulu riskiryhmään niin tarkempia ultria ei ole. Yksityisellä alkuraskauden ultra ja np-ultra maksavat noin 60€ ja rakenneultra on hieman kalliimpi. Paikkoja ovat Mehiläinen, In-tiimi, Gyne-Praxis ja Lääkäripalvelut Österback.
 
vanha äiti
Alkuraskauden ultra tehdään neuvolassa (ei välttämättä omassa neuvolassa). Ja jos ikää on 35v tai enemmän, pääsee myös nt-ultraan äitiyspolille (hinta 22 euroa) ja jos jotain epäilyttävää ilmenee, voi päästä myös rakenneultraan.
 
M
Itse kävin keväällä vkolla 20 rakenneultrassa Gyne-Praxixsessa. Maksoi 101 euroa, joten ihmettelen tuota 53 euron hintaa tuolla Mehiläisessä. Sillä soitin sinne ja siellä olisi maksanut jotain 150 euroa. Me kysyttiin ultrassa sukupuoli ja poikaa veikkasi varmasti ja niinhän se pitikin paikkansa. Olen kuullut ettei aina osu oikeaan.

Itse olen tästä lähikunnasta kotoisin ja meille tarjotaan vaan alkuraskauden ultra eli tarkistus eka neuvolakäynnillä, että kohdussa on asukki. Tosin sain loppuraskaudesta kokoarvio ultran kun epäiltiin isokokoiseksi vauvaksi, mutta se ei kuulu automaattisesti kaikille.
 
Manta
No onpas harvinaisen ikävä systeemi!

Itse synnytin esikoisen Oulussa, ja siellä tarjottiin rakenneultra ja np-ultraa vastaava verikoe, eli tällä verikokeella pystyttiin tarkistamaan jotenkin kuuluuko äiti ""riskiryhmään"" saada down -lapsi.

Itse pidän molempia ultria hyvin tärkeinä, ja harmittaa että molemmissa joutuu nyt käydä yksityisellä. Kuulin vielä kaiken lisäksi tästä kelan mahtavasta uudistuksesta, jonka vuoksi mistä tahansa ultrakäynnistä ei kela -korvausta enää makseta.

Kalliitahan nuo ultrat on, itse ainakin muistelen että np-ultra yksityisellä maksoi Oulussa ilman kela -korvausta lähemmäs sata euroa, ja rakenneultra oli 160 euroa, joskaan siinä en tietenkään silloin käynyt, kunhan hinnan tiedän.

Kalliiksi tulee, ainakin 260 e, jos kela ei korvaa np ja rakenne -ultrista mitään! Meidän elämäntilanne on kyllä sellainen, että meidän olisi vaikea huolehtia kehitysvammaisesta tai vaikeasti sairaasta lapsesta. Olisi tosi ihana päästä ultraan katsomaan, ettei lapselle ole esim. sydänvikoja (suvussamme erittäin yleisiä, myös lapsilla).

Ilmeisesti pitää Kelasta kysyä, korvaavatko ultrista jotain vain sillä perusteella, että kaupunki ei kyseisiä tärkeitä ultria kustanna! Vai tietääkö joku muu, joka on vasta ultrassa käynyt?
 
Sintti
Nyt on ainakin tuoretta tietoa asiasta... mulla oli juuri tällä viikolla se ainoa kaupungin tarjoama ultra. Se oli viikolla 12 (mä sain ohjeen että 11-12), ja niskapoimua ei katsottu, vaikka se siis näkyisi kyllä siihen aikaan. Ilmeisesti laitteet on sitten niin huonot tai jotain. Neuvolassa tehtiin (ei omassa), terkkari sen teki, ja oli tosi epäselvä kuva, vauva näytti lähinnä pavulta.

Heti seuraavana päivänä mulla oli Mehiläisessä np-ultra, kuva aika valtavan paljon parempi! Sen hinta oli kela-korvausten jälkeen reilu 60e (elleivät sitten kelasta peri rahojaan takaisin, niin kuin täällä eilen varoiteltiin). Ajat oli valtavan paljon myöhässä (suosittu lääkäri kuulemma ja tietokoneet jumissa jne.), mutta muuten olin tosi tyytyväinen. Ajattelin mennä rakenneultraankin yksityiselle, kun tämä kaupungin surkea säästölinja tosiaan ulottuu tällekin alueelle. Alkuraskauden ultran hintaa en tiedä.
 
Manta
Sintti, ei voi olla totta! :O TERVEYDENHOITAJA teki ultran??? No eihän se terveydenhoitaja tosiaan osaa sillä ultralla muuta katsoa, kuin että siellä sikiö on ja sen sydän lyö. Senhän näkisi itsekin jo rv 10+ Laittaisivat nyt sitten tuon ultrauksenkin vielä ""itsepalvelu"" toiminnaksi ;))

Tuntuisi hurjan paljon turvallisemmalta, kun lääkäri katsoisi esim. istukan paikan jne. Mielestäni Jyväskylä säästää hieman väärissä asioissa... Rakenneultra on mielestäni tärkeä, ja np-ultran voisi korvata verikokeella, onko Jyväskylässä tätä mahdollisuutta?

On aika hurjaa, että kaksi ultraa tulee maksamaan lähemmäs kolmesataa euroa ilman Kela -korvausta, samaisella hinnalla saisi jo halvat yhdistelmät uutena kaupasta, ja vaikka mitä muuta... :O

Sekin ketuttaa, että monet kunnat tarjoavat kaksi, kolme tai jopa neljä ultraa! Tiedänpähän eräänkin kunnan, jossa on sekä np-ultra että rakenneultra, ja lisäksi kätilö katsoo joka neuvolakerralla sikiön kokoa ja asentoa jne. Epäreilua, että toiset pääsevät ultraan 12 kertaa raskauden aikana ilmaiseksi, ja toiset maksavat itse melkein 300 euroa kahdesta ultrasta...
 
poju
Synnytin viime vuonna ja silloin todellakin terkka teki sen ekan ultran :/ Jotenkuten se onnistui sieltä silloin rv 11 sen sikiön löytämään.... itse en kyllä siinä ruudulla nähnyt mitään.
Muita verikokeita ja ultria ei sitten ole, jos sinulla ei ole jotain perussairautta (esim. korkea verenpaine jne.) tai olet yli 35 vee.
Itselläni on perussairaus, joten minä pääsin äitipolille np- ultraan ja niihin verikokeisiin, ja vielä rakenneultraan. Ja loppuraskaudesta vielä 4:ään ultraan äitipolilla kun epäilivät vauvassa olevan vikaa kun mun maha oli niin pieni.
Mutta terve poika, pieni tosin, syntyi huhtikuussa 04.
 
poju
Jyväskylässä pitää myös itse pyytää loppuraskaudesta pääsyä kokoarvioon, automaattisesti sitä ei tehdä. Siis siihen missä katotaan että onko lantio tarpeeksi suuri että se vauva mahtuu syntymään.
 
Manta
Siis pitääkö esikoisen odottajankin tietää itse PYYTÄÄ päästä kokoarvioon (synnytystapa-arvioon)? Moniko ensisynnyttäjä sellaista tietää pyytää, jos esim. nettiä ei ole käytössä, josta näitä tietoja saisi? Tai esim. teiniäidit (en yleistä).

En minä esikoista odottaessa kyllä olisi tiennyt pyytää edes koko synnytystapa-arviota. Kuulin tietty siitä loppuraskaudessa, mutta ajattelin että totta kai se tehdään kaikille automaattisesti,ja jos minulle ei olisi tehty, niin tuskin olisin koko asiaa edes ihmetellyt...

Huh huh tätä Jyväskylän toimintaa... Näiden juttujen jälkeen mieli tekisi kyllä käydä yksityisellä neuvolassa.
 
Sintti
Kyllä kaupunki täällä tarjoaa veriseulan viikolla 15. Lapussa vaan lukee, että alle kolmevitosilla se ei ole kovin tarkka, joten ajattelin siksi mennä np-ultraan. Varmaan veriseulaan sitten myös, kun siinä kuulemma näkyy esim. joku paha keskushermostohäiriö, mitä ei ultrassa näy. Ja siksikin kävin siellä np:ssä, että saan vähän mielenrauhaa, ennen kuin kaikki arvaa, että olen raskaana. Nyt olen uskaltanut raskaudesta paremmin kertoa.

Ja ihan hyvä vinkki tuo synnytystapa-arvio, josta joku kirjoitti, täytynee yrittää pyytää pääsyä sellaiseen. Ultrallako sekin siis tehdään? Mulla on kyllä niin kamala synnytyspelko, että kaikki etukäteistieto varmaan helpottaisi sitä.
 
Jaana
vielä tuosta terveydenhoitajan tekemästä ultrasta: eikös tuon alkuraskauden ultran tarkoitus ole nimenomaan katsoa että onko kohdussa elämää, lyökö sydän ja montako sikiötä siellä on! Eli siinä ei katsota mitään istukkaa tai niskaturvotusta, itselläkin tehtiin niin aikaisessa vaiheessa (rv 9 tai 10, em muista) ettei noita voisi siinä nähdäkään. Tervedenhoitaja teki sen mittauksen jonka mukaan la. varmistettiin. Minulla se oli ainakin tosi tarkka laskelma (tarkennettiin vielä sairaalan np:ssä joka on sitten ihan eri tutkimus) ja minusta ""täti"" oli tosi asiantunteva jne. Eli itse en niinkään kritisoisi sitä että kuka sen ultran teki!
 
femina
Minä ajattelin ihan samaa. Olen Jyväskylän naapurikunnasta ja meillä ensimmäisen ultran tekee nimenomaan terkkari terveyskeskuksessa. Siinä todellakin vain tarkistetaan sikiöitten määrä ja varmistetaan laskettu aika ja katsotaan tietysti, onko kohdussa ylipäätään elämää. Tämä käytäntö on ollut jo 90-luvun alusta asti.

Tämän terveydenhoitajan tekemän ultran perusteella sain sitten ajan äitipolille np-ultraan. En tiedä, tarjoaako kuntamme sitä kaikille, mutta minä pääsin siihen ainakin ikäni puolesta. Kaikissa raskauksissa olen käynyt kymmenisen kertaa ultrassa, mutta itseäni tuo jatkuva äitipolilla ramppaaminen lähinnä tympäisi.
 
Santra
Hei M:

Tuo 53 e on todellakin se hinta mitä maksoin rakenneultrasta tuolloin. Hinta on varmaan hieman noussut, kun itse synnytin -03, tarkemmin paikkana Puistosairaalan yhteydessä oleva ULTRAMED, lääkäri Pertti Kaira (radiologian erikoislääkäri). Todella mukava lääkäri jota voin suositella.

Käytännössä itse kyllä pääsin useampaan ultraan äippäpolilla, koska vauvan vointia seurattiin hepatoosin takia.
 
Papuli
Moi!
Mulla on tuoretta tietoa viime viikolta rakenneultrasta.
Kävin Mehiläisessä ihan vaan varmistuakseni, että masuasukilla on kaikki ok. Oman kunnan puolesta ko.ultraa en olisi saanut.
Lääkäri oli Carl-Mikael Löf...ström tms.(tosi pätevän oloinen lääkärisetä) ja hintaa jäi maksettavaksi Kela-korvausten jälkeen reilut 80 euroa. Hinta saattaa olla halvempikin jos ei ota ilta-aikaa niinkuin me.
Soittokierrokseni perusteella Mehiläisessä ilmoitettiin minulle kaikista halvin hinta tuolle rakenneultralle, GynePraxis ja In-Tiimi olivat kalliimpia.
 
36v.
En tiedä, koskeeko tämä myös kaupunkilaisia, mutta ainakin maalaiskunnassa ikäraja nt-ultraan (sairaalaan) pääsylle on muuttunut 30 vuoteen. (Vuosi sitten kaupunkilaisilla ikäraja oli 35v.) Tuo tiedote minkä minä sain neuvolasta, vaikuttaa kyllä siltä, että se koskisi koko Keski-Suomen sairaanhoitopiiriä.

Eli jotain edistystä sentään. Tosin vuosi sitten ultran teki lääkäri, mutta nyt sen tekee kätilö, ja vain jos hän huomaa jotain poikkeavaa, pääsee myös lääkärin juttusille.
 
Sintti
Juu, siis siinä kaupungin ultrassa on tarkoituskin vain katsoa sikiöiden määrä ja laskettu aika. Mutta minä ainakin sain ohjeen, että viikolla 11-12, eli sehän on sellaiseen aikaan, jolloin np:n pystyisi katsomaan, jos haluaisivat sen samalla katsoa.

Mulle mm. tarjottiin yksityiseltä sitä np:tä samalla päivälle, mutta otin sitten seuraavalle, eli olisi ollut kaupungin ultrassakin siihen mainio ajankohta. En tiedä, antoiko mun terkkari oudon ohjeen noille viikkoluvuille, vai onko suositus äskettäin muuttunut (jos aiemmin on ollut viikko 9-10), mutta mulle siis sanottiin, että ei ennen viikkoa 11 kaupungin ultraan, ja sain saman myös kirjallisena.

Mutta ei tämä nyt jälkikäteen niin kovasti harmita, oli nimittäin Mehiläisessä niin paljon parempi palvelu ja paremmat laitteet kuin siellä neuvolan liukihihnatoiminnassa, että ei se rahanmenokaan niin kauheasti haittaa. Oli kiva ihan oikeasti erottaa, että missä se vauva siellä on.

Ja mulla jää justiinsa vähän vajaaksi siitä 30 vuodesta, että olisin päässyt kaupungin kustantamaan np:hen.
 
poju
Niinpä, onneksi on Ellit -keskustelupalsta josta sain tietoa synnytystapa-arviosta....ja älysin tätä kysyä neuvolasta. Sitten pääsin tähän arvioon äitipolille. Sanoivat että jos ei asiasta kysy, sitä ei myös tehdä. Onhan se kummaa että ensisynnyttäjän pitäis osata vaatia kaikkia juttuja minkä tietää vaan synnyttäneet...
 
nostokurki
Olisiko kenelläkään tuoretta hintatietoa tai muuta vinkkiä/suositusta/kokemusta alkuraskauden ultrasta Jyväskylässä? En nyt tarkoita kaupungin tarjoamaa, vaan ennen sitä (rv7-8?) tehtävää.

On kyllä todella törkeää, että odottavat äidit ovat asuinpaikkakuntansa perusteella näin eriarvoisessa asemassa ultrien suhteen. No, vuoteen 2010 mennessä on joka kunnan tarjottava vähintään np- ja rakenneultra. Jotain parannusta sentään tulossa. :|
 
N33
hei!

me kävimme viikolla 6+6 lääkäripalvelut Österbackilla. Laite oli tarkka ja rouva lääkäri oli pätevän oloinen. Maksoi kela korvauksen jälkeen 70 euroa. Itse kysyin myös aikoja In-tiimistä, mutta siellä oli juuri silloin ruuhkaa. Hinta taisi olla sama kuin Österbackilla. GynePraxiksella olen saanut kerran gynellä luokattoman huonoa ja töykeää palvelua, joten sinne en mene. Olen kuullut samaa myös muutamalta muulta ihmiseltä. Halvin tuo alkuraskauden ultra olisi ollut tuolla radiologilla Mehiläisessä, joku oli käyntykin tässä ketjussa siellä. Se olisi maksanut 50 euroa mutta ajat eivät sopineet.
 
oldis
Alkuperäinen kirjoittaja vanha äiti:
Alkuraskauden ultra tehdään neuvolassa (ei välttämättä omassa neuvolassa). Ja jos ikää on 35v tai enemmän, pääsee myös nt-ultraan äitiyspolille (hinta 22 euroa) ja jos jotain epäilyttävää ilmenee, voi päästä myös rakenneultraan.
Ikäraja nykyään 30v että pääsee seulontoihin.
 
uppista
Onko lisää tuoreempia hintatietoja Jyväskylän yksityisten ultrien hinnoista? Kiinnostaisi lähinnä rakenneultra. Onko kukaan käynyt Suomen Terveystalolla (tms.) ihan tavallisessa (ei 4d) ultrassa? Radiologin tekemä ultra on kai halvempi kuin erikoislääkärin?

Voin kertoa oman kokemukseni kaupungin tarjoamasta ultrasta, jossa kävin rv 11+. Tutkimuksen teki terveydenhoitaja keskustan neuvolassa. Ihan asiantuntevan ja pätevän oloinen täti. =) Kuva ruudulla oli minusta ihan selvä, kädet ja jalat (jopa silmät ja sykkivä sydän) erottuivat helposti. Veriseulaan pääsevät nykyään halutessaan kaikki, siis myös alle 30-vuotiaat.
 

Yhteistyössä