Jyväskyläläiset! Ultrista!

  • Viestiketjun aloittaja Manta
  • Ensimmäinen viesti
Tuuli77
Onko kenelläkään kokemusta eritysesti Tikkakosken neuvolasta? Mulla 8. rv menossa ja eka neuvola-aika on ylihuomenna. Alkuraskauden ultraa ollaan mietitty, että mentäiskö jonnekin yksityiselle... Tuolla Tikkakoskella ei ainakaan taida niitä ultralaitteita olla. Ainakin se neuvolan täti sanoi, että ne ultrat tehdään Palokassa...
 
rv23
juu, palokassa tehdään yleensä siinä rv 10-12 aikana. siellä ultraus kestää 15-20 minuuttia ja itselläni oli ainakin tosi mukava kokemus. se onkin sitten ainut ultra minkä kunta tarjoaa.
Itse kävin myös alkuraskauden ultrassa yksityisellä rv 6 mehiläisessä ritva österbackalla. tuo yksityisen ultraus kyllä oli vähän turha reissu sillä ei vielä viikolla kuusi saanut siitä juuri mitään irti kun alkio näytti vaan sellaiselta herneeltä...

Kuka sinulla on neuvolassa terveydenhoitajana?
 
Tuuli77
Alkuperäinen kirjoittaja rv23:
Kuka sinulla on neuvolassa terveydenhoitajana?
En muista kyl yhtään minkä niminen hän oli, kun näin hänet vaan hyvin pikaisesti... sanoi olevansa siellä vaan lokakuun loppuun saakka, sitten tulee joku toinen... No mutta torstaina olen tuosta asiasta (ja monesta muustakin) viisaampi, kun on ensimmäinen varsinainen käynti silloin :)

 
ohdis-
Sori, mä tulin tuolta haaveilijoista tänne pyörähtämään ja tartuin tähän aiheeseen kun olen täällä kaksi tenavaa kolmesta synnyttänyt ja hiljattain käynyt yksityisellä gynellä.

En tosiaan tiennyt että täällä on vähennetty ultra kahdesta yhteen :/ miksi ihmeessä, en ymmärrä..
Kävin tosiaan tuolla G-P:llä ihan varmuuden varalta ultrattavana kun yritys on päällä ja mulle sanottiin puhelimessa et hinta on 75 egeä. Kun kävin tuolla, lasku olikin 215 egeä. Laskussa ei ollut mitään erittelyä ja kun asiasta kysyin vastaanottovirkailijalta, nainen tyytyi vaan sanomaan et lääkäri oli tehny muutakin kun ultrannut munasarjat ja kohdun. Mitähän hokkuspokkusta lie tehnyt kun en minä sitä vaan nähnyt..tai no, teki sisätutkimuksen, joka kesti arviolta 20 sekkaa jos sitäkään.
En ollut tyytyväinen muutenkaan käyntiin, gyne lateli pelkästään itsestäänselviä asioita ja kertoi ongelma-alueista, mutta tarkempaa tietoa varten olisin tarvinnut uuden ajan.
 
oulusta
Alkuperäinen kirjoittaja Manta:
No onpas harvinaisen ikävä systeemi!

Itse synnytin esikoisen Oulussa, ja siellä tarjottiin rakenneultra ja np-ultraa vastaava verikoe, eli tällä verikokeella pystyttiin tarkistamaan jotenkin kuuluuko äiti ""riskiryhmään"" saada down -lapsi.

Itse pidän molempia ultria hyvin tärkeinä, ja harmittaa että molemmissa joutuu nyt käydä yksityisellä. Kuulin vielä kaiken lisäksi tästä kelan mahtavasta uudistuksesta, jonka vuoksi mistä tahansa ultrakäynnistä ei kela -korvausta enää makseta./quote]

ot, mutta Oulussa on siis nykyään vain np-ultra ja siihen liittyvä seula, ei rakenneultraa ollenkaan. Käytäntö vaihtui täksi vuodeksi. Tuo veriseula suositellaan yhdistettäväksi ultraan, jolloin se on huomattavasti tarkempi.
 
Ensisynnyttäjä myös
Alkuperäinen kirjoittaja kyrsiintynyt:
Kaiken kruunaa se, että säästökuurin seurauksena neuvolalääkärin ja seuraavan neuvolan väliin jää melkein kaksi kuukautta aikaa arvailla onko se vauva edes hengissä enää kun liikkeitäkään ei vielä tunnu. Olisi kiva käydä kuuntelemassa edes ne sydänäänet...
Täällä ensisynnyttäjä vm-78,jolla tulee yli 2kk tauko neuvolakontrolliin....Viimeksi kävin viikoilla n.12 kun tehtiin SE ultra (eli neuvolan puolesta se yksi ja ainoa...) ja seuraava kerta onkin kun viikkoja on jo yli 20.Nyt rv 17 ja liikkeistä ei tietoa vielä. Ihan oman onnensa oloissa saa kyllä olla...Mutta ei auta kun toivoa parasta :eek:)
Ja lainata kirjastosta tietoa...
 
tasan 18+0
Varasin juuri ajan JKL:n Mehiläiseen rakenneultraan. Ajanvaraaja tuntui olevan vähän pihalla näistä ultrista ja jäkikäteen alkoi epäilyttään et oisko pitäny hylätä tasan 18+0 päivälle tarjottu aika ja ottaa mieluummin myöhäisempi 19 tai 20 jotain aika.. Onko teillä mielipidettä siitä, että olisiko paras odottaa vielä viikko pari, näkyykö enemmän, paremmin? Meillä tämä rakenneultra on ainoa ultra koko raskauden aikana, joten siinä mielessä haluais panostaa siihen.. (ja uppoohan siihen ykistyisellä aika summa rahaakin..)

Entä onko kellään kokemusta Jukka Puolakasta tuolla JKL:n Mehiläisessä. Googletin ja näkyi olevan ylilääkäri ja professori ja ties mitä.. mutta tällaiset akateemiset kannuksethan ei kai ihan välttämättä kerro siitä millainen on käytännön työssä...?
 
Tsadis
Löfhjelm Mikael on aivan loistava Jkl:n Mehiläisessä. Itse olen hällä käynyt kahdesti (eka raskaudessa ja nyt katsottiin ultralla munasarjat ja kohtu). On lääkärinä myös keskussairaalassa. Pätevä ja asiantunteva!
 
Tuore odottaja vm-75
Hei Jyväskylän naiset.
Minulla pärähti plussa tikkuun viime viikolla ja kohta pitäisi varata aikaa terkalle. Ongelma on vain se, että kaupungin sivuilta ei käy ilmi pitäisikö minun soittaa oman alueeni terkkarille (määräytyy kotikadun mukaan) vai neuvolan ajanvaraukseen (kyllö).

Hurjalta kuulostaa jos tutkimuksia on niin vähän kuin täällä puhutaan. Itselleni tämä on ensimäinen alkanut raskaus ja kaikki ihan uutta.
 
murritsi
Hei,
tosiaan jkl:ssä on kai se tapa että yksi ultra vain eli viikolla 12 noin. Tietty jos ongelmia on tms. niin useamminkin pääsee.
Itse olen Palokassa asiakkaana. Kun tuota ikää jo on (vm 1975), niin halusin osallistua sikiöseulontoihin. Taitavat tarjota tätä yli 30 vuotiaille. Joten minulla oli np-ultra keskussairaalassa (maksoi poliklinikkamaksun verran eli n. 25 e) ja sitten rv 20 on varattu elokuun aluksi.

Ymmärsin, että lainsäädäntö muuttuu ja jatkossa mahdollisuutta seulontoihin on tarjottava myös nuoremmille odottajille. Nyt menossa siirtymäaika (olisi ollut tämä vuosi).
 
Muuttaja
Aika kauhistuneena olen tätä ketjua lueskellut etenkin nyt kun itsellä on muutto Jyväskylään edessä ennen synnytystä (nyt RV32)... Onneksi melkein koko raskausaika on siis asuttu toisella paikkakunnalla jossa neuvolan puolelle ei ole kovin massiivisia säätötoimia ulotettu, etenkin kun itsellä ensimmäinen raskaus ja kaikki ei ole mennyt ihan niinkuin elokuvissa...

Itse olen käynyt nyt viisi kertaa ultrassa (kaksi ylimääräistä kontrolli/tarkastuskäyntiä vuotojen takia). Rakenneultrassa käytiin kahdesti kun eka kerralla joku kiireellinen tapaus iski lääkärille päälle...kaikki ultrat on tehty ihan PKL-maksun hinnalla.

Täällä siis ensisynnyttäjille on automaattinen tuo synnytystapa-arvioon liittyvä ultra, mutta luultavasti muuton takia olen jo kirjoilla Jyväskylässä, eli ilmeisesti täytyy alkaa jo tässä vaiheessa soittelemaan ja kyselemään että milloin siihen pääsisi. Neuvolassakin sanottiin että kannattaa käydä koska olen niin pienikokoinen että kannattaa katsoa varman päälle. Tiedättekö siis onko suurenkin tappelun takana? Toinen kysymys koskee KS-KS:aa...millainen paikka synnyttää ja miten esim. tuo vierailupuoli on hoidettu? Onko mahdollisuutta perhehuoneeseen jne? Kaikki mahdolliset kokemukset otetaan vastaan...
 
faaf
Keskussairaala on ihan jees paikka synnyttää. Riippuu ihan siitä millainen kätilö osuu kohdalle ja miten "kemiat" hänen kanssaan menee yksiin. Se on niin henkilökohtaista miten ihmiset asiat kokee. Itselläni ei ole mitään valittamista. Synnytin keväällä -08 pahimpaan ruuhka-aikaan (salit ja osasto aivan täynnä koko sen ajan kun sairaalassa olin, käynnistykseen tulleita lähetettiin kotiin jne) ja sain silti hyvää palvelua.

Ilokaasun käyttö on lopetettu, joten epiduraalin lisäksi ei ole juuri muuta tarjolla kuin petidiiniä (ja kai sitä vastaava on joku muukin kipupiikki olemassa?), amme ja kauratyynyjä.

Lapsivuodeosasto on hiljattain remontoitu, joten tilat ovat uudet. Perhehuoneita ei ole lainkaan, niistä luovuttiin remontin yhteydessä (ei riittä tilat). Huoneet ovat kaikki kahden hengen huoneita, mikä omasta mielestäni on parempi kuin se että olisi muutama perhehuone (jonne ei kuitenkaan pääse) ja sitten jotain 4-5 hengen huoneita lisäksi (kuten joissain sairaaloissa).

Kahden hengen huoneessa oli kyllä rauhallista. Huonekaverilla kävi aika paljon vieraita, mutta ei siitä häiriötä ollut. 4 hengen huoneessa olisi tarvinnut varmaan kuulosuojaimet jos kaikkien vieraat olisivat paukanneet yhtä aikaa. Myöskään vessa- tai suihkuvuoroja ei tarvinnut jonottaa. =) Huoneessa oli telkkari (mutta ei kaukosäädintä ;)) ja siis oma suihku ja vessa.

Isä ja sisarukset saa vierailla koska vaan (olikohan klo 20 tai 21 asti), muille on vierailuaika 17-19. Vierailijat voi tulla omaan huoneeseen tai sitten käytävällä on pieniä "nurkkauksia", joissa voi olla.


Sairaalan omilta sivuilta löytyy paljon lisää tietoa:

http://www.ksshp.fi/Public/default.aspx?nodeid=24758&culture=fi-FI&contentlan=1
 
Kohtahan se taas nähdään...
Millaiset kokemukset keskussairaalasta tällä kertaa jää. Synnytin esikoisen -07 talvella ja kokemus vuodeosastosta jäi kyllä melkoisen huonoksi. Salissa oli kaikki sinänsä ok, mutta vuodeosastolla saamani hoito käsitti lähinnä kipulääkkeiden tuomista pyynnöstä. Ei kysytty tarvitsetko apua tai neuvoja, miten imetys tuntuu sujuvan, kuinka oot saanut nukuttua...Siis ei mitään. Nyt olenkin päättänyt kotiutua niin nopeasti kuin suinkin mahdollista ja psyykannut itseäni siihen, että epiduraalia ei sitten passais ottaa...
 
Elokuussa 08
Itse synnytin K-S keskussairaalassa elokuussa ja silloin sanottiin, että huoneisiin ei saa tulla kuin isät. Ainoastaan, jos kävisi niin uskomaton tuuri että olisi huoneessa yksin, silloin saisi tulla vieraita huoneeseen.

Oma kokemukseni osastolla olosta on tosi positiivinen, sain apua ja tukea vauvan hoidossa ja imetyksessä niin paljon kuin halusin ja uskon, että pyytämällä apua kyllä saa. Hoitajat kävivät kyllä aina välillä myös kurkkaamassa huoneessa onko kaikki ok ja jos tulivat huonekaverin kutsusta huoneessa käymään, varmistivat samalla minulta, onko mitään asiaa ja onko kaikki hyvin. Ei muuta kuin hyvää sanottavaa osastoajasta.
 
mminttu*
Moi!
Täällä mennään rv 36 ja parisen kuukautta sitten kävin keskussairaalassa parin tunnin luennon (meni nimellä synnytysvalmennus) kuuntelemassa sairaalan nykytilasta. Varsinkin näin kesäaikaan kätilö sanoi heti että huonoa/kiireistä palvelua luvassa. Osasto remontissa eikä varsinaisia odotushuoneita ole siis vain 4 synnytyssalia. Sairaalaan käskettiin tulla vasta sitten kun ei enää kestä kotona. Tarkat sanat taisivat olla "sitten kun ei enää ovenkahvan pureminenkaan auta". Ammeita ei ole, eikä perhehuoneita. Vieraita ei saisi tulla paljoa, vain isä+muut lapset ja mielummin ei edes isovanhempia mutta eihän ne poiskaan aja jos sinne vaan tulee :D

Muuten tästä "synnytysvalmennuksesta" jäi kyllä ihan mukava mieli paitsi tietysti en kauhean odottavainen ole palvelun suhteen. Itse synnytyssalissa ei voitu käydä kun oli kauhea synnytysruuhka mikä jäi vähän harmittamaan mutta sen verran tietoa sai että käytössä 2 isompaa huonetta ja 2 pienempää joissa aina kahdessa yhteiset suihkut. Siis suihkuunpääseminenkään avautumisvaiheessa ei ole varmaa....mutta onhan sieltä terveitä lapsia saatu synnytettyä!

Niin ja ainakin tämä kätilö olisiko ollut Siw Nykänen tai jotain sinne päin niin oli todella luomusynnytysmyönteinen, mikä ilahdutti todella!

Kertokaahan muuten tässä viime aikoina synnyttäneeet omia kokemuksia keski-suomen keskussairaalasta!
 
yrtt
Onko yli 3-kymppisiä odottajia ultrattu neuvoloissa? Yli 3-kymppisethän pääsevät halutessaan np-ultraan, joten luulisi että raskauden kesto selvitetään ennen sitä. Käsittääkseni jos valitsee np-ultran (ja siihen liittyvät verikokeet), ei saa sitä (ainoaa) kaupungin tarjoamaa ultraa, joka tehdään rv 10-12. Onko joku yli 3-kymppinen päässyt lisäksi rakenneultraankin?
 
Tuore odottaja vm-75
Alkuperäinen kirjoittaja murritsi:
Hei,
tosiaan jkl:ssä on kai se tapa että yksi ultra vain eli viikolla 12 noin. Tietty jos ongelmia on tms. niin useamminkin pääsee.
Itse olen Palokassa asiakkaana. Kun tuota ikää jo on (vm 1975), niin halusin osallistua sikiöseulontoihin. Taitavat tarjota tätä yli 30 vuotiaille. Joten minulla oli np-ultra keskussairaalassa (maksoi poliklinikkamaksun verran eli n. 25 e) ja sitten rv 20 on varattu elokuun aluksi.

Ymmärsin, että lainsäädäntö muuttuu ja jatkossa mahdollisuutta seulontoihin on tarjottava myös nuoremmille odottajille. Nyt menossa siirtymäaika (olisi ollut tämä vuosi).
Kiva kuulla ikätoverin kommentteja/kokemuksia. Itse toivon, että mikäli tarvetta ilmenee saan molemmat ultrat. Eka uä on minulla jo viikolla 9, koska on iän lisäksi myös muita terveydellisiä seikkoja... Ei kai niin varhaisessa vaiheessa vielä näe paljoa mitään, joten toisen myöhäisemmän (rakenne?) ultran luulisi olevan mukava/mielenrauhaa lisäävä.
 
murritsi
Hei,
juu, luulisin että viikon 9 ultrassa ei paljoa näy. Asiantuntija tosin en ole. Tuolloin näkynee sydämen syke, jalat, kädet. Ja tietysti että alkio on kohdussa eikä jossain matkalla.
Rakenneultrassa näkyy sitten sisäelimet, keuhkot, sydän, aivojen kehitys.
 
äippä29
itellä ikää 29v, kolmas tenava tulossa ja Jkl:ssä asutaan. Ekaa lasta odotin Huhtasuon neuvolan palvelualueella, silloin saatiin tasan se viikon 10-12 ultra. Toista ja nyt kolmatta taas ootellaan keskustan neuvolan alueella. Kakkosta ultrattiin 2x "ylimääräistä", toisella kerralla mulla oli niin vetistä ja runsasta valkovuotoa, et terkka halus tarkastaa ultralla, ettei vaan oo reikiä missään, et ois lapsivettä. Toisella kerralla taas halus vissiin päästä vaan kokeilee laitetta, kun ei ollut varma loppuraskaudessa, et miten perin vauva siel massussa köllötteli (siitä huolimatta, et ite olin varma, et on raivotarjonnassa...). Mut aika eriarvoisessa asemassa ollaan riippuen siitä, missä päin kaupunkia asutaan... esikoisesta käytiin jossain yli 35 viikon sairaalassa päivystyksessä, kun liikkeet lakkas, saatiin sit siellä ultra polimaksulla...

Mut siis onko tuo 30 jonkinlainen rajapyykki siihen, et saa rakenneultran? Luulis, et ois isompi! Kyllä ärsyttää olla vuoden liian nuori!!!
 
Tuore odottaja vm-75
Alkuperäinen kirjoittaja murritsi:
Hei,
juu, luulisin että viikon 9 ultrassa ei paljoa näy. Asiantuntija tosin en ole. Tuolloin näkynee sydämen syke, jalat, kädet. Ja tietysti että alkio on kohdussa eikä jossain matkalla.
Rakenneultrassa näkyy sitten sisäelimet, keuhkot, sydän, aivojen kehitys.
Kiitti, jotain tuon tyyppistä kuvittelinkin.
Olen vielä melkoisen pihalla näistä asioista, kun tämä on ensimmäinen raskauteni. Kovasti kyllä opiskelen kaikkea aiheeseen liittyvää. Helistimen mukaan sikiöllä olisi mittaa 23mm tuolla viikolla 9.
 
Ohdis
Alkuperäinen kirjoittaja Ensikertalainen..:
Onko kenelläkään muistissa paljonko missäkin maksaa nuo ultrat? Siis yksityisillä JKLssä.

Terveystalolla varhaisultra olisi ollut reippaasti päälle satkun kelakorvauksen jälkeen.
Mehiläisessä itselle jää maksettavaa ehkä reilu 80e.

Noissa voi olla isojakin vaihteluja saman lääkäriaseman sisällä kun lääkärit toimivat yksityisinä yrittäjinä. Aikanaan varasin munasarjojen ultrauksen gyne-praxikselle ja puhelimessa sanottiin sen maksavan noin 70 e. Lääkärin kirjoittama lasku olikin 210e.
 

Yhteistyössä