Jyväskyläläiset! Ultrista!

  • Viestiketjun aloittaja Manta
  • Ensimmäinen viesti
RV39...
Alkuperäinen kirjoittaja yrtt:
Onko yli 3-kymppisiä odottajia ultrattu neuvoloissa? Yli 3-kymppisethän pääsevät halutessaan np-ultraan, joten luulisi että raskauden kesto selvitetään ennen sitä. Käsittääkseni jos valitsee np-ultran (ja siihen liittyvät verikokeet), ei saa sitä (ainoaa) kaupungin tarjoamaa ultraa, joka tehdään rv 10-12. Onko joku yli 3-kymppinen päässyt lisäksi rakenneultraankin?
Moi

Mulla on ollut seuraavat ultrat Jyväskylässä:
Viikolla 11 alkuraskauden ultra neuvolassa (sen teki mielestäni ehkä kätilö? tämä on se ultra joka on kaikille)
Viikolla 13 niskaturvotusultra (+verikokeet) äitiyspolilla (olen 30 v, ja silloin tähän pääsee jos haluaa)
Viikolla 15 neuvolalääkäri ultrasi (ihan muuten vaan huvikseen?) normaalikäynnillä
Viikolla 21 rakenneultra äitiyspolilla (jos käy niskaturvotusultrassa, niin silloin pitäisi päästä tähänkin, mutta ei ole ihan 100 % varmaa)
Viikolla 24 neuvolalääkäri ultrasi normaalikäynnillä (mulla oli ollut supistuksia, ehkä sen vuoksi?)

Eli vaikka periaatteessa luvataan vain se yksi ultra, niin mulla on näitä ollut ainakin ihan kiitettävästi :)
 
murritsi
Kiitti, jotain tuon tyyppistä kuvittelinkin.
Olen vielä melkoisen pihalla näistä asioista, kun tämä on ensimmäinen raskauteni. Kovasti kyllä opiskelen kaikkea aiheeseen liittyvää. Helistimen mukaan sikiöllä olisi mittaa 23mm tuolla viikolla 9.[/quote]

Minulla myös ensimmäinen raskaus. Olen vain sinua sen verran edellä, että nyt rv 15 täynnä. Joten on tullut asioihin jo perehdyttyä ;)
 
pikku2odottaja
Ensi vuoden alusta muuttuu lainsäädäntö niin, että KAIKILLE tarjotaan np- ym. ultrat, eikä vain yli 30-vuotiaille. Kyllähän se vähän ketuttaa, että itse ei noihin pääse. Täytän ensi kuussa 24 v ja laskettu aika 3.2.2010. Esikoista odottaessa olin päinvastoin niin nuori, että pääsin noihin kaikkiin ultriin ja tutkimuksiin.

Tuohon veriseulaan ei lähdetä, sillä se on niin epäluotettava.
 
tiipa-76
Olen ensiodottoja monen monen vuoden yrityksen jälkeen. :) Itsekin halusin tuon ultran mahd. pikaisesti oman mielenrauhan vuoksi.

In-tiimi on elokuuhun saakka kiinni ja Lääkäripalvelut Österback lomailee myös heinäkuun loppuun. Varasin juuri ajan Mehiläisestä varhaisraskauden ultraan elokuun alussa rv 8 ja hinta on 77,10€.
 
mumpsis
Tällä hetkellä on viikkoja 8+1 ja ikää minulla on 23v. Viikon päästä maanantaina on aika neuvolan tarjoamaan ultraan. Rakenneultraan pääsen ensi vuoden puolella, kun tuo käytäntö ultrien suhteen muuttuu. Niskapoimu-ultraan en kuitenkaan neuvolan puolesta pääse, mikä vähän ihmetyttää, koska sekin osuisi ajallisesti ensi vuoden alkuun, ja silloinhan käytäntö on jo muuttunut!

No, joka tapauksessa mietin nyt, kannattaakohan varata aikaa yksityiselle np-ultraan. Nimittäin luotettavammanhan tuosta tutkimuksesta tekisi siihen yhdistetty verikoe. Mutta ottavatko yksityisellä tuota verikoetta, vai tekevätkö pelkästään ultran? Myöhemmillä viikoillahan tehdään veriseula neuvolan kautta, mutta sitä ei voi yhdistää enää tuohon np-ultraan.
 
jyväskyläläinen
Tällä hetkellä on viikkoja 8+1 ja ikää minulla on 23v. Viikon päästä maanantaina on aika neuvolan tarjoamaan ultraan. Rakenneultraan pääsen ensi vuoden puolella, kun tuo käytäntö ultrien suhteen muuttuu. Niskapoimu-ultraan en kuitenkaan neuvolan puolesta pääse, mikä vähän ihmetyttää, koska sekin osuisi ajallisesti ensi vuoden alkuun, ja silloinhan käytäntö on jo muuttunut!

No, joka tapauksessa mietin nyt, kannattaakohan varata aikaa yksityiselle np-ultraan. Nimittäin luotettavammanhan tuosta tutkimuksesta tekisi siihen yhdistetty verikoe. Mutta ottavatko yksityisellä tuota verikoetta, vai tekevätkö pelkästään ultran? Myöhemmillä viikoillahan tehdään veriseula neuvolan kautta, mutta sitä ei voi yhdistää enää tuohon np-ultraan.

On kyllä niin typerää, että täällä edelleen vedätetään noiden ultrien suhteen!!

Itse en käynyt nt-ultrassa yksityisellä, vaan otatin vain sen veriseulan. Ja sitten menen rakenneultraan. Mukavampi olisi ollut mielestäni käydä nt-ultrassa ja lisäksi ottaa se verikoe, mutta en sitten kuitenkaan viitsinyt alkaa maksamaan siitä yksityisellä. Kuitenkin tuosta verikokeestakin samalla tavalla selviää ne kohonneet riskit. En valitettavasti osaa sanoa, otetaanko yksityisellä verikoetta. Luulisi että otetaan, mutta lisämaksusta?
 
Viimeksi muokattu:
mumpsis
Alkuperäinen kirjoittaja jyväskyläläinen;10345091:
Kuitenkin tuosta verikokeestakin samalla tavalla selviää ne kohonneet riskit.
Viikon 15 jälkeen tehty veriseula ei ole käsittääkseni kovin luotettava alle 35-vuotiailla. Siis kyllä se positiiviset tulokset näyttää, mutta se näyttää myös melko paljon vääriä positiivisia. Sitten tulee "turhaan" mentyä helposti lapsivesipunktioon tms.

Varasin Mehiläisestä nt-ultraan ajan. Hinnaksi tulee noin 150 euroa Kela-korvausten jälkeenkin! Taidanpa perua koko jutun. Mutta tosiaan tuo aika on tammikuun puolella, joten taidanpa vielä soitella neuvolaan ja kysellä tuosta nt-ultrasta. Naurettavaa.
 
maakunnasta gravidaan
Nt-ultrassa kävin, ja lasku tuli perässä. Niinhän se taitaa olla että nuo ultrat on vapaaehtoisia (kuten se lastenteko yleensäkin) ja siksi tuli laskukin. Ilmankos vähän ihmettelinkin kun kätilö kysyi että oletko tulossa rakenneultraan ja varataanko aika jo nyt. Muistin siis siinä vasta etteivät ole pakollisia.

Käly ei ottanut noita seuloja, koska oli kolmen lapsensa kanssa jo päättänyt että ottaa ne minkälaisina tulevat. Ultrassa toki katteli että on ok. Itse (31v, ensimmäinen lapsi/raskaus) otin seulat (nt+veri), koska mies haluaa tietää, ja ompahan siinä töitä jollekin.. Mutta käytännössähän asia on niin että jos siellä on joku rakenteellisesti vialla, niin hommalle ei voi tehdä yhtään mitään ennen kun lapsi on syntynyt. Henkisesti voi korkeintaan valmistautua, ja tietysti voisi abortoida, jos se olisikin omaan maailmankuvaan sopimattomalla tavalla vammainen. (mitä en kyllä ymmärrä)
Kuitenkin 80% vammaisista on vammautuu syntymässä tai myöhemmässä elämässä, esim keskoisuus tai vaikea synnytys voi aiheuttaa cp:tä yms. ja myöhemminkin voi sairastua, vammautua onnettomuudessa jne. elämä on.
 
Tuplaodottaja
Niinhän se on että jokainen Gravidassa käynti maksaa sen 25,60 poliklinikkamaksua. Itse odotan kaksosia ja loppuvaiheessa kontrolliultria on varmaan parin viikon välein, jossei jopa useamminkin joten laskua kertyy varmaan aikalailla, mutta onhan tuota turhemmastakin maksettu :) Mielellään tuon maksan mielenrauhasta ja hyvästä seurannasta, tässä tapauksessa kun tutkimuksen ja ultran tekee aina lääkäri ja ainakin tähän mennessä on joka kerta olleet kokeneet ja asiantuntevat lääkärit asialla.
Paljonko muuten sairaalavuorokaudet maksaa? eli paljonko synnytykselle tulee suunnilleen hintaa?
 
Jyväskyläläinen
Mä olen vähän eri mieltä tuosta, että jos ultrissa tms. löytyy joku rakenteellinen vika, asialle ei voi mitään ennen kuin lapsi on syntynyt. Itsellä lähipiirissä tapaus, jossa lapsella oli vaikea sydänvika ja sitä ei tiedetty ennen synnytystä. Lapsi meinasi kuolla synnytykseen ja jouduttiin kiidättämään heti synnytyksen jälkeen toiseen sairaalaan tehohoitoon. Jos tuosta viasta olisi tiedetty etukäteen, olisi synnytys voitu jo alunperin sopia sellaiseen sairaalaan, jossa lasta voidaan parhaiten hoitaa ja näin ollen alku olisi ollut huomattavasti helpompi. Tämän vuoksi haluan ehdottomasti tietää etukäteen, jos on rakenteellista poikkeavuutta.

Syksyllä 2008 sairaalavuorokausi maksoi 26e eli synnytyksen hinnaksi tuli meillä 104e - onkohan hinta noussut tänä vuonna? Olin vauvan kanssa sairaalassa kolme yötä. Saavuin sairaalaan ti-aamuna klo 9 maissa ja kotia päästiin perjantaina puolen päivän jälkeen, silti neljän vuorokauden maksu. Sairaalavuorokausi vaihtuu kun vuorokausikin vaihtuu, joten jos on juuri ennen puolta yötä menossa, kannattaa yrittää jaksaa odotella oven takana siihen että vuorokausi on vaihtunut :)
 
jkl
Mulla rakenneultran teki Gravidassa kätilö. Tai itse asiassa niitä oli kaksi, toinen oli opettelemassa hommaa. Lääkäri kutsuttiin paikalle vasta kun näkyi kaksi "löydöstä" eli laajentunut munaisallas ja plexus kysta aivoissa. Lääkäri vahvisti löydökset ja tarjottiin mahdollisuus lapsivesipunktioon kromosomipoikkeavuuksien poissulkemiseksi (jossa sitten kävinkin ja tuloksena oli normaalit kromosomit).

(Minä en olisi halunnut synnyttää elinkelvotonta lasta (siis joka olisi kuollut synnyttyään) tai niin vaikeavammaista, että koko lapsen elämä olisi ollut kipua ja kärsimystä. Tai jatkaa raskautta, joka kuitenkin olisi mennyt jossain vaiheessa kesken (sikiö kuollut kohtuun). Tai en voi tietenkään olla varma että olisin päätynyt keskeytykseen, mutta halusin ehdottomasti ainakin tietää etukäteen jos jotain olisi ollut pahasti vialla.)
 
Jyväskyläläinen
Mulla rakenneultran teki Gravidassa kätilö. Tai itse asiassa niitä oli kaksi, toinen oli opettelemassa hommaa. Lääkäri kutsuttiin paikalle vasta kun näkyi kaksi "löydöstä" eli laajentunut munaisallas ja plexus kysta aivoissa. Lääkäri vahvisti löydökset ja tarjottiin mahdollisuus lapsivesipunktioon kromosomipoikkeavuuksien poissulkemiseksi (jossa sitten kävinkin ja tuloksena oli normaalit kromosomit).

(Minä en olisi halunnut synnyttää elinkelvotonta lasta (siis joka olisi kuollut synnyttyään) tai niin vaikeavammaista, että koko lapsen elämä olisi ollut kipua ja kärsimystä. Tai jatkaa raskautta, joka kuitenkin olisi mennyt jossain vaiheessa kesken (sikiö kuollut kohtuun). Tai en voi tietenkään olla varma että olisin päätynyt keskeytykseen, mutta halusin ehdottomasti ainakin tietää etukäteen jos jotain olisi ollut pahasti vialla.)

Tuntuu kyllä vähän hurjalta, että kätilö tekee rakenneultran. Tosin hyvä tietty, että konsultoi lääkäriä, jos jotakin epäilyttävää on, mutta itseäni silti vähän epäilyttää, kuuluuko kätilön ammattitaitoon sikiön rakenteiden ja napavirtausten yms. tutkiminen luotettavasti. Itse kävin edellisessä raskaudessa yksityisellä lääkärillä rakenneultrassa ja muistan, miten yksityiskohtaisesti hän tutki kaikki rakenteet, virtaukset yms. ja olen kuullut, että monesti kunnallisella puolella on tutkimus ollut paljon "kevyempi". No, kaipa ne suuremmat joka tapauksessa sielläkin selviävät, jos sellaisia on.
 
Viimeksi muokattu:
jkl
Mulla taas on ihan päinvastainen kokemus. =) Ekassa raskaudessa kävin rakenneultran yksityisellä ja sen teki lääkäri. Ultra kesti ehkä vartin korkeintaan. Kaipa siinä kaikki oleellinen katsottiin, mulle ei kyllä selittänyt yhtään mitä teki eikä paperissakaan lukenut muuta kuin normaalit rakenteet... Tuolla Gravidassa sen sijaan ultraus kesti lähes puoli tuntia (ja toiset puoli tuntia sitten lääkärin tekemänä) ja koko ajan selitettiin mitä katsotaan ja miksi. Juurikin noihin napavirtauksiin ja isoihin verisuoniin sekä sydämeen käytettiin paljon aikaa.
 
kätilö
Alkuperäinen kirjoittaja Jyväskyläläinen;10349464:
Tuntuu kyllä vähän hurjalta, että kätilö tekee rakenneultran. Tosin hyvä tietty, että konsultoi lääkäriä, jos jotakin epäilyttävää on, mutta itseäni silti vähän epäilyttää, kuuluuko kätilön ammattitaitoon sikiön rakenteiden ja napavirtausten yms. tutkiminen luotettavasti.
Hei.

Kätilön perusopintoihin ei kuulu seulontatutkimusten tekeminen ultraäänellä, mutta esimerkiksi Gravidassa työskentelevät kätilöt ovat saaneet lisäkoulutuksen ultraäänitutkimusten tekoon.
 
Sintti.
Hei te, jotka olette käyneet Gravidassa rakenneultrassa. Mikä täällä on linjana, suostuvatko kertomaan sukupuolen, jos se on nähtävissä? Kun olen kuullut, että joissain sairaaloissa sitä ei kerrota. Meillä olisi ensi viikolla rakenneultra. Ensisijaisesti tietysti jännätään, onko kaikki hyvin, kun monenlaista vaikeutta tässä on ollut... mutta sen lisäksi olisi kyllä mukava tietää se sukupuolikin... tai joku veikkaus siitä :)

Edellisessä raskaudessa käytiin rakenneultrassa yksityisellä, mutta silloin tyyppi oli kyllä selkä kuvaajaan päin, eikä jalkoväliä olisi näkynyt. Silloin se ei tosin haitannutkaan, kun lapsivesitutkimuksesta oli se sukupuolitieto jo saatu.
 
kysyin neuvolasta
Kysyin tuota linjaa tänään neuvolasta ja kyllä kuulemma kertovat sukupuolen, mikäli on näkysällä ne paikat. Tosin terkkari muistutti että eipä se satavarma välttämättä ole se näkymä siinäkään vaiheessa, eli tokkopa kannattaa kalliita tapetteja sen takia lyödä vielä seinään tai ihan kaikkia ekan vuoden vaatteita ostaa...
 
Vieraillija78
Kysäisenpä vielä täältä, mikäli joku sattuu vielä lukemaan tätä vanhaa ketjua eli mikä on tilanne tänä päivänä Jyväskylän alueen ultrien suhteen? Tehdäänkö missään Jyväskylän neuvolassa alkuraskauden ultraa, etenkin yli 30v. ensiodottajille? Mitä muita ultria tai tutkimuksia perus neuvolakäynteihin kuuluu? Mitä paikkaa suosittelette alkuraskauden ultraan ja rakenneultraan tai muihin tutkimuksiin Jyväskylässä?
 
toinen tulossa
Kysäisenpä vielä täältä, mikäli joku sattuu vielä lukemaan tätä vanhaa ketjua eli mikä on tilanne tänä päivänä Jyväskylän alueen ultrien suhteen? Tehdäänkö missään Jyväskylän neuvolassa alkuraskauden ultraa, etenkin yli 30v. ensiodottajille? Mitä muita ultria tai tutkimuksia perus neuvolakäynteihin kuuluu? Mitä paikkaa suosittelette alkuraskauden ultraan ja rakenneultraan tai muihin tutkimuksiin Jyväskylässä?
Itse odotan toista lastamme Kuokkalan neuvolan alueella. Rutiinisti neuvolassa ei alkuraskaudesta ultria tehdä. Kuitenkin, jos raskauden kesto on todella epäselvä (minulla haarukkaa oli reilu kuukausi), niin ainakin Kuokkalan neuvolasta löytyi ultra (vuosimalli museo, terkkarin mukaan, samanmoisia museokaluja löytyy kuulemma muistakin "isommista" neuvoloista ) ja parikin terkkaria, jotka pystyvät arvioimaan raskauden kestoa sen verran, että niskapoimu-ultra saadaan tehtyä oikeaan aikaan.

Lisäksi loppuraskaudesta sikiön asentoa (perätila/raivotarjonta) voidaan tarkistaa ultralla, jos on pienikin epäilys perätilasta. Tämän kuulemma osaa tehdä "kaikki" terkkarit. Tämän vuoksi sitten ollaan saatu hyvä tekosyy luopua loppuraskauden lääkärintarkastuksesta. Kolmas asia mihin ultraa käytetään on vauvan sydänäänien tarkistamiseen silloin, kun eivät syystä tai toisesta kuulu dopperilla. Minun vauvan sydänääniä oltiin jo kerran lähdössä tarkistamaan, kun eivät kuulunut doplerille (istukka edessä), mutta sitten viime hetkellä vauva liikkui niin, että äänet kuuluikin (itseä hymyilytti, kun tunsin koko ajan kun vauva mylttäsi ja potki dopleria karkuun).
 
Viimeksi muokattu:
Vieraillija78
^kiitos vastauksesta! Joo soitin tänään neuvolaan, olen itsekin Kuokkalan neuvolan alueella asustava, varasin sinne ekan ajan. Sanoivat vaan, että perus ultra otetaan vasta rv 12 ja sitten rakenneultra viikko 20, muita ultria ei oteta. Ihme, ettei seurata tarkemmin, kun minulla on jo tätä ikää kuitenkin hyvän matkaa päälle 30 ja on perussairaus ym ym.! Ei kyllä hirveän luotettavaa kuvaa anna sitten tuo, jos niillä jokin museoväline siellä ultria varten on, vai tehdäänkö ne 2 ultraa sitten jossain muualla? Gravidassa? Kuunnellaanko sillä dopplerilla sitten neuvolassa vai onko se jokin kotiväline?

Pitäne sitten varailla aikaa yksityiselle alkuraskauden ultraa varten, mutta onko tietoa, missä Jyväskylässä se kannattaa käydä otattamassa ja mitä suurinpiirtein maksaa?
 
kaö
Minäkin olen odottava Kuokkalan alueelta ja sain neuvolan kautta alkuraskauden ultran, koska lapsi on saanut alkunsa lapsettomuushoidoilla. Ultra tehtiin siis neuvolassa, mutta ei laite todellakaan mikään kovin hyvä ole.

Koko raskauden aikana ollut yksi lääkärikäynti ja kaksi ultraa Gravidassa. Odottelen kovin tässä loppuraskaudessa, että pääsisin gravidaan tarkistuttamaan vauvan kokoa ja alapään tilannetta. Toki lääkärin saa varattua neuvolan kautta, jos jotain tarvetta sille on mutta automaattisesti ei ole kuin tuo yksi lääkärikäynti jos kaikki o.k. Minullakin ikää jo päälle 35 v.
Terkka katsoi/varmisti viimeksi neuvolakäynnillä ultralla, että vauvalla on pää alhaalla eli onneksi kääntynyt jo lähtösuuntaan.

Onnellista odotusta!
 

Yhteistyössä