Jyväskyläläiset! Ultrista!

  • Viestiketjun aloittaja Manta
  • Ensimmäinen viesti
toinen tulossa
^kiitos vastauksesta! Joo soitin tänään neuvolaan, olen itsekin Kuokkalan neuvolan alueella asustava, varasin sinne ekan ajan. Sanoivat vaan, että perus ultra otetaan vasta rv 12 ja sitten rakenneultra viikko 20, muita ultria ei oteta. Ihme, ettei seurata tarkemmin, kun minulla on jo tätä ikää kuitenkin hyvän matkaa päälle 30 ja on perussairaus ym ym.! Ei kyllä hirveän luotettavaa kuvaa anna sitten tuo, jos niillä jokin museoväline siellä ultria varten on, vai tehdäänkö ne 2 ultraa sitten jossain muualla? Gravidassa? Kuunnellaanko sillä dopplerilla sitten neuvolassa vai onko se jokin kotiväline?

Pitäne sitten varailla aikaa yksityiselle alkuraskauden ultraa varten, mutta onko tietoa, missä Jyväskylässä se kannattaa käydä otattamassa ja mitä suurinpiirtein maksaa?
Nuo niskapoimu- ja rakenneultrat tehdään gravidassa. Siellä laitteet ovat (ainakin näin maallikon silmin) huomattavasti uudempia ja ultran kuva ihan toista luokkaa. Gravidaan saa kuulemma lähetteen myös, jos jotain epäilyttävää löytyty eli tuo neuvolan museoultra on käytössä ymmärtääkseni vain noihin 3 edellä mainittuun juttuun ja siihen sen tarkkuus riittää. Dobler on terkkarin perustyökalu, jolla kuunnellaan sydänäänet joka neuvolakäynnillä ekaa käyntiä lukuunottamatta (silloin alkio kuulemma vielä liian pieni, että kuuluisi).

Ekassa raskaudessa käytiin rakenneultrassa terveystalossa (silloin Jyväskylän kaupunki ei tarjonnut vielä, kuin alkuraskauden ultran, kun laki niistä tuli voimaan vasta viime vuonna). Siellä palvelu oli hyvää ja hinnat sikamaiset.

Ymärtääkseni alkuraskauden ultrasta ei paljoa kostu (vaikka lääkärikin tekisi), eli siinä näkyy lähinnä onko alkio elossa vai ei, onko raskaus oikeassa paikassa (eli kohdun ulkoinen) ja raskauden kesto selviää. Jos mitään vuotoja ei ole niin sinuna malttaisin tuohon niskapoimu-ultraan ja satsaisin mielummin lääkärillä käyntiin loppuraskaudessa, jolloin saisit vauvasta paremman kokoarvion (kuin terkkarin käsikopelolla tekemän ja SF-mittaan perustuvan) ja saisit synnytystapa-arvion. Sillä tätä loppuraskauden lääkäriä Jyväskylän kaupunki ei tarjoa ja monella muulla paikkakunnalla sen tekee jopa erikoislääkäri, sen tärkeyden vuoksi.
 
Viimeksi muokattu:
Vierailija78
Kiitos kaö toivotuksista, onnea tässä varmasti tarvitaankin, että kaikki menee hyvin!!!! Onnea sinullekin loppuraskauteen ja synnytykseen sitten, kun aika on!

Minusta nuo ar-ultrassa saadut tiedot olisi just niitä tietoja, joita tässä vaiheessa kaipaankin kovasti, eli ylipäätään tieto siitä, että masussa on joku ja onko se hengissä ja sijoittunut oikein. Minulla on nyt ollut pari päivää jatkuvaa kipuilua alavatsalla ja selässä, aika tukala olo ja töissäkin pitäisi jaksaa olla... Ei mitään kovaa kipua, mutta sellaista tasaista juilimista, välillä vähän kovemmin krampaten. Siksikin ehkä kaipaisin varmistelua, pitää ruinata nyt edes se museoultra neuvolasta tulevalla ekalla käynnillä... Mikäli eivät tee, niin maksan sitten vaikkapa yksityisellä itse!! 60-70€ vielä kärsii maksaakin.
Ja samoin se loppuraskauden lääkärikäynti pitää todellakin saada, on kyllä ihme juttu, ettei Jyväskylässä enää tuota tärkeää käyntiä tarjota?!! Uskomatonta!! Todellapa hyvin täällä odottavia perheitä tuetaan... Eikös Gravidaan muuten tarvita sitten aina lähete, eli sinne ei voi varata aikaa itse? Hyvä, että tärkeät ultrat tehdään siellä sitten!!

Minulla on raskausviikkoja ekalle neuvolakäynnille mennessä 7+4, joten eikös tuolloin jo niitä sydänääniä kuunnellakin? Ainakin tuolta vauva.infon foorumilta olen lueskellut, että joillakin jo äänet ovat kuuluneet tuolloin??

Tiedättekö, voiko Jyväskylässä käyttää sitten minkä alueen neuvolapalveluja tahansa, eli onko meidän Kuokkalan piiriin kuuluvien pakko käyttää Kuokkalan neuvolaa vai voidaanko mennä johonkin muualle? Nyt pitäisi jo asua Muuramessa, missä vissiin on paremmat olosuhteet tämän asian suhteen...
 
toinen tulossa
Eikös Gravidaan muuten tarvita sitten aina lähete, eli sinne ei voi varata aikaa itse? Hyvä, että tärkeät ultrat tehdään siellä sitten!!

Minulla on raskausviikkoja ekalle neuvolakäynnille mennessä 7+4, joten eikös tuolloin jo niitä sydänääniä kuunnellakin? Ainakin tuolta vauva.infon foorumilta olen lueskellut, että joillakin jo äänet ovat kuuluneet tuolloin??

Tiedättekö, voiko Jyväskylässä käyttää sitten minkä alueen neuvolapalveluja tahansa, eli onko meidän Kuokkalan piiriin kuuluvien pakko käyttää Kuokkalan neuvolaa vai voidaanko mennä johonkin muualle? Nyt pitäisi jo asua Muuramessa, missä vissiin on paremmat olosuhteet tämän asian suhteen...[/QUOTE]

Gravidaan tarvitaan aina lähete eli neuvolasta laitetaan eka kerralla lähete niskapoimu-ultraa varten ja aika tulee sitten postissa. Niskapoimu-ultrassa taas sovitaan sitten rakenneultran aika. Ainakaan minulta ei suostuttu kuuntelemaan sydänääniä vielä ekassa neuvolassa, koska on kuulemma niin epätodennäköistä, että kuuluisivat.

Neuvolan seinällä olevan lapun mukaan neuvolaa saa vaihtaa, max kerran vuodessa oman kunnan sisällä. Samalla kaikki terveyspalvelut vaihtuu ko. terveyskeskukseen.
 
Vierailija78
Gravidaan tarvitaan aina lähete eli neuvolasta laitetaan eka kerralla lähete niskapoimu-ultraa varten ja aika tulee sitten postissa. Niskapoimu-ultrassa taas sovitaan sitten rakenneultran aika. Ainakaan minulta ei suostuttu kuuntelemaan sydänääniä vielä ekassa neuvolassa, koska on kuulemma niin epätodennäköistä, että kuuluisivat.

Neuvolan seinällä olevan lapun mukaan neuvolaa saa vaihtaa, max kerran vuodessa oman kunnan sisällä. Samalla kaikki terveyspalvelut vaihtuu ko. terveyskeskukseen.[/QUOTE]

Siis onko se rv12 eka ultra tuo niskapoimu-ultra vai tavallinen? Jos on tavallinen, niin meidän neuvolasta saa vain rv12 ultran ja rv20 ultran, ei muuta. rv:lla 8 ei vielä neuvolassa ultrata, koska tuolloin kuulemma ultra täytyy tehdä alakautta, vatsanpeitteiden päältä ei vielä tuolloin kuule eikä näe mitään, ainakaan sillä museoultralla.
Kyselin ja tutkiskelin netistä hintoja Jkl:n ar-ultrista, ar-ultra ennen rv 10 tehtynä In-Tiimissä 93€, Gyne-Praxisissa 95€, Mehiläisessä 81€ + lääkärin palkkio n. 100€ ja kela-korvausta saa vain erityistapauksessa. Terveystalosta en uskaltanut edes kysyä, mutta tuskin on halvempi ainakaan kuin Mehiläisessä!
 
rv36+3 ensikertalainen89
Jos joku sattuu käymään vielä tätä viestiketjua lukemassa. Kuokkalasta ja Palokan neuvolasta löytyy ainakin ultrauslaite. Jyväskylän gravidalle piti nyt joulukuun tai vuoden alusta viimeistään tulla uusi tuliterä 2D/3D/4D ultraus laite, jonka esikäytössä olin mukana kesä-syksy vaihteessa kun vasta kokeilivat miltä tuleva laite tuntuu. Tulipa oltua tunti vaakatasossa kun kätilö ihasteli kuinka mm. selkäranka ja sydän näyttää 3- ja 4D:nä.
Itse asun Tikkakoskella ja sieltä on lähetetty Palokan neuvolaan ultraan kun vauva on perätilassa. Nyt ke 4.1.2017 onki sitte gravidalle aika kun yritetään vauvaa kääntää.
 

Yhteistyössä