Jyväskylän Gravida!

  • Viestiketjun aloittaja annlee
  • Ensimmäinen viesti
annlee
Nyt on pakko kysyä kaikilta, jotka ko. paikan palveluja käyttäneet. Saitteko ekasta ultrasta kuvan/kuvia mukaan ja millainen kokemus oli? Itse valitettavasti olin erittäin pettynyt, ultrasta ja koko käynnistä jäi huono fiilis siksi, että vastapuoli oli hyvin töykeä ja ylimielinen ja sai potilaan tuntemaan olevansa "altavastaaja" niinkuin tietyllä tapaa siinä tilanteessa onkin. Se on harmillista, että kaikkia asioita ei voi kirjoista opetella, lämpöä ihmisessä joko on tai ei ole, samoin kyky kohdata ihmiset ihmisinä eikä vain suoritteina. Erikoistumisaloja on monia, harmittaa että tuollaisten tyyppien, jotka työskentelevät niinkin herkän ja ainutlaatuisen asian kuin raskauden parissa, hakeutuvat juuri sinne missä niitä sosiaalisiataitoja tarvittaisiin. Koko käynnin kruunasi se, että kuvaa emme saaneet, koska tämän niitä ei kuulemma asiakkaille tulostella. Miten ihmeessä kaikilla tutuilla on kyllä ollut kuvat mukana kun tulevat sieltä? en ole moista kuullutkaan aiemmin.. Ihmiset ovat näköjään eri arvoisessa asemassa, riippuu täysin kenen vastaanotolle päätyy..
 
kävingravidassa
Nyt on pakko kysyä kaikilta, jotka ko. paikan palveluja käyttäneet. Saitteko ekasta ultrasta kuvan/kuvia mukaan ja millainen kokemus oli? Itse valitettavasti olin erittäin pettynyt, ultrasta ja koko käynnistä jäi huono fiilis siksi, että vastapuoli oli hyvin töykeä ja ylimielinen ja sai potilaan tuntemaan olevansa "altavastaaja" niinkuin tietyllä tapaa siinä tilanteessa onkin. Se on harmillista, että kaikkia asioita ei voi kirjoista opetella, lämpöä ihmisessä joko on tai ei ole, samoin kyky kohdata ihmiset ihmisinä eikä vain suoritteina. Erikoistumisaloja on monia, harmittaa että tuollaisten tyyppien, jotka työskentelevät niinkin herkän ja ainutlaatuisen asian kuin raskauden parissa, hakeutuvat juuri sinne missä niitä sosiaalisiataitoja tarvittaisiin. Koko käynnin kruunasi se, että kuvaa emme saaneet, koska tämän niitä ei kuulemma asiakkaille tulostella. Miten ihmeessä kaikilla tutuilla on kyllä ollut kuvat mukana kun tulevat sieltä? en ole moista kuullutkaan aiemmin.. Ihmiset ovat näköjään eri arvoisessa asemassa, riippuu täysin kenen vastaanotolle päätyy..
Ultrasiko sinut kätilö vai lääkäri? Meillä oli kätilö tai itseasiassa kaksi, kun toinen harjoitteli. Oikein oli miellyttävä kokemus ja kolme kuvaa saatiin. Ensin kaksi, mutta kun olivat hiukan tummia niin vielä ottivat uuden ja vaaleamman
 
Viimeksi muokattu:
ap
Lääkäri ultrasi...

Alkuperäinen kirjoittaja kävingravidassa;10619326:
Ultrasiko sinut kätilö vai lääkäri? Meillä oli kätilö tai itseasiassa kaksi, kun toinen harjoitteli. Oikein oli miellyttävä kokemus ja kolme kuvaa saatiin. Ensin kaksi, mutta kun olivat hiukan tummia niin vielä ottivat uuden ja vaaleamman
 
ap
Kyseessä oli nainen.. ei ilm. ole kovin pitkään ksks työskennellyt.. tai siis ei vuosia ainakaan.. ikävää, että tuollaisessa tilanteessa olet saanut ikävää kohtelua! valitettavasti lääkäriksi ei tarvitse läpäistä mitään haastatteluja koulutukseen hakiessa, se riittää, että on lukenut kirjat hyvin ja läpäisee teorian. Ja näin se sitten näkyykin.. mutta onneksi on olemassa paljon ihaniakin lääkäreitä, jotka osaavat kohdata potilaan ihmisenä eivätkä ole kiinnostuneita pelkästään työn suorittamisesta. Toivotaan ettei sinun tarvitse enää törmätä ko.henkilöön, minä puolestani toivon, ettei tuo nainen osu kohdalleni enää kertaakaan!

Vieläkö saan udella, että oliko mies vai nainen? Minulla on kokemusta keskenmenoasioissa todella ikävästä mieslääkäristä keskussairaalassa.
 
Viimeksi muokattu:
liinu
Harmi, että ap:lla huonoja kokemuksia. Itse olen kahdessa raskaudessani ollut erityiseurannassa ja käynyt useasti ultrattavana Gravidassa. Joka kerta olen saanut hyvää ja ammattitaitoista kohtelua (lääkäri ultrannut joka kerta). Useimmiten oli jompi kumpi vanhemmista mieslääkäreistä, jotka erittäin pätevän oloisia ja miellyttäviä. Myös kaikki naislääkärit olivat hyviä. Muistaakseni ainakin np- ja rakenneultrista saatiin kuvat mukaan.
 
ap
Näinpä näin.. Jonkun mielestä kuvista vinkuminen voi olla turhanpäiväistä valitusta, mutta kukapa ei kuvaa omasta lapsesta haluaisi ja tuntuu epäreilulta, että kuitenkin suurin osa ihmisistä sen saa, mutta sitten joillekin ei anneta, todetaan vain tylysti että ei näitä rutiinisti asiakkaille tulostella, yhden kuvan otti ja pisti sen omiin arkistoihinsa. Kyseessä oli juuri tuo 1.ultra, jossa np-turvotusta seulotaan. Mutta suurin juttu tässä kuitenkin on se, että en haluaisi toista kertaa tuon ihmisen kanssa asioida, koska olemus oli niin pois-luotaan-työntävä, että tunsin oloni vaivaantuneeksi jo huoneeseen mennessä. En ymmärrä miten hän kehtasi tiuskia ja tuiskia ventovieraille ihmisille, jotka ovat hänen asiakkaitaan. Toivon, että ensi kerralla olisi toinen lääkäri, koska on aika tylsä juttu jos molemmista kerroista jää huono kokemus vain siksi, että lääkärillä on asenneongelma ja aika merkittävä sellainen, kun kyseessä ovat potilaat, joihin työ Käsittääkseni perustuu..
 
hhhanna
Olen kahdesti käynyt Gravidassa ja ainoastaan positiivista sanottavaa paikasta ja henkilökunnasta:) Ultrakuvia olen saanut mukaan..Tutkimukseen on päässyt ennen omaa aikaa,ilman kiirettä ja huolellisesti kätilö on ultraukset tehnyt ja molemmilla kerroilla tunnin siellä makoilin ja katselin pientä vipeltäjää
 
Jaana89
Ajattelin tänne omat kokemukset laittaa Jyväskylän Gravidasta. Kävin 21.7.2014 ensimmäisessä ultraäänessä. Minulla oli mieheni ja 4-vuotias lapseni mukana. Sanoivat heti ilmoittautumisessa että ei lapsia huoneeseen. Olisin voinut kysyä olisivatko voineet tulla loppuvaiheessa katsomaan mutta en sitten viitsinyt eikä se nyt ollut niin iso asia miehelleni kun oli jo ollut ensimmäisen lapsen ultrassa mukana. Olin yllättynyt kun minut ultrattiin mahan päältä, kun ensimmäisessä raskaudessa olimme Hyvinkään sairaalassa 2009 ja siellä tutkittiin sisäkautta. Sanoivat että on niin hyvät laitteet että näkevät mahan päältäkin. Todella mukava kokemus. Kätilö/lääkäri (en ollut varma kumpi oli kyseessä) oli erittäin mukava. Olin vain yllättynyt odotushuoneessa kun luulin että huutavat nimeltä huoneeseen mutta pitikin ottaa jonotuslappu ja sen mukaan mentiin. Mutta paljon mukavampi kokemus kuin Hyvinkään sairaalassa. Ei jäänyt mitään epäselväksi kun selitti kaikki niin tarkkaan. Ja onneksi kaikki oli vauvan osalta kunnossa. Sain myös valokuvia automaattisesti mukaan.
 
mama89
Ensimmäisen raskauden (2011) ultrat teki kätilö ja palvelusta olin hyvin tyytyväinen. Sain 3-4 kuvaa mukaan molemmilla kerroilla, (np- ja rakenneultrasta) kätilö kertoi ja näytti tarkasti mitä siellä kohdussa oikein näkyi ja monesti mittasi sikiötä eri puolilta. Kaikki meni loppuun asti todella hyvin. Syntyi ihana pojan pallero :)

Toinen raskaus, (2014) onkin vähän erilainen kokemus..kävin np-ultrassa 11.7 ja kauhuksemme sikiön niskaturvotus oli liian suuri 3,9mm ja riskiluku kohosi 1:45 trisomia 21:n kohdalla. Olimme tietysti järkyttyneitä mieheni kanssa ja kätilö ei oikein osannut selittää, että kyse on vain kohonneesta riskistä eikä diagnoosista. Sanoi vain, että on hyvin pahoillaan asiasta, aivan kuin lapsellamme olisi ollut varmasti jokin vikana. Lähdimme gravidasta surullisina, mutta toiveikkaina. Noh, varasimme ajan lapsivesipunktioon n. Neljän viikon päähän. kun punktiopäivä oli käsillä, olin kauhusta jäykkänä. Erikoistuva lääkäri teki punktion kahden kätilön kanssa. Aluksi kaikki meni hyvin ja pisto ei tuntunut pahalta, mutta sikiö päättikin liikahtaa neulaa kohti, niin lääkäri joutui vetämään neulan pois ja pistämään uudestaan nopeasti, että saisi näytteen mahd. Pian.. tämä tuntui niin, että itku pääsi.. punktion jälkeen rupesi heikottamaan enkä saanut edes vettä.. jouduin lepohuoneeseen huilaamaan eikä kukaan tullut enää katsomaan vointiani. Lähdin pois kun olo parani, mutta oksensin vielä gravidan pihaan pari kertaa.. :D

Tulokset saatiinkin sitten tosi nopeasti. Tiistaina 5.8 oli punktio ja saman viikon perjantaina kätilö soitti ja ilmoitti, että Kromosomit ovat normaalit ja sukusolut on XX eli tyttö olisi tulossa! Nyt sitten odotellaan rakenneultraa, joka on syyskuun alussa.
 

Yhteistyössä