jyväskylän kätilöt

  • Viestiketjun aloittaja äkäpussi
  • Ensimmäinen viesti
äkäpussi
moi!
onko kokemuksia jyväskylän keskussairaalan kätilöistä? kuulin että ne on aika hirveitä ja kohta itsellä laskettuaika koittaa etä pitäisi sinne mennä. kirjoittakaa kokemuksia, jos vähän mieli rauhoittuisi. kuulin että eivät meinaa epiduraalipuudutusta antaa millään, jaiks:/
 
cirnelle
Viisi lasta olen Jyväskylässä synnyttänyt enkä voi yhtäkään kohtaamaani kätilöä moittia. Mitenkähän juuri minulle ovat osuneet ne ihanat ja kiltit kätilöt? Sanotaan näin, että niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan...
 
mari
Minullakin on vain hyviä kokemuksia kolmesta synnytyksestä. Ja viimeisessä ehdin kyllä melkoiseen määrään tutustua, kuin käynnistys hieman kesti ja vuoroja ehdi vuorokauden sisällä monta kertaa vaihtua.
 
!
Kyllä niitä moitteita kuulee kätilöistä ihan ympäri maata. Luulenpa että kyse on vain siitä, miten sattuu kemiat pelaamaan kätilöllä ja synnyttäjällä. Vaikka kätilönhän ei pitäisi antaa kemioiden vaikuttaa siinä tilanteessa, mutta siihen kun ei välttämättä aina voi itse vaikuttaa.

Voithan aina esittää toiveesi kätilön vaihdosta jos ei ""ensimmäinen"" miellytä, se kyllä onnistuu mikäli vain ei ole normaalia kovempi ""ruuhka"". :)

Epiduraalia ei anneta liian aikaisessa vaiheessa, eikä liian myöhäisessäkään. Eli totta on se että sitä ei anneta aina just silloin kun itse tahtoo, mutta kätilö kyllä tietää milloin on sen aika, eikä varmasti kiusalla ole antamatta, edes Jyväskylässä. Itsekin olen Jyväskyläläinen enkä kyllä hirveän huonoa palautetta ole kuullut kaupungin kätilöistä, hyvää sen sijaan.
 
Elsa
Tästä oli myös Keskisuomalaisen Mielipiteet-osastolla torstaina 16.6. Järkytyin! Esikoista odotan ja vasta nyt alkoi oikeasti pelottaa. (Laskettuun aikaan on noin 4 kk.)

Ja vielä sairaalan remonttikin tulossa. ""Poikkeusolojen"" takia kätilöillä on varmaan hermo pinnassa ja pelkäänpä sen näkyvän asiakkaiden kohtelussa.
 
monica
Piti oikein kaivaa tuo lehti esille ja lukea ko. kirjoitus. O-ou, sanon minä. Munkin pitäisi Keski-Suomen keskussairaalassa synnyttää, mutta tuon luettuani, ei huvittaisi. Mitenköhän sitä pääsisi synnyttämään jonnekin muualle?!!

Mua synnytys pelottaa muutenkin ja epiduraalia olen tässä mietiskellyt, että jos sen saisi, mutta nyt ahistaa jos toiminta on oikeasti sitä mitä juuri luin sen olevan.

Onko jotain yksityisiä missä hoidettaisiin synnytyksiä, tietääkö kukaan?
 
cirnelle
Älkää hyvät ihmiset ottako niin kirjaimellisesti kaikkia lehtikirjoituksia! Jyväskylässä saa ihan taatusti samat kivunlievitykset kuin muissakin sairaaloissa. Että onkin yhden ihmisen tuttavapiiriin osuneet kaikki ne, jotka eivät ole kivunlievitystä saaneet. Jyväskylässä on hyvä synnyttää. Siellä on osaavat ja kivat kätilöt ja lääkärit ja synnytysosastojen henkilökunta on mukavaa. Ei kannata heti synnytyssalin ovella huutaa itselleen epiduraalia, vaan kuulostella tilannetta. Itse en ole puudutuksia tarvinnut, mutta suurin osa tuttavistani on Jyväskylässä saanut joko spinaali- tai epiduraalipuudutuksen.
 
Mutta...
Minkäs sille voi jos kärsii synnytyspelosta ja sen vuoksi säikähtää helpommin jotain lehtikirjoitusta tai kuulopuheita. Varmasti, jos jokainen voisi itse valita, ei kukaan kärsisi synnytyspelosta! Se kun ei vaan aina ole tahdosta kiinni.

Olen kyllä minäkin kuullut tuosta Jyväskylän toiminnasta JUURI niiden puudutustan suhteen, miten niiden kanssa pihtaillaan. Ja ovathan sitä ihmetelleet Helsinginkin kätilöt, hekinkö vain yhden ihmisen tuttavapiirin perusteella, epäilen...
 
monica
En kyllä aikonutkaan heti ovella huutaa mitään puudutuksia, sanoin vain ajatelleeni että jos. Tiedostan kyllä että synnytyksen kulkua ei voi itse suunnitella, eikä juuri siksi voi valmiiksi päättää mitä haluaa ja missäkin vaiheessa. Ja tiedostan myös sen, ettei välttämättä tarvitse yhtään mitään, vaan synnytys sujuu luomuna, mikä olisikin ihanteellisinta jos niin kävisi. :)
 
tietoa
Käykää katsomassa Stakesin sivuilta (www.stakes.fi ja sieltä tilastot) sairaalakohtaisia tilastoja esim. annettujen puudutusten määrästä. Ei Jyväskylässä (K-SKS?) ainakaan tilastojen mukaan pihdata puudutuksia (uusin tieto oli vuodelta 2003) :)
 
tilastoja 2002-2003
""Ei Jyväskylässä (K-SKS?) ainakaan tilastojen mukaan pihdata puudutuksia ""

Ai ei vai? Tämän päivän Keskisuomalaisen kannesta: ""Keski-Suomessa epiduraalipuudutusta käytetään vähemmän kuin koko maassa keskimäärin"".

Ja tässä vertailtavaksi tilastoja (2002-2003) epiduraalista: (Lehdessä oli tietoja myös muista kivunlievityksistä.)

Ensisynnyttäjät: epiduraali annettu
KSKS 63,4 %:lle,
Mikkeli 67,7 %:lle,
Päijät-Häme 69,2 %:lle,
HYKS, Naistenklinikka 78,4 %:lle,
Turun ys 82,0 %:lle,
Kuopion ys 77,7 %:lle,
Treen ys 67,6 %:lle.

Kaikki synnyttäjät:
KSKS 32,4 %:lle,
Mikkeli 36,2 %:lle,
Päijät-Häme 41,7 %:lle,
HYKS, Naistenklinikka 68,3 %:lle,
Turun ys 58,3 %:lle,
Kuopion ys 50,0 %:lle,
Treen ys 44,0 %:lle.

Että näin! Lähdetäänkö kaikki HYKSiin tai Turkuun synnyttämään?

 
Ihan ok
Itse synnytin KSKS:ssa v. 2003 ja siitä jäi ainoastaan hyviä muistoja. Synnytys käynnistettiin, joten olin jonkin aikaa osastolla ennen varsinaista synnytystä. Synnytys käynnistyi yöaikaan ja silloin vuorossa oli vain yksi kätilö. Siltikään minulle ei tullut tunnetta, että olisin ollut oman onneni nojassa. Siirryttyäni synnytyssaliin ainakin minun kohdalle osallistui todella miellyttävä kätilö, joka osasi auttaa kaikissa tilanteissa. Ja sain epiduraalin sitä pyytäessäni, minua ei edes yritetty taivutella mihinkään muuhun. Synnytyksen jälkeen osastolla kätilöt jatkuvasti pitivät huolta, että minä ja vauva jaksettiin hyvin ja että imetys lähtee hyvin käyntiin.

Yleensähän ihmiset herkemmin kertovat niistä huonoista kokemuksista eli sen vuoksi ne ehkä saavat turhan paljon huomiota. Kuinka moni yleensä kirjoittelee yleisönosastolle hyvistä asioista? Tai soittaa radioon?

Kuten joku aikaisempi kirjoittaja mainitsi, jokaisesta synnytyssairaalasta löytyy varmasti niitä hyviä ja huonoja kokemuksia. Onnea kaikille matkaan!
 
sametti
Kannattaa tosiaan lukea tän päivän Keskisuomalainen, siellä oli syitä miksei epiduraalia jkl:ssä saa niin usein kuin esim. helsingissä. Yksi syistä oli anestesia lääkäreiden vähyys K-SKS:ssa.
 
äippä38
moi vaan. turhaa sinä pelkäät tulevaa synnytystäsi. 4 vuotta sitten synnytin pienen pojan ja sain kaiken mahdollisen kivun lievityksen jopa epiduraali puudutuksen. Kätilöt aivan ihania, tekevät kyllä äidin ja tulevan vauvan eteen kaikkensa. Itse saan vauvan tammikuun alussa, rohkein ja luottavaisin mielin menen synnyttämään kun sen aika tulee. Tsemppiä ja voimia tulevaan synnytykseesi, mene luottavaisin mielin niin silloin kaikki menee hyvin, luota itseesi ja kätilöihin. Hyvää juhannusta sinulle!
 
Santra
Eipä ole minullakaan mitään kielteistä sanottavaa Jyväskylässä synnyttämisestä. Kaikkeen kivunlievitykseen tarjottiin mahdollisuus, mutta synnytys eteni niin nopeasti että ilokaasu jäi ainoaksi kokeiluksi. Ensimmäisistä suppareista vajaat 3 tuntia kun tyttö oli maailmassa.

Kaikista sairaaloista liikkuu juttuja suuntaan jos toiseen. Kokkolaa moitittiin myös paljon, mutta toinen lapseni syntyi aikoinaan siellä ja saamani kohtelu oli vähintäänkin erinomaista.

Jokaisellahan on mahdollisuus antaa osastolla palautetta ja kohdistaa se suoraan siihen henkilöön jolta on mahdollisesti huonoa kohtelua saanut. Ainakin minulle on joka sairaalassa, myös Jyväskylässä, tehty osastolla potilastyytyväisyyskysely johon saa ja pitää vastata juuri niin kuin itsestä tuntuu.
 
Asiakas päättää!
Kyllä niitä moitteita kuulee kätilöistä ihan ympäri maata. Luulenpa että kyse on vain siitä, miten sattuu kemiat pelaamaan kätilöllä ja synnyttäjällä. Vaikka kätilönhän ei pitäisi antaa kemioiden vaikuttaa siinä tilanteessa, mutta siihen kun ei välttämättä aina voi itse vaikuttaa.

Voithan aina esittää toiveesi kätilön vaihdosta jos ei ""ensimmäinen"" miellytä, se kyllä onnistuu mikäli vain ei ole normaalia kovempi ""ruuhka"". :)

Epiduraalia ei anneta liian aikaisessa vaiheessa, eikä liian myöhäisessäkään. Eli totta on se että sitä ei anneta aina just silloin kun itse tahtoo, mutta kätilö kyllä tietää milloin on sen aika, eikä varmasti kiusalla ole antamatta, edes Jyväskylässä. Itsekin olen Jyväskyläläinen enkä kyllä hirveän huonoa palautetta ole kuullut kaupungin kätilöistä, hyvää sen sijaan.

Kyllä Jyväskylässä on monta luomukätilöä. Eivätkä halua antaa puudutuksia. Eräs kätilö sanoi, että jos synnytyksestä ei kärsi niin tulee huono äiti. Viimeisimmässä synnytyksessä meidät vastaanottanut kätilö sepitteli, että en saisi puudutusta ym. Onneksi hän ei ollut synnytykseen mukaan tullut kätilö!! Tämä luomukätilö yritti sanoa meidän synnytyskätilölle, että ei anneta puudutuksia kun ei viimeksikään annettu. Tähän kätilömme vastasi, että "kyllä se on kuule asiakas joka päättää haluaako puudutuksen vai ei, etkä sinä". Ensi kerralla otan asianajajan mukaan synnytykseen, jotta selviän mahdollisista luomukätilöistä! Ja haastetta en enää jätä tekemättä kohdalleni osuvaa luomukätilöä vastaan!!
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä