Hae Anna.fi-sivustolta

Kaapit täynnä

Viestiketju osiossa 'Niksit ja vinkit' , käynnistäjänä apua, 30.12.2005.

1. apua Vierailija

Miten saatte kotinne pysymään sellaisessa kunnossa, ettei kaapit ole täynnä pieniksi jääneitä vaatteita yms. tarpeetonta tavaraa ?

Minulla alkaa olla joka paikka täynnä - en osaa heittää mitään pois, kun jos vaikka joskus vielä tarvitaan. Edessä olisi kamala siivousurakka, jota en saa aloitettua kun läkähdyn jo pelkästä ajatuksesta...

2. Aloita Vierailija

yhdesä hyllystä ja ajattele, että jos et ole käyttänyt vaatetta esim. pariin vuoteen, niin et sitä enää käytäkään.

Vein joulun alla kuusi muovikassillista vaatteita UFFin keräyslaatikkoon ja jatkan parhaillaan urakkaa vaatehuoneessa. Kylmästi vain pois turhat kamat. On hyvä olo, kun alkaa olla tilaa ja järjestys säilyy paremmin.

3. shop-a-holic Vierailija

Tutulta kuulostaa... muutin viime keväänä kerran ja kesällä toisen kerran ja vieläkin on kellarissa laatikko jossa on ah, niin rakkaita mutta liian pieniä vaatteita odottamassa hoikistumista. Siinä välissä on sitten ehtinyt jo ostaa uusia, nykyiseen kokoon sopivia, ja paljon... eipä tiedä enää laihduttaisko vaiko eikö :eek:)

4. pois Vierailija

Pienet vaatteet ainakin kannattaa hävittää, koska on sellainen laki joka estää laihtumisen ennen hävitystä. Kokemusta on. Laihtuminen tapahtuu itsestään, kun pienet on viety niin kauas, ettei niitä saa enään takaisin.

5. Skylla Vierailija

Minä käyn raa´asti kaappini läpi monta kertaa vuodessa. Ostin vastikään uuden kevyttoppapuvun työmatkakäyttöön ja pakkasin entisen jätesäkkiin, jonka toimitan ensi viikolla Samariaan tai Pelastusarmeijalle. Samaan säkkiin meni yksi takki, jota en ole pitänyt yli vuoteen, samoin yhdet pitkikset. Säkissä on vielä tilaa ja katselenkin kriittisesti vaatekaappiani aina, kun avaan sen oven.

6. Järkkääjä Vierailija

Olin ennen aivan kauhea ihminen: etten heittänyt mitään pois. Uutta vaan hamstrasin. Iso omakotitalo oli pian täynnä. Muutin pienempään kotiin ja itkun kanssa oli pakko luopua tavaroista ja vaatteista. Ihmeekseni huomasin kuitenkin, jopas helpotti, tuli ikään kuin järjestys omaan päänuppiinikin, kun huomasi, etten tarvitse niin älyttömiä määriä, kenkiä, laukkuja, vaatteita ja muuta suorastaan roinaa. Suosittelen siivousta.

7. ppp Vierailija

Olen yrittänyt noudattaa sellaista ""sääntöä"" vaatekaappini kanssa, että jos /kun ostan jotain uutta, niin se tarkoittaa sitä, että jostain vanhasta on luovuttava, heitettävä/annettava pois... aina tuo systeemi ei tietystikään toimi. Hetkittäin sitten iskee myös kunnon siivousinto päälle, tuolloin menee joskus liiankin ronskilla kädellä vaatteita pois...

8. Minulla oli kaapit täynnä vaatteita, joihin toivoin mahtuvani ""sitten joskus"", jos laihtuisin.

Viime keväänä kävi sellainen ihme, eli pitkän urastuksen jälkeen onnistuin pudottamaan painoani pysyvästi, niin että vanhat vaatteet viimeinkin mahtuivat päälle monen vuoden jälkeen.

Asian negatiivinen puoli oli, että vaatteet olivat menneet jo ajat sitten pois muodista! Hameet olivat liian pitkiä, housuissa vääränlaiset lahkeet, puseroissa jopa olkatoppauksia!

Joten en suosittele vanhojen, ei sopivien vaatteiden säilyttämistä. Muotihan kiertää ja samat vaatteet tulevat uudestaan jonkun ajan kuluttua muotiin. Mutta eivät ikinä juuri samanlaisena, kuin 10-20 vuotta sitten, aina on joku pikku juttu, joka on juuri sille vuodelle sopiva.

Jos ei ole erittäin ompelukykyinen henkilö ja omista ompelukonetta, suosittelen vanhoista vaatteista luopumista ja tilan tekoa komeroihin!

9. Sissi Vierailija

Myy ystäväkulta tavarasi huutonetissä. Sinä saat rahaa ja joku onnellinen etsimänsä tavarat. Lainaa joltain senverran digikameraa, jos sinulla ei satu olemaan. Muutahan et tarvitse, paitsi iloista mieltä.

10. joopajoo Vierailija

Olen ""varoittavan esimerkin"" kanssa samoilla linjoilla: En tajua tuota pienten vaatteiden säilömistä laihtumisen varalta. Ystäväni säilyttää 80-luvun ja 90-luvun alun kuteitaan siltä varalta, että joskus vielä mahtuisi niihin. Ihan kiva, jos laihtuu, mutten ihan heti lähtisi hänen kanssaan kaupungille niissä vaatteissa... :-D

11. hamsteri Vierailija

Mutta mitä kun ei raaski laittaa pois vaatteita, edes 15v vanhoja, joihin mahdun yhä eli kroppakaan ei ole vaihtotarvetta luonut. Ja laatukin on niissä loistava, malli juuri minulle sopiva!!! Ja kyllä, käytän niitä ainakin kerran vuodessa... Silti mieli tekee ostella uusia, vaikka tarvetta ei olisi...

12. hohhoijaa... Vierailija

Mitä sitten valitat? Jos et raaski heittää pois, niin eihän ole muuta vaihtoehtoa kuin elää vaatevuortesi keskellä.

13. Jenni Vierailija

Sitten vain ostat olohuoneeseen pari vaatekaappia, sängyn alle vuodevaatelaatikoita jne... Jos käytät jotakin vaatetta kerran vuodessa niin onko se säilyttämisen arvoista? Tai tarvitseeko johonkin juhlaan ostaa aina uutta vaatetta? Vaatteisiin sijoittaminen ei mielestäni ole oikeastaan investointia vaan välttämätön kuluerä niin kauan, kuin ei alasti kuljeta ulkona.

Itselläni on vain yksi vaatekaappi, johon mahtuu kaikki sisävaatteeni. Jos en ole pariin vuoteen jotain vaatetta käyttänyt, niin sitten kirppikselle, UFF:lle tai lattianpesurätiksi. Tosin harkitsen vaateostoja sen verran perusteellisesti, että virheostoja tulee vähemmän. Kun on vähän rahaa, pitää pohtia hankintoja kunnolla ja ostaa vain silloin kun on tarvetta.

Tällä hetkellä mulla on esimerkiksi yhdet farkut ja yhdet suorat housut sekä muutama hame. Talvitakkejakin on vain kolme: pitkä takki hameen kanssa, yksi ulkoilutakki ja yksi siistimpi takki pitkien housujen kanssa. Pärjään niillä loistavasti talvikauden ajan. Minulle tyydytystä ei ole niinkään ostamisesta, vaan siitä, että kun voin heittää jonkun vaatteen pois todeten, että se on palvellut itsensä kunnialla.

14. Vierailija

Siivottiin viime keväänä äitini kanssa kellari johon meillä kerääntyy kaikenlaista tavaraa. Surutta laitettiin vaan kaikki turha mitä ei tarvita, roskiin. Tavaraa tuli monta jätesäkillistä ja kallisarvoista tilaa (uusille tavaroille ;) Ja voin kyllä sanoa, että mitään niistä tavaroista ei olla kaivattu, mitä pois heitettiin.

15. Outi Vierailija

Itse oon opetellu siihen että en osta mitään mitä en välttämättä tarvitse ja silloinkin pitkän harkinnan jälkeen. Laitan paljon hyväkuntoisia vaatteita Viroon menevään keräykseen sekä kierrätyskeskukseen.

16. aawartti Vierailija

17. KirppariKinttana Vierailija

Minä ja siskoni veimme vanhoja vaatteita myytäväksi kirpputorille. Saimme molemmat noin 20 euroa. Veimme muistaakseni kolme pussillista- siis kauppa, ei jäte.

18. Lok Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Minä käyn noin kerran vuodessa kaikki kaapit läpi. Osan vien keräykseen ja osan laitan kirpparille myyntiin. Ne mitä jää kirpparilta yli vien myös keräykseen. Eipä kerry turhaa kamaa kaappeihin, kun ei päästä niitä kertymään vuosikausiksi.

19. Mitä tuhlausta! Vierailija

Sanokaas mitä teen n. 15 vuotta vanhalle polvipituiselle talvitakille? Sitä on aikoinaan käytetty vain yli 20 asteen pakkasilla, kun se on niin lämmin, joten se on vieläkin lähes uudenveroinen. En millään raaskisi heittää sitä roskiin, mutta huoliiko sitä kukaan kirppikseltäkään? (Ajattelin vieväni sen SPR:n Konttiin.) Malli on sitä 90-luvun muhkeaa vaaleanruskeaa toppaa, jossa vielä kaiken lisäksi on hupun reunassa aito ketun (tai minkä lie) karva. Elukkarukka on heittänyt henkensä ihmisen turhamaisuuden vuoksi ja nyt sitten päätyisi vielä haisevalle kaatopaikalle, vaikka karva on edelleen priimakunnossa.

20. vivix Vierailija

Minä olen yrittänyt soveltaa samaa tapaa kuin ppp, eli aina kun ostan vaikka uuden paidan, heitän jonkun vanhan paidan menemään. Tätä systeemiä on paljon helpompi noudattaa kuin sitä, että jossain muussa tilanteessa alkaisi etsimään pois heitettäviä. Kun on se uusi vaate vieressä vertailukohtana, huomaa kuinka kulahtaneita tai itselle sopimattomia jotkut vanhat vaatteet on ja niistä on silloin paljon helpompi luopua.

Pakko myöntää, että tästä tavasta huolimatta minunkin kaappini pursuavat. Tänään olisi itse asiassa tarkoitus myllätä kaapit läpi (talvivaatteet esille ja kesävaatteet kaapin perälle) ja heitellä taas turhia pois. Ideaali olisi kai, että kaapissa olisi vain ne vaatteet, joita ihan oikeasti tulee jatkuvasti käytettyä. Mitähän se sitten tarkoittaisi? Kolmet housut, parit "verkkarit", 7 paitaa, 7 sukat + parit villasukat, neljät rintsikat, 7 alkkarit... Olisi muuten kaapissa tilaa ihan toisella lailla!

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri