kaavinta vai lääkkeellinen tyhjennys`?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neila
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Neila

Jäsen
31.05.2007
634
0
16
elikkäs hcg laskenut 42000 --> 25000 ja keskeytynyt keskenmeno ja eessä joko kaavinta tai lääkkeellinen tyhjennys.,,miun kysymys, kummastakaan ei ole kokemusta, olisiko jollain kertoa millaisia on olleet ja kumpikohan olisi helpompi...ymmärsin ettei ne niitä pillereitä kotiin sieltä anna vaan osastolla otetaan ja sitten 2 päivänä taas osastolle...niin selitti mulle mutta pitänekkö paikkansa? ja nukutuksessako tehään ja kanyloidaanko kaavinnassa..mie kun pelkään piikkejä? onnellista odotusta teille ja kasapäin tarrasukkia matkaan =)

Kotiin annettiin lääkkeet että vois tyhjennellä. Kipuja miljoonasti, eikä loppujen lopuksi tyhjentynyt kokonaan -> kaavinta. Nää vaihtelee nää käytännöt. Ja joillain ei oo yhtä huono tuuri kuin mulla oli noiden lääkkeiden kanssa. Henkisesti oli mulle raskasta, oli todella kauan yritetty ja sitten meni kesken, eikä kotityhjennys toiminut. Kipuja tosiaan oli hurjasti, ei juuri lääkkeet auttanu. MUTTA, yksilöitä ollaan kaikki. Kaikki kokee esim. kivun eri tavoin. Voimia sulle, ja onnea uuteen yritykseen jos niin päätät :hug: =)

:hug: Riippuu myös viikoista kumpaa suosittelevat. Itse vannon kaavinnan nimeen, homma hetkessä ohi eikä tarvitsi kivuissa kärvistellä pahan mielen lisäksi. Ja tunnen useampia joilla lääkkeellinen ei kokonaan onnistunut ja kuitenkin kaavintaan. Tosin lääkkeellinen tyhjennys kohdulle ystävällisempi. Ja mulla ainakin tulee sitten herkästi kohtutulehdus kaavinnan jälkeen.

mulla yritettiin sitä lääkkeellistä ensin.Sain polilla pillerin ja seuraavan aamuna kovat kivut+järjetön vuoto.Olin vkolla 11,mut alkio oli 5 vkonen! Jouduin osastolle jossa lääkkeellistä jatkettiin,mut aina vaan ultralla tsekatessa tavaraa kohdunkaulassa.Lopulta 3 pvän paaston jälkeen(!!) imukaavinta,joka lopetti vaivat kertaheitolla,toipuminen oli nopeaa ja vuoto sen jälkeen ei kestänyt kauaa.Yhdet menkat piti odottaa et sai uudestaan yrittää.No 6 kierron jälkeen plussasin jälleen ja nyt tosa isin sylissä nukkuu 3,5 vkonen poitsu :heart:

Juu ja nukutuksessa tehdään kaavinta eli et tiedä mistään mitään.Kanyyli laitetaan tietty,kioska siitä tulee se nukutusaine ja kipulääke sulle ja se on kuitenkin leikkaus eli suoniyhteys pitää aina olla!!Se on sun parhaaksesi!Tsemppiä

Mulla on sekä että kokemuksia! Mulla tuulimuna tyhjennettiin lääkkeillä noin rv10 ja se meni loistavasti. Sain esilääkkeen perjantaina ja lauantai-illalla alkoi jo hieman vuotaa. Sunnuntaina menin sit polille, jossa cytotecillä tyhjennettiin. En ollut juurikaan kipeä, vuodin heti hyvin ja kaikki oli iltapäivään mennessä ohi.

Mun keskeytynyt keskenmeno yritettiin myös lääkkeillä tyhjätä. Sain esilääkkeen perjantaina ja menin jo lauantaina polille taas cytotec-tyhjennykseen. Vuodin ihan älyttömästi ja isoja hyytymiä, mutta kipee en ollut mitenkään älyttömästi. Valitettavasti kohtu ei kuitenkaan tyhjentynyt täysin ja sain lisää cytoteciä kotiin seuraavaksi päiväksi, mutta ne ei lisännyt vuotoa. Seuraavana päivänä jouduin vielä kaavintaan.

Kaavinta oli mielestäni erittäin helppo ja kivuton. Käteen laitetaan se kanyyli tippaa varten ja nukutuslääkettä varten. En tykkää piikeistä, mutta en kokenut kauheaksi...Kaikki meni mulla tosi nopeesti. hieman kliininistä toimintaa se oli, mut tosi nopeesti mut nukutettiin ja sit mä olinki jo heräämössä. En ollut kipeä ollenkaan toimenpiteen jälkeen ja vuoto ei ollut läheskään yhtä paha kuin lääkkeeellisen tyhjennyksen jälkeen.

Eli mulla on hyviä kokemuksia molemmista tavoista. Lääkkeellinen on tietenkin se luonnollisempi ja kohtua säästävämpi vaihtoehto, mutta henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että jos vielä samaan tilanteeseen joudun, niin valitsen kaavinnan. Mä oon molemmilla kerroilla tehnyt niin kuin lääkärit suosittelevat, enkä siis ite oo päättänyt mitään.

Oikein paljon tsemppiä sulle! :)

Pahoittelut kokemastasi :hug:

Itselläni on takana kaksi keskenmenoa ja kaksi epäonnistunutta lääkkeellistä.
Mulla nuo lääkkeet ei tosin ole edes aloittaneet tyhjennystä, oon ollut niille sillä tavoin immuuni että kipuja on kyllä tullut mutta tippaakaan vuotoa ei vaikka kuinka monta annosta on annettu.

Silti suosittelisin ensisijaisesti lääkkeellistä tyhjennystä koska se on keholle luonnollisempi tapa, kaavinta on kuitenkin kirurginen toimenpide.

Mulla kokemusta vaan yhdestä kerrasta. Keskeytynyt keskenmeno tasan rv7. Lääkkeellinen tyhjennys kotona ja olin siitä onnekas että kaikki tuli ulos ja ekat kuukautiset alkoi tasan neljä viikkoa tyhjennyksen jälkeen (nyt aikaa jo 3 kuukautta). Jostain syystä mulle ei myöskään tullut mitään kipuja (niitä oli tosin jo ennen tyhjennystä pari päivää, ei mitenkään kovia). Pari tuntia ekojen pillereiden jälkeen alkoi vuoto, ja sitä tuli koko päivän. Vähitellen väheni ja pientä vuotoa kesti vajaan kaksi viikkoa. Jälkitarkastuksessa kaikki ok.

Tiedän, ettei lääkkeellinen aina onnistu noin hyvin, mutta halusin vaan kertoa oman tarinani.

:hug:
Moi! Suosittelen ehdottomasti lääkkeitä. Mulla oli keskeytynyt keskenmeno, vkolla 5-6 oli kuollut. Ei tullut ulos. Huomattiin vkon 12 ultrassa vasta. Sain polilla torstaina ekan lääkkeen suun kautta. Ei tapahtunut mitään. Sit lauantaina laitoin Cytotecit 2 kpl klo 8, ei mitään. Seuraavat klo 11, ja klo 12 oli kovimmat kivut, kesti n. 3h, mut kuumavesipullolla pärjäs hyvin ;) sitten vielä Cytotecit klo 14. Eli 6 pilleriä yhteensä kohdunsuulle tai sinne päin. Kivun kestää, 600 buranaa vaan 3-4h välein alkaen tunti ennen ekojen Cytotecien laittoa. Vuosin ku seula, mikä oli vaan hyvä, tuli kaikki pois. Sillai vuosin n. 12h, seuraavana päivänä ja viikkona norm runsaampi kuukautisvuoto. 2 viikkoa ja kokonaan ohi. Tänään olin yksityisellä ultrassa ns jälkitarkastuksessa. Kaikki oli tullut pois ja uus ovis meneillään ;) Mutta odotellaan yhdet menkat. Kohdulle parempi jos otat ne lääkkeet!

Mä päädyin lääkkeelliseen, vaikka mun eka lääkkeellinen epäonnistui ja jouduttiin vielä kaapimaankin. Onhan se lääkkeellinen kohdulle hellempää. No, ei onnistunut tää toinenkaan lääkkeellinen. Vuotoa oli niin paljon, että hemppa laski 138:sta 80:een, vaan kaikki ei irronnut, vaikka lääkettäkin laitettiin kaks kertaa lisää. Kivut tosi pieniä, sain tosin sairaalassa särkylääkettä. Tyhjennys tehtiin polilla ton ekan epäonnistuneen takia. Kaavintaan siis mentiin taas. Silti suosittelen tuota lääkkeellistä, sillä se ei ole kauheaa. Tosin ei kaavintakaan kauheaa ole, sehän ei tunnu miltään. Kaavinnasta nyt 3 vrk ja vuotoa menkkojen verran. Muistaakseni aikasimmilla kerroilla vuotoa oli kaavinnan jälkeen vähemmän kuin nyt. Mulle on nyt tehty 3 kaavintaa: 2 keskeytyneen keskenmenon takia ja 1 kohdunulkoisen takia.

Minullakin yritettiin tuulimuna ensin tyhjentää lääkkeellisesti, mutta koko ajan minua pidettiin kuitenkin paastolla sairaalassa sen varalta, jos joudunkin kaavintaan. Ensin vedin niitä nappeja suun kautta. Kun se ei auttanut, niitä alettiin työntää emättimeen. Ja kun sekään ei auttanut, niin jouduin kaavintaan. Menin siis sunnuntaina sairaalaan ja tiistaina tehtiin kaavinta. Itsellä ei tullut kaavinnasta mitään komplikaatioita, kaikki oli suht helppoa. Silti suosittelen lääkkeitä, koska se on kohdulle hellempää!

Mulle lääkkeellinen tyhjennys toimi hyvin. Keskenmeno todettiin vkolla 10, raskaus oli mennyt kesken 6+5. Sain Cytotecin aamulla osastolla, sitten kotiin. Illalla alkoi vuoto ja oli kovimmat supistelut. Isoin raskausmateriaali tuli ulos vrk:n sisällä. Noin puolitoista viikkoa oli vuotoa joka väheni koko ajan (ei ollut missään vaiheessa kovin hurjaa).

Yhteistyössä