Hae Anna.fi-sivustolta

KADEHDITKO

Viestiketju osiossa 'Harrastukset' , käynnistäjänä LAPSENA?, 20.04.2006.

1. Duplox Vierailija

Ala-asteikäisenä kadehdin kavereita jotka harrastivat urheilua jossakin seurassa, esim. pesistä. Kadehdin myös kavereita, jotka harrastivat ratsastusta (minullakin oli heppakuume ja -höperyys myös, mutta en vielä tähän päivään mennessä ole hevosella ratsastanut..). Sitten yläasteella kadehdin niitä jotka kävivät aina laskettelemassa ja ah niin trendikkäästi myös silloin lautailemassa. Itse en kenellekkään kehdannut edes sanoa että en ikinä ole laskettelurinnettä nähnytkään. Silloin tietenkin tuntui siltä että KAIKKI harrastivat kyseisiä asioita ja itse ole ainoa joka ei.. Kadehdin myös niitä jotka kävivät (harrastushan sekin on) nuorten "kertsillä", koska siellä olivat kaikki coolit tyypit. Itse olin tosi ujo enkä ikinä olisi uskaltanut mennä sinne.

2. Miria Vierailija

Nyt eriävä mielipide: itse harrastin pienenä pianonsoittoa eikä se mielestäni mitään kallista ollut! Lukukausimaksu musiikkiopistossa oli 200mk! Eli syksy tai kevät.

Tottahan se alkuun on kallista jos ostaa pianon, mikä maksaa siitä 1000€:sta ylöspäin.. Mutta jos jakaa senkin summan vuosille niin ei tunnu niin suurelta. Ja väitän että pianoa voi soittaa ja tunteja ottaa myös vaikka omistaisi vaan syntetisaattorin (en tiedä hintoja mutta arvioisin että jo 100€:lla saisi ihan tavismallin). Eli ei todellakaan ole rahasta kiinni tämä harrastus!

3. minua vanhemmat kyllä olisivat kuskanneet harrastuksiin ja olisivat maksaneetkin sen mihin oli varaa, mutta minun oma huono itsetuntoni ei oikein sallinut harrastamista. ala-asteen opettaja totesi minun olevan huono käsitöissä, laulussa, urheilussa ja oikeastaan melkein kaikessa muussakin aktiviteetissa paitsi piirtämisessä ja yleensä kouluaineissa (niistä ei pystynyt sanomaan, tulokset olivat sen verran hyviä). elin sitten 6 vuotta siinä uskossa, että en osaa käsitöitä. yläasteelle siirtyessäni käsityönumeroni nousi kerralla 7:stä 9:ään ja seuraavana vuonna kymppiin - yläasteen käsityönopettaja ei nähnyt taidoissani mitään huonoa. innostuinkin ompelusta ja tein itselleni paljon käyttö- ja bilevaatteita.

koululiikunnassa olin huono vielä pitkään enkä uskaltanut avata suutani musiikintunnilla, joten mitään siihenkään liittyvää en kehdannut harrastaa. sitten joskus 17-vuotiaana kyllästyin huonoon kuntooni ja ryhdyin lenkkeilemään. hämmästyin, kuinka kovasti kuntoni koheni ja kuinka pitkästi jaksoin juosta. havaitsin myös osaavani tanssia. intouduin patikoimaan ja nykyään rakkain harrastukseni on retkeily. olen kotioloissa todella kömpelö ja niin jäykkä, että hyvä jos saan sormenpäät lattiaan, mutta jaksan vaeltaa rinkka selässä vaikka koko päivän.

viimeinen asia, jossa luulin olevani täysin lahjaton, oli musiikki. nyt jo yli 20-vuotiaana päätin sitten kokeilla sitäkin sillä ajatuksella, että eipä tuossakaan mitään häviä, ja varustauduin henkisesti siihen, että opettaja moittisi minua sävelkorvattomaksi ja lauluääneni kauheaksi vikinäksi. loppujen lopuksi siinä kävi niin, että tajusin omistavani ihan kivan sopraanoäänen ja nyt olen harrastanut klassista laulua jo viisi vuotta. olen aivan käsittämättömän onnellinen siitä, että uskaltauduin viimein kokeilemaan näitä "mahdottomia" asioita ja vaikka minusta ei tulekaan ompelijaa, huippu-urheilijaa tai ammatimuusikkoa, on mahtava tietää pystyvänsä kuitenkin jossain määrin tekemään tällaisia asioita.

lapsia pitäisi ehdottomasti kannustaa harrastamaan kaikkia asioita, mitkä heitä vain kiinnostavat ja kokeilemaan uusia asioita. pitäisi myös muistaa sanoa heille, ettei haittaa vaikka ei olisikaan harrastuksessaan kaikista paras. suomessa on minusta vieläkin vallalla sellainen ajattelu, että jos ei ole jossakin _todella_ hyvä, sitä ei kannata harrastaa ollenkaan. olen täysin eri mieltä! harrastus on harrastus, siinä ei tarvitsekaan olla ammattilaistasoa!

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri