Hae Anna.fi-sivustolta

Kääpiöluppa - kokemuksia?

Viestiketju osiossa 'Lemmikit' , käynnistäjänä ()'.'(), 24.12.2007.

1. Hissu:] Vierailija

Tässä vain mietin että voisiko kääpiölupalle antaa naurista,lanttua,banaania ja punajuurta?
    Kääpiöluppamme on kolmevuotias,jonka saimme serkuiltamme noin neljä viikkoa sitten.Kääpiölupan kynsiä ei saata olla helppo leikata jos sitä ei ole totutettu siihen.Kokemusta on...:)

2. puput.net Vierailija

Menkäähän puput.net -sivuille, niin sieltä löytyy vastaus kaikkiin em. kysymyksiin...

3. Heips, tuo kyllä kuulostaa oikein riittävältä liikunnalta, erityisesti hienoa on että kani saisi sinun koulussa ollessa olla huoneessa vapaana.

Kani on aina oma yksilönsä, sen tahdosta ja luonteesta voi olla hieman vaikea sanoa etukäteen, mutta omista kääpiöluppakokemuksista voin sanoa, että kyllä meillä ainakin nuo lupat ovat tykänneet olla pihalla oikein mielellään. Valjastellessa aika menee nopeasti, kanilla on uusia hajuja tutkittavana ja saa vähän aktiviteettia kun tutkii ympäristöään.
    Kannattaa kuitenkin muistaa että kaikki kanit eivät yksinkertaisesti tykkää olla pihalla, tällöin pihalle ei sitä kannata viedä, vaan korvaa ulkona juoksemisen sisällä juoksemisella :)

HUOM! Jos kääpiöluppasi asuu sisällä kanssasi (mikä on omasta mielestäni eettisesti parempi vaihtoehto kuin ulkokani), ota huomioon että kylmillä pakkasilla (-20) kania ei kannata viedä laisinkaan pihalle, sillä suuret lämpötilamuutokset voivat sairastuttaa kanin. Pienillä pakkasilla (-5) kanin voi viedä vähäksi aikaa pihalle, mutta mm. kanin korvat kylmettyvät melko nopeasti, eli ulkona ei kannata esim. tuntia olla, vaan jo 10-15 minuuttiakin tekee hyvää jos kani tykkää :)

JA HUOM! Kaneille ei sitten minkään valtakunnan vaatteita päälle, se ei sellaisia tarvitse! :)

4. Lindamm Vierailija

Moips! Meillä oli ehkä noin 7kk vanha naaras kluppa ja sitten päätimme ottaa kaveriksi toisen naaras klupan ja ovat parhaat kaverit, toisia seurataan ja jos toinen tekee jotain kivan näköst ni heti korvat höröl ja juoksu sinne :) Et naaras kanitkin voi tulla toimeen. Nytkin tuolla löhöilevät kylki kyljessä. Vanhempi kanini on 1w ja murkkuikä pääl ja ei osaa käyttää vessalootaansa.. :/ muuten ihan kivast menee :))

5. jokuvaan Vierailija

On suunnitelmissa että ensi kesän alusta hankkisimme kaksi ulkokania. Ja kääpiöluppa /risteytys on näillä näkymin tulossa, ku siedettävän läheltä ei ole muita poikueita löytynyt (isompaa rotua ensiksi ollaan oltu hakemassa).
    Kuitenkin epäillyttää toi, että selviääkö ne kylmästä talvesta. Lämmitetty koppi kyllä tehdään jos kaneja tulee (+kaksi kania lämmittävät jonkin verran toisiaan).
    Kaneista olen keräillyt tietoa jo sellaset viisi vuotta, ja tunnen kaneja, jotka ovat kyllä selviytyneet talvesta, mutta ne ovat olleen hieman isompia mitä kääpiölupat.

Ja tuohon kun joku sanoi että ulkokanien pito on eläinrääkkäystä. Mun mielestä ei ole, ovathan kanit alunperinkin olleet ulkoeläimiä. Ja jos kaksi kania hankkii, niin nehän pitävät seuraa toisilleen, eivät ainakaa yksinään välttämättä joudu koko aikaa olemaan. Tietysti täytyy joka päivä käsitellä kania ja päästää se juoksemaan isommalle alueelle.

Mutta joo, joillaki kokemuksia kääpiölupasta ulkokanina? :)

6. Jasmine Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Elikkäs, ajattelin nyt vähän päivittää tuota kertomusta, minkä olen aikoinaan tähän ketjuun laittanut meidän naaras kääpiölupastamme.

Meillä on edelleenkin sama kani, mitä tuossa olen kertonutkin. Ja edelleenkin vain 1 kani. Toisen kanin hankintaa olen miettinyt aivan koko ajan, mutten ole sitä uskaltanut tehdä. =/

Ongelmat, mitä meillä on tuon kanimme kanssa tullut, on ollut juurikin ulostaminen ja nuo papanat. Kanimme ei ole oppinut sisäsiistiksi. Toinen, ehkä isompi ja ikävämpi vaiva on, että kanimme peräaukon ympärille ja peräaukon suulle, kerääntyy isot määrät ulostetta. Aikoinaan, eläinlääkäri sanoi, että ulosteen kerääntyminen takapään alueelle, johtuu tuoreeata ruuasta, mitä kani ei elimistössään pysty käsittelemään oikein. Lopetin tuolloin samantien tuoreen ruuan antamisen. No, ongelma jatkui.

Tuntuu, että mitä enemmän kanillemme tulee ikää, sen enemmän ulostetta kerääntyy kanin peräpäähän. Kanimme pesemisetkään eivät liiemmin auta mitään, koska viimeistään seuraavana päivänä pesemisestä, on kanillamme jälleen ulostetta peräpäässään, enemmän tai vähemmän.

Olen netistä lukenut, että syy ulosteen kerääntymiselle, olisi proteiinipitoinen ruoka. Sitä olenkin sitten miettinyt, miten kanin ruuasta saa proteiinitonta ruokaa... =/

Eli siis omalla kääpiölupallamme ainakin ongelmiksi on muodostunut tuo ulostus ja ulostuksen kerääntyminen peräaukon suulle ja ympäristöön ja se, kun se ei ole oppinut sisäsiistiksi.

7. aatu Vierailija

Moi!
    Voikohan kääpiöluppaa pitää autotallissa tai leikkimökissä?
    Kuinka monessa astessa kääpiöluppa voi olla autotallissa ja leikkimökissä?
    Minusta kanit ja varsinkin luppakorvakanit ovat ihan tosi tosi söpöjä.
    Voiko kanin ulkohäkin rakentaa kanavarkosta?

KIITÄN VASTAUKSISTANNE SIIS JOS SAAN KYSYMYKSIINI VASTAUKSIA...

8. (vierailija) Vierailija

Mitä kääpiölupat syövät?
    Voiko niile antaa porkkaanaa, kaalia tai salaattia?
    Kannattaako kania ulkoiluttaa valjaissa vaiko kaulapannassa?
    Saan kanin vasta ensivuoden puollella mutta olen jo tosi tosi innoissani.

9. Nina Vierailija

__
    Sanonpa nyt vain, että kääpiölupat voivat selvitä ihan hyvin ulkona koko vuoden, kunhan ne pääsevät sisälle jaloittelemaan jokapäivä ja ne otetaan kovina pakkasina sisälle! En kuitenkaan ymmärrä, mitä järkeä on pitää koko vuotta kaneja ulkosalla? Meidän kanimme [ kasvatan pienimuotoisesti kaneja ] ovat kesäisin ulkona aidatulla ja turvallisella piha-alueella, mutta talvella?!

10. Lemmikkikanit Vierailija

Minusta niiden pitäminen ulkona loka-maaliskuun välillä on rääkkäystä.
    Loppukevät, kesä ja alkusyksy ookoo.

Kyseessä kun kuitenkin lemmikeiksi jalostetut kanit eikä mitkään ulkona ikuisesti pärjänneet metsäjänikset.

11. lisa.nyholm Vierailija

kiva että täällä on ainaskin yks joka ymmärtää että kani on uulko eläin ja tarvitsee paljon liikunta

12. Jymyjytkis Vierailija

Juuu mulla on sellanen 8 kk vanha kääpiöluppa ja sain sen kun se oli 3 kk, mutta toi ympäritalven pitäminen ulkona on kyllä eläinrääkkäystä! kuvittele jos sut laitettas tonne yksin viruu kovaa pakkasee, oisko kivaa?! Lemmikkikanit on tosi seurallisia, kun niihin vaan uhraa aikaa. Kanille pitäisi vähintään olla aikaa 2 tuntia päivässä jopa enemmänkin tai sitten hankkia toinen pupu. Jos näin ei ole niin ei ihme että kania ei kiinnosta olla sosiaalinen ja mukava. Tietysti luonnekkin vaikuttaa, mutta yksin ei kellään ole kiva olla. Vai mitä?

13. M&M Vierailija

Ei mitään järkeä verrata lemmikkikania rusakkoon. Milloinkas rusakot on olleet häkissä? Onko lemmikkikanin häkki niin iso että se pääsee kunnon lämpöön liikkuessa niin kuin rusakko?

14. --j3nn1-- Vierailija

Olen 11.v tyttö ja ajattelin hankkia kanin joskus kun olen 14.vuotta!
    Mutta ajattelin kysyä pari juttua jo valmiiksi :)

-Voiko kaksi kania olla samassa häkissä jos ne on eri rotua?
    -Kuinka paljon kaksi kania +kaikki tarvikkeet tulisi maksamaan?
    -Voiko kani olla lapsen lemmikki?
    -Voisiko kanit asua meidän "lämpimässävarastossa"?

Kiitos kaikille jotka jaksavat vastata!! :)

15. Minä vaan Vierailija

Mulla on kaks kania ja toinen on kääpiö luppa. Molemmat on ulkona ja tämä luppis on ollu alussa meillä pari kuukautta sisällä ja totutettiin se sitte tohon toiseen pupuun joka on jo aika vanha. Molemmat on pihalla ja talveks tietenki lämmitys kopissa. niillä on leikkimökki ja pihatto häkki eli kokonaisuudessa aika tilava jos kus harvoin päästetään kanit hyppelemään vapaiksi mutta siks harvoin kun on tosi hankala saada ne sitte takas häkkiin kun juoksee pakoon. Mutta kyllä kanit pärjää hyvin ulkona vuoden päivät jos on kopissa talvella lämmintä!

16. --j3nn1-- Vierailija

Olen 11.v tyttö ja ajattelin hankkia kanin joskus kun olen 14.vuotta!
    Mutta ajattelin kysyä pari juttua jo valmiiksi :)

-Voiko kaksi kania olla samassa häkissä jos ne on eri rotua?
    -Kuinka paljon kaksi kania +kaikki tarvikkeet tulisi maksamaan?
    -Voiko kani olla lapsen lemmikki?
    -Voisiko kanit asua meidän "lämpimässävarastossa"?

Kiitos kaikille jotka jaksavat vastata!! :)

17. Manu Vierailija

Minusta sinun ei pitäisi ostaa kania sen takia, että voit "lelliä" sitä.
    Ainiin ja käyttäjänimeni on Manu, koska mulla on Manu-kani. Kääpiöluppa.

18. kanit <3 Vierailija

Minulla ei ole vielä kania mutta lähipäivinä saan kääpiölupan. Haluaisin tulevalle kanilleni täydelisen elämän ja ajatellin että mitä luonnosta voisin napata ruuaksi?
    jotain muuta kun:

voikukka,
    apilat,
    koiranputki,
    pihatähtimö,
    piharatamo.

Ja mitä oksia minun kannataisia antaa kanille??

tarvitsen nopeita vastauksia =)

19. pututi Vierailija

EI kait mikään kani oo tarkoitettu ulkokaniksi,olipas se millasessa häkissä hyvänsä?
    Onkos järkee ees aatella kania,jos se ulkona kokoajan olis?
    Mietippäs asiaa!!

20. voiei Vierailija

Tuntuu kyllä pahalta lukea näitä juttuja. Lukekaa nyt hyvät ihmiset kaneista ennen kuin edes harkitsette sellaisen hankkimista. Niin vähillä tiedoilla mitä täällä tuntuu monella olevan, ei ikinä pitäisi mitään eläintä hankkia. Muuten käy kyllä niin, ettei eläin ole pitkäikäinen. Kanikaan ei ihan yksinkertainen lemmikki ole ja kaikenlaista mutkaa voi tulla matkaan, jos ei eläimestä edes perustietoa ole. Ja muistakaa, että tämän lemmikin kohdalla ei sitten odotella milloin mennään eläinlääkäriin. Sinne mennään heti, kun jotakin tavallisuudesta poikkeavaa ilmenee. Muuten otus on tod. mennyttä.

21. pupu fani Vierailija

meil on myös tommonen kääpiö luppa ja on aivan mahoto veijari joka ilta ku päästetää kokokämppää nii heti härnäämää kissoja jotka juoksee vaa pakoo ja koirankaa aina leikkiiii..... se on semmone puol vuotias pupu herra ja syllissä viihtyy ihan hyvi ulkona aina välil ja siellä aina napostelee ruohoa (sopii hyvi aloittelioille:))

22. jee Vierailija

Ihmettelin vaan kun tossa muutamien ihmisten viestejä luin, niin kuinka voi olla ideana että hankitaan pupu jossain vaiheessa mutta ei vauvaudu etsimään vastausta sellaiseen kysymykseen kuin voik kani olla päivän yksin huoneessa jossa on häkki jne.. Jos vähänkin vauvautuu niin kyllä löytää jo googlestakin tähän vastauksen ! Ja minusta kyllä muutenkin pitäis osata ihan terveellä maalaisjärjellä miettiä voiko se kani siellä olla. Sitten toinen juttu, tämän ketjun tekijä ei oo saanu hirveesti vastauksia alkuperäiseen kysymykseen, vaan muut on tullu kyselemää omia juttujaan vaivautumatta edes lukemaan kyseistä kysymystä !

ps: tässä nyt sitten vastaus tohon oikeeseen kysymykseen. Itselläni on kääpiöluppa ja sopii todella hyvin ensikaniksi :) Kääpiölupat on helppoja käsitellä ja hoitaa.

23. tyttsä <3 Vierailija

eli meille on tulossa keväällä 2 kääpiöluppaa. muuttavat ulko mökkiin jossa aina 10-15 astetta lämmin. on allergioita perheessä eikä 1 allergiasta kaikkia voi rankaista joten tämä ratkaisu oli ainoa.

24. kanifani Vierailija

Me saatiin viime vuonna kääpiöluppa.Se asusti ennen minun kaverilla,mutta niiden piti antaa se pois.Silloin minä ryhdyin toimeen,pyysin monta kertaa äidiltä voitaisko me ottaa se ettei se joutuisi takaisin sinne mistä tulikin.Mutta äiti sanoi kysy isäpuolelta.Katsoin isäpuolta 3päivää suoraan silmiin kunnes hän suostui.Lähdimme kaverilleni tuota pikaa hakemaan jänöä.Kun olimme hakeneet kanin menimme ravintolaan syömään.Kysyin kaveriltani mikä sen nimi on?Hän vastasi JUPPE!Nyt se elelee iloisena täällä meillä.

25. aaarggghhhh!!!! Vierailija

EI OLE RÄÄKKÄYSTÄ. LÄMMIN SIELLÄ ON JA AINA SE PÄÄSEEN ULOS KÄVELEMÄÄN!!!!

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri