käden pakkoliike

  • Viestiketjun aloittaja kirsikkakuu
  • Ensimmäinen viesti
kirsikkakuu
mulla on 4kk vauva ja nyt olen pari päivää huomannut vauvalla outoa käden heiluttamista silleen yöllä ja aamulla syötön yhteydessä. Päivisin tätä ei oo ollut syötön yhteydessä eikä muutenkaan.
Käsi heilahtaa makuulla ylhäältä alas nopsassa tahdissa ja päätyy paukuttamaan mahaa. Toistuu muutaman sekunnin välein. Onko jotain hermostoperästä?
Onko vakavaa? hiukan olen hermostunut asiasta, kun tuntuu että vauva ei itse hallitse kättään vaan liike tulee vaan ns. pakkoliikkeenä.
Onko muiden vauvoilla ollut tälläista?
 
Tuttua!
Moi,

usko tai älä, tulin justiinsa palstalle kirjoittamaan kysymystä tästä samasta aiheesta! Eli siis meillä 4,5 kk poju tekee tuota samaa liikettä. Siis käsi/kädet tosi vauhdilla nopeasti läpsii mahaan, välillä niin kovasti että luulisi sattuvan. Meillä tekee sitä vaipanhaihdon yhteydessä ja joskus satunnaisesti muutenkin selällä ollessaan tai kaukalossa istuessaan.

Mäkin
 
Tuttua edelleen...
Noh, viesti lähti ennen aikojaan...

Siis, mäkin olen diagnosoinut jo vaikka mitä, kun se tosiaan näyttää jonkinlaiselta pakkoliikkeeltä, ja musta pojalla on välillä ihan maaninen ilme kättä heiluttaessa, varsinkin jos huitomisen lopettaa pitämällä käsistä kiinni. Mutta voipi olla jotain ihan normaalia, kun meitä ainakin nyt on kaksi tällaisen läpsyttelijän äitiä? En vain tiedä miten siihen pitäisi suhtautua, eli pitäiskö väkisin lopettaa liike vai antaa huitoa. Jotenkin tuntuu, että se liittyy innostumiseen ja/tai turhautumiseen.

Olisikohan jollain muulla vielä kokemusta?
 
katju
Meillä poika (7.5kk) on aina huitonut käsillään tosi lujaa ja masuaan rummuttaa välillä turhankin lujaa, siis ainakin äidin mielestä. Varsinkin kun poika innostuu jostain, niin johan kädet johtaa koko orkesteria. En ole kyllä koskaan ajatellut että siinä olis jotain ""pahaa"" tai että se ei olis normaalia.
 
tuulia
Minunkin mielestäni tuo on ihan normaalia. Meidänkin 6 kk poika rummuttaa itseään vatsaan ja odotas kun saa helistimen käteen; sillä sitten kopsii itseään otsaan ja joka paikkaan. En ole muita vauvoja niin kovin paljoa seurannut, mutta mielestäni tuo ikäisillä tuollaiset ""tahdottomat"" liikkeet kuuluvat asiaan ja johtunevat siitä, että lapsi opettelee tuntemaan vartaloaan ja jäsentensä hallintaa.
 
jaana
Tutulta kuulostaa. tai sitten meidänkin vauvassa on jotain vikaa ;)

Minusta tuntuu että vauvat oppii jonkun älyttömän liikkeen ja toistavat sitä vähän aikaa ihan vaan osaamisen riemusta. Sitten se liike loppuu ja tilalle tulee joku toinen... ja ne kaikki näyttää meidän äitien mielestä ihan hulluilta.
 

Yhteistyössä