Hae Anna.fi-sivustolta

Kävin gynekologilla

Viestiketju osiossa 'Vapaaehtoinen lapsettomuus' , käynnistäjänä homssantuu, 15.03.2011.

1. homssantuu Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Kävin gynekologilla uusimassa ehkäisyreseptin. Mainitsin sivulauseessa että mieheni ja minä emme halua lapsia ollenkaan.

Sain tohtorilta melkoisen tylytyksen, joka oli ryyditetty paheksuvalla ilmeellä.

Sain kuulla, että en voi mitenkään tietää tällaista asiaa vielä koska olen kuulemma niin nuori.

Olen 29 vuotias. Kuinkahan kauan minun pitää vanheta että voin tietää etten halua koskaan lapsia?

Oli jännä ilmapiiri kyllä. Viesti oli ihan selvä, mieleni tulee kuulemma vielä muuttumaan. Kuulemma tulen myös katumaan asiaa. En edes tässä vaiheessa viitsinyt sanoa että ensi vuonnahan täytän 30 ja sittenhän strerikin on mahdollista. Uskon kyllä että kukaan ei minulle lähetettä siihen toimenpiteeseen kirjoita. Näytän itseäni huomattavasti nuoremmalta tyttöseltä, kukaan ei o ota minua millään lailla todesta.

Että sillä tavalla. Minua kiinnostaa tietää, että onko teille muille veloille käynyt gynekologilla vastaavaa? Mitä tylytystä terveydenhuollon henkilökunta on mahdollisesti teille antanut? Onko kukaan koskaan sanonut, että "hienoa, loistavaa että tunnet itsesi!" sen sijaan että kuulet että "mielesi muuttuu vielä varmasti"?

2. yksi tapaus Vierailija

Mä olin vissiin jo ainakin 35 v eikä miehestä tietoakaan, kun gyne kirjoitti lähetteen kohdunpoistoon (toki olin siihen itse suostunut). Syynä oli runsaat ja kivuliaat kk:tiset. Menin sitten kutsun käytyä Kättärille toimenpiteeseen, mutta vastassa ollut miesgyne alkoi "huutamaan" ettei tässä mihinkään kohdunpoistoon ruveta tuolla iällä!! Vähän nolotti kun enhän mä itse sitä lähetettä ollut kirjoittanut... Sitten tehtiin vain kaavinta ja mies passitti mut tk:hon hormonikierukan asennukseen. Nyt olen 55 v eikä ole lasta vieläkään... Tuskin tulee. .-)

3. 4:n äiti, ei kirj Vierailija

Sinänsä tuo lääkäri saattoi tehdä sinulle jopa palveluksen kun ei suostunut kohdunpoistoon. Virtsanpidätysongelmat kun ovat varsinkin nuorella iällä kohtunsa poistattaneilta aika hurjat vanhemmiten. Eikä korjausleikkaukset, missä virtsarakon laskeuman ehkäisyksi ommellaan verkkoja ole mitenkään herkkua.

Minulta poltettiin kohtu kolme vuotta sen jälkeen kun olin sterin tehnyt (neljännen lapseni saatua). Enää ei ole kuukautisia ja elämä on varsin mallillaan kun ei tarvitse viikkoa kuukaudesta uhrata rättien kanssa pelleilyyn.

4. posh23 Vierailija

Homssantuu, ehkä kannattaisi valittaa potilasasiamiehelle?

Ei kai kenenkään gynekologin tehtävänä ole esittää mielipiteitä potilaiden yksityiselämästä. Törkeää! Hemmettiäkö se gynekologille kuuluu kadutko myöhemmin lapsettomuuttasi vai et.

5. moneksi Vierailija

Gynekologeja mahtuu varmaan tusinaan 12 erilaista. Mulla ei aikanaan käynyt minkäänlainen ehkäisy, ei pillerit, eikä kierukat. Gyne ehdotti sitten itse, että mites olisi sterilisaatio. Ja puolen vuoden päästä olinkin jo toimenpiteessä. Että pelkkä hyvä kuva jäi ainakin mulle.

6. keskisormi Vierailija

Jos ihmistä kiinnostaa vain lisääntymisen mahdollistavien elintensä deletointi, niin sillä ei ole todellakaan mitään tekemistä seksuaalisten ruumiinosien kanssa.

Lasted edited by : 16.03.2011
  7. Bete Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Ja pyh. Tälle palstalle ja muille palstoille on kirjoitellut vaikka kuinka monta velaa, jotka ovat tienneet jo jopa ennen murrosikää, että eivät halua ikinä lapsia - eikä mieli ole muuttunut. Jätä lääkärin jutut omaan arvoonsa, hän ei selvästikään tiedä mistä puhuu.

Ja nyt tiukkana!! Siitä päivästä lähtien, kun täytät 30 vuotta, ovat lääkärit VELVOLLISIA kirjoittamaan sulle sterilähetteen, jos sitä pyydät. Se on laissa saneltu juttu. Ihan sama, näytätkö vaikka 10-vuotiaalta, ikäsihän todistat henkilöllisyystodistukselta, ja sen mukaan mennään. Sterilähetettä hakiessasi ota mukaan tuloste sterilointilaista. Jos lääkäri kieltäytyy kirjoittamasta lähetettä, kerro, että otat yhteyttä hänen esimieheensä (esim. ylilääkäri) ja Valviraan. Tällaisessa tapauksessa lääkäri pakotetaan kirjoittamaan lähete. Mutta itse pitää olla tietoinen oikeuksistaan ja siitä, että 30 vuotta täyttänyt saa aina sterin halutessaan. Sitä oikeutta ei voi evätä. Ja sinähän menisit vain pyytämään sitä oikeutta, joka sinulle kuuluu, ja TOTTA KAI lääkäri kirjoittaa lähetteen. Hänet laitetaan se kirjoittamaan, jos hän ei sitä vapaaehtoisesti tee. Uskoisin kuitenkin, että vähemmistössä ovat nämä lääkärit, jotka kuvittelevat olevansa lain sekä muiden ihmisten itsemääräämisoikeuden yläpuolella.

Olen ollut onnekas, minuun on suhtauduttu hyvin. Olen ollut varautunut tylyyn kohteluun, mutta lääkärit ja hoitajat ovat vain tokaisseet aina, että "olet varmaankin päätöksesi tehnyt". Käännytystä ei ole tapahtunut, mutta olen lukenut muiden kokemista käännytyksistä niin paljon, että tietäisin tasan tarkkaan, mitä mihinkin kommenttiin vastaisin, jos kuulisin ne itse. Mulla on siis kaikkeen perustelut, ja ehdin miettiä steriasioita 1,5 vuotta ennen tulotarkastukseen menemistä. Nyt sitten vihdoin toukokuussa pääsen itse operaatioon. Tsemppiä sulle steriprosessiin, jos päätät siihen ryhtyä!

8. homssantuu Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Kiitos Bete kannustuksesta. Pidän nämä mielessä jos etenen steriprojektiin lähivuosina. Arvovaltaisen ihmisen höykytyksessä pääsevät omat oikeudet joskus unohtumaan.

Jaksan lähinnä hämmästellä sitä, että miten helsinkiläisessä yksityispraktiikassa, jossa ollaan profiloiduttu pelkästään naistentautien hoitoon, ollaan 2010-luvulla vielä näinkin takapajuisia. En varautunut kuulemaan moisia kommentteja. Toisaalta tämä oli tasan ensimmäinen kerta kun olen lääkärin vastaanotolla avautunut kannastani. Ja heti sain kylmää vettä niskaan.

Olenhan jo esim. omilta vanhemmiltanikin kuullut että tulen lapsettomaksi jättäytymistä katumaan.

Sinänsä olen varma kannastani, hyvä itsetuntoinen, eivätkä minua horjuta muiden mielipiteet. Ilmiönä tämä sinänsä vain kiinnostaa minua. Kukaan ei ole koskaan kyseenalaistanut muuten elämäntapaani. Eihän mennessäni naimisiin kukaan tullut sanomaan että "kuinka voit tietää että haluat olla tämän miehen kanssa" tai "tulet katumaan tämän miehen naimista".

Miksi lapsettomuus elämänvalintana poikkeaa elämänvalinnoista niin, että se muka oikeuttaa enemmän julkiseen kritiikkiin kuin muut? En käsitä.

Ja se johtaa kysymykseen, ylipäätään, miten toinen ihminen voi sanoa toiselle että "kuinka muka voit tietää ettet halua lapsia?". Olenhan aina muutenkin tiennyt minkälaista elämää haluan elää ja sen mukaan myös elänyt, miksi tämä siitä poikkeaisi millään tavalla. Lapsettomuus on osa tyyliäni. Harmistuttaa lähinnä se, että valinta tuntuu olevan sellainen joka on heti julkisen keskustelun ja kyseenalaistuksen alla toisin kuin muut tekoseni. Mielenkiintoista. Ehkä tämä kertoo jotain siitä miten voimakkaasti edelleen on vallalla perinteinen elämänmallin käsitys, jossa lastenhankinta on itsestään selvyys.

9. homssantuu Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Ai niin ja Betelle onnittelut tulevasta sterilisaatiosta!

10. Riina Vierailija

Minäkin kävin uusimassa pillerireseptin ja mainitsin samalla, etten halua tehdä lapsia. "kyllä lapsia täytyy tehdä" oli naisgynekologin vastaus. En ole sen jälkeen käynyt, uusitutin reseptin seuraavan kerran terkkarilla ilman vastaanottokäyntiä.

11. Bete Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Arvelen, että yhteiskunnassa "vapaaehtoisesti lapsettomia" ei nähdä omana ryhmänään, jota kohtaan olisi suhtauduttava poliittisesti korrektisti, kuten muita vähemmistöryhmiä kohtaan (esim. sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöt, etniset vähemmistöt, vammaiset, ulkonäöltään poikkeavat jne). Käsittääkseni vapaaehtoinen lapsettomuus on tieteellisesti aika vähän tutkittu alue, sitä ei tunnisteta eikä sillä ole virallisia määritelmiä. Tämä herättää sekä nuorissa vela-ihmisissä itsessään että ympäristössä kysymyksiä siitä, "mitä tämä oikein on". Onko kyse jostain tietystä ilmiöstä vaiko vain siitä, ettei halua lapsia, tai ei oikein tiedä, haluaako vai ei. Tämä ilmiön häilyvyys sitten aiheuttaa sen, että monien mielestä nuori ihminen ei muka voi mitenkään tietää haluavansa olla loppuelämänsä lapseton. Itselleni ja monille muille veloille, jotka tällä ja sillä toisella palstalla ovat vuosikausia oleskelleet, on koko asia suhteellisen selvä ja kiistaton. Asiaan perehtymättömät eivät vain sitä tiedä.

Tämä on siis yksi näkökulma ja mahdollinen syy nurjaan kohteluun. Mielestäni terveydenhuollon henkilöstöä tulisi kouluttaa kohtaamaan myös vapaaehtoisesti lapsettomia kuten heidän tulisi osata ymmärtävästi kohdata myös esim. sukupuolivähemmistöihin kuuluvat henkilöt, tai vaikkapa sellaiset tahattomasti lapsettomat, jotka eivät halua ryhtyä minkäänlaisiin lapsettomuushoitoihin, vaikka yhteiskunta niitä tarjoaisi.

12. Lääkäritäti Vierailija

Itse olen lääkäri, ja kyllä sitä vaan tässä ammatissa kyynistyy sen suhteen, että ihmiset osaisivat olla 100% varma asioista. Mielenmuutoksia on tullut nähtyä niin tuhat ja sata asiassa jos toisessa, ja etenkin näissä sterilisaatioasioissa. Se on vaan äärimmäisen surullista, jos mieli muuttuu siinä vaiheessa, kun (lähes) peruuttamaton on jo tehty, ja sitten kuluu rahaa, inhimillistä kärsimystä ja tyoaikaa siihen, että yritetään niukin onnistumistodennäkoisyyksin saada tehtyä tekemättomäksi.

En tarkoita puolustella edellämainittujen kollegojen asiattoman oloista käytostä ja sosiaalisen taidon puutetta, mutta tämän tyyppisistä syistä heidän reaktionsa mielestäni saattaisivat johtua ennemminkin kuin jostain vanhoillisesta lapsia on tehtävä-tyyppisestä ajattelusta.

Ihmisten elämäntilanteet ja -asenteet vaan voivat muuttua arvaamattomillakin tavoilla. Puolisot vaihtuvat, läheisiä kuolee, monenmoiset asiat voivat sysätä sen oman, aiemmin 100% varmalta tuntuneen identiteetin, elämänkatsomuksen ja -suunnitelman uusille raiteille. Näin ei toki käy kaikille, mutta tämä on se ryhmä, jonka vuoksi peruuttamattomiin toimenpiteisiin (jotka huom eivät lääketieteelisessä mielessä ole ollenkaan välttämättomiä) ei niin kevyin mielin suhtauduta. Etenkään nykyään, kun muitakin vaihtoehtoja on niin runsaasti tarjolla.

13. Lääkäritäti Vierailija

Tähän piti vielä lisätä, että henk. koht. kunnioitan ja arvosta vapaaehtoisesti lapsettomia! Mielestäni monella tapaa todella hieno, rehellinen, eikä niin kovin yksinkertainen valinta. Teidänlaisenne pelastavat tämän maailman, jos joku :)

14. just Vierailija

No enpä ole kuullut, että ketään olis pakotettu lapsettomuushoitoihin. Bete taas laittelee omiaan, ongelmasta tehdään taas niin suurta ja ollaan niin väärinkohdeltuja. Ota vähän iisimmin.

15. homssantuu Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0

Joo ymmärrän toisaalta tämän pointin.

Itseäni on niin monessa liemessä keitetty, että omalla kohdalla en kuitenkaan usko enää siihen että järisyttävätkään kokemukset muuttaisivat kantaani. Miehelläni on ollut syöpä, lisäksi lähes menetin hänet erään toisen akuutin sairastumisen vuoksi, itselläni on ollut hyvin vakava sydämen rytmihäiriö (sydän on pysähtynytkin). Yhtä jos toista minä ainakin olen nuoresta iästäni huolimatta käynyt lävitse ja nämä kokemukset ovat osaltaan vain vahvistaneet identiteettiäni ja muokanneet minua tiettyyn suuntaan. Minun ei tarvitse kokea enää uutta sydämenpysähdystä, eikä liioin mitään muutakaan niin elämäni peruspohjaa järkyttävää kuin tuo kokemus oli, jotta tiedän että en lapsia halua. Päinvastoin taisinpa vakuuttua sydämenpysähdyskokemukseni myötä vain lisää että en lapsia halua, ja tiesin sen jälkeen vielä enemmän mihin suuntaan elämässäni haluan kulkea.

Olen edelleen sitä mieltä, mitä aiemminkin olen täällä toitottanut, että persoonallisuuteni pitäisi ratkaisevasti muuttua, jotta ryhtyisin lastenhankintaan. Tarkemmin sanottuna koen että minun pitäisi menettää järkeni jotta siihen alkaisin.

Tietysti niinkin voi käydä, onhan niitä kaikkia sekoamisia.

Mutta jos puhumme aikuisten oikeasti, niin jotkut voivat kantansa tietää jo varhain. Toki onhan niitäkin, joilla mielipide muuttuu.

Mutta minä en ole koskaan sanonut sitä etteikö se olisi sallittua - onhan Suomessa yksilönvapaus itse kullakin vaihtaa mielipiteensä, vaikka oma valinta olisi varmalta jo pitkään tuntunut. Minä ainakin sallin sen, että joku vannoutuneelta vaikuttanut vela pyörtää päätöksensä ja ryhtyy lastenhankintaan. Se on hänen oma asiansa, ei kuulu minulle. Onhan se ikävää silloin jos steri on tehty.

Toisaalta en usko että kovin moni sterin tehnyt tosivela katuu päätöstään. Enemmänkin uskon siihen, että joskus saattaa esiintyä sterilisaation jälkeen pientä "hetkellistä haihattelua", joka päättyy kuitenkin johdonmukaisesti joka kerta sisäiseen rauhaan ja tyytyväisyyteen oman ratkaisun johdosta. Käsittääkseni enimmistö niistä naisista, jotka ovat katuneet sterilisaatiota ovat olleet niitä naisia, joilla on entuudestaan ollut lapsia ja jotka ovat teettäneet sterin ja tulleet myöhemmin katumapäälle esim. kun on elämäntilanteet muuttuneet ja esim. uusi mies kuvioissa ja hänen kanssaan sitten halutaankin niitä yhteisiä lapsia myös.

16. Hömelö(kö) Vierailija

Mulla kävi n. 10 vuotta sitten gynellä niin, että kun puhuin steristä, gyne oli myös sillä kannalla, että ei kannata kun mieli saattaa muuttua. Suositteli hormonikierukkaa, mikä sitten laitettiinkin. Mutta ilmeisesti mä olen vaan niin tyhmä, etten edes osaa loukkaantua tollasesta "jos se mieli muuttuu" kommentista, tai sitten vaan omasta kannastani niin varma, ettei moinen heilauta sinne eikä tänne. 40 on nyt mittarissa, eikä niitä tenavia todellakaan ole eikä tule. Kierukkaan oon tosi tyytyväinen eikä sterin puuttuminen harmita sen enempää.

17. moneksi Vierailija

Ja en minä nyt ainakaan omaan kokemukseeni nojaten tätä sterilisaatiota pidä minään taivasavaimena. Minulla kuukautiset muistuttavat lähinnä tsunamia. Joskus muistelen kaiholla pilleriaikaa, kun kuukautiset tuli minuutilleen ja kestivät tietyn päivän. Harmi vaan, kun pillerit/kierukat aiheutti niin paljon muuta vaivaa, että steri oli se viimeinen keino.

18. Bete Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    On totta, että osa ihmisistä katuu tehtyä sterilisaatiotaan. Mutta tietävätkö nämä epäasiallisesti suhtautuvat lääkärit, kuinka suuri osuus toimenpidettä katuu ja ketkä kuuluvat riskiryhmään?

Steriä katuu muutama prosentti toimenpiteessä käyneistä. Sterin purkuun hakeutuu vielä paljon harvempi. Suomessa steriloidaan vuosittain 3000-4000 henkilöä. Sterilisaation purkuleikkauksessa käy vuosittain noin 30 henkilöä. Tutkimusten mukaan steriä katuvat herkimmin naiset, joilla on pieniä lapsia ja yleensä useita lapsia. Yleisin katumistilanne on sellainen, jossa parisuhde on kariutunut, sitten löydetään uusi puoliso, jonka kanssa halutaan vielä yhteinen lapsi, kuten homssantuu sanoi. Ovatko lääkärit tietoisia näistä tilastoista ja siitä, että lapsettomana sterin ottaneet todella harvoin katuvat sitä?

Ja ennen kaikkea, lääkäritkin varmaan tietävät, että laki on laki, ja on törkeää olla piittaamatta laista. Jos lääkäri kertoo kaikki asiaankuuluvat seikat, niin sen enempää hänen ei pidä sanella toisen ihmisen elämää. Jokainen päättäköön itse lisääntymiskyvystään tai -kyvyttömyydestään. Jos tekee väärän ratkaisun, niin siitä onneksi kärsii vain itse.

19. Kyllä kiinnosti Vierailija

Minä kävin nyrjähtäneen nilkan kanssa YTHS:n lääkärillä, joka johdatteli jollakin kummallisella tavalla keskustelun lapsentekoasioihin (en muista enää, miten, koska tuosta on tosi monta vuotta kulunut). Häntä taisi ihan omakohtaisesti vain kiinnostaa simpsakan, 30 vuotta nuoremman opiskelijatytön seksielämä. En ole koskaan halunnut lapsia vähäisimmässäkään määrin ja sanoin sen ääneen - alkoi aivan kamala jäkätys, joka loppui ärjäisyyn: "Ne lapset on tehtävä NYT!"

En ole halunnut lapsia enkä halua, jos vaikka ehkä voisinkin. Terkkuja vain lääketieteen lisensiaatti S. I.:lle!

20. Mitä jos? Vierailija

Miten ne gynet ja muut saisi uskomaan että ei aikuisten oikeasti halua mitään lapsia?
    Pitääkö alkaa huutamaan murhaava katse silmissä että vihaa lapsia eikä siedä niitä näköpiirissä ja että aikoo sitten tappaa itsensä jos sattuu tulemaan raskaaksi?
    Veisivätkö suljettuun huoneeseen ja antaisivat rauhoittavia, ja hokisivat että vielä tuon akan mieli muuttuu?

21. ei muksuja Vierailija

alkuperäiselle:

Sterilähetteen saa kun ikää on kolmekymmentä. Se ei ole lääkäriltä mikään mielipideasia vaan lakiiin kirjattu oikeus.

lääkärille:

Kuinka paljon steriä purkamaan ja sen jälkeen hedelmättömyyshoitoihin hakeutuu jo lapsia hankkineita ja kuinka paljon ikänsä lapsettomia?

Jollain tasolla ymmärrän että muutaman muksun pyöräyttäneellä ja sen jälkeen steriin päätyneellä saattaa syttyä unelmat "iltatähdestä" tai uuden kumppanin kanssa "yhteisestä lapsesta" vähän herkemmin kuin ikänsä lapsettomuuteen valmistautuneella ja sitä monesti selitelleellä perusvelalla joka hommaa sterilähetteen 30-v täytettyään itselleen synttärilahjaksi (kuten minä tein) ;)

22. erakkorapu Vierailija

Itse olin myös tilanteessa jossa oli pakko valita uusi gynegologi edellisen jäätyä eläkkeelle. Valitsin kovasti kehutun naislääkärin laadukkaasta lääkäritalosta koska ajattelin saavani asiallista kohtelua. Sitä vastoin sain kehotuksen miettiä että kuinkas kauan näitä pillereitä meinaan popsia, koska hedelmällisyys alkaa huomattavasti laskea yli kolmekymppisenä. Paikkauttaisin mieluummin hampaita hammaslääkärissä kun kävisin otattamassa papa-kokeen, joten olin aikalailla paniikissa enkä saanut sanaa suustani. Lisäksi mietin, että ihanko todella minun pitäisi alkaa tässä kertomaan päätöksistäni? Kiinnostaako tätä lääkäriä todella vieraan ihmisen asiat niin paljon että pitää "muistuttaa" tällaisesta asiasta?!
    Sain mutistua jotain että ikinä ei ole tullut sellaista oloa että tahtoisin lapsia tehdä ja sain vastaani mairean (teko)hymyn josta loisti lause: "Niin varmaan!"

On todella ristiriitaista, että jotkut gynekologit näkevät oikeudekseen valistaa naisia tässä asiassa, jota jokainen jo valmiiksi miettii. Tai miettii ainakin siinä vaiheessa kun huomaa pillerien uhkaavasti hupenevan, eihän niitä nyt syödä ihan vaan tavan vuoksi, eihän?! Ristiriitaista se on sen vuoksi, että taas lapsia saaneet tuttavani ovat perheneuvolasta saaneet ankarat kehotukset käyttää ehkäisyä heti kun lapsi on saatu ulos. Lisättäköön tähän että kaikki heidän lapsensa ovat olleet suunniteltuja ja toivottuja.
    Yksi ystäväni miettii uskaltaako hän mennä laittattamaan kierukkaansa ollenkaan, koska ei ollut muistanut soittaa kuukautisten alettua perheneuvolaan. Tästä gynekologi oli suivaantunut todenteolla ja melkein huutanut että muistakaa nyt hyvänen aika muistaa käyttää kondomia koska kierukkaa ei voi asentaa jos on uudestaan raskaana. Olettavatko nuo terveydenhoitoalan ihmiset suoraan että ihmiset eivät tiedä mistään mitään?
    Olen itse asiakaspalvelualalla ja olisin jo aikaa sitten saanut potkut jos olisin aina sanonut sen mitä mieleen ensimmäiseksi tulee.

23. Marirosa Vierailija

No ei ne gynekologillakäymiset kenellekään herkkua ole, on sitä sitten vela tai mamma tai mitä tahansa. Itse olen saanut kokea todella inhottavaa kohtelua jo iäkkäältä naisgynekologilta, kun olin lapsettomuushoidossa. Suoraan sanottuna tämä ihminen pilasi senhetkisen mahdollisuuteni, kun ei viitsinyt ottaa selvää, mitä siinä vaiheessa olisi pitänyt tehdä, kirjoitti reseptin ihan väärin. Ohjeistus olisi kuulemma ollut, mutta ei kinnostusta ottaa selvää. Jouduin aikamoiseen liemeen sitten tämän takia ja ko. lääkäristäkin kuulin vasta myöhemmin yhtä ja toista.

Lääkäreissä yleensäkin on paljon omituisia persoonallisuuksia, on sellaisia, joiden puheestakaan ei saa selvää, ja jotkut on kuin aina pahalla päällä. Töksäyttelevät mitä sattuu.

Ymmärrän kyllä tuon, että lääkärinetiikka ei salli tehdä steriä kovin nuorelle naiselle, vaikka tämä olisi täysin varma asiasta. En ole perehtynyt asiaan, mutta eikös sinä ole joku ikäraja? Muistan, kun mun siskolle tehtiin sterilisaatio kahden lapsen ja useiden keskenmenojen jälkeen, hän ei halunnut enää näiden asioiden kanssa vekslata. Ei siinä muuten mitään, mutta siihen sterilisaatioon tarvittiin miehen lupa! Sitä me ihmeteltiin ihan täysillä. Siis miksi ihmeessä naimisissaolevan naisen täytyy saada mieheltä lupa, jos haluaa sterilisaation? Onhan tuosta jo jonkun verran aikaa, joten en tiedä, onko moinen laki vielä voimassa.

24. vela-84 Vierailija

Kai sitä edellytetään, että asiasta on keskusteltu puolison kanssa, tai ainakin siihen kehotetaan, mutta tuskinpa sterilisaatioon enää varsinaisesti puolison virallista lupaa tarvitaan. Varma en ole, mutta tuntuisi ainakin jotenkin ihan hullulta.

25. Bete Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Steriloimislaki säätelee sterilisaatioiden tekemistä Suomessa, ja vähintään yhden ehdon on täytyttävä, jotta saa sterilisaation: FINLEX - Ajantasainen lainsäädäntö: 24.4.1970/283

Silloin, kun henkilö täyttää ikä- tai lapsilukuehdon, ei lääkärin etiikalla ole mitään merkitystä. Eli 30 vuotta täyttänyt saa sterin ihan aina pyytäessään, samoin kolme lasta synnyttänyt tai kolmen lapsen äiti tai isä. Eli jos joku on vaikka onnistunut synnyttämään kolmoset 18-vuotiaana, niin saa sterin. (Jos taas on synnyttänyt vain kaksoset, niin ei saa.)

Ei tarvita mitään miehen lupaa, tai aviopuolison yleensäkään. Ei ole tarvittu vuodesta 1985 lähtien. Ei myöskään edellytetä minkäänlaista keskustelua puolison kanssa, eikä sterilisaation saamiseen vaikuta mitenkään se, vaikka puoliso vastustaisi toisen steriä. Tämä tieto löytyy terveydenhuollon ohjeistuksesta. Joillakin lääkäreillä on vääriä käsityksiä, joten niitä voi steriin hakeutuja joutua vähän oikomaan välillä.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri