käynnistyksestä

  • Viestiketjun aloittaja MissR
  • Ensimmäinen viesti
MissR
Millaisia kokemuksia teillä on synnytyksen käynnistämisestä? Mulla tulee huomenna 41 rv täyteen ja ei mitään merkkejä siitä että vaavi syntyis omin avuin. :( Jos vaavi vaikuttaa isokokoiselta, käynnistetäänkö herkemmin jo muutamaa päivää aiemmin? Mulla rv 38+4 kokoarviossa vaavin arveltiin painavan 3.4 kiloa, vaikka maha on tosi jättisuuri ja sf-mitta oli nyt torstaina jo 40!!! :O

Ja onko totta väite että Kätilöopistolla ei ole mahdollisuutta saada perhehuonetta synnytyksen jälkeen jos synnytys on käynnistetty???

Kiitos jos joku osaa vastata!!
 
Kammo
Ei ne yleensä ilman painavaa syytä lähde käynnistämään, tosin iso vauva on ihan hyvä syy.. mutta omasi taitaa olla ihan normaalin kokoinen eikä pitäisi lasketun ajan jälkeen enää pahemmin kasvaakaan. Näin ainakin viime raskaudessani sanottiin.

En kyllä kenellekään voi suositella käynnistystä, parempi että lähtee itsekseen tulemaan. Käynnistyksessä kun kivut voivat olla moninkertaiset. Näin kävi omalla kohdallani enkä enää ikinä anna käynnistää!!!

""käynnistysaineen"" annostelu on kuulemma todella vaikeaa. Omassa tapauksessani se oli mennyt todella pieleen ja sain kyllä sellaisen kammon että oksat pois. Supistuksia alusta asti minuutin välein ja kesti minuutin kerrallaan. Ja se kipu.... sen pahempaa ei voi edes kuvitella!

Mutta en siis halua pelotella, kerron vaan että näin voi käydä ja että kannattaa odottaa vaan niitä omia supistuksia. Kyllä ne sairaaloissakin mielellään niitä odottavat eivätkä turhan takia lähde käynnistämään, mikäli vauvalla vaan on kaikki hyvin. Kyllä lääkäri varmaan on mitannut että mahtuu tulemaan?

Siru rv 39+1
 
Saana
Minulla esikoinen käynnistettiin rv 41+5 kohdunsuulle laitettavilla tabuilla, olisiko ollut Cytocec. Supistukset alkoivat heti, tosin alussa lievinä. taletin vaikutus olisi pitänyt kestää 6 h, jonka jälkeen oltaisi voitu laittaa uusi annos. Mutta minulla omat supistukset käynnistyivät ja kivuiliaiksi ne muuttuivat n. 8 h jälkeen, jolloin sain epiduraalin. Se oli kyllä sanoinkuvaamaton helpotus siinä kohdassa. Avautumisvaiheen kestoksi merkittiin 6 h.

En osaa verrata käynnistetyn synnytyksen ja ""luomun"" kipua, kun jälkimmäisestä ei ole kokemusta. Voin sanoa, että sattuihan se, mutta eikös se ole synnytyksessä odotettavissakin. Joka tapauksessa positiivista oli se, että synnytys eteni vauhdikkaasti eteenpäin, eikä tarvinnut virua yli vuorokatta niissä puuhissa. Toki tämäkin on yksilöllistä.

Itse en ole synnyttänyt Kätilöopistolla, mutta sairaalassa, missä minä synnytin, palasin samalle paikalle osastolla, missä synnytys käynnistettiinkin eli siellä emme saaneet perhehuonetta. Käynnistyksellä ei kuitenkaan ole mitään fyysistä vaikutusta siihen, miksei perhehuonetta voisi antaa (siis äiti ei tarvi sen enempää seurantaa, kun muutkaan synnyttäneet yms.)

Tsemppiä matkaan! Ja kipuun on lääkkeet olemassa, muista niitä vaan vaatia ajoissa!
 
mie
eka tuli luomusti ja kaksosista käynnistyksellä viikolla 37.Kohdunsuu oli epäkypsä joten kesti kauemmin kuin esikoisesta.Vrt.eka 6 h ja toka synnytys 9,5.kipeetä teki,mutta ei jäänyt kammoa.Sain oksitosiinitipan,jälkeenpäin olen miettinyt,miksei käynnistelty hitaammin,ensin suppoina muutamana päivänä ja sitten nopeutettu.Mutta kaikki meni hienosti,muuta kipulääkettä en saanut kuin pistoksina jotain kipulääkettä ja paraservikaalipuudutuksen kun oli auki 5 cm.se 5 cm kesti aueta n.aamu 8-ilta 18.supisteli rankasti minsan välein,mutta olin ihan voimissani,kävelin synnytyksen jälkeen jo ja kaikki ok.

on yksilöllistä sekin ,kuinka lääkkeisiin reagoi,paha mennä sanomaan kuinka toisella menisi....
tsemppiä silti sulle,se on kuitenkin ohi jossain vaiheessa!!!
 
*
mulla käynnistettiin, vauva oli pari pv täysiaikainen ja mulla verenpaineet koholla. No vertailukohtaahan mulla ei ole mutta ei se niin hirveätä ollut se käynnistys. Tableteilla suun kautta, lähti toisesta käynnistymään. Supparikivut kyllä oli aikamoiset mutta kyllä ne sieti, osastolla meillä vaan ainakin mun kohdalla ei yhtään autettu avautumisvaiheessa, kaurapussin sitten pyysin mutta kun se tuli ni siitä ei ollu enää apua. Mutta miehestä oli suunnaton apu ainakin henkisesti.
kun saliin päästiin ni sen jälkeen mulla ei oo enää mitään negatiivista synnytyksestä sanottavaa, sen jälkeen kaikki oli helppoa. En tiedä teidän sairaalasta mutta en mä ainakaan olisi kuullut etteikö perhehuone olisi käynnistetyille kuulunut, miksi ei?
 
Kaija
Minut käynistettiin, kun raskaus oli kaksi viikkoa yliaikainen. Kivut oli kamalat ja kaiken lisäksi synnytyksestä ei tullut mitään vuorokauden ahertamisen jälkeenkään. Olin ihan puhki ja lopulta minut leikattiin, koska lapsi ei edes laskeutunut kunnolla. Enää eivät kuulemma käynnistä minua... Enkä totta vie haluaisikaan. Jos vaavi ei synny ihan lähiviikkoina, niin minut leikataan jälleen. Syynä hiukan ahdas lantio ja isokokoinen lapsi.
 
Hyvä kokemus!
Mun synnytykseni käynnistetiin rv 41+6, koska olin itse aivan puhki. Synnytys käynnistettiin kohdunsuulle laitettavalla Cytotec-tabletin murusella. Tabletti laitettiin aamupäivällä ja iltapäivällä ois pitänyt laittaa toinen, mutta lääkäri ei ehtinyt. Ajattelin, että, no, huomiseen menee, vaan eipä mennytkään! Illalla lähdin reippaalle kävelylle sairaalan pihalle ja nukkumaan mennessä meni lapsivesi ja supparit alkoivat. Vauveli syntyi onnellisesti alakautta 12 h kuluttua lapsiveden menosta, eli normaali ensisynnytys.

Olivathan ne supistukset kipeitä, mutta en jotenkaan usko, että minulla olisivat olleet kipeämpiä kuin luomuna, mutta tiedä häntä. Eikä mun kohdallani kohtu miten räjähtynyt auki, vaan hiljaa hyvä tuli.

Käynnistys oli siis positiivinen kokemus ja voisin mennä uudestaankin, jos olisi tarpeen.

En osaa sanoa Kättärin politiikasta perhehuoneen suhteen, mutta en kyllä ymmärrä miksi käynnistys olisi este. Ihan normaali lapsivuodeaika ainakin mulla oli käynnistyksen ja synnytyksen jälkeen. Jorvissa synnytys käynnistettiin naistentautien osastolla ja synnäriltä mentiin sitten tavalliseen tapaan synnyttäneiden osastolle.

Tsemppiä ja pelko pois :) Kohta sulla on sellainen palkinto sylissä, että ei paljon jaksa miettiä onko käynnistetty vai ei.
 

Yhteistyössä