Hae Anna.fi-sivustolta

Käytättekö sormisuolaa?

Viestiketju osiossa 'Omat ruokaohjeet' , käynnistäjänä no, 10.08.2011.

1. no Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Kassiini tarttui pirkka sormisuolapurkki, se on pöytäsuolana ja antaa pirteän maun ruokaan. Onko sillä jotakin erityistä osaa tarjoilussa tai ruuanlaitossa? Siis joku kohde, missä sitä erityisesti käytetään?

2. SALT. Vierailija

Käytän karkeaa merisuolaa, sen määrän näkee paremmin kuin muun suolan. Väännän sen pippurimyllyn läpi, tulee sieviä hiutaleita.

3. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    En käytä sormisuolaa. Käytössä suolana puhdistamatonta merisuolaa kaikkeen mihin suolaa tarvitaan. Kuulemma vielä parempaa olisi ruususuola, jota en ole vielä kokeillut. Puhdistamaton tarkoittaa sitä, että siinä on kaikki mineraalit tallella eikä suolaan ole lisätty lisäaineita kuiten paakkuuntumisenestoainetta.

4. Meillä käytetään sormisuolaa mm. pihvien päällä ja muuallakin, olen laittanut tarjolle pieniin lasikippoihin pöydässä (Ikean kipot euron kappale).

5. Ksantippa Vierailija

Meillä käytetään sormisuolaa joka päivä. Se on maukasta ja helppo annostella. Sen maussa kiteytyy suola mausteena, ei vain kaikkiin ruokiin lisättävä lisäaineena.

Ihanat pienet suolahiutaleet maustavat ihan eri tavoin kuin jo ruokaan lisätty suola.
    Vähän sekavasti ilmaistu, mutta ymmärrätänette : )

6. no Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    juuri näin minäkin olen sen ymmärtänyt kokeilemalla. Suola on kiteisempää ja ei sula ruokaan niin helposti. Voisi jopa ajatella niin, että sitä voisi käyttää vähemmän, kuin jauhettua suolaa ruokaan sekoitettuna?

7. tt Vierailija

Minusta sormisuola on huomattavasti tavallista suolaa parempaa kalan ja varsinkin merikalan maustamisessa.

8. se nyt vaan on Vierailija

no ihan humpuukia koko suolavouhotus. Saahan sitä maksaa 40-kertaisen hinnan suolasta jos haluaa, mutta ei se suola muuksi muutu.

Joutavanpäiväinen haihattelu on merkki liian löysästä elosta.

9. passionate Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Tuosta asiasta minä olen täysin eri mieltä :) Itse käytän Maldonia lähes kaikkeen (tavallista merisuolaa graavaukseen ja perunoiden keitinveteen). "Sormisuolaa" voi maistella ihan paljaaltaan ja se itseasiassa maistuu hyvälle. Pöytäsuolaa jos laitat paljaaltaan suuhun, niin maku on aika kauhea. Testaa :) Ero on iso.

10. Uuno Niskalaukaus Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    No niin. Joku suusi on tuohesta, tai sitten et ole koskaan maistanut laadukasta suolaa.

Ja onhan niiden mineraalipitoisuuksillakin ero kuin yöllä ja päivällä.

11. ode58 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    En ole ollenkaan ns. hifisti ruuanlaiton suhteen, ja käytän useinkin oikoteitä, kuten vaikka valmiiksi jauhettua pippuria tai pakastevihanneksi, mutta suolasta olen samaa mieltä edellisten kanssa. Makuero on huomattava.

12. pakkaus maistuu Vierailija

Mulla on tavallista suolaa hienossa paketissa. On kuulemma ihan selvä ero tavalliseen verrattuna. Hmph.

Ja aluksi tarkoitukseni ei ollut kikkailla. Sattui vaan suolapaketti putoamaan ja siitä luttaantui kulma niin että lenkkui hyllyllä. Löysin kauniin metallirasian ja kaadoin suolan siihen. Koska rasia on kaunis eikä hirmu iso, niin otin sen pöytäkäyttöön. Eipä aikaakaan, niin jo luuli ensimmäinen vieras joksikin ihmesuolaksi.

En nyt ole sitten oikonut jos joku luulee erikoissuolaksi, mutta en ole myöskään sellaiseksi väittänyt.

Tiedä häntä.

13. Ulkoelli Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    2
    Nimitys "sormisuola" on minusta harhaanjohtava -tarkoitetaanko sillä siis sitä, että suolaa otetaan sormin? Minä en ainakaan suostuisi upottamaan sormiani samaan suolakippoon, mihin muutkin ja ripottelemaan sitä ruokani päälle! Taannoin esim. tutkittiin, että joillakin baaritiskeillä oelvissa pähkinäkipoissa on enemän virtsa-aineita ja bakteereita kuin wc-pytyissä...

Jos joku laittaa tavallista pöytäsuolaa "hienoon astiaan" , ei se todellakaan muuta suolaa paremmaksi. Johan rakennekin on täysin erilaista. Suolalaatuja on monia erilaisia. Luulen, että se, jota Suomessa nnimitetään sormisuolaksi on hiutalesuolaa, esim. Maldon-merkkistä. Sitä käytetään ruoan viimeistelyyn, ei ruoanlaittoon. Se on käsin poimittua tietyiltä alueilta ja koostumus on hiukan kostea. "Fleur de sal" taas tuotetaan aivan suola-altaiden pinnalta ja ne ovat nuoria suolakristalleja, "suolojen kaviaaria" Ranskasta Guéranden alueelta. Havaijilaisen merisuolan taas tunnistaa vulkaanisesta punaisesta väristä, jonka rautaoksidi saa aikaan. Italialainen merisuola taas tulee Sisilian rannikolta ja on hyvin mineraalirikas. Jne. jne.

Vastaus kysymykseen: Käytän erilaisia suoloja eri tarkoitukksiin.

14. no Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    kiitos hyvistä tiedoista.

Ainoa joka jäi ihmetyttämään, että eikö teillä pestä lainkaan käsiä? Toisaalta tuskin suola on kovin hyvä alusta bakteereille.

15. HeVi Vierailija

Puolikomppaan JXää ja kehoitan kokeilemaan ruususuolaa. Tai jos haluatte oikeasti vertailla niin kukkasuolaa, eri tuote- fleur de sel tai jotain sinnepäin. Toimii sormisuolana pöydässä...tiukkakiteinen ja sulaa vasta suussa ;)

16. Piii Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Käytän yleensä Maldon suolaa, mutta myös ruususuolaa. Jos löydän kaupasta jotain uutta suolaa, mitä en ole kokeillut, ostan paketin ja testaan sitä.

Suola on bekteereille erittäin huono kasvualusta. Suolahan tappaa käytännössä bakteerit tehokkaasti, siksihän sitä käytetään säilöntäaineena.

17. Itse itseäni lainaten: olen laittanut tarjolle pieniin lasikippoihin pöydässä (Ikean kipot euron kappale).

Ja keittiössä meillä pestään käsiä vielä useammin kuin vessassa, hanassa on tunnistimella varustettu erillinen käsienpesuhana, ei tarvi sotkea sitä kalanperkeillä.

18. Ulkoelli Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    2
    Käsienpesusta tai sen puutteesta ei ole kyse, minua vaan inhottaa ajatus, että useammat sormet käyvät samassa kipossa -etenkin jossain ravintolassa! Meillä on pienessä suolakipossa myös pieni lusikka, josta voi ottaa omalle kämmenelleen ja sitten rikkoa rakennetta omissa sormissaan, jos haluaa.

19. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    En ole nähnyt ravintoloissa sellaisia suola-astioita, joista käsin suolaa otettaisiin. Meillä tarvittaessa laitetaan suola-asta pöytään ja siitä otetaan pienellä lusikalla suolaa (puhdistamatonta hienoa merisuolaa).

20. Rosita Vierailija

Voisitko kertoa lähemmin siitä suola-astiasta ja -lusikasta. Minkä kokoisia ja näköisiä, mitä materiaalia. Onko niissä koristelua?

21. taas tätä Vierailija

Oletpa sinä, Rosita, nokkela!

22. nallepuh52 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0

Minulla on Venäjältä saatu pikkuruinen suola-astia, jossa teelusikkaa pienempi lusikka. Astian sisus on lasia, ja ulkoapäin siinä on nk. uushopeinen kehikko ja lusikka on myös uushopeinen.
    Tavallinen osa venäläistä normiastiavalikoimaa.

23. Rosita Vierailija

Hmm, eikö uushopea reagoi natriumkloridin kanssa etenkin kosteassa?

24. HeVi Vierailija

Ihan yhtä hyvin kuin uusnatsismi tarpeeksi kostean illan jälkeen. Olikohan sulla jotain sanottavaakin tähän ketjuun ? Ja laskepa se ionitulo uudelleen...

25. tinkijä Vierailija

Astian ulkopinta on uushopeaa, sisäosa, missä suolaa säilytetään on lasia. Lusikkaa ei kastella eikä pidetä höyryssä, vaan koko komistus on ruokapöydässä koreasti keskellä.

Tilaa Ruoka.fi-uutiskirje!

Ruoka.fi-uutiskirje tuo sähköpostiisi usimmat artikkelit, ruokablogit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri