Käytkö gynellä?

  • Viestiketjun aloittaja pikkunyhverö
  • Ensimmäinen viesti
Nikki2
Itse käyn gynellä säännöllisin väliajoin (eihän siellä kovin usein tarvitse tarkastuksessa käydä) ja onneksi on ihan asiallisia lääkäreitäkin sattunut kohdalle. Paras gyne on sellainen, joka kuuntelee ongelmat ja ottaa ne tosissaan. Naisgynet ehkä joskus paremmin tietävät omastakin kokemuksesta kuinka inhottavalta esim. virtsis tai hiivatulehdus tuntuu niin eivät ehkä yhtä helposti viittaa kintaalla ongelmille.

Itse en ajattele sitä, mitä lääkäri ulkonäöstäni tms. kenties ajattelee, joten käynnit eivät mitenkään nolota. Tulee parempi olo kun tietää, että on terve ja tarvittavat tarkastukset tehty. Papan ottaminen tuntuu aina hieman epämukavalta, mutta ei sekään operaatio montaa minuuttia kestä.
 
aslödkdösdla
Alkuperäinen kirjoittaja pikkunyhverö;10723945:
Luehan koko ketju, ennen kuin haukut yhtään ketään täällä.
Niinpä. Tässä nyt on viime aikoina tullut useampiakin vastauksia, joista huomaa että ketjua ei ole luettu. (Tai sitten todella puuttuu jokin ruuvi päästä jos on lukenut ja silti vastaa niin kuin vastaa.)
 
pikkunyhverö
Alkuperäinen kirjoittaja aslödkdösdla;10724172:
Niinpä. Tässä nyt on viime aikoina tullut useampiakin vastauksia, joista huomaa että ketjua ei ole luettu. (Tai sitten todella puuttuu jokin ruuvi päästä jos on lukenut ja silti vastaa niin kuin vastaa.)

En tiedä, voi toki olla että jollakin on niin köyhä elämä että on tosi hauskaa häiriköitä netissä. Halvat ja tosi kypsät huvit.
 
aslödkdösdla
Alkuperäinen kirjoittaja pikkunyhverö;10724220:
En tiedä, voi toki olla että jollakin on niin köyhä elämä että on tosi hauskaa häiriköitä netissä. Halvat ja tosi kypsät huvit.
Joo, ja kuten tässäkin keskustelussa on huomattu, niin jotkut syttyvät siitä kun pääsevät korostamaan omaa erinomaisuuttaan ja ongelmattomuuttaan. Noh, eipä ne auta kuin jättää omaan arvoonsa.
 
nobody123
Vanha keskustelu, mutta uusille lukijoille haluan lisätä sen verran että löytyy yksityisiä lääkäreitä, joilta reseptin saa ilman tutkimusta. Kyselkääpä yksityiset lääkärikeskukset isommilta paikkakunnilta läpi. Yleensä ajanvarauksessa jo tiedetään jos sieltä kysyy.

Nimimerkillä ehkäisy hoidettu jo 10 vuotta ilman tutkimusta.
Omat syyni minullakin, joista ei tässä sen enempää.
 
kiinnostunut
Vanha keskustelu, mutta uusille lukijoille haluan lisätä sen verran että löytyy yksityisiä lääkäreitä, joilta reseptin saa ilman tutkimusta. Kyselkääpä yksityiset lääkärikeskukset isommilta paikkakunnilta läpi. Yleensä ajanvarauksessa jo tiedetään jos sieltä kysyy.

Nimimerkillä ehkäisy hoidettu jo 10 vuotta ilman tutkimusta.
Omat syyni minullakin, joista ei tässä sen enempää.

Osaatko sanoa esimerkkejä esim. Helsingistä?
 
Viimeksi muokattu:
äly hoi itelles
Miksi kyselet esimerkkejä, kun nimimerkki nobody jo kertoi miten heidät voi löytää. äly hoi:!

"Kyselkääpä yksityiset lääkärikeskukset isommilta paikkakunnilta läpi. Yleensä ajanvarauksessa jo tiedetään jos sieltä kysyy. "

Olisi kiva tietää tarkkaan että mihin soittaa niin ei tarvi turhan päiten jokaiselle selittää samaa asiaa?
 
Viimeksi muokattu:
Anni62
Mulla on kyllä aika paljon aikaa kun viimeksi gynellä oon käynyt. Oli paha hiivatulehdus niin kävin yksityisellä.
Mulle on tehty sterilisointi yli 16-vuotta sitten ja mitään erikoista ei oo ollut. Nyt kuitenkin ajattelin, et olisi varmaan hyvä käydä hiukan tiheämmin kun toi viisikymppinenkin on jo ovella vaikkei mitään vaivoja oo ollutkaan. Menkatkin tulevat säännöllisesti ja kestävät 5 päivää.
Ja menen kyllä ihan tohon mehiläiseen, enkä muuta ees ajattele vaikka saakin pulittaa euroja enemmän.
 
Yes we can
Alkuperäinen kirjoittaja pikkunyhverö;10409277:
Tätä palstaa lueskellessa tuli mieleen suomi24:än keskustelu, missä kysyttiin juuri samaa asiaa. Ihan vaan mielenkiinnosta siis, onko meitä naisia paljonkin, jotka eivät käy gynekologilla? Itse en ole koskaan käynyt enkä ajatellut käydäkään, minulla on siihen omat syyni. Tiedän kyllä, että terveydestään huolehtiminen on fiksua mutta yksinkertaisesti ei vain kiinnosta.
Mites teillä?
Oli jo reilu pari vuotta edellisestä käynnistä, niin oli melkein pakko mennä. Hyvä kun menin, kun kohtuun oli kasvanut myooma, ei mikään iso, eikä siihen tarvita juuri nyt mitään hoitoa, mutta sain kehoituksen tulla takaisin ensi vuonna.
Mulla ei ole koskaan ollut gyne-käynnit helppoja, eikä tule olemaan sen takia, että nuorempana olin seksuaalisen hyväksikäyton "uhri", jos toi nyt on oikea termi. Gynelle en menisi, jos ei olisi pakko, varmaan kaikilla muillakin on samanlaisia tunteita, ainakin jonkinasteisia. En menisi hammaslääkärille, korvalääkärille, terveyskeskuslääkärille jne, ja monia muitakin juttuja on elämässä, jotka ei ole niin kovin innostavia. Verojakaan en maksaisi. Gyne-käynnistä tässä nyt on kuitenkin puhe, ja voin vain kertoa omasta kokemuksestani, miten itse selvisin. Otin sedatiivin, eli Diapamia, ja robottimaisesti marssin vastaanotolle. Etukäteen olin kirjoittanut kysymykset paperille, ja sellaiset asiat, joista halusin kysyä. Olo oli kuin pilvessä, ei pahasti, mutta kerroin gynelle mitä olin ottanut ja miksi. Sitten kaivoin iPodin ja suljin silmät ja kuuntelin Lady Gagaa niin kovaa kuin korvat kesti.Tuo gyne tiesi kyllä miten vaikeaa se oli mulle ja oli tosi ymmärtäväinen. Vaatteet pois, tutkittiin, ja gyne vielä tarkisti ultraäänellä, hyvä kun tarkisti, koska vasta uä havaitsi tuon myooman.
Yksityisellä varmasti hoituu tuo sedaatio, sieltä saa varmasti reseptin etukäteen jos tiedustelee. ja jos ei saa kyseiseltä tohtorilta, niin voinee harkita toista lääkäriä?
Mulla ei ollut "saattajaa"tai muuta seuralaista mukana, kävelin omilla jaloillani ulos vastaanotolta. Jos ajattelen jälkikäteen miten paljon mua pelotti, niin olisin voinut ehkä pelätä hiukan vähemmän, mutta tuo Diapam toimi niin hyvin ettei kaikki yksityiskohdat, kuten Papan otto ole ollenkaan mielessä. Kipua en muista tunteneeni ollenkaan.

Sedaatio toimii, ihan toisesta asiasta maininta, kun olin kolonoskopiassa, ja se pelotti ihan tajuttomasti tottakai. Sedaation ja kipulääkkeen jälkeen muisti meni kokonaan, ja kun heräsin, kysyin että koska me sitten aloitetaan se toimenpide..? Se olikin jo tehty, en tiennyt mitään maailmanmenosta noin puoleen tuntiin.

Point is: jos on päättänyt ettei sinne gynen kidutuskammioon aio astua ollenkaan, ja jos kuitenkin olisi aihetta, voisi mennä edes kerran sedaatiopillerin kanssa. Jos homma ei tunnu toimivan, niin sitten lääkärin kanssa keskusteltuaan voi ottaa Ritolat ja ammuksena lentää ulos vastaanotolta. Ei sinne ole pakko mennä, sitä en sano, Suomi on vapaa maa, mutta JOS tilanne on sellainen, että tutkimus olisi paikallaan niin ehkä sitten? Mun lääkäri kysyy joka kerta, että haluatko että tutkitaan, ja jos tuohon sanon että ei, niin ei se sitten varmasti tekisi mitään muuta kun kysyisi, että miksei. Ei sellaiseen kuulustelutyylin ollenkaan, ja sellaista en maksavana asiakkaana muutenkaan kuuntelisi. Joka kerta kerron, että pelottaa, ja kun sen tosiasian saa ns. sylkäistyä ulos, niin olo on jo 1% verran helpompi.

En tiedä auttaako tämä ketään, mutta toivon niin. Mulla on ainakin hyviä kokemuksia Lahden Terveystalon lääkäreistä, siis mun oma kokemus, ei mainos, mutta sinne on muutaman prosentin helpompi mennä.
 
pikkunyhverö
Itsellenihän kävi sitten näin että jouduin tutkittavaksi. Menin lääkäriin tämän yhä jatkuvan masennuksen ja itsetuhoisuuden takia ja tulin siinä (vitun älykäs veto) maininneeksi että äidilläni oli samankaltaista oireilua nuorempana, ja hänellä siihen auttoivat e-pillerit. Lääkäritäti sitten tomerasti alkoi järjestellä räävintää ja olin yksinkertaisest niin kauhuissani, etten saanut sanottua mitään. Nyt sitten ahdistaa enemmän kuin koskaan ja olen ollut päiviä syömättä enkä jaksa edes nukkua. Reseptin heitin jo roskiin jotta se ei olisi muistuttamassa tästä häpeästä. Olen hirveän vihainen itselleni, kun en uskaltanut sanoa, että en tahdo. En usko että jaksan elää edes jouluun asti.
Tämmöinen kuulostaa varmasti todella naurettavalta mutta jos olet lukenut koko ketjun niin saatat ehkä ymmärtää, mistä tässä on kyse. En ole koskaan hävennyt ja vihannut itseäni näin paljon. Tunnen itseni niin häpäistyksi, että tapan itseni heti, kunhan minulla on voimia tehdä edes se. En tiedä minkä takia edes kirjoitan tämän tänne koska tämäkin on niin häpeällistä. Joku saa varmasti hyvät vahingoniloiset naurut tästä. Toisaalta ei sekään jaksa kiinnostaa yhtään. Nyt kun vaan saisi itsensä hengiltä niin tämä elämänmittainen nöyryytys vihdoinkin loppuisi.
 
aslödkdösdla
Voi, olet voinut niin pahoin jo aika pitkään. Vuosi sitten on taidettu viimeksi täällä kirjoitella. Harmi, että heitit sen reseptin roskiin... Ei se itsensä tappaminen ole ratkaisu, jotakin apua vaan tarvitsisit. Kun vaan saisit tuon masennuksen hoitoon, niin olen aika varma että nuo muutkin asiat tuntuisivat erilaisilta silloin. Esimerkiksi juuri tämä lääkäriasia tuntuu noin pahalta ja häpeälliseltä juuri tuon masennuksen vuoksi, olen siitä aika vakuuttunut. Se on se mieli mikä temppuilee ja pistää kokemaan asiat tietyllä (yleensä übernegatiivisella) tavalla. Pillerit voi varmaankin hankkia ilman sitä tutkimustakin, jos on perusteita. Toki siitä täytyisi sanoa varmaan etukäteen ja kertoa omasta ongelmasta. Inhottavaa, että koet sen häpeän niin voimakkaasti... Kun ei sinussa ole mitään hävettävää, se masennus vaan pistää kokemaan sillä tavalla. Toivoisin tosi paljon, että saisit jotenkin apua. Olen siis tuo sama "aslödkdösdla" joka sinulle on aiemminkin vastaillut. Onko sinulla muuten elämässä asiat kunnossa vielä? Siis sosiaaliset suhteet jne?
 
aslödkdösdla
Alkuperäinen kirjoittaja pikkunyhverö;11043424:
Olen hirveän vihainen itselleni, kun en uskaltanut sanoa, että en tahdo

Lisään vielä tähän, että tuohan on tosi ymmärrettävää, että menee lukkoon eikä saa sanotuksi, etenkin jos muutenkin se tilanne stressaa tai ahdistaa. Itsellänikin on niitä kokemuksia, kun sitä on vaan jotenkin yllättynyt niin paljon ettei ole oikein pää "ehtinyt mukaan" tilanteeseen ja sitten jälkikäteen on tosi nöyryytetty olo kun kokee tulleensa alistetuksi siihen tilanteeseen. Jos vaan mitenkään mahdollista niin älä ole itsellesi vihainen tuosta, tuohan on nimittäin tosi luonnollista ja ymmärrettävää että häkeltyy eikä saa sanotuksi mitään. Ei mitenkään epätavallista eikä tee sinusta mitenkään huonoa tai häpeällistä ihmistä. Se on jo hirveän hienoa, että hait apua ja harmittaa tosi paljon, että se nyt meni noin. Jos nyt siis olet se alkuperäinen kirjoittaja ylipäänsä (sori kun epäilen, sinänsä kyllä uskon että olet mutta kun ei näistä keskustelupalstoista ikinä tiedä...). Uskon, että voisit tilanteessasi saada sen reseptin kyllä ilman tutkimustakin (ellei se vanha vielä löydy roskiksesta), mieti miten hienoa olisi jos ne pillerit oikeasti auttaisivat. Kirjoittaminen sujuu sinulta, joten voisitko esim. kirjoittaa ongelmastasi ja siitä mitä mielessäsi liikkuu ja antaa sen lääkärille/psykiatrille. Jos siis tuntuu, että siitä on vaikea puhua. Hyvä, että kirjoitat tännekin, sekin purkaa ongelmaa.

Yritä pitää huolta itsestäsi, vaikka se varmasti nyt tuntuu vaikealta!
 

Yhteistyössä