Hae Anna.fi-sivustolta

Käytös kassalla?

Viestiketju osiossa 'Ihmissuhteet' , käynnistäjänä Minni, 28.03.2006.

1. Minni Vierailija

En tiennyt mihin palstalle olisin kirjoittanut, joten pakko laittaa tänne.

Miten menettelette kaupasta lähtiessänne, siis kun olette kaupassa pakanneet tavaranne?

Suuressa kaupassa kassahan ottaa rahat saatuaan heti uuden asiakkaan, eikä luonnollisesti enää noteeraa edellistä.

Mieheni pakkaa tavarat rauhallisesti, huutaa lähtiessään kassaneidille: hei sitten! No tietysti se ennenvanhaan oli kohteliasta, mutta nykyisen kiireen aikana...Kassa joutuu aina keskeyttämään tavaroiden liu`uttamisen hänen takiaan ja vastaamaan.

Mitä mieltä lukijat ovat? Tietysti on kohteliasta, mutta ajattelen jos itse olisin kassalla, en välittäisi että minulle huudeltaisiin hei`t ja keskeytettäisiin homma, koska tiedän että kassoja arvioidaan siitä kuinka paljon on tavaroita saanut vedettyä kuukausittain, siis tehokkuus on tarkkailun alla. En ole kehdannut hänelle mitään tästä asiasta sanoa, omahan on asiansa.

2. kassaneiti Vierailija

Kassaneiti on toisinaan kovin kiireinen, mutta kaikkien hapannaamojen keskellä kohtelias, tervehdyksiin vastaava ja parhaimmillaan hei heit huikkaava asiakas on aina päivän piriste. Koskaan ei kassaneidillä sentään niin kiire ole, etteikö hetken voisi uhrata hyvästelyyn. Käytöstavat ovat katoava luonnonvara, ja niiden vaalijat useimmiten harvinaisen huomaavasia ja sydämmellisiä.

Mikään ei piristä liukuhihnanjatketta niin kuin ihmisen arvoinen kohtelu. Vastaa tervehdyksiin, kiitä, hymyile ja hyvästele. Lämmin hymy palaa aina luoksesi kuin bumerangi.

Pointtini, Minni: kassallakin istuu vielä ihminen, vaikka kovin koneenomaisessa työssä onkin.

3. asiakas Vierailija

Ruuhkaisena aikana vieraassa marketissa otan rahat, kuitin ja sanon kiitos ja livahdan tieheni. Kun käyn tutussa lähikaupassa jossa yleensä ei ole ruuhkia, sanon hei lähtiessä

4. Milla Vierailija

Jotkut ihmiset todella pakkaavat tavaroitaan kuin hidastetussa filmissä ja se on tosi ärsyttävää, varsinkin kun on kiire.

5. Nin mielelläni otan kiitosta. Ei ne kaikki jaksa tervehtiä. Se pieni tauko vastatessani auttaa juuri että työ ei liikaa puuduta..Vai vaivaako ap. vähän pieni mustasukkaisuuden siemen kun mies huomioi muitakin naisia?

6. ap Vierailija

Nimimerkille "" kassa istuu ja näkee""

Olemme jo niin vanhoja etten ole mustasukkainen, jos koskaan olen ollutkaan.

Itse olen vain niin ripeä, etten haluaisi häiritä ketään työssään, joten harmittaa hitaan miehen käytös kassalla.
    Eihän sille tietysti mitään mahda, eläkeiässä jotkut hidastuvat entisestään.

7. hidas Vierailija

Mä olen hidas pakkaaja. Se johtuu siitä, että yritän saada tavarat kassiin niin, ettei mikään rytisty ja litisty jne. Lisäksi olen usein vielä aika kömpelökin. Olen kuitenkin sitä mieltä, että minulla on oikeus pakata juuri niin hitaasti kuin haluan ja jos se kassaneitiä ärsyttää, niin sitten hän on väärässä ammatissa. Ostosten ohella katson maksavani samalla myös palvelusta ja pakkausrauha on yksi hyvän palvelun osa-alue. Tahallaan tuskin kukaan hidastelee edes kiireisinä aikoina :p

8. eipä häiritse Vierailija

Kyllä munkin isä aina sanoo näkemiin kassalla poistuessaan kaupasta. Sehän on kohteliasta ja mukavaa. Kuka ihme nyt sellaisesta voisi suuttua.

Ja jos jotain häiritsee liian hitaat ihmiset, niin kannattaisi varmaan sitten olla menemättä kauppaan tai ylipäätänsä liikkua missään. Hitaita ihmisiä kun on joukossamme koko ajan ja jos ne häiritsevät, niin parempi olla kiireisenä ja nopeana ihan vain kotona.

Minä ainakin pakkaan niin hitaasti kuin minua huvittaa ruokaostoksia kasseihin. En hidastele tahallani, mutta en kyllä rupea hösöttämäänkään sen vuoksi, että joku enemmän tärkeä ja kiireinen persoona haluaa päästä ohi tai kassa olettaa, että jokainen suoriutuu ostoksistaan viidessä sekunnissa.

En kyllä ymmärrä, että mihin ihmisillä on niin kiire. Ehkä se on sitten kiva käydä kaupassakin nokka roikollaan ja kaikki maailman murheet päällä. Ehkä se neljä minuuttia nopeampi kotiintulo on sen väärti, että voi äyskiä vieraille ihmisille ja näyttää hapanta naamaa. Ja luulis, että kassoilla ei ole provikkapalkat, vaan palkkaa maksetaan kiinteä summa siitä huolimatta, kuinka monta asiakasta ehtii minuutissa painaltaa kassan kautta. Ei kai se kassan persettä kaiva, jos joku kaivaa rahaa vähän hitaammin.

9. Missi Vierailija

Jos olisin kassa, haluaisin että ihmiset maksun jälkeen kiittäisivät ja hyvästelisivät, en haluaisi että enää tavaroiden pakkaamisen jälkeen kukaan keskeyttäisi työtäni.

10. Milla Vierailija

Kyllä ainakin minä osaan pakata ripeästi niin, ettei ruokatavarat litisty. En ole se kiireinen kassa, vaan se seuraava kiireinen asiakas, joka odottaa vuoroaan päästä pakkaamaan, kun edessä on joku aivan uskomattoman hidas pakkaaja. Rauhassa toki saa asiansa toimittaa, mutta onko tosiaan pakko olla kuin hidastetussa filmiss? Ei mullakaan aina kiire ole, mutta aikani voisin käyttää muutenkin kuin kassajonossa kaikenmaailman kuhnailijoita odotellessa.

11. ex kassaneiti Vierailija

minusta oli ihanaa kun ruutinoituneen kassatyön keskellä ihmiset tervehtivät ja kommentoivat vaikka säätä tai jotain ajankohtaista asiaa.. piristi mukavasti päivää.. ja varsinkin silloin jos oli kuolettavan hiljainen päivä, oli kiva jos asiakas jäi vähän jutustamaan ostosten pakkailun lomassa.Ei se hidastanut ainakaan minun työtäni, sen kassanpaukuttamisen ja oikeat nappulat nyt osasi vaikka unissaan ulkoa=) Itse nykyisin olen kokonaan siirtynyt lähiömme pienen k-kaupan asiakkaaksi.. Jos menen esim lastenrattaiden kanssa, hyppää henkilökunta aukaisemaan oven, aina hymyilevät, sanovat päivää ja näkemiin. Ihanaa kyläkauppahenkeä!!

12. sekassa Vierailija

Minä olen se kassa,
    joka arvostaa ihmisten hyvää käytöstä ja tapoja.
    Sano minulle aina moikka, terve tai hei, kun tulet kassalleni.
    Keskustele jostakin kanssani, tai jos et ole juttutuulella,älä.
    Mutta tervehdi lähtiessäsi.
    Kiitos ja hei !

Sinä saat työni maistumaan paremmalta.
    Olen tehnyt kaupan alan töitä pian 25 vuotta,
    ja monenlaista nähnyt.
    Piristä päivääni tervehdyksillä, jookos?
    Ole ""hidas"", ei se haittaa. Jos muut asiakkaat siitä suivaantuu, menkööt muualle, tai ostelkoon netissä, missä ei ole jonoja.

13. Sissi Vierailija

Minun kiireeni loppuu kaupassa sillä sekunnilla kun olen laittanut tavarani hihnalle. Sen jälkeen tapaan kassaneidin, ihmisen, joka täytyy ihan oikeasti kohdata, katsoa silmiin ja tervehtiä. Jos hänellä on ollut kiire, hän voi ihan rauhassa käyttää minua tekosyynä hetken hegähtämiseen ja parin ystävällisen sanan vaihtoon. Se minun takanani tuhahteleva tärkeä ja kiireinen minäminäihminen voi ihan rauhassa hänkin käyttää minua tekosyynään omalle hermostumiselleen. Se ei minua liikuta. Minulla ei ikimaailmassa voi olla niin kiire, että alentuisin kohtelemaan työtään tekevää ihmistä kuin konetta, tai vastaavasti pakkaamaan huolimattomasti ne tavarat, jotka juuri olen ostanut. Jos joku on niin kiireinen, ettei voi odottaa puolta minuuttia omaa vuoroaan haahuiltuaan ensin kolme varttia hyllyjen välissä miettimässä mitä ostaisi, hän voi aivan hyvin tarjota minulle ystävällisesti apuaan ja näin nopeuttaa asioiden hoitoa.:)

14. cd Vierailija

Olen ollut kassalla töissä, ja ap:n miehen kaltaiset asiakkaat ovat PIRISTÄVIÄ, eivät suinkaan häiritseviä. Niin moni ei nykyään pukahda yhtään mitään kassalla, ei vastaa kiitokseen eikä tervehdykseen, että on oikein mukavaa kun joku kohtelee ihan oikeana ihmisenä, ei pelkästään rajastavana koneena.

Ja älä ap pelkää, jos kassa on tehnyt työtään yli viikon niin ei se tervehdykseen vastaaminen hidasta hommia ollenkaan :).

15. alkeelliset Vierailija

Tuntuu siltä että alkeellisetkin käytöstavat ovat joko unohtuneet tai sitten niitä ei ole ikinä opetettu tai opittu.

Kassaihmistä tervehditään, suoritetaan ostotapahtuma, kiitetään ja poistutaan. Ei siinä sen ihmeellisempää, perusjuttuja monille (ikävä kyllä ei kaikille).

16. Itse olen kolmikymppinen nainen ja myönnän täysin juttelevani aina muutaman sanan kanssan kanssa. Lähikauppani on vielä iso Citymarket, mutta aina kassan kanssa vaihdetaan ainakin tervehdykset (ja kun olen saanut tavarani pakattua hihkaisen vielä heitkin). Käytännössä monesti höpötämme muutaman virkkeen kassaneitien tai -poikien kanssa. Se ei vie aikaa itse kassatoiminnoilta, sillä ne muutamat sanat vaihdetaan samalla, kun kuitit tulostuvat ja kirjoitan maksukuitin.

Itse ainakin tykkään muutaman sanan kassankin kanssa nauttia. Teen itsekin asiakaspalvelutyötä ja mukava asiakas pelastaa minun oman päiväni aina mennen tullen.

17. Kassaneiti Vierailija

Minusta se on tosi mukavaa.
    En vain aina ehdi kaikille vastata ja joskus kun joku pienemmällä äänellä heit huutaa niin en ole varma kuulinko oikein ja silloinkin jää vastaamatta.
    Mut siitä tulee hyvä mieli.

18. Hyvä miehellesi Vierailija

Mielestäni se ei ole epäkohteliasta mieheltäsi, päinvastoin. On kassan päänsärky miten sen ottaa, niin kiire ei voi / saa olla kassallakaan etteikö ehdi siihen vastaamaan. Onhan kassallekin mielekäämpää kun saa palvella ihmisiä jotka puhuvat ja huomaavat saaneensa palvelua, kassahan on tämänpäivän ainoa palvelupiste kaupoissa.
    Itse pyrin aina sanomaan ""kiitos hei"" saan vastausta tai en, useinmiten siihen myös vastataan.
    Hyvät tavat ei poistu vaikka vuosituhannet vaihtuu, usein nuoret ovat kohteliaampia kuin vanhemmat henkilöt.

Erään kaupan aamun ajatus oli tämä:
    Ei ole hyvä sanoa ""kiitos"" tarkoittamatta sitä, mutta vielä pahempaa on tarkoittaa sitä sanomatta mitään.

19. Eihän Vierailija

se nyt millään käy päinsä, että ollaan kohteliaita ja huomioidaan ihminen ja jätetään kone, (lue liukuhihna )sutimaan tyhjää yhden hein ajaksi.
    Onpa sinulla tavallisen outo mies, että oikein tervehtii ja käyttäytyy muutenkin kuin ihminen.
    Pitäisiköhän laittaa käytös kurssille aivan?

KAIKKEA KANSSA; jos tässä on sinun ongelmasi niin olet jotenkin vinksahtanut tavotteissasi, hyvä kassaneiti!

20. Minua harmittaa liian lähelle tunkevat vieraat ihmiset.Minusta on epäkohteliasta tulla ihan kiinni ,kun on olevinaan niin kiire.Ei se jouduta yhtään jonoa,hermostuttaa vain epäkoheliaisuudella.Meillä ihmisilläkin pitäis kai olla turvaväli ,ei vain autolla ajaessa.Mitä mieltä olette?

21. Gabrielle Vierailija

Mua ärsyttää kans äärettömästi, kun pitää jonottaa toisen niskassa kiinni... ikään kuin se nopeuttais jonotusta jotenkin?!!?!? EI NOPEUTA. Todella ällöttävää, kun joku vieras ihminen hinkkaa itseään sua vasten ja hönkii takaraivoon. Yök. Kerran, kun oikein kettuunnuin, huomautin eräälle miehelle, että onko pakko seisoa noin lähellä. Äijä veti herneet nenään.

22. Krisu Vierailija

Hienoa että joku on kiinnostunut helpottamaan kassan työtä! Ja että löytyy muitakin noin fiksuja ihmisiä. Ja joku, joka on moista työtä jaksanut 25 vuotta, ei voi olla totta, mulla teki kroppa stopin ekan kerran 3 vuoden jälkeen.

Alkuperäiseen asiaan, hein hihkaiseminen ei keskeytä työtä millään lailla. Yleensäkään hidastelu ei haittaa, ellei kello ole 21.15. Töistä ei pääse pois yhtään sen aikaisemmin, mitä nopeampi on. Toisisissa kaupoissa, isoissa marketeissa kaikenlainen hidastelu on mukavaa, esim. kolikkojen kaivaminen tai jonkun tavaran hakeminen, sillä ne tuovat pienen hengähdystauon esim. kun on 9 tuntia putkeen tehnyt samaa toistoa vain muutamalla tauolla. Pienissä kaupoissa kassalla saattaa olla kiire hyllyttämään ja siksi välillä saattaa toivoa ripeyttä. Tai sitten on kiire laskemaan pullo- ym. kuitteja, jottei mene koko yötä.

Kun olin isossa marketissa töissä, ja sellaisella kiirekassalla, ettei hengähdystaukoa ollut, ei juurikaan jaksanut asiakkaiden kanssa jutella 2-3 ensimmäisen tunnin jälkeen. Oikeastaan sitten väärät puheenaiheet saattoivat laittaa keskittymisen ja pasmat sekaisin.

Monia juttuja kyllä on millä asiakkaat voi hankaloittaa työtä, ja jopa aiheuttaa pysyviä vammoja kassalle. Esim. tavaroita ei kannata latoa päällekkäin kukkuroilleen hihnalle.
    Eikä raskaita tavaroita kannata nostaa hihnalle, voi näyttää vain pelkkää viivakoodia.

23. 2. ex-kassaneiti Vierailija

Kyllä allekirjoitan sen mitä useimmat tässä ketjussa jo sanoivatkin, tervehtiminen on todella hyvästä! Harmi vaan kun vaan vähemmistö asiakkaista sanoi heiheit, jotkut eivät edes tervehtineet kohdattaessa.
    Jotkut ihmiset eivät kyllä muista että siinä kassan toisella puolellakin on ihminen.. Muistelen kyllä kassa-aikojani välillä, ja mieleeni tulee kuinka toisinaan mukavat asiakkaat saattoivatkaan piristää työpäivää! Mukavien ihmisten tapaamisesta tulee todella hyvälle tuulelle ja jaksaa töissä enemmän, niin liukuhihnamaista kun se kassalla onkin.

Siinä ammatissa oppi kyllä hyväksi ihmistuntijaksi. Yksi asia tuli selväksi ainakin itselleni; siitä, miten ihminen kohtelee toista ihmistä, näkee kuinka älykäs hän on.

Näkemisiin!

24. Aika Vierailija

Olen kassalla apteekissa töissä, ja *minun* kokemukseni on seuraava:

* On ikävää, jos asiakas ei vastaa tervehdykseen. On myös ikävää, jos asiakas ei sano kiitos, kun antaa vaihtorahat/kortin takaisin sanoen "olkaa hyvä". Mielestäni kuitenkin ystävällinen vastaus tervehdykseen ja "hei hei" lähtiessä riittää (on vähimmäisvaatimus :). Toisaalta en ota henkilökohtaisesti "vastaamattomuutta", sillä olen välillä itsekin kovin väsynyt/stressaantunut/ajatuksissani (ollessani asiakas), ja tiedän, millaista se on.

* Kassalle ei kannata valittaa jonoista tai kaupan hinnoista. Meillä ei ole niihin mitään sananvaltaa! Jos haluaa palautteensa kantautuvan johtajan korviin, kannattaa laittaa lappu palautelaatikkoon tai pyytää, että saisi puhua johtajan kanssa. Tuskinpa kovinkaan moni kassahenkilö uskaltaa käydä pomolle sanomassa, että "Nykyään on aika paljon jonoa, kannattaiskohan palkata yks kassa lisää?" (Jonoista ei muutenkaan kannata valittaa, jos tulee ostelemaan juuri siinä neljän ruuhkan aikaan. Silloin on ruuhkaa melkein kaikkialla.)

* Asiakas saa kassalla ollessansa mun puolesta höpistä, jos siltä tuntuu (esim. säästä tai mistä nyt haluaakin). Se ei kuitenkaan ole pakollista eikä piristä päivääni mitenkään; toisaalta se ei haittaa tai häiritse minua laisinkaan. Vastailen kohteliaasti, ja kuulostan (toivottavasti) siltä, että minua kiinnostaa.

* Jos ei ole jonoa, asiakas voi jäädä *hetkeksi* höpisemään niitä näitä vielä tavaransa saamisen jälkeenkin. Minulle jää usein kiva tunne, jos huomaan, että esimerkiksi yksinäiselle vanhukselle tuli vähän parempi mieli, kun sai hetken keskustella jonkun kanssa. Toivoisin kuitenkin, että asiakkaat muistaisivat, että kassahenkilöllä saattaa olla muitakin hommia kuin vain kassalla istuminen! Välillä häiritsee, jos asiakas jää hirveän pitkäksi aikaa jaarittelemaan, kun pitäisi päästä takaisin inventoimaan tai paperihommiin tms.

* Pitkä höpöttely on häiritsevää myös, jos on jonoa. Höpötellä voi niin kauan, kun on oma vuoro, mutta kun tulee toisen vuoro, on silloin mielestäni aika jatkaa matkaa (tai ainakin melkein heti), sillä seuraavallakin asiakkaalla on oikeus "kokonaiseen" vuorovaikutukseen myyjän kanssa.

* Alkuperäiseen kysymykseen: minua ei suuresti haittaa, jos asiakas kerättyään ja pakattuaan tavaransa vielä huudahtaa 'hei hei!', vaikka olen jo käsittelemässä seuraavan (tai usein sitä seuraavan) asiakkaan tavaroita. Toisaalta se ei myöskään auta minua mitenkään, varsinkaan jos asiakkaan kanssa käytiin hyvä "vuorovaikutustapahtuma" hänen vuorollaan (jos kaikki heit ja hei hei tulivat jo silloin sanotuiksi). Lisäksi välillä menen sekaisin, kun kiireessä hoidan toisen asiakkaan asioita ja joku aikaisempi huutaa hei hei. Mutta jos se sekaisuus (ja se, että hei hei saattaa joskus jäädä häkellyksen vuoksi ilman vastausta) ei asiakasta haittaa, ei minuakaan.

Minun suositukseni siis: kultainen keskitie, tässäkin! :D

Nyt pitäisi kysyä siltä seuraavalta asiakkaalta, haittaako häntä, että edellinen asiakas tulee vielä hänen vuorollaan keskeyttämään :)

25. Anni62 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Mulla käy apteekissa useinkin, että jään juttelemaan jos palvelee tuttu ihminen. Mutta vain silloin kun ei ole jonoa. Heti kun tulee enempi asiakkaita sanon: Heippa!!! Muuten en kyllä pahemmin jää juttelemaan esim. kaupan kassalla kun sen kassin pakkausajan. Sanon aina: Kiitos ja moi
    Sanon: Kiitos ja moi myös poistuessani linja-autosta

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari