Kahvikuppineuroosi ja lääkitys...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Nuppu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Nuppu"

Vieras
Pitkäaikainen ahdistus on laukaissut minulla kahvikuppineuroosin. Eli saan vapinakohtauksen kahvi/ruoka hetkissä. Sydän hakkaa ja se käsien vatkaus on kamalaa.
Onko muilla kokemuksia aiheesta? Auttoiko lääkitys?
Ja onko normaalia että lääkityksen sisäänajovaiheessa nämä kohtaukset tulevat viel voimakaammin ed. tilanteissa???????????? Minusta meinaan tuntuu että oireet ovat vain voimistuneet näissä tilanteissa kun lääkeettä mennyt nyt viikon. APUA!!!!

Mikä lääkitys sinull auttoi??

On ihan normaalia, että joillakin lääkityksen aloittaminen voimistaa oireita. Ajan oloon helpottuu, usko pois.

Pystyisitkö tekemään asialle jotain ajattelun tasolla? Sinulla tuskin kuppi heiluu kädessä yksin ollessasi, joten se liittynee toisten läsnäoloon eli luultavasti ajattelet, että toiset arvostelevat sinua, eivät pidä sinua yhtä "hyvänä" kuin itseään tms. Sosiaalisiin pelkoihin liittyy voimakkaasti se, että ihminen itse huomaamattaan "uhkailee" itseään esim. tyyliin "taatusti pyörryn ja kaikki huomaavat, kuinka heikko ihminen olen". Kun oivaltaa, että niillä muilla ihmisillä on omat vaikeutensa ja joku toinenkin saattaa syödä beetasalpaajia voidakseen istahtaa yhteiseen kaffepöytään, helpottuu omakin olo ennen pitkää. :)

Hoidin itseäni siedätyshoidolla. Oli tosi noloa kun suu alkoi vapisemaan ja nykimään ruokatilanteissa ja joskus käsikin mutta sitten aloin ajatella että sowhat, toiset näkee että tuolla on joku neuroosi, mitä väliä. Nykyään onneksi vähäisempää, knokknok mutta joskus oire voi pulpahtaa tai ainakin yrittää tulla esiin ihan yllättäen.

Betasalpaajaa tuolaiseen kannattaa ensin kokeilla. Vaikutta heti, ei paljoa haittavaikutuksia, eikä tottumisen tai riippuvuuden riskiä. Ei kyllä vie sitä jännitystä korvien välistä, mutta tekee sen, että jännitys ei näy päällepäin. Kädet eivät vapise ja sydän ei hakkaa. Älä vaan bentsoja ainakaan aloita.

Yhteistyössä