Kai tämä syyllisyys on mun rangaistus erosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eronnut äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

eronnut äiti

Vieras
Erottiin ex-miehen kanssa kolmisen vuotta sitten. Ja vasta nyt vanhin lapseni 8v on alkanut todella surra eroa ja sitä kun äiti ja isä ei asu yhdessä. Itkeskelee asiaa usein. Viimeksi tänään sanoi että ei enää kestä asua näin ettei vanhemmat ole yhdessä. Aina on toista ikävä. On kysynyt myös että oliko aivan pakko erota. Tuntuuhan se pahalta ja joskus miettii että tulikohan oikeasti tehtyä sitten kaikkensa, ei varmaan. Mutta takaisin ei enää voida yhteen palata, on uudet puolisot ja perheet. Ei sitä ennen ymmärtänyt kuinka kaikki tämä lapsiin vaikuttaa.. Toivottavasti tämä on kuitenkin vain vaihe, eikä tuo suru aiheesta jää pysyväksi :( Mitenhän lasta vois auttaa?

Sellaista se suru on, menee pois ja palaa välillä jälleen. Itsekin erosin 2,5 v sitten. Silloin ei ollut enää muuta vaihtoehtoa. Nyt koen, että olisi ollut ehkä vaihtoehto, mutta olin liian lukossa enkä jaksanut yrittää. Kaipaan aina joskus menneitä, kuten tänään kun olin kotona ja katselin vanhoja valokuvia ja pihaa, jonka exäni on laittanut. Toisaalta näin myös kuvia, joissa hänellä on se ilme, josta tiedän, miksi erosimme. Tyttö 11 vuotta sitä varmaan suree vieläkin ja siitä on vaikea puhua. Mahtaako siitä koskaan päästä eroon :(

Hienoja kommentteja! Nämä niille, jotka aina hokevat sitä, että "lapšet sopeutuu". Ei sopeudu. Ja nekin jotka sopeutuu, sopeutuu usein siksi ettei ole vaihtoehtoja!

Sorru ap, olen pahoillani sun ja eniten lapsesi puolesta. Miettikää ihmiset mitä hajotatte: lapsen koko elämän, sen ainoan totuuden mitä heillä on.

Minä voin sanoa, että vaikutukset ei valitettavasti tule edes jäämään niihin omiin lapsiin, vaan ero tulee vaikuttamaan teidän tuleviin lapsenlapsiinnekin. Lapsenlapsillanne tulee olemaan hankaluuksia hahmottaa perhesuhteita, että kuka kenenkin äiti ja isä, ja ketkä ovat kenenkin vanhemmat. Se, että biologinen isoisä ja biologinen isoäiti ei asukaan yhdessä luo epävarmuutta lapsen lapsiin, sillä eiväthän he hölmöjä ole... automaattisesti alkavat miettimään, että pysyvätköhän ne omatkaan vanhemmat aina yhdessä. Nämä on aika kamalia asioita, joita ei useinkaan tule itse ajoissa mietittyä. :(

[QUOTE="Vieras";28372547]Minä voin sanoa, että vaikutukset ei valitettavasti tule edes jäämään niihin omiin lapsiin, vaan ero tulee vaikuttamaan teidän tuleviin lapsenlapsiinnekin. Lapsenlapsillanne tulee olemaan hankaluuksia hahmottaa perhesuhteita, että kuka kenenkin äiti ja isä, ja ketkä ovat kenenkin vanhemmat. Se, että biologinen isoisä ja biologinen isoäiti ei asukaan yhdessä luo epävarmuutta lapsen lapsiin, sillä eiväthän he hölmöjä ole... automaattisesti alkavat miettimään, että pysyvätköhän ne omatkaan vanhemmat aina yhdessä. Nämä on aika kamalia asioita, joita ei useinkaan tule itse ajoissa mietittyä. :([/QUOTE]

:laugh:

Joo, erot on saatanasta :D.

... Mutta ajatteleeko kukaan sitä mitä vanhempien huono parisuhde tekee lapselle? Eikö sitä voi vaan selittää lapselle että vanhemmilla oli syy miksei elämä yhdessä enää sujunut ja jos sitä olis pakolla jatkanut niin ei kellään olis ollut hyvä olo.

Kyllä meillä lapset on sopeutuneet, ovat avoimia ja iloisia. Mutta nyt on tämä vanhin ollut tällainen. Tietysti se on ollut pakko kun muuta vaihtoehtoa ei ole ollut ja varmasti toivoisivat että näin ei olisi käynyt. Kai se pitää vain äitinä kestää ja koittaa lohduttaa surun hetkellä. Viimeaikoina on ahdistanut nämä syyllisyyden tunteet, miksi sitä ei voinut asiat onnistua...

Joo no ehkä sitä ei voi ihan noin kauas tulevaisuteen pohtia asioita, jos erolle on todelliset syyt. Mene ja tiedä miten kukakin tulee ehkä kärsimään, toisaalta tää on mun ainoa elämä ja ois sekin ollut kamalaa, kos olisin jatkanut elämistä siinä henkisessä yksinäisyydessä, ahdistuksessa ja pelossa. Silti suren, toivon, että asiat eivät olisi menneet noin. Tuntuu, etten olisi tehnyt tarpeeksi, vaikka varmasti tein.

... Mutta ajatteleeko kukaan sitä mitä vanhempien huono parisuhde tekee lapselle? Eikö sitä voi vaan selittää lapselle että vanhemmilla oli syy miksei elämä yhdessä enää sujunut ja jos sitä olis pakolla jatkanut niin ei kellään olis ollut hyvä olo.

Moni ei mielestäni tee oikeasti riittävästi, vaan toteaa, ettei enää rakasta ja siirtyy eteenpäin. Rakkauden ylläpito on vaikeaa, mutta jos joskus on rakastanut, voiko sen tunteen löytämin olla mahdotonta, jos molemmat oikeasti pyrkivät siihen valtataistelun sijaan?

[QUOTE="Vieras";28372547]Minä voin sanoa, että vaikutukset ei valitettavasti tule edes jäämään niihin omiin lapsiin, vaan ero tulee vaikuttamaan teidän tuleviin lapsenlapsiinnekin. Lapsenlapsillanne tulee olemaan hankaluuksia hahmottaa perhesuhteita, että kuka kenenkin äiti ja isä, ja ketkä ovat kenenkin vanhemmat. Se, että biologinen isoisä ja biologinen isoäiti ei asukaan yhdessä luo epävarmuutta lapsen lapsiin, sillä eiväthän he hölmöjä ole... automaattisesti alkavat miettimään, että pysyvätköhän ne omatkaan vanhemmat aina yhdessä. Nämä on aika kamalia asioita, joita ei useinkaan tule itse ajoissa mietittyä. :([/QUOTE]

No en nyt tästä osaa stressata. Itsellä ei ole koskaan ollut läheisiä suhteita isovanhempiin ja osa on kuollut ennenkuin edes näin heitä. Ja lapsillani on aina ollut sama mummu ja pappa, oikeaa alkoholisti pappaa ei koskaan edes nähneet eikä näe, kun on jo kuollut. Ei ne isovanhempien suhteet siis niin paljoa ihmisen elämään vaikuta.

Moni ei mielestäni tee oikeasti riittävästi, vaan toteaa, ettei enää rakasta ja siirtyy eteenpäin. Rakkauden ylläpito on vaikeaa, mutta jos joskus on rakastanut, voiko sen tunteen löytämin olla mahdotonta, jos molemmat oikeasti pyrkivät siihen valtataistelun sijaan?

Harvalla se ainoa ongelma on se ettei enää rakasta. Siinä kun rakkaudettomuuden huumassa liikutaan erilleen niin kummasti tulee noita lieveilmiöitä. Pienikin lapsi huomaa esmeks riitelyn. Ja se rakkaudeton riitely kun on aika erilaista ku toimivan parisuhteen riitely...

Ilmeisesti sitten ei välttämättä ole edes oikeasti rakastanut vaan on vain hengaillut yhdessä ja on ollut ihan OK ja on perustettu perhe osaamatta sen paremmin arvioida asiaa. On vaan kuvitellut pärjäävänsä ja jaksavansa.

Kun ne omat himot menee perheen edelle, tulos on juuri tätä.

Niin moni nykynainen haluaa sen turvallisen perhe-elämän ja rakastavan miehen sijaan seikkailuja ja seksiä.

Joka toinen nainen on pettänyt miestään seksuaalisesti.

[QUOTE="vieras";28372580]Kun ne omat himot menee perheen edelle, tulos on juuri tätä.

Niin moni nykynainen haluaa sen turvallisen perhe-elämän ja rakastavan miehen sijaan seikkailuja ja seksiä.

Joka toinen nainen on pettänyt miestään seksuaalisesti.[/QUOTE]

Puhutko jotenkin omasta kokemuksesta vai onko tämä jokin yleinen mielipiteesi kaikkien erojen syistä?

Ihan roskaa nuo vieraiden kommentit seksistä ja siitä etteikö ole oikeasti rakastanut. Tilanteet muuttuvat, ihmiset muuttuvat, ei kaikki vaan kestä ikuisuutta eikä niitä ole välttämättä tehtykkään kestämään.

Minun tunteman 'erolapset' ovat paljon iloisempia nyt kun vanhemmat ovat oikeasti eronneet kuin silloin kun nämä olivat yhdessä ja tappelivat ja tapailivat salaa muita.

[QUOTE="uskis";28372742]Tutkimusten mukaan huonokin parisuhde on lapsen kannalta parempi, kuin ero... Aamen.[/QUOTE]

Olen samaa mieltä. Omilla vanhemmillani ei ole yhteiselo aina ollut ruusuilla tanssimista, mutta sitäkin suuremmalla syyllä arvostan sitä, että ovat pysyneet yhdessä. Tunne tästä on vain vahvistunut juurikin siitä syystä, että meillä on nyt lapsia. Onneksi vanhemmillani ei ole uusia siippoja.

[QUOTE="uskis";28372742]Tutkimusten mukaan huonokin parisuhde on lapsen kannalta parempi, kuin ero... Aamen.[/QUOTE]

Ei voi pitää paikkaansa, kyllähän kunnos palstaämmien ainoa oikea vastaus pieniimpiikin vastuksiin on että erotaan siitä siasta!!

Kyllä mullakin oli välillä ikävä isää ja mietin ääneen miks mun vanhempien pitää olla erossa: sehän on loogista sillä lapsi on lojaali molemmille vanhemmilleen! Vanhempien eroon oli kuitenkin selkeä syy ja mitä vanhemmaksi kasvoin sitä paremmin ymmärsin, että se aika, jonka vanhemmat asuivat yhdessä oli yhtä perhehelvettiä. Hyvät muistot siltä ajalta on laskettavissa yhden käden sormin (ja jää ylikin)! Lapsen on vaikea puhua kokemuksiaan auki ja jos on hankalaa neuvoisin, että käytätte perheneuvolan tms. palveluja. Minulle niistä olisi varmaan ollut apua.
Vanhempien ero ei aina ole huono asia lapsenkaan kannalta, monesti se on helpotus, vaikka juuri tuo lojaalius teettää ristiriitaisia tunteita.
Omassa ensimmäisessä avioliitossani olen ollut vuosia ja aion olla vastoinkäymisistä huolimatta edelleen, mutta jos yhteiselämä muodostuisi sellaiseksi, että se vahingoittaisi lapsiamme ainoa vastuullinen teko olisi lähteä. Piste.

Just joo. Laitapa linkki noihin tutkimuksiin... veikkaan, että ovat sinun hurmahenkisen uskonlahkosi tehtailemia.

Minun vanhempani riitelivät lähes joka päivä meidän lasten kuullen. Ei koskaan samaa omille lapsille.

Minulla vaan ei ollut vaihtoehtoja kun mies löysi uuden ja petti puolivuotta selän takana jonka jälkeen lähti. Itsellä oli joka ilta sellainen olo että toivoin kuolevani yön aikana. Tilanne helpotti kun mies sitten sai itsensä kasattua ja lähti. Lasten suru on raastavaa ja uskon että se seuraa jossain muodossa läpi elämän.

Onhan joku asiantuntija sanonut, että lapsi alkaa käydä syvällisemmin vanhempiensa eroa vasta, kun siitä on 2 - 3 vuotta kulunut aikaa. Lapsellesihan voisi tehdä hyvää käydä jonkun asiantuntijan (terapeutti) juttusilla, niin taatusti hänen huolikuormansa ainakin jonkin verran helpottaisi.

[QUOTE="äiree";28373060]Onhan joku asiantuntija sanonut, että lapsi alkaa käydä syvällisemmin vanhempiensa eroa vasta, kun siitä on 2 - 3 vuotta kulunut aikaa. Lapsellesihan voisi tehdä hyvää käydä jonkun asiantuntijan (terapeutti) juttusilla, niin taatusti hänen huolikuormansa ainakin jonkin verran helpottaisi.[/QUOTE]

Ihan tosi? No siltäpä tuo ainakin meillä näyttäisi olevan? Samaan syssyyn lapsi miettii kuolemaa ja mitä sen jälkeen on. Täytyy miettiä tuota ammattilaista..

kerroppa millä sä määrittelet huonon parisuhteen? lähdetään siitä. se ero vaikuttaa lapseen niin syvästi, että kotiolot saa olla helvetilliset sille lapselle, sitten vasta ero on lapselle parempi vaihtoehto.

Liian usein se parisuhde on huono siksi että ei osata,ei esimerkiksi osata keskustella/tai toinen ei osaa, ei osata hyväksyä toisen erilaisuutta vaan koetaan se uhkana.

Mun vanhemma ton olleet yhdessä 34vuotta.. siihen mahtuu 2kertaa sellainen todellaa huono kausi.. joista toinen kesti yli 2vuotta(ja toinen kauemmin), vanhemmat huusi ja tappeli aina kun olivat samassa paikassa..ite sitä vaan keitti kahvit ja otti aku ankan.. meni sohvalle lukee, aika pian sitä tajus että eihän tuo nyt vaarallista ole.

Tuon parin vuoden jälkeen pikkuhiljaa alkoi rauha palata taloon(tai no minun mielestäni rauha, joku muu voi olla toista mieltä, kyllä mun isä silti hyppi tasajalkaa kerrran viikossa,naama punasena kiukusta, mutta ei se hetkauttanu ketään, kaikki oltiin tajuttu se että iskä kiukkuu joskus ja sitte kun rauhottuu niin sitte jutskataan ja halitaan).. niin pikku hiljaa tilanne parani.

nyt he ovat olleet viimesen vuoden taas kuin vastarakastuneita :D
äiti suunnittelee kirkkohäitä joita ilman jäi nuorempana mennessään naimisiin.

Minulla on siis vakaa kuva siitä että ongelmat kuuluu joka suhteeseen ja myös kriisit! sitoutumista ja tahtoa vaaditaan silloin kun tunteet tuntuu olevan hukassa..

yhdessä pysymisellä ja ongelmien ratkomisella annetaan lapsille aika hyvät eväät elämään! he soveltaa opittua myös omissa ihmissuhteissa..kyllä mä veikkaan että erolapset eroaa herkemmin ittekkin.. ku kaiken pitäs olla aina helppoo ja kivaa... kriiseistäkin pääsee ku lähtee lätkii.. mutta saako silloin aitoa parisuhdetta? vai eroaako niinku mieheni isä aina 10vuoden välein ja on nyt 50v yksin kerrostalo yksiössä asuva sinkku.. vois se elää myös perheensä kanssa.. mutta pakeneminen on helpompaa.. se vaan kun sen jälkeen ne naissuhteet ei oo yhtään sen kauempaa kestäneet kuin mitä eka liitto.. ja lapset kärsi turhaan,miehenikin joutu terapiaan ja lähes tappoi itsensä sen takia kun isä jätti äidin ja äiti alkoholisoitui siksi...

[QUOTE="Helmi";28373813]kerroppa millä sä määrittelet huonon parisuhteen? lähdetään siitä. se ero vaikuttaa lapseen niin syvästi, että kotiolot saa olla helvetilliset sille lapselle, sitten vasta ero on lapselle parempi vaihtoehto.

Liian usein se parisuhde on huono siksi että ei osata,ei esimerkiksi osata keskustella/tai toinen ei osaa, ei osata hyväksyä toisen erilaisuutta vaan koetaan se uhkana.

Mun vanhemma ton olleet yhdessä 34vuotta.. siihen mahtuu 2kertaa sellainen todellaa huono kausi.. joista toinen kesti yli 2vuotta(ja toinen kauemmin), vanhemmat huusi ja tappeli aina kun olivat samassa paikassa..ite sitä vaan keitti kahvit ja otti aku ankan.. meni sohvalle lukee, aika pian sitä tajus että eihän tuo nyt vaarallista ole.

Tuon parin vuoden jälkeen pikkuhiljaa alkoi rauha palata taloon(tai no minun mielestäni rauha, joku muu voi olla toista mieltä, kyllä mun isä silti hyppi tasajalkaa kerrran viikossa,naama punasena kiukusta, mutta ei se hetkauttanu ketään, kaikki oltiin tajuttu se että iskä kiukkuu joskus ja sitte kun rauhottuu niin sitte jutskataan ja halitaan).. niin pikku hiljaa tilanne parani.

nyt he ovat olleet viimesen vuoden taas kuin vastarakastuneita :D
äiti suunnittelee kirkkohäitä joita ilman jäi nuorempana mennessään naimisiin.

Minulla on siis vakaa kuva siitä että ongelmat kuuluu joka suhteeseen ja myös kriisit! sitoutumista ja tahtoa vaaditaan silloin kun tunteet tuntuu olevan hukassa..

yhdessä pysymisellä ja ongelmien ratkomisella annetaan lapsille aika hyvät eväät elämään! he soveltaa opittua myös omissa ihmissuhteissa..kyllä mä veikkaan että erolapset eroaa herkemmin ittekkin.. ku kaiken pitäs olla aina helppoo ja kivaa... kriiseistäkin pääsee ku lähtee lätkii.. mutta saako silloin aitoa parisuhdetta? vai eroaako niinku mieheni isä aina 10vuoden välein ja on nyt 50v yksin kerrostalo yksiössä asuva sinkku.. vois se elää myös perheensä kanssa.. mutta pakeneminen on helpompaa.. se vaan kun sen jälkeen ne naissuhteet ei oo yhtään sen kauempaa kestäneet kuin mitä eka liitto.. ja lapset kärsi turhaan,miehenikin joutu terapiaan ja lähes tappoi itsensä sen takia kun isä jätti äidin ja äiti alkoholisoitui siksi...[/QUOTE]

Kaikilla ei eroon kuitenkaan liity itsemurhayrityksiä ja alkoholismia, sehän se on avainasia että ero hoidetaan hyvin ja vanhemmat ovat väleissä toistensa kanssa. Voihan erolapsi ajatella myös niin että minä nyt en ainakaan mene eroamaan kun tiedän miltä se lapsista tuntuu.

Minulla itselläni elämä helpottui aikanaan vanhempien erotessa, toivoin sitä pitkään. En nyt ihan ajatellut että tämä menee tähän eroamisen tuomitsemiseen. Hain vain kokemuksia ja ajatuksia miten lasta voi tuossa surussa auttaa. En usko että elämänsä on pilalla kuitenkaan :)

Yhteistyössä