Kaikkea mäkin muistan! ...outoja säästökohteita, osa I

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja heh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

heh

Vieras
:D Tuli tossa lakanoita vaihtaessa mieleen yksi "lapsuusajan muisto" (sieltä ehdottomasti tärkeimmästä päästä ;) ).

Meidän äitee oli aikoinaan niin pihi, että kun meillä oli ollut sukulaisia yökylässä ja olivat olleet vaan yhden yön, niin äitee ei raaskinu pestä lakanoita niiden jäliltä. Laittoi ne sitten omaan sänkyynsä, kun seuraavan kerran siivosi ja vaihtoi lakanat. ...ei siinä ehkä silleen, mutta sattui olemaan aika likaisen sorttisia nuo sukulaiset: lialta ja tupakalta haisevia.

Mietin, että kauas on omena puusto pudonnut. Minä oon just niin tuhlailevainen, että tahtoo perskatti vie ihan puhtaat lakanat sänkyynsä siivousurakan päätteeksi. :p

mun vaari oli niin pihi, että heillä oli KYMMENEN watin lamput joka lampussa...ei paljoa nähty ei. sähköhellaki oli, mutta sitä ei mummu saanu käyttää. heti ku vaari kuoli, mummu osti 60W hekulamput, otti hellan käyttöön ja osti väritelkun. piheys voi olla taitolajikin.

Alkuperäinen kirjoittaja triplamama:
mun vaari oli niin pihi, että heillä oli KYMMENEN watin lamput joka lampussa...ei paljoa nähty ei. sähköhellaki oli, mutta sitä ei mummu saanu käyttää. heti ku vaari kuoli, mummu osti 60W hekulamput, otti hellan käyttöön ja osti väritelkun. piheys voi olla taitolajikin.

:D:D ..voin kuvitella mummun ajatuksia...

äitin veli mittaa kahviinsa maidon teelusikalla, ei koskaan kaada purkista vaan aina lusikalla.

Höyryttää pakaste herneet kahvinkeittimellä kun vie vähemmän sähköä.

Anoppi säästelee meidän lakanoita aina myös. Ei kyllä käytä niitä itse, vaan aina ne on siellä meitä odottamassa kun seuraavan kerran tullaan. Samoin pyyhkeet sun muut. Sen mielestä jos käydään vaikka 10 kertaa vuodessa niin pitää samat lakanat ja pyyhkeet riittää, vaikka välillä oltais viikkokin kerrallaan. Jouluksi ne voi sitten kuulemma pestä.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Anoppi säästelee meidän lakanoita aina myös. Ei kyllä käytä niitä itse, vaan aina ne on siellä meitä odottamassa kun seuraavan kerran tullaan. Samoin pyyhkeet sun muut. Sen mielestä jos käydään vaikka 10 kertaa vuodessa niin pitää samat lakanat ja pyyhkeet riittää, vaikka välillä oltais viikkokin kerrallaan. Jouluksi ne voi sitten kuulemma pestä.

No itse asiassa meidän äiti lienee tyytyväinen mun siskoon, joka kierrättää yhden yön vierailla samoja lakanoita, vaikka oliskin eri vieraat kyseessä...

Eli tänä viikonloppuna niillä nukkui tuo ja tuo, mutta seuraavat vieraat saattaa sitten saada samat lakanat, jos sattuvat pian noiden toisten perään olemaan tulossa. :/

(mä tykkään ottaa omat lakanani mukaan ;) )

Alkuperäinen kirjoittaja minä:

Joo, sama vika minunkin anopilla. Tosin se sentään vaihtaa ne lakanat ainakin pari-kolme kertaa vuodessa, kun käydään sen verran useammin kylässä. :)

Mun ukki oli niin pihi, että korjasi aina kaiken itse, vaikka se taito ei ollutkaan kovin kummoinen. Sain aikanaan ukin vanhan kuplavolkkarin, ja siitä tippui mm. lamput tielle, kun oli aina vaan töpötelty uutta maalia ruosteiden päälle ja pelti oli sitten syöpynyt pois kaikkien maali- ja pskakerrokien alta. :D
Samaten ukin vanhan talon remontti tuli SIKAKALLIIKSI, kun ukki oli "itte" remppaillut erinäisiä juttuja :whistle:

Tiedän myös yhden joka ei raaski vetää vessaa muulloin kuin ison hädän jälkeen... Vessa haisee lähinnä yleiseltä käymälältä ja ennen juhlia sitten liotellaan jos jonkinlaisilla puhdistustableteilla... Tässä taloudessa ei myöskään tule lämmintä vettä hanasta vaan tiskivesi ym. keitetään lämpimäksi. Vesi on kallista (kaikki on niin suhteellista..) mutta käsittääkseni sähkö vieläkin kalliimpaa...

Minun isäni käytti samaa paperista kahvin suodatinpussia useita kertoja. Huuhteli vanhat purut vain pois ja laittoi pussin kuivumaan tiskikaappiin seuraavaa kertaa odottamaan.

mä kun olin lapsi, niin teeainekset kerättiin luonnosta ja kuivatettiin (mm vatun, horsman, koivunlehtiä), sämpylöihin lisättiin kuivattua nokkosta tai suolasientä. Lakanat ku hiutu keskeltä, niin äiti leikkas ne kahtia, käänsi reunalla olleen vähemmänkuluneen kankaan keskelle ja ompeli ne yhteen.
Asuttiin lähemmäksi mun murkkuikää talossa jossa ulkovessa, kylmävesi (aika pitkään kaivovesi), piisi ja kakluuni.. ulkosauna,navetta.. sian kasvattamista ruokapöytään, muutama kana, vuohien lypsämistä, marjojen ja ryöpättävien sienten poimiminen, kasvimaan kitkemiset, puuntaimien kasvatusta, risusavottaa ku puut/halot myytiin muille. heinäntekoa (kesähelteilläkin laitettiin seipäille jottei vaan menny pilalle)

Alkuperäinen kirjoittaja Smartass:
Alkuperäinen kirjoittaja vauvanäiti:
Mun miehen täti ja setä ovat niin pihejä, että kuivattavat käytetyt talouspaperit uunin vieressä. Heillä on myös lappu vessan seinässä, että käytätkö vain kaksi palaa vessapaperia :laugh:

Ou dear! :o :laugh:

aivan... Mieheni oli kesän heinähommissa tätisä ja setäsä luona 15-vuotiaana. Sai palkaksi vanhat, kerran käytetyt kalsarit. Heillä kumminkin on rahaa kuin roskaa, onneks se täti kumminkin tajusi maksaa myöhemmin rahana

:laugh:

Mun miehen täti ja setä ovat niin pihejä, että kuivattavat käytetyt talouspaperit uunin vieressä. Heillä on myös lappu vessan seinässä, että käytätkö vain kaksi palaa vessapaperia :laugh:

hullut;)käyttäisivät pyyhettä

Alkuperäinen kirjoittaja öttismönkiäinen:
mä kun olin lapsi, niin teeainekset kerättiin luonnosta ja kuivatettiin (mm vatun, horsman, koivunlehtiä), sämpylöihin lisättiin kuivattua nokkosta tai suolasientä. Lakanat ku hiutu keskeltä, niin äiti leikkas ne kahtia, käänsi reunalla olleen vähemmänkuluneen kankaan keskelle ja ompeli ne yhteen.
Asuttiin lähemmäksi mun murkkuikää talossa jossa ulkovessa, kylmävesi (aika pitkään kaivovesi), piisi ja kakluuni.. ulkosauna,navetta.. sian kasvattamista ruokapöytään, muutama kana, vuohien lypsämistä, marjojen ja ryöpättävien sienten poimiminen, kasvimaan kitkemiset, puuntaimien kasvatusta, risusavottaa ku puut/halot myytiin muille. heinäntekoa (kesähelteilläkin laitettiin seipäille jottei vaan menny pilalle)

Oi, teillä kotona on ollu melkolailla sellasta josta haaveilen... Olen vaan niin saamaton että taitaa haaveilun asteelle jäädä.

Uskoisin kyllä lasten "kiittelevän" etten jaksa/viitsi ruveta moiseen;) Edellytykset kyllä on, elukat ym.

Me löydettiin äitin kaapeista mökillä mausteita, esim vaniljasokeria sellaisessa peltisessä purkissa vuodelta 1970,, ravistin sen pois sieltä, niin tuli yhtenä ruskeena könttinä. :x
Kaksonen meinasi ottaa sinappia makkaralle siellä mökillä, sinapin päiväys oli ollut joskus 80-luvulla. Äiti parka oli säilönyt mausteet ja sinapit, jos vaikka joskus tulis tarvetta. :saint:
on kotoakin löytynyt äiteen säästöjä, nötköttiä kymmenen vuoden takaa ja sellaista,,,hilloista puhumattakaan.
enää en ota äidiltä vastaan mitään pakastettua lihaa/makkaraa. Arvannette syyn.

Alkuperäinen kirjoittaja -:

Oi, teillä kotona on ollu melkolailla sellasta josta haaveilen... Olen vaan niin saamaton että taitaa haaveilun asteelle jäädä.

Uskoisin kyllä lasten "kiittelevän" etten jaksa/viitsi ruveta moiseen;) Edellytykset kyllä on, elukat ym.

Niin, eikö tuo kuulosta aikalailla tavanomaiselta maalaisasumiselta? Ehkä tuo lakana-juttu oli minun mittapuun mukaan "pihistelyä".

Alkuperäinen kirjoittaja Naapurin tyttö:
Alkuperäinen kirjoittaja -:

Niin, eikö tuo kuulosta aikalailla tavanomaiselta maalaisasumiselta? Ehkä tuo lakana-juttu oli minun mittapuun mukaan "pihistelyä".

No jaa, ei kaikilla maalla asuvilla ole vuohia, kanoja ym. Eikä kaikki maalla asuvat sienestä, marjasta, kerää teeaineita. Maalla on myös sisävessat ( suurimmalla osalla ) jne. Että ei se nyt - ihan tavanomaista maalaiselämää- kuitenkaan ole...

Heillä on myös lappu vessan seinässä, että käytätkö vain kaksi palaa vessapaperia :laugh:

mun ystävä oli aikanaan niin pihi että käski tuoda omat vessapaperit mukana! ;) kai se tajus sitten että menee vähän liiallisuuksiin jo kun nykyään saa käyttää talon vessapaperia... :D

Nämähän monet "pihistelyt" säästävät luontoa. Jos kaikki toimisivat samoin niin olisivat asiat tällä pallolla paremmin =) Mutta myönnettäköön että itsekkään ole sitä säästeliäintä sorttia

Yhteistyössä