Kaikki astmasta tietävät!?

07.06.2007
594
0
16
Onko mulla astma vai joku muu tautu esim. kilpirauhaseen liittyvä??
En oo saanu viel työterveyteen aikaa...

Mulla on tutkittu tota astmaa jo muutama vuos sitten, silloisen työpaikan homeen takia. Sain avaavat piiput ja homma jäi "seurantaan". Jäätyäni työpaikasta pois oireetkin helpotti (yskä, kuumeilu)

Nyt on ollu sit viimeset kaksi kuukautta ihan ihme oireita. Kurkku on kipee, jotenkin eritavalla kun flunssassa. Melkein joka aamuyö herään yskimiseen. Lenkillä 2 ensimmäistä kilometriä on yhtä rään yskimistä. Aamuisin ja välillä päivälläkin tuntuu, että rinnasta puristaa ja monesti myös vasemmalle puolelle rintaan/solisluun alapuolelle pistää. Oon ollu tooooosi väsynyt vaikka nukun suht pitkät yöunet. Avaavaa piippua oon vedelly lähes päivittäin ja välillä tuntuu ettei auta, välillä taas auttaa.
Onks nää nyt astman oireita, että ois pahentunut tms?? Spirometriassa puhalsin just sille astmadiagnoosi viivalla, jossa viel ei suoraan tuu astmadiagnoosia. Allergiakokeisiin onn menossa joskus lokakuussa.
Mietin vaan et, jos onkin jotain muuta et pistäkö yrittää päästä lääkäriin vähän aikasemmin.

Kiitos, jos joku asiasta enemmän tietävä vois jelpata! =)

Kuulostaa vahvasti astmaoireilta.
Spirometria ei näyttänyt kohdallani astmaa, mutta pefseurannan tulosten vaihtelut osoittivat selkeän astman. Kesällä en tarvinut avaava, enkä kortisoonia. Mutta taas syksyn tullen on alkanut kurkussa tuntumaan outoa tunnetta. Ei ole kipua, vaan tuntuu kuin olis iso pölypallo tuossa kurkunpäässä. Ei muuta kun taas kortisoonit kehiin.

Pitäsköhän sit mennä ihan yksityiselle lääkärille, kun nuo työterveyslääkärit/hoitajat sanovat vaan, et seurataan. Ois kiva saada jotain hoitavaa lääkettä, kun kaikki tekeminen tuntuu raskaalta, et väsyy joka askareessa.
Kun nyt esim. tuo spirometria ei ihan "ylttänyt" siihen astmadiagnoosiin, mut silti oli ihan rajalla. Ja taas sanottiin vaan, et seurataan. Luin just että noi puhalluskokeet voi olla ihan normaalejakin astmaatikoilla.

Yhteistyössä