Kaikki joukolla vastaamaan

Horuksen silmä

Aktiivinen jäsen
21.11.2008
10 741
-1
36
Tampere
Mistä tunnistaa tyhmän ihmisen? Siis muustakin kun siistä että hän on ammatiltaan lähihoitaja.
Näkyykö tyhmyys vaatetuksesta?
Osaako tyhmä ihminen vieraita kieliä?
Oppiiko lukemaan, laskemaan, kirjoittamaan?

Kertokaa mielipiteitänne, varsinkin te älykkäät.

Tyhmä ei osaa kirjoittaa oikein, on jyrkkä ja ehdoton mielipiteissään, ei välitä kouluttautua eikä pidä koulutusta tärkeänä. Hän ei lue kirjallisuutta eikä välitä uutisten seuraamisesta.

Ulkonäkö pettää usein niin, etten lähde sellaista ruotimaan.

Tyhmä ei osaa kirjoittaa oikein, on jyrkkä ja ehdoton mielipiteissään, ei välitä kouluttautua eikä pidä koulutusta tärkeänä. Hän ei lue kirjallisuutta eikä välitä uutisten seuraamisesta.

Johtuuko lukihäiriö mielestäsi tyhmyydestä? Vai mitä tarkoitat sillä, ettei tyhmä ihminen osaa kirjoittaa oikein?

Ovatko fanaattiset uskovaiset (kaikki uskonnot lasketaan mukaan) mielestäsi tyhmiä, sillä heidän mielipiteensä uskonasioihin on jyrkkä ja ehdoton?

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;26123307:
Mistä tunnistaa tyhmän ihmisen? Siis muustakin kun siistä että hän on ammatiltaan lähihoitaja.

No minäpä älykkäänä ihmisenä vastaan:

- silmissä on yleensä hailea ja harhaileva katse
- vaatteet ovat usein niitä, mitä näkee kirppispöydillä viikosta toiseen tai Prismassa
- tyhmä ihminen osaa kieliä omasta mielestään (laskee 1 -10 suomeksi ja ruåtsiksi)
- lukea osaa, vaan ei käsitä lukemaansa (moni palstamamma)
- kyselee täällä itsestäänslvyyksiä (ei osaa googlettaa)

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;26123334:
Johtuuko lukihäiriö mielestäsi tyhmyydestä? Vai mitä tarkoitat sillä, ettei tyhmä ihminen osaa kirjoittaa oikein?

Kaikki tietävät, että lukihäiriö ei tee ihmisestä tyhmää. Kysyit, osaako tyhmä lukea, kirjoittaa ja vastasin siihen.

Helsingin Sanomat:
Tyhmyys voi olla myös siunaus. Monien tutkimusten mukaan epäpätevyys ei juuri haittaa ihmisiä, sillä he ovat liian tietämättömiä ymmärtääkseen, miten epäpäteviä he todellisuudessa ovat.

Ihmisen kykyä arvioida omaa tietämättömyyttään on tutkittu professori David Dunningin laboratoriossa Cornellin yliopistossa.

Tutkimuksissa ihmisiltä kysytään tietoja esimerkiksi maantiedosta ja sukupuolitaudeista. Heille annetaan myös loogista päättelyä tai tunneälyä vaativia tehtäviä. Lopuksi ihmiset itse arvioivat, kuinka hyvin he pärjäsivät.

Tulokset ovat aina samanlaisia: vaikka ihmiset pärjäisivät testeissä hyvinkin huonosti, he uskovat pärjänneensä keskitasoa paremmin.

Samanlaisia tuloksia on saatu huumorintajututkimuksissa. Vaikka ihmisellä ei olisi lainkaan huumorintajua, hän luulee olevansa keskimääräistä huumorintajuisempi.

Dunningin mukaan kyse ei ole vain siitä, että ihmiset olisivat optimistisia, vaan siitä, ettei heillä ole riittävää asiantuntemusta arvioida omaa tietämystään.

• Tykkää
Reactions: Horuksen silmä
^Eli koska tunnen itseni tyhmäksi tilanteessa kuin tilanteessa ja koen usein, ettei mikään jää päähäni enkä osaa mitään, olen oikeasti tosi älykäs?

Hahaa.

Ja olen myös huumorintajuton.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;26123307:

Siitä, että kyselee tällaisia itsestään selvyyksiä juuri täällä ;) .

kyllä tyhmän tunnistaa kun se avaa suunsa tai kirjoittaa. tyhmä on mielestäni semmonen joka ei ymmärrä eikä ajattele.

muoks. en ole älykäs mutta en kai nyt ihan tyhmäkään.

Viimeksi muokattu:
Onnelliset ihmiset ovat monesti tyhmiä, koska eivät kyseenalaista mitään, eivät varsinkaan mitään lehdistä lukemaansa/ televisiosta kuulemaansa ;)?
Ainoastaan omaan totuuteensa sokeasti uskovat ovat mielestäni hieman tyhmiä.

Oonkohan mä tyhmä kun mulla on lähihoitajan koulutus?

Olen kuitenkin käynyt lukionkin ja mensan testistä saan hyvän tuloksen. Tyhmä silti jos lähihoitajat on tyhmiä automaattisesti.

Meinasin kommentoida juuri päin vastoin, musta tyhmiä ovat ihmiset joilta puuttuu kyky tai halu muodostaa oma mielipide / ajatuspolku. Mennään kuin pässit narussa ja ehkä jopa paheksutaan niitä, jotka elävät erilailla kuin itse.

Tätäkin tarkoitin kommentillani.
Varsinkin silloin, kun mielipiteitään ei osaa itsenäisesti perustella.
Tietynlaista "oman totuuden" laumasieluisuutta.

• Tykkää
Reactions: FreeFall
Onnelliset ihmiset ovat monesti tyhmiä, koska eivät kyseenalaista mitään, eivät varsinkaan mitään lehdistä lukemaansa/ televisiosta kuulemaansa ;)?
Ainoastaan omaan totuuteensa sokeasti uskovat ovat mielestäni hieman tyhmiä.

Noin se tuntuu monesti menevän. Mitä enemmän valmiiksipureksittuja totuuksia ihminen on niellyt lapsesta asti, eikä koskaan edes vaivaudu kyseenalaistamaan niitän saattaa olla hieman normaalia tymempi. Aivot tarvitsevat jatkuvaa ajatustyötä kehittyäkseen. Joissain tapauksissa tyhmäkin voi oppia älykkäämmäksi tai toisinaan ainakin viisastua. Toisaalta äly on myös pitkälti synnynnäinen asia. Joko sitä on hitusen tai vähän enemmän. Ihminen ei voi oppia älykkäämmäksi mitä oma aivokapasiteetti sallii.