Hae Anna.fi-sivustolta

Kaikki on mennyttä

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä maksamies, 13.11.2018.

  1. maksamies Vierailija

    Moikka. Halusin tulla tälle palstalle kertomaan kun ei se muillekaan palstoille oikein sopinut. Kerron hieman tilanteestani. Minulta otettiin vasta verikokeet joissa paljastui että maksa-arvoni eli P-ALAT on todella korkea eli 951 kun viitearvo on alle 50 miehillä. Tämän jälkeen lääkäri määräsi minut uusiin veritesteihin missä kartoittetiin maksa-arvoja enemmälti. Myös P-GT oli todella korkea eli 221. Tässä testien välillä kului aikaa pari päivää. Jälkimmäisiin testeihin P-ALAT arvo oli laskenut 860 mikä on kuitenkin äärimmäisen korkea.
    Ihmeellistä on etten käytä laisinkaan alkoholia! Lääkityksestäni kerrotakoon että käytän opamoxia 2*15mg, tenox 1*20mg, ketipinoria 100mg yötä vasten. Lisäksi olen syönyt noin kolme kuukautta lyricoita ja päivä annostukseni on 150mg nykyisin. Aion lopettaa sen parin päivän päästä.
    Olen syönyt luontaistuotteita ja vitamiineja nyt 15 vuotta todella suuria annostuksia koska olen luullut niitten olevan oikotie onneen ja terveyteen. Lopetin heti tulokset saatuani kaikki vitamiinit ja erikoisvalmisteet mm.arginiinin, kreatiinin, sinkin ja vitamiinit ym.
    Poltan tupakkaa ja yritän nyt lopettaa senkin. Pituuteni on 174cm ja painoni on 102kg joten minulla on varmasti myös rasva-maksa mutta nuo arvot P-ALAT 951 ja P-GT 221, en niitä itse osaa selittää. Onko täällä kellään aiheeseen liittyvää kerrottavaa, olisin iloinen jos jollain olisi tietoa onko kyseessä maksasyöpä?
     
  2. vierailija Vierailija

    Ylipaino, vyötärölihavuus, nykypäivän länsimaalainen tauti, vaikuttaa rasva-arvoihin. Mutta kai lääkäri nämä on sinun kanssais käynyt läpi? Joskus lääkkeen ja luontaistuotteen yhteis vaikutus olla maksa-arvoja kohottava.
     
  3. vierailija Vierailija

  4. vierailija Vierailija

    Luontaistuotteiden maksatoksisuus
    Luontaistuotteissa voi olla raskasmetalleja ja toksiineja (lyijy, elohopea, arsenikki). Kolmasosa niiden käyttäjistä ei mainitse asiasta lääkärilleen. Luontaistuotteista johtuu 2-11 % lääkeaineiden aiheuttamina maksavaurioina pidetyistä tapauksista. Maksan akuuteista vajaatoimintatapauksista 5-10 % liittyy luontaistuotteisiin; joidenkin tutkimusten mukaan jopa 50-70 %.

    Maksatoksisiksi on todettu muun muassa intialaisperäiset ayurveda-hoitomenetelmissä käytetyt tuotteet, Atractylis gummifera -ohdake, Callilepis laureola, kiinalaiset luontaislääkkeet, germander, vihreä tee, Herbalifen tuotteet, Hydroxycut, kava (Piper methysticum), puolanminttu, pyrrolitsdiinialkaloidit, neitsytöljy, tähkäkimikki ja lukuisia muita.

    Luontaistuotteilla voi olla suora hepatotoksinen vaikutus tai interaktioita lääkkeiden kanssa. On tärkeää muistaa luontaistuotteet mahdollisena maksa-arvojen suurentumisen tai maksan akuutin vajaatoiminnan syynä. (Bunchorntavakui C ym. Aliment Pharmacol Ther 2013;37:3)
     
Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti