Kaikki on näemmä mahdollista...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aurinkokunta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Aurinkokunta

Aktiivinen jäsen
01.11.2006
11 030
1
36
Kouvolan peräkylä
Meillä on aina ollut ns. hyväsyömäisiä lapsia, siis pikkulapsia, isommiten sitten tietyt ”nirsoilut” ovat tulleet mukaan kuvioihin... mutta pikkulapsi-iässä siis puurot ja lähes soseet kun soseet on yleensä aina maistunut kaikille.

Paitsi nyt tuo kuopus, ikää 9kk... ei ole pienen ikänsä aikana syönyt varmaan yhtä desiä puuroa - ei mitään puuroa, kun mikään puuro ei uppoa.
Ei ”normaali” puuro, ei vauvojen jauhepuuro, ei Muksu-tetrapuuro, ei marjapuuro. Ei maidon kanssa, ei hedelmäsoseen kanssa, ei sellaisenaan. Velli sitten vastaavasti kyllä kelpaa. Ja muu ruoka... kiinteämpikin ruoka, eli ongelma ei voi olla missään ”paksumman ruuan” nielemisessä.

Mie oon aina vaan joskus miettinyt, että miten pieni lapsi osaa ”kieltäytyä” syömästä... mutta nyt ei tarvitse enää ihmetellä - nyt mie olen sen nähnyt omin silmin.

Ei minua asia mitenkään kyllä huoleta... puuroja tarjoan edelleen, mutta jos ne ei kelpaa, niin ei kelpaa. Sitten syödään jotain muuta. Ne joko alkaa jossain vaiheessa maistumaan tai sitten ei... aika näyttää.

Mutta tämmöistä meille... aina sitä vaan oppii jokaisen lapsen kanssa jotain uutta :)

Tosiaan. luuluisi, että kaikista ihmisistä juuri sinä olisit jo nähnyt kaikki variaatiot lapsista.:D

Mutta tavallaan ihanaa, että vielä yksi osaa yllättää!

Ja muuten, meidän velli-elli söi jauhepuuroa jos siihen kaatoi kylmää jukurttia päälle. Siis lähes puolet jugua ja puuroa sieltä vain pohjalta vähän mukaan...

Jepulis. Mäkin huomasin, että sitä vaan oppii uutta jokaisen lapsen kohdalla. Kuvittelin kun meidän kutonen syntyi, ettei mikään yllätä mua, mutta niin vaan ei tämä meidän 10kk ikäinen poika ole ikinä syönyt tuttia, tuttipullo ei kelpaa ja imetän edelleen.. (muita oon imettänyt 2.5kk-8kk ja ohella mennyt pullo). Tuttikin on muille kelvannut.
Ja jos tälle ei joku ruoka kelpaa, suu pysyy kuin liimattuna kiinni. Jos jotenkin onnistun sinne kuitenkin tunkemaan lusikan, työntää ruuan iloisesti pärisyttäen rinnuksille.
Puuro muuten tälle kelpaa ruuista parhaiten.

Meillä ei esikoiselle edes tarjottu vellejä, kun neuvolassa tyrmäs ne täysin, ja neuvoivat vaan antamaan puuroa. No, puuroa annettiin hedelmä- tai marjasoseisiin sekoitettuna. Sitä meni joku aikaa, kunnes sekin alkoi tökkimään lasta ja täytyy sanoa, että meitä vanhempiakin, kun ei me itsellekään puuroa keitellä. Vaihdettiin sitten pian vaan leipään... No päältä menee kinkut, juustot ja voit ja joskus leipäkin, mutta mitäpä tuosta, kun lapsi on terve ja kasvaa normaalisti. Seuraavalle huvikseen koitettiin vaan, että maistuuko edes velli, kun meille vanhemmille se ei varmana maistuisi ja eihän se maistunutkaan. Ei maistunut tavis puurokaan. Ei jakseta enää alkaa keittelemään puuroa (edes mikrossa, kun ne pitää sit jäähdyttää ja lapsi on heti nälkäinen), joten ollaa sorruttu ostamaan niitä valmis pikku puuro tetroja. Tähän asti ne on menneet hyvin, mutta odotellaan hetki, että voitas siirtyä vaan tänkin pikkuisen kanssa leipään... Seuraavakin vauva on taas tulossa, että saas nähdä mitä hänen kanssa keksitään...

kokeile sitä elovenan puuroa, mitkä on annospusseissa ja niitä on eri makuja. :)
ei uponnu mitkään puurot meidän nuorimmaiselle, mutta tuo menee leikiten.
omena-kaneli on herkkua.

Onneksi meidän lapset pysyy kotona vielä aika kauan kai, joten heti ei ole päiväkotiin menossa... Jos sinne joutuvat, niin sanon kyllä, että ei tarvi syödä puuroa jos kieltäytyvät, ja sitten saa vaan olla kokonaan ilman. Muistan itse, kun sitä pakotettiin syömään, ja meinasin tukehtua ja oksentaa... Tää ei ollut siis kotona, vaan väliaikaisessa hoitopaikassa. Minä en ole oikeastaan ikinä ollut päiväkodissa... Toi oli vaan tollainen hetkittäinen hoito juttu...

Tuskin sä neuvoja kaipaat, sulla kun on kokemusta varmaankin jo lähes kaikesta, mikä voi tulla vastaan lapsiperheessä, mutta annanpa kuitenkin pikkuvinkin, jos se vaikka toimisi, tai mistähän mä voin tietää, oot varmaan jo itsekin sitä kokeillut... :)

Itse toimisin tuossa tilanteessa niin, että kun kerran lapsi noita soseita syö, niin laittaisin vaikka ihan hedelmäsoseeseen ihan pikkutipan puuroa (vaikka just sitä jauhepuuroa), minkä ei tarvis olla kuin ihan vaikka pikkulusikan kärjellä annosteltu määrä sekoitettuna tosi isoon määrään sosetta, niin ettei sitä puuroa sieltä soseen seasta erottaisi. Sitten joka kerralla suurentaisin pikkuhiljaa sitä puuron määrää. Vaikka niin, että seuraavalla kerralla sitä puuroa olisi jo puolikas teelusikallinen (ei sitä edelleenkään erottais soseesta), seuraavalla vaikka teelusikallinen.. En tiedä, toimisko teidän tapauksessa, meillä oli kuopus mys nirso puurojen suhteen alkuun, pikkuhiljaa oppi niitäkin syömään, joskaan ei ne vieläkään suurinta herkkua hänelle ole, mutta syö nykyään, jos sekaan laittaa vaikka reippaasti pakastemarjoja tms, ikää on jo 4 vuotta.

[QUOTE="iina";22210884]kokeile sitä elovenan puuroa, mitkä on annospusseissa ja niitä on eri makuja. :)
omena-kaneli on herkkua.[/QUOTE]

Ollaan testattu sitä marja juttua, mutta ei mennyt... Sitäkin pitää hetki odottaa, että jäähtyy tai laittaa vesialtaaseen... Ollaan laiskuuden huippuja. :D

Meidän esikoinen oli just tuollanen. Sisko syyllisti mua ihan huolella, etten muka olis yrittänyt riittävän sitkeästi, mutta kyllä mä kuulkaa koitin kaikki mahdolliset (ja muutaman mahdottomankin) puurovariaation läpi. Ei uponnu, niin ei uponnu. Ei syönyt (eikä juonut) myöskään vellejä. Nyt poika on ripari-ikäinen ja syö kaikkia puuroja, eli josko ne teilläkin alkas jossain vaihees maistuu kumminkin.

[QUOTE="iina";22210884]kokeile sitä elovenan puuroa, mitkä on annospusseissa ja niitä on eri makuja. :)
omena-kaneli on herkkua.[/QUOTE]

Niissä Elovenan puuroissa on sulfaattia, joka ei todellakaan ole terveellistä!

[QUOTE="eee";22210865]Se onkin sitten karvasta kalkkia jos joutuvat päiväkotiin aamupalalle....[/QUOTE]

Tää ongelma ratkeaa sillä, että syödään aamupala kotona ;) .

Yhteistyössä