Kaikki perhepäivähoitajat eivät vahdi kunnolla lapsia leikkipuistossa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Poujou
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Poujou

Jäsen
07.03.2007
403
0
16
Olen käynyt läheisessä leikkipuistossa 1 v. lapseni kanssa leikkimässä. Kyseinen leikkipuisto on hyvin suosittu. Leikkiseuraa löytyy lapsille -ja aikuisille juttuseuraa. Paikalla on lähes aina hyvin mukava ja sosiaalinen perhepäivähoitaja. Hänellä on kolme isompaa lasta (noin 3 ja 4-vuotiaita) ja yksi alle 2-vuotias taapero. Perhepäivähoitaja kertoi, että hänellä ei ole pitkään aikaan ollut noin pientä hoidossa ja hän ei nyt meinaa millään muistaa että taaperoa pitää vahtia koko ajan. Eikä hän todellakaan muista sitä. Taapero liikkuu pitkät ajat yksinään pitkin puistoa. Sillä välin hoitaja turisee muiden hoitajien tai äitien kanssa resepteistä, harrastuksista ja milloin mistäkin. Hoitaja on pitkiä aikoja selin pikkuiseen. Onneksi pikkuinen on rauhallinen tyttö ja selvästi varoo luonnostaan eikä ole toistaiseksi lähtenyt omia aikojaan pois puistosta. Tyttö ei myöskaan pahemmin kiipeile korkeisiin telineisiin. Muutaman kerran olen vahtinut tyttöäkin oman lapsen ohella.

Pelkään viedä muutaman kuukauden päästä vilkkaan poikaani hoitoon. Lapseni on hyvin aktiivinen ja taatusti lähtee puistosta mopon pärinän perässä. Eikä hän pelkää kiivetä liukumäen rappusia ylös. Eli järkeä ei ole vielä yhtään päässä. Minulla ei ole muita vaatimuksia lapsen hoitopaikan suhteen, kun että hänet saisi pidettyä hengissä siellä. Satuin vielä iltapäivällä lukemaan Espoossa pari vuotta sitten lapsensa tapaturmaisesti päiväkodin pihalla menettäneiden vanhempien surusta. Tämä ei liennyttänyt huoltani.

On hyvin inhimillistä, että mielenkiintoisen keskustelun ajaksi hoitajan huomio herpaantuu. Sinä aikana, kun kivan arkiruoan reseptin kertominen kestää, ennättää pieni taapero tehdä ties mitä. En tarkoita, että hoitajien pitäisi olla vailla vertaistukea ja ilman sosiaalisia kontakteja. Mutta voi kun tämä jutustelu tapahtuu hyvän hoidon kustannuksella!

tutulta kuulostaa!!kattelin eilen just kun vilkas parikolmevuotias poika teki hiekkalaatikkohommia. sai kakun tehtyä niin sano pph:lle "täti...kato ieno kakku!" ja täti vaan paapatti toisen hoitajan kanssa selkä poikaan päin eikä kiinnostunu vähääkään hienosta jutusta, jota pikkunen ylpeenä esitteli.kun ei ees katellu sinne päinkään...

kohta pojalle tuli kärhämää tytön kanssa, niin jopa oli täti torhakkana moittimassa poikaa ja laittamassa arestiin hiekkalaatikon reunalle. saman puistoreissun aikaan poika myös karkasi ison, pitkän, pensasaidan taakse...viipyi siellä ja tuli pois...eikä hoitaja edes huomannutkoko juttua. Eräs äideistä tosin kertoi hänelle näin käyneen, jolloin poika taas yllätys, yllätys...joutui arestiin.

"kiva" puistoreissu tällä pikkuisella tätin kanssa....

Monesti se näyttää olevan noin. Mutta samaa voi kyllä sanoa monesta äidistäkin, juorutaan vaan kaverin kanssa ja omat lapset saa tehdä mitä vaan. Mutta auta armias, jos joku vaikka heittää takaisin hiekkaa hiekkaa heidän riiviönsä päälle, joka on sitä juuri tehnyt vaikka kuinka ja sitten kun tämä huutaa kurkku suorana, niin sitten ne muut lapset ovat niitä syntipukkeja. Päiväkotienkin tädit välillä juttelevat toistensa kanssa tai lapsia tuovien/hakevien vanhempien kanssa, niin jää siinä monet jutut huomaamatta.

Tää pph ainaskin katsoo silmä tarkkana lasten perään. Turvallisuus ennen kaikkea, on mottoni ollut aina ja tulee olemaan. Mutta meitä on moneksi, sen olen itsekin ikäväkseni todennut.

Ja voi miten kyrsiintyneen näköisinä oli kaksi jo aika vanhaa pph:ta tuolla jossain ei-leikki vaan muussa puistossa lapsien kanssa. Istuivat naamat rullalla juttelemassa ja tosi pienet lapset hoomoilasena seisoskelivat keskenään tekemättä sen kummempaa..

Lapseni ollessa perhepäivähoidossa tuttavani lenkkeili päivittäin sen leikkipuiston ohi, jossa perhepäivähoitajat lapsineen ulkoilivat. Tuttavani jäi muutamia kertoja hiukan sivusta seuraamaan sitä touhua ja todellakin lapset saivat vapaasti juosta välillä pois puistosta, pienemmät syödä hiekkaa ja isommat heitellä kivillä toisiaan. Tädit yleensä istuskelivat ja juttelivat keskenään. Teimme asiasta valituksen perhepäivähoidon esimiehelle, joka muutaman kerran kävi kauempaa tarkkailemassa tilannetta ja antoi sitten vakavan huomautuksen hoitotädeille. Onneksi tilanne tällä tavoin saatiin edes hiukan korjaantumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Tämätyttö:
Lapseni ollessa perhepäivähoidossa tuttavani lenkkeili päivittäin sen leikkipuiston ohi, jossa perhepäivähoitajat lapsineen ulkoilivat. Tuttavani jäi muutamia kertoja hiukan sivusta seuraamaan sitä touhua ja todellakin lapset saivat vapaasti juosta välillä pois puistosta, pienemmät syödä hiekkaa ja isommat heitellä kivillä toisiaan. Tädit yleensä istuskelivat ja juttelivat keskenään. Teimme asiasta valituksen perhepäivähoidon esimiehelle, joka muutaman kerran kävi kauempaa tarkkailemassa tilannetta ja antoi sitten vakavan huomautuksen hoitotädeille. Onneksi tilanne tällä tavoin saatiin edes hiukan korjaantumaan.

HYVÄ ! että olitte rohkeita ja teitte valituksen. Liian harvoin kukaan puuttuu koulutetun ammattilastenhoitajan (?) toimintaan.

Entinen naapurini kertoi päiväkodista, jossa hänen 2 v lapsellaan ei hyvin mennyt.

Lapsi oli muuttunut laihaksi, totiseksi, äidissä riippuvaksi lapseksi.

Päiväkodissa oltiin sitä mieltä, että lapsen on aika oppia potalle joten hänet pakotettiin pottailemaan, vaikka lapsi vastusti ja huusi ja parkui kuin olisi hakattu. Lapsi vastusti selkä kaarella pottaistumista, tädit pakotti.
Lapsi kieltäytyi tekemäst koko päivän aikana ollenkaan tarpeitaan, ei pissannut, ei kakannut, ei syönyt, ei kait nukkunutkaan.

Neuvolan terkkari sanoi, ettei vielä kannata olla huolissaan ja tilannetta kuitenkin oli jatkunut useamman viikon.

Lapsi ei leikkinyt, vaan istui pihalla rattaissaan ja tädit juorusi keskenään.

Menin muutaman kerran ko.päiväkodin pihan ohi. Tädit juorusi. Vain yksi täti vahti liukumäessä lapsia.
Pienet istui vauvakeinussa ja kun vauhti hiipui, istuivat edelleen.
Kaksi isompaa oli leikkimökin takana, toinen iski lapiolla päähän, toinen juoksi karkuun.
Tädin juorusi, vain yksi katsoi niitä lapsia joihin yhden aikuisen huomio ennättää kiinnittyä. Yksi lapsi istui rattaissa.

Onneksi omani ei joutunut ko. päiväkotiin . Ilmoitin jo hakulomakkeessa että ei tähän.

Tuttua, tuttua... Oon kirjoittanut aiheesta tännekin pari kertaa, kun olen joutunut vahtimaan pph:n hoitolapsia puistossa. Vaistomaisesti sitä vahtii kun n.1,5v lapsi kiipeilee korkealla kiipeilytelineessä, ja horjuu ja horjuu.. :o

ite oon töissä päiväkodissa ja vaikka puhunkin työkavereille (mikä on ilmeisesti vakavaa) niin todellakin tiedän koko ajan mitä lapset hommaa! se ei tarkota sitä että keskittysin vaan juoruamaan. Monesti seison keskellä pihaa siksi että näen joka puolelle pihaa tasapuolisesti mitä tapahtuu. On monta kymmentä lasta jota pitää vahtia, pari porttia jne. Jos töissä on enää muutamakin hoitaja en voi mennä seisomaan ja tuijottamaan liukumäkeä siitä vierestä. Sillonhan selkäni takana vois lapsi karata vaikka portista. Tulkaa äidit hyvät päiväkotiin töihin ja tiedätte mitä arki on. Ja tosiaan vaikka tuijotat jotain lasta koko ajan koko päivän niin silti jotain voi sattua. varmasti sattuu myös kotona. ja hei mulla on itellä myös lapsi. Tottakai turvallisuus on tärkeää. En silti tykkää että yleistetään tavalla että kaikki hoitajat on huonoja. Äitien seurastakin löytyy huonoja ja välinpitämättömiä. Silti en halua yleistää että kaikki ollaan huonoja äitejä. sellasta...

Alkuperäinen kirjoittaja xx:
ite oon töissä päiväkodissa ja vaikka puhunkin työkavereille (mikä on ilmeisesti vakavaa) niin todellakin tiedän koko ajan mitä lapset hommaa! se ei tarkota sitä että keskittysin vaan juoruamaan. Monesti seison keskellä pihaa siksi että näen joka puolelle pihaa tasapuolisesti mitä tapahtuu. On monta kymmentä lasta jota pitää vahtia, pari porttia jne. Jos töissä on enää muutamakin hoitaja en voi mennä seisomaan ja tuijottamaan liukumäkeä siitä vierestä. Sillonhan selkäni takana vois lapsi karata vaikka portista. Tulkaa äidit hyvät päiväkotiin töihin ja tiedätte mitä arki on. Ja tosiaan vaikka tuijotat jotain lasta koko ajan koko päivän niin silti jotain voi sattua. varmasti sattuu myös kotona. ja hei mulla on itellä myös lapsi. Tottakai turvallisuus on tärkeää. En silti tykkää että yleistetään tavalla että kaikki hoitajat on huonoja. Äitien seurastakin löytyy huonoja ja välinpitämättömiä. Silti en halua yleistää että kaikki ollaan huonoja äitejä. sellasta...

Niin, ettei pääsis tosiaan unohtumaan: monella päiväkodin tädilläkin on omia lapsia eli ovat äitejä itsekin! Meitä on tosiaan niin monenlaisia, niin äideissä kuin tädeissäkin. :attn:

Hoitaja, josta puhun, on ns. hyvä hoitaja. Sattuu vaan olemaan sosiaalinen tapaus ja puhuu paljon. Puhuminen ei ole itsessän ole väärin, mutta siinä tapauksessa se valitettavasti on väärin, jos on selin pikkuiseen taaperoon kymmeniä sekunteja. Ymmärrän, että perhepäivähoitajiin ja lastenhoitajiin kolahtaa, mutta kuvitelkaapa oma lapsenne kyseiseen tilanteeseen.

käyn lapsen kanssa joka päivä leikkipuistossa, jossa myös 5 pph:ta lapsineen käyvät. Heitä seuranneena olen tullut siiihen tulokseen, että minun lapseni menee sitten aikanaan päiväkotiin.Hoitajat keskittyvät aivan liikaa keskenään kalkattamiseen, lapset touhuilevat milloin mitäkin..vaikuttavat myös aika kylmiltä ja tunteettomilta lapsia kohtaan.

meidän pihalla perhepv hoitajalla on useampi pieni lapsi,ja jos juttelee jonkun kanssa saattaa olla pitkiäkin aikoja selin pienii,

asutaan kerrostaloissa vilkkaasti liikennöidyssä keskustassa! olen itse monta kertaa saanut sanoa että nyt lapsukainen juoksee parkkipaikalle,kun hän on puhua pälpättänyt selkä selin kaaauuan.

mulla myös pieni lapsi ja puhun muieden kanssa mutta aina niin että näen lapseni,tiedän mitä hän tekee,minun lapseni ei olisi hengissä ko.hoitajan hoidossa vaan auton alla

vilkas ja mitään pelkäämätön kun on

Hei älkää jooko yleistäkö!! Jos joku on noin tehnyt niin se ei tarkoita sitä etteikö joku muu teksi paremmin. Meitä kun on moneen junaan!! Ja vanhemmilla on muutenkin liian rankat vaatimukset pph. Me teemme tätä työtä yksin kun päiväkodissa on useampi hlö. pph tekee yleensä työtään kotonaan ja joillakin heistä on jopa omiakin lapsia.

Alkuperäinen kirjoittaja :(:
käyn lapsen kanssa joka päivä leikkipuistossa, jossa myös 5 pph:ta lapsineen käyvät. Heitä seuranneena olen tullut siiihen tulokseen, että minun lapseni menee sitten aikanaan päiväkotiin.Hoitajat keskittyvät aivan liikaa keskenään kalkattamiseen, lapset touhuilevat milloin mitäkin..vaikuttavat myös aika kylmiltä ja tunteettomilta lapsia kohtaan.

Niin ne päiväkodin tädithän eivät juttele vaan vahtivat 20 sentinpäästä jokaista ryhmään kuuluvaa lasta, päiväkodissa ryhmässä n20 lasta ja usein vain yksi hoitaja pihala :(

Jos noita uutisia kuuntelee niin eikö se ollut päiväkodista kun yksi livahti jokeen ja toinen kenen päälle teline kaatui ja sitten oli se yksi joka loukkais pulkkamäessä.

nimimerkillä oman lapsen jalkakipsissä, 2 viikkoa päiväkodin aloituksesta

joo mutta perhepv.hoitaja on vastuussa niistä lapsista,vaihtakoot alaa jos ei kykene keskittyy. se että yksin tekee hommaa ei tarkoita sitä että tahalleen on välinpitämätön eikä pidä lapsia silmällä.

Minä pääsen nykyisin pojan kanssa harvoin puistoon ja silloin kun sinne menen niin se saa pojan silmät loistamaan ja näin ollen teen puistossa juuri sitä mitä poitsu haluaa ja eräänä päivänä poika halusi kiikkua. Kiikutin häntä pitkän ajan, kiikkuja oli vapaana mutta hieman kauempana niin eräs hoitaja mulkaisi minua tosi pahasti kun en ottanut poikaa pois kiikusta kun hänen hoitolapsensa halusi kiikkua ja hänen olisi pitänyt kävellä sinne kauemmaksi pojan kanssa kiikkumaan

Yhteistyössä