Kaikkien pakko osallistua sählyturnaukseen koulussa. Onko oikein?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miettii miettii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miettii miettii

Vieras
Mitäs mieltä olette? Itseä vähän mietityttää. Tiedän, että taistelen tänään esiintymiskammoisen pojan kanssa siitä, että huomenna on pakko osallistua sählyturnaukseen, jota katsomaan tulee melkein koko koulu. Luultavasti saan raahata kouluun. Jotenkin tuntuu pahalta...
Turnaus ei siis korvaa liikuntatuntia vaan on ylimääräinen tunti tällä viikolla. Voi olla, että pääsevät sitten joku kerta aikaisemmin, en tiedä.

Vaikkei se korvaa liikuntatuntia, se voi olla osa koululiikuntaa. Se että paikalle tulee katsojia ei pitäisi olla esiintymiskammoisellekaan mikään ongelma. Eihän hän siinä mitään esitä ja vieläpä joukkuelaji on kyseessä. Kannusta ja rohkaise! Kyllä se siitä!

Vaikkei se korvaa liikuntatuntia, se voi olla osa koululiikuntaa. Se että paikalle tulee katsojia ei pitäisi olla esiintymiskammoisellekaan mikään ongelma. Eihän hän siinä mitään esitä ja vieläpä joukkuelaji on kyseessä. Kannusta ja rohkaise! Kyllä se siitä!

Niin no, tiedän tämän olevan pojalle ongelma vaikka olisi miten joukkuelaji. Tottakai olen aina yrittänyt rohkaista ja kannustaa. Kuitenkin juuri tällaiset kouluntapahtumat vetävät hänet ihan paniikkiin. Vielä olen saanut hänet niihin suostuteltua (pakotettua), mutta viime joulujuhlan näytöksessäkään ei suostunut kuin seisomaan toisten takana lavalla (seisoivat ryhmänä laulamassa). Liikunta on jotenkin vielä vaikeampaa vaikka liikunnallinen poika onkin. Mutta kilpailutilanteita ei voi kestää ja ketään ei saisi olla katsomassa.
Mietin vain, että onko siitä oikeasti enemmän haittaa vai hyötyä, että kun kannustus ja stemppaus ei auta niin poika pitää raahata kouluun unettoman yön jälkeen...

Niin no, tiedän tämän olevan pojalle ongelma vaikka olisi miten joukkuelaji. Tottakai olen aina yrittänyt rohkaista ja kannustaa. Kuitenkin juuri tällaiset kouluntapahtumat vetävät hänet ihan paniikkiin. Vielä olen saanut hänet niihin suostuteltua (pakotettua), mutta viime joulujuhlan näytöksessäkään ei suostunut kuin seisomaan toisten takana lavalla (seisoivat ryhmänä laulamassa). Liikunta on jotenkin vielä vaikeampaa vaikka liikunnallinen poika onkin. Mutta kilpailutilanteita ei voi kestää ja ketään ei saisi olla katsomassa.
Mietin vain, että onko siitä oikeasti enemmän haittaa vai hyötyä, että kun kannustus ja stemppaus ei auta niin poika pitää raahata kouluun unettoman yön jälkeen...

Mutta ohjenuorana noin muutenkin, että jos jokin on vaikeaa ja hankalaa, niin sitä ei pitäisi vältellä vaan tehdä entistä enemmän. Pojallesi on varmasti elämässä enemmän hyötyä jos uskaltaa olla esillä. Nuorena tuon voi vielä muuttaa.

Minä olin tuollainen lapsena ja äitini antoi aina periksi,eli sain jäädä kotiin "kipeänä". Samalla lailla antaisin omien lasten jäädä, jos ihan oikeasti olisi ylitsepääsemätön paikka.

Meidän poika jännitti älyttömästi koko koululle tanssimista itsenäisyyspäivänä, mutta sain pojan tsempattua sinne ja tykkäsi. :) Mutta poika onkin vähän erikastia kuin äitinsä, onneksi.

Pakkohan niitä esiintymistilanteita/katsojia on oppia sietämään vaikka ne pelottaiskin. Kannusta kannusta kannusta ja tarvittaessa hellästi pakota... En tiedä kuinka vanha lapsesi on mutta noi tilanteet tuskin ainakaan vähenee...

Totta. Kiitos kommenteista.
Täytyy tietenkin oppia sietämään jossain määrin. Itsekkin jännitin paljon pienenä. Kuitenkin aina kun sain jonkin esiintymistilanteen hoidettua olo oli kuin voittajalla. Pojalla ei tunnu näin käyvän. On tosi ahdistunut ja itkuinen vielä esiintymisen jälkeenkin vaikkakin tietty helpottunut kun ohi. Ja tuntuu, että tuo ongelma vaan pahenee. Ekalla osallistui vielä mielellään noihin yhteisiin "matseihin", mutta pikkuhiljaa tilanne pahentunut. Nyt kolmannella ja en tiedä enää oikein miten saan pakotettua. Kannustamalla ja stemppamalla taikka "hellästi" pakottamalla ei ainakaan enää onnistu :(
En ole keksimässä opettajalle valheita vatsataudista. Sille linjalle en lähde. Mutta silti mietityttää, että teenkö jotain vahinkoa...

Yhteistyössä