Kakat joka vaipassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyhmä kysymys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tyhmä kysymys

Vieras
Onko muilla samaa ongelmaa? Joka vaipassa on siis kakat, myös yöllä. Kerrostalossa kun asuu niin alkaa jo ahdistaa öiset vaipanvaihdot ja pesut, kun yleensä vauva jossain vaiheessa hermostuu ja alkaa itkemään. Kun vaipat on sitten vaihdettu niin monesti uutta tavaraa puskee jo tulemaan (tai usein sitä tulee jo hoitopöydälle ensimmäisen pesun jälkeen ja sitten pestäänkin uudestaan). Öisin syötän vauvan ensin toisesta rinnasta, sen jälkeen vaihdan vaipat ja sitten syötetään toinen tissi. Vaipan vaihto saa vauvan aina heräämään kunnolla, mikä sitten hankaloittaa uudelleen nukahtamista.

Kysymys kuitenkin kuuluu, onko tuolle jatkuvalle tavarantoimitukselle mitään tehtävissä? Ilmavaivojakin vauvalla on, eniten se pörisee samalla kun aloittaa syömisen. Nuo mahavaivat ei kuitenkaan ole tehneet itkuiseksi, vaan vauva on aika tyytyväinen kunhan saa maitoa ja vaippoja vaihdellaan. Kasvukin etenee hyvää vauhtia. Onkohan asialle mitään tehtävissä vai odotellaanko ajan kulumista?

Ei oo tyhmä kysymys. Kakka-asiat on niitä elämän perusasioita :D

Meilläkin tuli aluksi (ensimmäisen kuukauden) kakkaa jatkuvalla syötöllä. Hyvä puoli mielestäni oli se, että määrät oli suht pieniä. Siksi öisin ei menty pyllypesulle, vaan vaipan vaihdon yhteydessä oli helppoa pyyhkäistä peppu puhtaaksi vauvoille tarkoitetuilla kosteuspyyhkeillä. Aamulla sitten pestiin (ja pestään edelleen) veden kanssa.

Sitten sen tulo yhtäkkiä väheni ja nyt 2 kk iässä poika kakkii ison kasan n. kerran päivässä.

Hyvä että suoli toimii, "hitaampisuolisilla" on käsittääkseni helposti ilmavaivoja.

Meillä tuli kakkaa 3kk ikään asti melkein jokaiseen vaippaa, myös yöaikaan. Nyt kakkaa joka toinen päivä ja jopa joka kolmas päivä vasta. Mutta poika on tyytyväinen eikä vatsavaivoja ollut silloin ainaisesta kakkaamisesta eikä nyt kun kakkaa tulee harvemmin.

Mun tyttö on kyllä aina ollut kans melkoinen kakkamasina, ekat kaks kuukautta, jolloin kakkaa ei tullu ihan normisti oli siinä mielessä poikkeus, että kakkaongelmat johtu maito-allergiasta, jota ei vielä tietty.. Meillä tyttö ei kyllä suuremmin ole koskaan yöllä kakannut, mutta päivällä sitten sitäkin enemmän. Tavallista on ollut 8-10 kakkaa päivässä, siis vielä ihan näihin päiviin asti, muksu täytti just vuoden ja nyt olen alkanut huomaamaan, että tuo meidän kakkaaminen on alkanut huomattavasti vähenee.. Mut mä oon kyllä ollu vaan tyytyväinen, että suoli on pelannu, vaikka voihan se välissä olla vähän rassaavaa olla jatkuvasti pesemässä..

Niin ja voihan se varmaan naapureista olla ikävää, jos yöllä kuuluu itkua, mutta mä en sinuna nyt kyllä alkais siitä stressaaman, itku kuuluu osana vauvaperheeseen, eikä sitä oikein poiskaan saa, kyllä sen varmaan naapuritkin ymmärtää..

Meillä oli esikoinen samanlainen. Yöllä en silti vaihtanut kakkojakaan, jos vain vaippa kestää. Pikkuvauvan äidinmaitokakka ei ärsytä ihoa sillälailla. Aamulla sitten vaihdoin klo 7-8 aikaan, imetys ja lisää unta palloon. Toisen kanssa piti alkaa noustakin silloin, kun esikoinenkin nousi ;).

Kiinteitä syövän kakka toki jo ärsyttää, mutta silloin enää harvoin yöllä kakataan.

Niin joo vielä olisin lisänny... että mulle ainakin laitoksella neuvoivat, että jos lapsi tosiaan on pelkällä rintamaidolla, niin kakan ei tosiaankaan sitten pitäis ärsyttää, niinkuin tuosta edellisestä viestistä kävikin jo ilmi... Se hoitaja mua silleen neuvoi, että vaipanvaihdon takia ei pidä rintamaidolla olevaa vauvaa herättää, ilmottaa sitten kyllä, jos märkä vaippa häiritsee..

Meillä esikoinen kakkasi myös joka vaippaan. Kuopus kakka pari-kolme kertaa vuorokaudessa, joista yksi osuu yöaikaan. Olen vaihtanut vaipan vasta aamulla, koska kakka ei ole häirinnyt vauvaa lainkaan ja vaipat ovat pitäneet.

Hmmm.. Minä luultavasti kyllä pesisin kakat pois aina kun sitä vaipassa on, ainakin jos kyseessä on tyttövauva. Se kakka kun voi mennä virtsateihin ja tulla virtsatietulehdus, tästä meitä varoiteltiin synnytyslaitoksella kun tyttövauvan pesuja opetettiin. Poikavauvasta en niin osaa sanoa, kokemusta kun ei ainakaan vielä ole -katsotaan sitten tammikuussa jos masukkimme osoittautuu poikavauvaksi (laskettua aika tammikuun puolivälissä :)

Jäi vielä sanomatta, että tuttavaperheen vauva on ollut ihan mahdoton kakkamasiina koko ikänsä, ja nyt kai syyksi on löytynyt maitoallergia -> maidottoman dieetin aikana masu on rauhoittunut ja vauva kakkaa kerran päivässä, on tosin jo vuosikas.

Tutulta kuullostaa ! Meidän nuorimmainen kakkasi myös jatkuvasti kun oli vielä rintamaidolla. Joskus neljän kuukauden kohdalla kun piti alkaa antaa vastiketta lisäksi, niin kakkauskerrat vähenivät.

Vinkkinä muuten se sama, mitä joku edellinenkin kirjoitti : ei kannata joka vaipanvaihdon yhteydessä pestä pyllyä vedellä, sillä se kuivattaa vauvan ihoa aivan liikaa. Minä tein sen virheen ja tuloksena oli ihan karmea vaippaihottuma. Ihan reseptilääkettä piti hakea, ennen kuin helpotti. Kannattaa käyttää kosteuspyyhkeitä ja päiväsaikaan kuivatella hoitopöydällä vaippa-aluetta muutaman minuutin (niin että kun kädellä koettaa ei enää tunnu kostealta), ennen kuin laittaa puhtaan vaipan.

Meillä vauva 1kk ja kakkaa tosi useasti. Meillä yöt sujuu tosi rauhallisesti, en vaihda yöllä vaippaa, koska vauvaa ei tunnu häiritsevän. Vauva ei itke yöllä ollenkaan, nukkuu nimittäin mun vieressä, havahdun heti pieneen kähinään ja tarjoan heti tissiä. Koska yöllä ei tarvi herätä kunnolla, oon jaksanut paljon paremmin kuin esikoisen kanssa, joka nukkui omassa sängyssä ja syötin nojatuolilla, vaihdoin myös vaippaa yöllä.
Mutta sitä olen miettinyt, et miten tyttövauvan pimpistä yleensäkin saa kaiken kakan pois? nimittäin vaikka vaipan vaihtais samantien kun kakka tullut, on pimppikin kakassa.

Yhteistyössä