Hae Anna.fi-sivustolta

Kaki-hedelmän käytöstä tietävät

Viestiketju osiossa 'Omat ruokaohjeet' , käynnistäjänä oii, 07.01.2009.

1. oii Vierailija

Ostin mielenkiinnosta kaki-hedelmän. Tietoa olen siitä löytänyt yllin kyllin, mutta yksi asia on jäänyt epäselväksi. Voiko hedelmän käyttää kuorineen vai pitäisikö se kuoria? Onko jollain kokemusta hedelmän käytöstä? Asiallisia vastauksia toivoisin, kokemuspohjalta. En jaksa lukea mitään kinastelua tai "piilokettuiluja". Kiitos jo etukäteen asiasta tietäville, jotka rohkenevat vastaamaan.

2. Terveyspullaati Vierailija

Toivottavasti et haksahtanut ostamaan israelilaista veri-kakia. Kannattaa olla tarkkana!

3. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Kaki, persimoni ja sharon nautitaan useimmiten sellaisenaan. Kakin hedelmäliha on niin pehmeää, ettei sitä voi leikata lohkoiksi. Sen voi kuitenkin soseuttaa vaikkapa jälkiruokien kastikkeeksi. Kovempi sharon käy hedelmäsalaatteihin appelsiinin ja banaanin seuraksi, leivonnaisiin ja kylmän lihan lisäkkeeksi. Se maustaa mainiosti myös juusto- tai kinkkusalaatin. Soseena kaki sopii esim. vauvan ruuaksi, jälkiruokien kastikkeeksi, leivonnaisten täytteeksi ja paahtoleivän päälle.

Tuosta yllä olevasta netistä kopioidusta tekstistä minä ainakin saan sellaisen kuvan, ettei sitä voi/tarvitse kuoria.

4. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Sharonia viljellään Israelissa. Se on kakin pidemmälle kehittynyt muoto, josta puuttuu parkkihappo. Siksi se on raakanakin makea. Se on myös täysin siemenetön, kun taas kakissa on muutama siemen. Hedelmän kuoressa on silloin tällöin ruskeita täpliä, mitkä johtuvat sen sisältämien hiilihydraattien muuttumisesta sokeriksi. Ruskeatäpläinen sharon on siis täysin syötävä ja maultaan erittäin makea.

Tuon tekstin mukaan on epätodennäkoistä, että ap olisi tehnyt kuten epäilit. Teksti kopioitu netistä.

5. Makuasia Vierailija

Millä tavoin sinä hyödynnät kakia, Jx, vai voitko elää kakitta?

6. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Olen maistanut, mutten tykästynyt ja ostamani hedelmä oli sharon. Tästä on joitain vuosia aikaa.

7. oii Vierailija

Kiitos, riittää tätä lajia.

8. nni Vierailija

Minusta hedelmän kuori on jotenkin kova ja sitkeä mutta se lähtee melko helposti irtikin, tekee vaa viiltoja esim samalla tavoin kuin appelsiiniin ensin. On muuten hyvää juustojenkin kanssa.

9. Tara1 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Nni:n kanssa samaa mieltä, että kuori on sitkeä. Mä kuorin persimonin terävällä veitsellä ja leikkaan lohkoiksi ja syödään sellaisenaan. Hedelmäliha on tosiaan melko pehmeää, mutta pysyy kyllä kasassa lohkoiksi leikattaessa.

Ruokiin tai leivonnaisiin en ole kokeillut.

10. S R Vierailija

Noissa lajin hedelmissä on ainetta joka estää hyytymisen, ei siis käy esim hyytelökakkuihin eikä kiisselien sekaan. Lisäsin kerran lakkakiisseliin, ja kun toin sen tarjolle, oli pelkkää mehua koko kiisseli.

11. maijuliisi Vierailija

Ohhoh! Olen tehnyt hyydykekakkua persimonista kerran ja ihan samanlaista tuli koostumukseltaan kuin jos tekee persikasta. No hyvä tietää jälkikäteen mitä olisi pahimmilaan voinut seurata. :)

Mitä alkuperäiseen kysymykseen tulee, niin olen kuorinut hedelmän. Olen käyttänyt sitä mm. smoothieen, jogurtin sekaan pilkottuna, ja tuohon yllä mainittuun hyydekekakkuun, hedelmäsalaatiin joukossa. Sellaisenaan syötynä se on minun makuuni liian makea.

12. pidän kovasti Vierailija

Syön Persimonin ja Sharonin omenan lailla, siis siitä vaan pureskelemaan, jos on vähän ylikypsä (pehmeä) leikkelen lohkoiksi ja aina syön kuorineen.

13. il cachi Vierailija

Ainakin täällä Italiassa kaki syödään pikkulusikalla suoraan kuoresta (kuorta ei syödä). Hedelmä siis syödään todella kypsänä, se on löysän hyytelön tapaista.

14. Roge Vierailija

Kuorineen. Skidistä asti persimoneja/sharoneita syönyt kuorimatta ja tässä vielä ollaan. Ykkössuosikki hedelmistä, ihana makea kypsänä!

15. en tiennytkään Vierailija

että khaki on persimonin sukulainen. Sharon on eri hedelmä kuin persimoni, onhan se nyt paljon isompi kooltaankin. Ja maku on ihan eri.
    Persimonin ainakin minä paloittelen, ei kait sitä nyt kokonaisena sentäs syödä!!
    Meillä persimonia laitetaan hedelmäsalaattiin.
    Khakia en ole koksaan maistanut, en pidä myöskään sharonia mausta.
    Ei persimonia kuorita, ei sharoniakaan.

16. luonto Vierailija

on asian jörjestänyt sillä kypsä persimoni on todella pehmeä. Siksi kuori on kova, ja jos ei olisi,
    hedelmä ei pysyisi koossa.
    Juustotarjottimelle sopii persimoniviipaleet erinomaisesti.

17. sharonista Vierailija

Sharonia ei viljellä, ei siis kuten ohraa tai kauraa, vaan se kasvaa puussa.Sitä ei siis istuteta joka vuosi uudelleen.

18. Ariel Vierailija

Ohraa ja kauraakaan ei istuteta. Ne kylvetään.

19. Artolohvansuu Vierailija

Verikakia ? Ei kai muslimit viljele mitään vaan vaativat kaikkea ja murhaavat lapsiaan ja juutalaisten lapsia.

20. Nettitietoa :) Vierailija

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari