Hae Anna.fi-sivustolta

Kakkosesta haaveilevat

Viestiketju osiossa 'Lapsettomuus' , käynnistäjänä Lellu-79, 12.10.2007.

1. kesäheinä.. Vierailija

Moi.

Oon samaa mieltä Lorkku, että hyvä että on oma ketju kakkoshaaveilijoille. Täällä vaan harmittavan hiljaista keskustelu. Itsekin tosin ihan yhtä vähän saanut aikaiseksi jutustella täällä, mutta kiva kuitenkin välillä käydä höyryjä päästämässä. Onko teillä perhe nyt kasassa vai vieläkö mieli tekisi kolmatta?

Pirstale ja Marimba, mä ajoittain mietin ihan noita samoja juttuja. Olis ihan kauheeta, jos jotain kamalaa tuolle ainokaiselle tapahtuisi. En tiedä miten siitä koskaan selviäisi vai selviäisikö. Mä olen kyllä yrittänyt aktiivisesti työntää niitä ajatuksia pois mielestäni. Maailmassa on niin paljon murheita, ettei auta etukäteen murehtia! Tämä pelko kuitenkin mielestäni on erilaista nyt, kuin ennen esikoista (toiveikas ilmaisu tuo esikoinen..), kun äidiksi tuleminenkin oli vaakalaudalla.

Punktio taas lähestyy. Hiukan viikonloppu sotkee ajoituksia ja todennäköisesti kaikki munasolut ei ehdi kypsyä punktioon mennessä. Mulla on jotenkin siipi maassa, kun pelottaa niin ettei hedelmöittyneitä saada taaskaan hyvin. Toivoisin niiiin. Ihan sattuu, kun toivoo niin paljon onnistumistaan. Välillä mietin, että onnistuuko tämä oikeasti enää koskaan uudelleen. Olenko kohtuuton, kun toivon sitä toista pientä ihmistä meidän perheeseen. Olemmehan jo yhden aarteen saaneet. Ja välillä niin hemmetin kateellinen, kun ihmiset saa lapsia pesemällä kalsarit samassa koneessa. Korvaan kalskahtaa aina, kun joku sanoo suunnittelevansa milloin on sopiva kuukausi saada vauva. Minulle ja varmasti kaikille täällä sivustoilla roikkuvista ihmisistä sopiva kuukausi olisi ihan mikä vaan kalenterin 12 kuukaudesta. ( mieluiten tietty se kulloinkin 9 kk päästä oleva kuukausi.. ;) ) Mutta tähän epäreiluuteen on vaan sopeuduttava ja jatkettava puurtamista suuren haaveen eteen!

2. Katriina _ Vierailija

Oliskohan tää mun paikka. Mä olen kirjoitellut vähän siellä sun täällä, mutta tuntuu että tässä ketjussa vois olla helpoin olo.

Eka lapsi sai alkunsa suhteellisen helposti. Emme testanneet ovulaatiota, enemmänkin olimme antaneet lapselle luvan tulla, jos tulee. Yritystä ehti kuitenkin olla n. 8 kiertoa, ennen kuin tein positiivisen testin, joten ihan pikaisesti sekään ei sujunut. Juuri ennen raskautta minulla todettiin endo, jota olin epäillyt itse jo pitkään ja kaikkine oireineni ravannut eri gyneillä pitkälle toista vuotta. Lähete laparoskopiaan oli, ja aikakin siihen oli varattu, mutta kaikeksi onnekseni tulin raskaaksi ja raskaus sujui täysin ongelmitta.

Meillä kakkosesta on haaveiltu siitä asti, kun eka oli syntynyt. Kun osittainenkin imetys lapsen täytettyä vuoden päättyi eikä kuukautisiani alkanut siltikään kuulumaan, aloimme hieman huolestua tilanteesta ja pari kuukautta odotettuani kävin gynellä. Menkat käynnistettiin, sain tueksi clomit ja luget, mutta kolme kiertoa noita syötyäni menkat on taas tiessään jo kolmatta kuuta eikä ovulaatiosta viitteitäkään. Sen sijaan endo on uusinut, viimeisimmällä gynekäynnillä tässä epätietoisessa tilassa näkyi munasarjassa endokysta, jota ei vielä syksyllä ollut.

En tiedä mikä pitää kuukautiseni poissa. En siitä imetyksen aikana kummemmin huolehtinut, mutta mystisesti mitään vuotoa ei tullut, vaikka ennen raskautta eri muotoista vuotoa oli puolet kuusta. Olen miettinyt voisiko minulla olla PCO, mutta toisaalta ennen raskautta kuukautiset tulivat säännöllisinä. Olkoonkin, että eräälllä gynekäynnillä mainittiin että "munasarjat ovat melko rakkulaiset". En sinällään kaipaa kuukautisia, koska endon myötä ne ovat olleet minulle helvettiä ja joiden aikana normaali elämä ei ole luonnistunut.

Nyt on lähete naistenpolille laitettu, ja lääkärikäyntiä sekä verikokeita odotan. Päässä pyörii kaikenlaista pelkoa lapsettomuudesta, katkeruutta ja kateutta muiden toista tai kolmattaan odottavien onnesta. Olen älyttömän onnellinen yhdestä lapsesta, mutta on uskomattoman sydäntäsärkevää, ettei oma kroppa toimi niin, että voisi suoda elämän useammallekin lapselle.

Tiedän, että jossain mittakaavassa meillä on yritystä takana tosi vähänlaisesti, mutta selvää lienee, että tässä sekundäärilapsettoman kriteerit jo täytetään. Haluaisin jakaa ajatuksia sellaisten kanssa, joilla on suunnilleen sama tilanne ja ymmärrän ihan täysin, että kaikki eivät halua lapsen jo saaneita kirjoittamaan palstoille, jossa haaveilevat ekaa lasta toivovat.

En tiedä mitä kaikkea meillä on edessä tämän asian tiimoilta. Uskon, että lähdetään etenemään laparoskopialla, mutta olen jo alkanut ajatella muita mahdollisia hoitoja.

3. Katriina _ Vierailija

Nyt vasta luin koko ketjun alusta loppuun. Jos Lorkku vielä luet näitä, niin kertoisitko mulle, kun sulla ne menkat jouduttiin ekan raskauden jälkeen käynnistämään. Että oliko siihen lääkärillä mitään mielipidettä miksi niin kävi?

4. äiti 07 Vierailija

Ei kai tuo vuosi mikään pakollinen ole - ei ainakaan tutkimusten suhteen!!!! Riippuu imettämisestä ja menkkojen alkamisesta. Me käytiin klinikalla ekan kerran, kun esikoinen oli 6kk. Silloin katsastettiin, mikä oli mun kierron tilanne ja keskusteltiin hoitovaihtoehdoista. Imetyksen lopetin lopullisesti silloin, kun lapsella tuli 9 kk täyteen (tai siis lapsi lopetti silloin iltapäivä tissittelyn, muut juomiset oli jo lopettanut siihen mennessä. Ei koskaan kyllä ollutkaan täysimetyksellä). Siihen mennessä mulla oli ollut vasta kahdet menkat ja kierto jotain 58 päivää. Mutta eka ehdotus lääkäriltä oli, että ois voinut aloittaa hoidot jo silloin, kun lapsi oli 10 kk. Emme lomien ym juttujen takia kuitenkaan päässeet aloittamaan seuraavaa IVF kuin vasta samassa kuussa, kun vietimme esikoisen 1v synttäreitä.

Eli älä nyt ainakaan jää odottamaan sitä, että lapsi täyttää vuoden, vaan ole jo ihmeessä aikaisemmin yhteydessä klinikkaan!!!!

Äiti ja masuvauva rv 29

5. Ohhoijjaa Vierailija

Ehkä siksi voi olla hiljaista kun täällä seassa kirjottelee niitäkin joiden ei enää tarvi tyytyä haaveiluun, vaan kuuluis selkeesti tonne odotuspuolelle, tai ovat jopa jo synnyttäneitä.. Vois perustaa vaikka oman ryhmän kolmannesta haaveileville jos siitä on kyse.

6. Lorkku Vierailija

Mulla on lapsettomuusongelmien syy pco-tyyppiset munasarjat ja kuukautiset olleet epäsäännölliset aina. Puol vuottakin on voinut mennä ilman vuotoja.

7. Lorkku Vierailija

Siis edellinen oli vastaus Katriinalle.

8. líllu Vierailija

Onko muilla vielä kyselyikäisiä lapsia, onko ihmetelly miksei ole sisaruksia, ja miten ootte vastannu?
    Ootteko kertoneet hoidoista, tai miten selittää jos se vaikka löytää hoitovälineet piilosta?
    Paljonko ja millä tavoin uskaltaisitte kertoa näistä ettei lapsi puhuis niitä ympäriinsä ja sitten koko koulu/tarha tietää tilanteesta..? :p

9. Marimba Vierailija

Huh, onpa täällä hiljaista!
    Kerronpa kuitenkin tilanteeni: eilen oli punktio, peräti 15 kypsää solua löytyi. Enkka!
    Huomenna sitten laitetaan kyytiläinen jos ja KUN sellainen löytyy!
    Eli toista yritetään, neljäs icsi. Ikinä ei ole jäänyt mitään pakkaseen, toivottavasti nyt parempi onni...nimittäin jos ei tärppää ja pakastin tyhjä, loppuu yrittäminen tähän. Rahat yksinkertaisesti loppu, kun Kelakaan ei enää korvaa :(
    Eka ihanainen sai alkunsa ekasta icsistä noin kaksi vuotta sitten.

mitä muille kuuluu?

10. Katriina _ Vierailija

Meille kuuluu sellaista, että mulla on nyt taas eka clomikierto menossa ja huomenna tsekataan tuottaako ne mitään tulosta.

Aloitin clomit viime viikolla ja siitä laskettiin, että se oli kp 3. Menkathan mulla oli viimeksi joulukuussa, mutta ilmeisesti tuo diagnosoitu PCO pitää ne menkat poissa.

Endon tilaa myöskin seurataan, koska ykkösasiaksi nostettiin nyt tämä lapsettomuusasia, ja toissijaiseksi endo, mutta leikkaus lienee kuitenkin todennäköinen, jos tästä ei clomeilla tulosta synny. Palailen kertomaan kuulumisia.

11. april06 Vierailija

Hieno saalis Marimba! Laitettiinko yks vai kaks kyytiläistä? Kai pakkaseenkin nyt saatiin sisaruksia? :)
    Katriina_, kannattaa varmaan noiden clomien kanssa seurailla endoa tarkemmin, mulle niitä ei diagnoosin jälkeen edes annettu..
    Miten kesäheinän hoidossa kävi?
    Oliko kikimillä jotain hoitoja kans syksyllä tulossa?

ON: Eli laparoskopiassa käyty ja muuten meni hyvin mutta johtimiin ei menny enää yhtään nestettä :'( Kuvittelin että hoito alotettas 2kk sisällä leikkauksen jälkeen, mutta syksylle menee. Suunnitteluaika kesäkuussa. Joten mitään ihmeitä ei kesän aikana tapahdu ja elokuuta odotellessa.. onneks ukkeli on nyt sentään suhtautunu myötämielisesti <3

Joo.. koitin keksiä jonkun lyhemmän nimimerkin, ja ainakin toi nyt kertoo kauanko tässä on jo pelkästään petytty ja homma jumittanu..
    t. ent. uv (ja mitä niitä nyt muita muunnoksia oli..:p)

12. Marimba Vierailija

Moi!
    vaikka munasoluja oli 15, 12 niistä hedelmöittyi ja NELJÄ oli siirtokelpoisia, eikä mikään niistäkään erityisen hyvä :( :( :(
    Kaksi siirrettin ja ne kaksi muuta ehkä pakastettiin, ehkä ei..jäivät vieä biologin tarkkailuun.
    Ei mitenkään mielettömät vapputunnelmat, mutta toivotaan nyt kuitenkin parasta, tietenkin.

Jaksamista muillekin kovasti!

13. Marimba Vierailija

Niin vaan tuli plussa eilen tikkuun :)

14. kevät06 Vierailija

Mahtava uutinen Marimba, sylintäydeltä Onnea!! <3

15. Ohikulkija2 Vierailija

...ajattelin että en edes viitsi tulla lukemaan tätä palstaa kun edellisistä plussista on niin kauan aikaa... Marimba. Ihanaa. Ihmeellistä miten voi täysin tuntemattoman ihmisen puolesta olla niin iloinen.
    t.Yhden äiti ja yhdeksi varmaan jää

16. äiti 07 Vierailija

Onnea Marimballe!!!!!!!!!!! Paljon tarrasukkia mukaan!!!

Täällä vielä odotellaan vauvaa syntyväksi! :)
    Mutta eiköhän tässä kahden viikon sisällä jotain tapahdu :)

17. kesäheinä.. Vierailija

Moikka pitkästä aikaa!

Marimballe onnittelut plussasta! Millonkas teidän pikkuisen olisi määrä syntyä? Oikein mukavaa mahan kasvattelua teille!

Äiti 07:lla h-hetki lähenee. Onnea matkaan, tulehan sitten kertoilemaan kuulumisia, kun vauva on syntynyt!

Meille odotellaan myöskin uutta perheenjäsentä. Np-ultrassakin on jo käyty ja kaikki näyttää ainakin tähän saakka hyvältä. Joulukuun alkupuolella olisi määrä tämän vauvan tulla maailmaan, mikäli vaan kaikki menee siihen saakka hyvin. Kyllä jotenkin uskomattomalta tuntuu tämä uusi odotus.

Mukavaa alkukesää kaikille!

18. kikim Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Onnea Marimba ja kesäheinä!
    Oli minunkin heti pakko tulla tänne kertomaan uutinen.
    Meillä keväällä päätettiin että syksyllä mennään suunnitellusti viimeiseen 3. IVF, mutta kuinkas kävikään...
    Ihmettelin tässä koko viikon, että mitenkäs sitä nyt näin töissä kuvottaa koko ajan ja eilen tein testin, joka näytti heti PLUSSAA (ihan siis vain nyt niinkuin näytiksi )! Oltiin molemmat ihan että TÄH!!!! Meillä kun siis takana 7 vuotta yrittämistä eikä pitänyt saada lasta muuten kuin IVF:llä... Yksi siis jo kuitenkin onnistunut IVF:llä... Tämä tuntuu jotenkin niin USKOMATTOMALTA.... Viikkoja on takana ehkä jotain 6+......
    Ensi viikolla mennään ultraan, joten sitten tiedetään paremmin, että masuasukki olisi kunnolla oikeassa paikassa, toivotaan niin. Ja vielä kun pysyisi matkassa mukana...

19. Ohikulkija2 Vierailija

20. äiti07 Vierailija

Tulipa taas vihdoin kurkattua tännekin! Elämä on ollut ihanaa hulinaa viimeiset 7kk! Meille syntyi tosiaan viikon päästä tuosta viimeisestä viestistäni vauva! :)

Mites Kikim ja muut? Onko lisää plussia tullut tai vauvoja syntynyt?

kahden lapsen äiti! :)

21. Kakkosta kehiin Vierailija

22. kesäheinä.. Vierailija

Onnittelut uudesta pienokaisesta äiti07! Marimba ja Kikimkin taitaa olla jo loppusuoralla mahojensa kasvatteluissa?

Meille syntyi myös uusi vauva joulukuussa päivää ennen la:ta. Nyt sitten ollaan opeteltu uuden kokoonpanon kanssa jo kohta pari kuukautta. Aika menee hirmu nopeaan, kädet on täynnä hommaa koko ajan, mutta olemme kyllä äärettömän kiitollisia ja onnellisia näistä pienistä ihmeistä. :)

Jokos jollain on ajatuksia seuraavasta? ;) Uusia plussia kellään? Kakkos tai kolmos sellaisia?

23. up.... Vierailija

24. Nel. Vierailija

Täällä on kakkosesta haaveiltu jo vähän yli vuosi. Esikoinen sai alkunsa luomusti viidennestä yrityskierrosta. Ikää nyt 35v, ja esikoinen 3v. Haluaisin vaan kysellä mitä eri syitä ollut siihen ettei kakkonen saakaan alkuunsa silloin kuin haluisi? En tunne tällaista tapausta kaveripiiristä, mutta tietty näillä palstoilla on muitakin. Onko yli vuoden yrityksen jälkeen ylipäätänsä mahdollista tulla enää luomusti raskaaksi? Mitään erityistä syytä ei tutkimuksissa ole löytynyt. Olen nyt kuitenkin ottanut kolme kuuria lugesteronia vahvistamaan omaa kiertoa.

25. Lugesteron Vierailija

...ei vahvista omaa kiertoa. Mikäli olen oikein ymmärtänyt, ovulaatio säätelee kuukautiskiertoa ja yleensä kyse on siis ovulaatioon liittyvästä häiriöstä. Mikäli sinulla on kierron kanssa ongelmia, kannattaa yrittää tukea/vahvistaa ovulaatiota. Jopa usean päivän tuhruttelu ei estä raskautumista, tiedän sen omasta kokemuksesta. Sen sijaan Lugeja voi käyttää täysin turhaan, jos kyse on siis ovulaatiohäiriöistä. Itselläni ovulaatio tapahtui aina säännöllisesti, mutta vasta pienellä Clomiavustuksella saatiin raskaus alulle.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri