kaksiosainen kohtu

  • Viestiketjun aloittaja kukka
  • Ensimmäinen viesti
kukka
Hei. Onko kellään todettu kaksiosaista kohtua? Minulle todettiin ultrassa sellainen ja sanottiin että se aiheuttaa yleensä ennen aikaista syntymistä ja sitä että lapsi on yleensä perätilassa, koska kohtu on paljon ahtaampi niin vauva ei mahdu kääntymään. Onko kukaan synnyttänyt vaikka onkin ollut kaksiosainen kohtu? Koska haluisin päästä synnyttämään enkä joutua keisarinleikkaukseen. Miten muuten raskaus on sujunu? Onko vauva syntynyt pajon etuajassa? Supistukset?

Kiitos vastauksista.
 
nene
Tiedän yhden äidin, jolla on kaksiosainen kohtu ja on synnyttänyt lapsensa keisarileikkauksilla. Hänelle sanottiin, että normaali alatiesynnytys ei ole turvallinen koska kohdun väliseinä voi supistusten johdosta synnytyksessä revetä.
 
tunnen
Minäkin tunnen yhden äidin jolla on kaksiosainen kohtu. Hän on saanut kolme lastaan keisarinleikkauksella. Ehkä valitettavaa sinulle, mutta voi olla, että et saa mahdollisuutta edes yrittää synnytystä :(
 
Niina
No itse kuulin yhdestä äidistä, jolla myös 2-osainen kohtu, mutta sitä ei huomattu tarpeeksi ajoissa. Hän siis synnytti 4 perätilavauvaa, joilla muutamalla oli ilmeisesti pientä hapenpuutetta ja siitä aiheutuneita seurauksia(lievää kehitysvammaa). Eli siis en suosittele synnyttämään perätilavauvaa tuon kuultuani...
 
Julia
Siskollani on kaksiosainen kohtu. Raskausaikana ei ongelmia. Hänen ensimmäisensä syntyi ihan normaalisti alakautta laskettuun aikaan.
Toisen kanssa oli perätila-ongelma ja päädyttiin suunniteltuun sektioon. Ihan hyvin meni sekin synnytys.
Kolmatta suunnittelevat ja sen mukaan menee synnytys, että onko vauva kääntynyt vai ei. Ei siis etukäteen mitään normaalista poikkeavaa.
 
akkap
Hei. Onko kellään todettu kaksiosaista kohtua? Minulle todettiin ultrassa sellainen ja sanottiin että se aiheuttaa yleensä ennen aikaista syntymistä ja sitä että lapsi on yleensä perätilassa, koska kohtu on paljon ahtaampi niin vauva ei mahdu kääntymään. Onko kukaan synnyttänyt vaikka onkin ollut kaksiosainen kohtu? Koska haluisin päästä synnyttämään enkä joutua keisarinleikkaukseen. Miten muuten raskaus on sujunu? Onko vauva syntynyt pajon etuajassa? Supistukset?

Kiitos vastauksista.
Minulla on kaksiosainenkohtu, eli välisenä on alas asti mutta minulla on vain yksi emätin. Tyttäreni syntyi keisarileikkauksen avulla viikolla 36+2 koska hän oli tulossa ulos jalat edellä. Lapsivesi meni sponttaanisti. Viikosta 20 alkaen hän asetti jalkansa synnytyskanavaan eikä vaihtanut asentoa sen jälkeen. Syy on tilanpuute, kohdussa oli enemmän tilaa pitää päätä minun kylkiluiden päällä, kun toisinpäin. Monesti tuntui siltä kun vauva tulisi kyljestä ulos. Tunsin sen nahoissani että vauvalla oli ahdasta ja tiesin että hän ei sielä kauaa viihdy ja että hän tulee reilusti etuajassa. Samaa lääkärit ennustivat. Olisin kovasti halunut alatie synnytyksen mutta siihen ei ollut mitään mahdollisuuksia ja tuskin tulee olemaankaan tulevaisuudessakaan. Syy on selvä, koska vauvalla on puolet vähemmän tilaa kasvaa puolikkaassa kohdussa. Vauva ei mahdu kääntymään enään loppuvaiheessa, joten tulos on aina sektio.
Minun on ollut pakko hyväksyä se että sektio on ainut vaihtoehto, koska ponnistamaan en pääse. Kaikki hertta ja kaksiosaisetkohdut ovat yksilöllisiä, niihin täytyy suhtautua tapauskohtaisesti. Sektio on todennäköisempi vaihtoehto, mutta olen lukenut myös sellaisista jotka ovat päässet ponnistamaan.
Onnea matkaan!
 
Viimeksi muokattu:
mimma
Hei. Onko kellään todettu kaksiosaista kohtua? Minulle todettiin ultrassa sellainen ja sanottiin että se aiheuttaa yleensä ennen aikaista syntymistä ja sitä että lapsi on yleensä perätilassa, koska kohtu on paljon ahtaampi niin vauva ei mahdu kääntymään. Onko kukaan synnyttänyt vaikka onkin ollut kaksiosainen kohtu? Koska haluisin päästä synnyttämään enkä joutua keisarinleikkaukseen. Miten muuten raskaus on sujunu? Onko vauva syntynyt pajon etuajassa? Supistukset?

Kiitos vastauksista.
Moikka! Minulla on kaksiosainen kohtu (nyt toista lasta odottaessa todettu). Esikoinen syntyi yllättäen 34+4 viikoilla ja ihan alakautta.
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Vanha ketju, mutta lisäänpä oman kokemukseni, kun tietoa aiheesta löytyy aika vähän, ja itsekin hain raskaana ollessa tietoa aiheesta ja muiden kokemuksia. Nyt olen synnyttänyt - ja alakautta! Minulla on siis kaksiosainen kohtu ja vaginassa osittainen väliseinä. Tilannetta seurattiin raskauden loppuvaiheessa parilla ylimääräisellä lääkärikäynnillä. Kaikki lääkärit olivat sitä mieltä, että ei ole estettä synnytykselle alakautta, joskin pieninä riskinä oli, että väliseinä repeää..

Kohtupoikkeamat ovat ilmeisesti tosi yksilöllisiä. Mulla vauva mahtui olemaan kohdussa hyvin, ja laskeutui optimaaliseen asentoon ennen synnytystä. Synnytys kesti pitkään (tämä ei kai liity kohtupoikkeavuuteen) ja lopuksi ponnistusvaiheessa tutkittiin ja oli ilmeisesti huolta siitä, antaako väliseinä periksi vai ei. Kaksikin lääkäriä kävi katsomassa tilannetta. Lopulta vauva tuli ulos imukupilla avustettuna - toimenpide meni hyvin. Väliseinä ilmeisesti käänsi sen päätä hieman vinoon ja ilmeisti tämä aiheutti todella kovaa kipua alaselkään. Tuo kipu yhdistettynä väsymykseen minkä pitkittynyt synnytys aiheutti, vaikeutti ponnistusta ja päädyttiin imukuppiin. Tämä oli hyvä ratkaisu ja lopulta synnytyskokemus kaiken kaikkiaan oli hyvä.
 

Yhteistyössä