kaksisuuntainen mielialahäiriö

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lääkäriin?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lääkäriin?

Vieras
Eli olen tiennyt jo pitkään sairastavani kaksisuuntaista mielialahäiriötä (maanis-depressiivisyyttä)ja olen täysin varma tästä. En ole kuitenkaan koskaan hakenut ongelmaan apua, sillä "rakastan" noita mania vaiheita. Aina masennuksen alkaessa päätän taas hakea apua, mutta mielialan häittäessä äärilaitaan en haekkaan.

Nyt myös mania vaiheessa on tullut tosi paljon ongelmia. (hetken mielijohtaasta esim. otan loparit ja etsin muka "paremman " työpaikan, ostan tavaroita joihin meillä ei ole varaa ym...) Minulla on kaksi pientä lasta jotan haluaisin tähän apua, mutta...

...ongelmana on, että jos haen tähän apua niin siitähän jää merkintä tietoihini? Tämä ei voi koskaan parantua joten tieto on siellä aina? Haavenaani olisi työskennellä lastenkodissa. (Aloitan oppisopimuksella ensi vuonna) Eli siis kertokaa vaikuttaako kyseisen sairauden merkintä työnsaantiini? Kun pyytävät kuitenkin lääkärin selvityksen terveydentilasta?

Olipas vaikeasti selitetty, mutta jos joku tietäisi niin olisi tosi kiva :)

Oireilusi pahenee koko ajan, koska hoitamattomuus altistaa uusille manioille ja masennuksille. Aivot tottuvat tilanteeseen. Itse hoitaisin sairauttani yksityisellä psykiatrilla, mutta todellisuus on sitä, että tarvitset keskustelukäyntejä lääkärikäyntien ohella. Tämä voi olla hankala toteuttaa, jos ei ole hirveästi varaa itsellä. Läheisten pitää joka tapauksessa tietää, mitä sairastaa, koska itse et tulevaisuudessa ole välttämättä siinä kunnossa, että voisit itseäsi yksin hoidattaa. Kannattaa pelätä kyllä sitä tilannetta, että tullaan pakkohoitoläheteellä hakemaan, koska se merkintä on pahempi kuin hoidettu kaksisuuntainen.

Hyvässä hoidossa olevaa kaksisuuntaista en pitäisi esteenä työnsaannille. Sinun pitää nyt hoitaa asia kuntoon.

Mäkin rakastin mania vaiheita, joten ongelmissa oltiin :D

Kyllähän se yläs merkitään, mutta ei vaikuta mitenkään työskentelyyn. Olen itse mielenterveys-ja päihdetyöntekijä.

Kannataa se apua hakea, masennusajat syvenee, pitenee ja lopulta ollaan jo ihan niin pohjalla että itsemurhaa kokeillaan. oikealla lääkityksellä pysyy kyllä hyvin tasapainossa :)

Tiedän sisätautilääkärin, jolla on kaksisuuntainen.
Hoitoa tarvitset, voit saada itsesi pahaan kuntoon maniassa. Tiedät varmaan, että alttius seksuaaliseen hyväksikäyttöön kasvaa, kun itse saatat rillutella pikkuvaatteissa baarissa kännissä. Sellaisia ei sitten enää korjatakaan. Tai saatat saada päähäsi hypätä sillata uimaan. Mieti, mitä voi tapahtua ilman hoitoa.

Ei ne työpaikkaa hakiessa rupea mitään vanhoja lääkäritietoja tutkimaan, jollet hae FBI:hin tms. Todennäköisesti se paikka menisi sulta kuitenkin, jollet pääse hoitoon, eli on vain yksi vaihtoehto. Lääkitys kun löytyy ja hyvä terapia, niin elämän voi saada raiteilleen.