kaksosia odottavat: mihin sikiöseulontoihin olette osallistuneet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rv 7+2
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rv 7+2

Vieras
Meille yksityinen lääkäri, jossa alkuraskauden ultraäänessä kävi suositteli kaikkia seulontoja, en muista tarkkaan miksi, koska olin niin järkyttynyt uutisesta että masussa on kaksi vauvaa. Neuvolan terveydenhoitaja puolestaan käski meidän ensimmäiselle käynnille miettiä valmiiksi mitä seulontoja haluamme. Esikoisesta, joka oli yksönen, meille ei tehty mitään seulontoja, koska olimme päättäneet, että lapsi pidetään tuli mitä tuli. Onko näissä kaksosraskauksissa suurempi riski esim. kehitysvammaisuuteen tms.? Mitä kaikkia seulontoja teille on tehty?

En osaa vastata kysymyksiisi, mutta itse ajattelen aisaa niin, että menen kaikkiin seuloihin mitä saan ja mikä ei ole vaaraksi vauvalle. Jos jäädään seuloissa kiinni, niin kyllä mä koen että on mukavampi tietää etukäteen mitä tuleman pitää. Jos vaikka vauva tarvitsee heti syntymänsä jälkeen tehohoitoa, pikaisen leikkauksen tms. niin se on mukavampi tietää etukäteen, jolloin siihen voidaan paremmin varautua.

Ei kaksosuus lisää riskiä vammaisuuteen tms. Toki monikkoraskaus on aina riskiraskaus (sinulle ja lapsille) ja sen vuoksi tulette ravaamaan hyvin monissa ultrissa, varsinkin loppupuolella.

Verestä ei voida tehdä sitä riskiarviota (en taas muista virallista nimeä), koska monikkoraskaus antaa aina hälytyksen ja epätavallisia arvoja. Eli joutuisitten vain turhaan murehtimaan suurta down-riski lukemaa ja mahdollisesti turhaan antamaan istukkanäytteen.

Me käytiin niskapuomu-ultrassa, jossa tarkastettiin samalla onko kaksosilla paljon yhteistä (istukka, sikiökalvot...). Mitä enempi 'omaa' sitä pienempi riski esim TTTS-syndroomalle (jossa toinen varastaa toiselta). Sen jälkeen olikin sitten rv18 ja rv20 ja rv24 jne jatkuvalla syötöllä kontrolli ultria, jossa seurattiin lasten kasvua, vaikka mitään huolestuttavaa ei ollut missään vaiheessa.

Monikkoyhdistysten sivuilla on paljon tietoa, niitä kannattaa selata.