Kaksospojat karkasivat päiväkodista - äidille ei kerrottu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mies"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mies"

Vieras
Tässä nähdään, että vaikka naisen on muuten lähes mahdotonta pitää suutaan kiinni, silloin kuin se oikeasti pitäisi avata, se pidetään visusti kiinni.

"Kaksospojat karkasivat päiväkodista - äidille ei kerrottu

Tiistai 14.6.2011 klo 23.24

Klaukkalan päiväkodissa koettiin järkytys tiistaina iltapäivällä, kun 2,5-vuotiaat kaksospojat katosivat.

Pojat olivat ehtineet olla viisi päivää uudessa tarhassa, kun he karkasivat päiväkodin pihalta takaportin kautta.

Puolen tunnin karkumatkan jälkeen lapset löytyivät henkilöautosta lähistön omakotitaloalueelta.

Kaksosten äiti Krista Back lähti tiistaina päivällä kävellen hakemaan lapsiaan päiväkodista. Tiellä tuli vastaan poikien omahoitaja, joka tervehti äitiä normaalisti. Päiväkodille saavuttuaan toinen hoitaja paljasti järkyttävän uutisen lasten äidille.

- Minulle sanottiin vain, että sinun lapsesi ovat nyt kadonneet, kertoo äiti.

Lapsia etsimään oli lähetetty muutama päiväkodin hoitaja, ja etsintään oli vapaaehtoisesti liittynyt muiden lasten vanhempia. Noin puolen tunnin etsintöjen jälkeen eräs vanhemmista kuuli lasten itkua, ja löysi pojat noin omakotitalon pihalta autosta keskenään.

Liivit puuttuivat

Äiti on raivostunut tavasta, jolla päiväkoti hoiti etsinnät.

- Minulle eikä poliisille ilmoitettu mitään. Vaikka omahoitaja käveli vastaan, ei hän sanonut minulle mitään, järkyttynyt äiti kertoo Iltalehdelle.

Päiväkodista on äidille kerrottu, että kaikki paikalla olleet olivat niin sokissa, ettei äidille ilmoittamista osattu ajatella. Myös omahoitaja sanoi äidille olleensa niin sokissa, ettei osannut sanoa mitään kävellessään vastaan.

Päiväkodin sääntöjen mukaan alle 3-vuotiailla lapsilla kuuluu olla huomioliivit päällään ulkona. Jostain syystä niitä ei tiistaina kuitenkaan ollut puettu kaksosille.

Lapset olivat karanneet päiväkodin pihan takaportista, jossa on äidin mukaan ainoastaan nostolukko.

Päiväkodin johtaja lupasi kommentoida tapausta keskiviikkona."

htt p://www.iltalehti.fi/uutiset/2011061413894176_uu.shtml

Kuinkas kauan noi pojat oli kadoksissa ennen kuin äiti tuli tarhalle? Vai oliko just huomattu että on hävöksissä kun äiti tuli hakemaan? Meinaan vaan että jos pojat oli huomattu kadonneeks minuutti ennen äidin tuloa niin kuin siinä ajassa soitetaan a) poliisille b ) äidille? Jos tosiaan vielä etsivät esim. sisätiloista?

Kurja juttu ja ei pitäisi tapahtua - mutta kyllä tässä on taas maku että repimällä revitään keltaiselle lehdistölle aihe...

[QUOTE="mä";23984374]Kuinkas kauan noi pojat oli kadoksissa ennen kuin äiti tuli tarhalle? Vai oliko just huomattu että on hävöksissä kun äiti tuli hakemaan? Meinaan vaan että jos pojat oli huomattu kadonneeks minuutti ennen äidin tuloa niin kuin siinä ajassa soitetaan a) poliisille b ) äidille? Jos tosiaan vielä etsivät esim. sisätiloista?

Kurja juttu ja ei pitäisi tapahtua - mutta kyllä tässä on taas maku että repimällä revitään keltaiselle lehdistölle aihe...[/QUOTE]

ei se vastaantullut hoitajakaan voinut niin sanoa ? Ja olivathan ne ollut kadoksissa jo jonkin aikaa, kun porukkaa oli useempi jo etsimässä siinä.. Kyllä päiväkoti mokasi pahemman kerran.

Lapset löytyivät sentään ehjinä ja terveinä. Ja uskon, että hoitajat ovat olleet järkyttyneitä. Ehkä se omahoitaja oli oikeasti liian järkyttynyt asiasta kertoakseen ja oli vieläpä kotimatkalla. Eihän näitä saisi sattua, mutta ihmisiä ne hoitajatkin ovat.

Eli taas löytyi syy, miksi en missään nimessä halua lastani eläintarhaan laittaa. Portitkin ovat huterat ja valvonta kehnoa. Ei ole ensimmäinen eikä viimeinen kerta. Miten näitä tapauksia on nyt niin paljon?

[QUOTE="mä";23984374]Kuinkas kauan noi pojat oli kadoksissa ennen kuin äiti tuli tarhalle? Vai oliko just huomattu että on hävöksissä kun äiti tuli hakemaan? Meinaan vaan että jos pojat oli huomattu kadonneeks minuutti ennen äidin tuloa niin kuin siinä ajassa soitetaan a) poliisille b ) äidille? Jos tosiaan vielä etsivät esim. sisätiloista?

Kurja juttu ja ei pitäisi tapahtua - mutta kyllä tässä on taas maku että repimällä revitään keltaiselle lehdistölle aihe...[/QUOTE]

Eikös lapset olleet kerenneet jo löytyä ennen äidin tuloa?

Juu, varmasti hurja tilanne ppäiväkodille, mutta mieletsäni tuossa nyt ei kuuluisi noin "shokkiin" henkilökunnan mennä.

[QUOTE="vieras";23984379]ei se vastaantullut hoitajakaan voinut niin sanoa ? Ja olivathan ne ollut kadoksissa jo jonkin aikaa, kun porukkaa oli useempi jo etsimässä siinä.. Kyllä päiväkoti mokasi pahemman kerran.[/QUOTE]

Missä tuo aikamääre lukee, kuinka kauan olivat olleet kadoksissa kun äiti tuli?

Eikös lapset olleet kerenneet jo löytyä ennen äidin tuloa?

Juu, varmasti hurja tilanne ppäiväkodille, mutta mieletsäni tuossa nyt ei kuuluisi noin "shokkiin" henkilökunnan mennä.

Tavallaan se on tietysti ymmärrettävää. Sitä on vaikea sanoa, mutta on pakko:

Äiti menee hakemaan poikia päiväkodista:
- "Hei! Missäs pojat?"
- Hoitaja: "Ei ne ole täällä. Ne ovat kadonneet - sorry!".

[QUOTE="jooo";23984438]Missä tuo aikamääre lukee, kuinka kauan olivat olleet kadoksissa kun äiti tuli?[/QUOTE]

No sen verran aikaa kuitenkin, että päiväkoti itse myönsi että shokin takia eivät soittaneet äidille. Päiväkoti mokasi siis hyvin pahasti, onneksi oli onnellinen loppu tarinalla!

[QUOTE="vieras";23984485]No sen verran aikaa kuitenkin, että päiväkoti itse myönsi että shokin takia eivät soittaneet äidille. Päiväkoti mokasi siis hyvin pahasti, onneksi oli onnellinen loppu tarinalla![/QUOTE]

Tärkeintähän on mennä puhelimeen ja vasta sitten alkaa etsiä. Mulle ainakin tulis tossa tilanteessa ensimmäisenä hätä alkaa etsiä muksua, sisulla ja raivolla - ei juosta puhelimeen. Mutta kukin tavallaan

Tottakai äidille pitäisi ilmottaa mutta aika tyypillisestä ihmismäisestä reaktiosta on kyse. Ehkä päiväkoti ei ollut koskaan harjoitellut tai käynnyt läpi tän kaltaista tilannetta ja heillä ei ollut toiminta ohjeita.

Iltasanomilla on sitten jonkin verran erillainen kuvaus tapauksesta. Siinä omahoitaja on tullut matkalla vastaan - matkalla kenties kotiin? Oliko edes tietoinen pojan katoamisesta - omahoitajan shokistakaan ei puhuta mitään...

Kamala tilanne joka onneksi päättyi hyvin - mua vaan suututtaa tää raflaavien otsikoiden haku. Ensin hutkitaan ja sitten vasta annetaan tilaa tutkia mitä oikeasti tapahtui. Ja tilanteen objektiivinen selvittäminen on ainoa tapa miten näistä voisi oppia jotain.

Sitä ihmettelen, että miten ne pojat olivat päässeet omin avuin autoon, josta ne löydettiin? Ei meidän 2,5 v osaa vielä avata auton ovia. Ja olivathan pojat olleet kateissa ainakin puolituntia ennen kuin löytyivät.

[QUOTE="memmu";23984588]Iltasanomilla on sitten jonkin verran erillainen kuvaus tapauksesta. Siinä omahoitaja on tullut matkalla vastaan - matkalla kenties kotiin? Oliko edes tietoinen pojan katoamisesta - omahoitajan shokistakaan ei puhuta mitään...

Kamala tilanne joka onneksi päättyi hyvin - mua vaan suututtaa tää raflaavien otsikoiden haku. Ensin hutkitaan ja sitten vasta annetaan tilaa tutkia mitä oikeasti tapahtui. Ja tilanteen objektiivinen selvittäminen on ainoa tapa miten näistä voisi oppia jotain.[/QUOTE]

"omahoitaja sanoi äidille olleensa niin sokissa, ettei osannut sanoa mitään kävellessään vastaan"

[QUOTE="minttu";23984601]Ei kotioloistakaan - ja kuinkas monta tänä keväänäkin hukkui. Ihmisiä me kaikki ollaan ja silloin voi myös sattua. erheitä.[/QUOTE]

Siitä huolimatta, on järkyttävää huomata, miten välinpitämättömiä ihmiset ovat. Ihan niin kuin se, että lapsia on kadonnut kotipihaltaan ja löytynyt hukkuneena, antaisi hyväksynnän sille, että lapsia saa sit kadota hoidostakin. Enpä usko, että jos kenenkään lapsi katoaisi päiväkodista, vanhempaa helpottaisi tieto, että katoaa niitä kotipihoiltakin.

Tästähän on täälläkin viimeaikoina puhuttu, ettei lapsia vahdita hyvin pihalla. Se on totta. Ei ole vahdittu, jos lapset pääsevät vaan lähtemään pihasta. Todella surkeasti "hoidettu" tapaus. Tolle ei ole olemassa mitään puolustusta.

No johan nyt, vai että ihan shokissa... Ei se omahoitaja kuitenkaan niin shokissa ole ollut, etteikö olisi huomannut lähteä töistä kotiin työajan päätyttyä. Ja vielä tervehtii lasten äitiä matkan varrella. Ja muu henkilökunta on osannut kyllä valjastaa muiden lasten vanhempia etsintäpartioon, mutta eivät sitten lasten omalle äidille kyenneet ilmoittamaan... Haiskahtaa kyllä siltä, että on vaan yritetty löytää lapset äkkiä ennen kuin vanhemmat saavat tietää. En luottaisi kyllä enää tuon päiväkodin henkilökuntaan.

Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;23984978:
Tästähän on täälläkin viimeaikoina puhuttu, ettei lapsia vahdita hyvin pihalla. Se on totta. Ei ole vahdittu, jos lapset pääsevät vaan lähtemään pihasta. Todella surkeasti "hoidettu" tapaus. Tolle ei ole olemassa mitään puolustusta.

Jokaisen pitäisi mennä itse vahtimaan lapsia pvkodin pihalle, niin tietäisi minkälaista se on. Lapsia voi olla pihalla lähes 100!! Ja aikuisia...
Ja kun kaikkien ryhmien lapset on "sekaisin" pihalla, on aikuisen melko vaikeaa olla koko ajan tietoinen kaikista.
en halua mitenkään puolustella, mutta vahinkoja voi sattua. Hoitajilla ei ole silmiä selässä.
Ei tarvi kuin lähteä käyttämään yhtä vessassa, niin on yksi silmäpari vähemmän vahtimassa.

Sitten kun on olemassa niitä aikuisia, jotka unohtavat portin auki omaa mussukkaa hakiessa niin siinäpä sitä ollaan..

Voi helvetti, jos olisivat mun lapsia niin lopettaisivat tuolla hoidossa heti (enkä tasan maksais enää yhdestäkään hoitopäivästä). Ottaisin mieluummmin vaikka loparit töistä ja hoitaisin itse lapset kun veisin tuollaiseen paikkaan.
Mua ahdistaa muutenkin että lapset pitäis n. vuoden päästä viedä hoitoon ja sit on koko ajan tällaisia uutisia. Kokemuksia päiväkodeista on niin vanhempana kuin työntekijänä ja pakko sanoa että valtaosa huonoja.

[QUOTE="vii";23985640]Jokaisen pitäisi mennä itse vahtimaan lapsia pvkodin pihalle, niin tietäisi minkälaista se on. Lapsia voi olla pihalla lähes 100!! Ja aikuisia...
Ja kun kaikkien ryhmien lapset on "sekaisin" pihalla, on aikuisen melko vaikeaa olla koko ajan tietoinen kaikista.
en halua mitenkään puolustella, mutta vahinkoja voi sattua. Hoitajilla ei ole silmiä selässä.
Ei tarvi kuin lähteä käyttämään yhtä vessassa, niin on yksi silmäpari vähemmän vahtimassa.

Sitten kun on olemassa niitä aikuisia, jotka unohtavat portin auki omaa mussukkaa hakiessa niin siinäpä sitä ollaan..[/QUOTE]

Varsinkin kun lapsia kootaan päivystävään päiväkotiin, toiminta voi olla kuin villissä lännessä. Äitini meni viime kesänä hakemaan poikaani, jota ei näkynyt pihalla. Yksikään paikalla olleista hoitajista ei osannut sanoa, missä "Pekka" on, eivät siis tienneet mikä lapsi kyseessä. Löytyi sitten leikkimökistä, oli repinyt irti maalarinteipin pätkän, mihin nimi oli kirjoitettu, tällainen oli siis kaikilla lapsilla. Onneksi tuolla piha oli muuten asianmukainen, kunnon lukot porteissa jne.