Kaksospojat karkasivat päiväkodista - äidille ei kerrottu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mies"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";23985757]Varsinkin kun lapsia kootaan päivystävään päiväkotiin, toiminta voi olla kuin villissä lännessä. Äitini meni viime kesänä hakemaan poikaani, jota ei näkynyt pihalla. Yksikään paikalla olleista hoitajista ei osannut sanoa, missä "Pekka" on, eivät siis tienneet mikä lapsi kyseessä. Löytyi sitten leikkimökistä, oli repinyt irti maalarinteipin pätkän, mihin nimi oli kirjoitettu, tällainen oli siis kaikilla lapsilla. Onneksi tuolla piha oli muuten asianmukainen, kunnon lukot porteissa jne.[/QUOTE]

Eiköhän alkaisi olla aika että vanhemmat vaatisivat päivähoidon päättäjiltä jonkinlaista kuvausta siitä miten alle kolmevuotiata päiväkodeissa hoidetaan, miten ihan oikeasti aikuiset pystyvät luomaan turvalliset ja jatkuvat suhteen näihin kaikkein pienimpiin, jota ilman lapsi tuntee itsensä turvattomaksi ja hämmentyneeksi. Nämä unohdetut tai omille teilleen lähteneet taaperot ovat juuri näitä jotka jääneet vaille aikuisen apua ja turvaa ja jatkuvaa läheisyyttä. Tämä on taaperoikäisen tarve ja ilman sitä ei voida puhua laadukkaasta hoidosta taapero-ikäisten kohdalla. Eli mikä on tilanne päiväkodeissa Suomessa!?Päivähoidosta vastaavien olisi aika tuoda vanhemmille tietoa nyky tilanteesta, myös päivähoitoa koskevista huolenaiheista. Hienot tavoitteet eivät kerro mitä arki on.

Mun tuossa uutisessa hämmästytti, että minkä ihmeen takia alle 3vuotiailla pitää tarhan pihassa olla huomio liivit?? Onko syynä se että on todettu että pihasta voi päästä karkuun ja sen takia noi on laitettu? muuta syytä en nimittäin keksi...
Toinen ihmetyksen asia on tuo auto mihin lapset olivat menneet. Jotenkin haiskahtaa siltä etteivät he menneet sinne ihan omasta aloitteestaan...

[QUOTE="vii";23985640]
Sitten kun on olemassa niitä aikuisia, jotka unohtavat portin auki omaa mussukkaa hakiessa niin siinäpä sitä ollaan..[/QUOTE]

Meidän päiväkodissa on todella usein lukitukset auki. Kaikki vähän isommat lapset saavat silloin portin auki, puhumattakaan siitä että osa on ihan taitavia kiipeilemään. Meidän päiväkodissa onneksi ei mennä lain sánelemalla minimillä (ja tyypillisellä alimiehityksellä) hoitajien määrässä... Mutta tämä kertoo ihmisten asenteista - hoitajan pitää tehdä ihmeitä, kun vanhemmat tarjoamalla tarjoavat karkumahdollisuuksia.

Mutta en luottaisi tiedonkulussa Iltalehteen, seriously. Ne kirjoittelee ihan mitä sattuu, kunhan kuulostaa vaan hienolta. Mutta varmasti vaatisin päiväkodilta selvityksen ja keskustelutilaisuuden.

Viimeksi muokattu:
Minä ymmärsin tuon uutisen niin että omahoitaja oli kävellyt vastaan etsiessään lapsia. Ei suinkaan kotimatkalla. Eli on varmasti kyllä ollut järkyttynyt ja oikeasti etsinyt lapsia. Tuskin niin välinpitämätön on että olisi vaan lähtenyt kotiin kun toiset on hukassa.'

Mutta en siis puolustele omahoitajaa enkä päiväkotia, en ollenkaan! Kamala tapaus ja noin ei saisi käydä!!! Itse olen lastenhoitaja pk:ssa ja ulkoilut on mielestäni ahistavia juuri sen takia että lapsia on pihalla yhtäaikaa tosi paljon, ja yleensä ne aidat ei ole kovin hepposia... Itse lasken ryhmäni lapset 5-10min välein että kaikki varmasti tallella. Päiväkoteihin pitäs ehdottomasti laittaa korkeat strutsi-aidat ympärille ja porteista sisään vaan kulkukorteilla, vankilameininkiä! ;) :D

Meidän päiväkodissa on todella usein lukitukset auki. Kaikki vähän isommat lapset saavat silloin portin auki, puhumattakaan siitä että osa on ihan taitavia kiipeilemään. Meidän päiväkodissa onneksi ei mennä lain sánelemalla minimillä (ja tyypillisellä alimiehityksellä) hoitajien määrässä... Mutta tämä kertoo ihmisten asenteista - hoitajan pitää tehdä ihmeitä, kun vanhemmat tarjoamalla tarjoavat karkumahdollisuuksia.

Mutta en luottaisi tiedonkulussa Iltalehteen, seriously. Ne kirjoittelee ihan mitä sattuu, kunhan kuulostaa vaan hienolta. Mutta varmasti vaatisin päiväkodilta selvityksen ja keskustelutilaisuuden.

Taaperon hyvä hoito merkitsee sitä että aikuinen on jatkuvasti "kuulolla" lapsen suhteen. Tiedämme hyvin että isossa lapsiryhmässä tämä onnistuu huonosti. Kun aikuinen on kuulolla ja lapselle tärkeä ja turvallinen pysyttelevät taaperot päiväkodeissa tavallisesti tämän aikuisen lähellä koska näin tuntuu vähän turvallisemmalta varsin sekavassa päiväkotiarjessa. Olemme nähneet tämän useaan otteeseen kun "omahoitajalla" on läheinen ja kiinteä suhde lapseen ja tämän vanhempiin. Tämä on mahdollista vain jos hoitajalla pieni määrä "omia" lapsia. Paras tapa siis pitää lapset aitojen sisäpuolella on "kiinnittää" heidät tärkeisiin hotajasuhteisiin.Jos ja kun tätä ei nähdä tärkeänä jää kyllä vain korkeiden piikkilanka-aitojen rakentaminen, vaihtoehto sekä erilaiset hälyttimet liivejen lisäsksi. Luo varmaan turvallisuutta taaperoille!

Mun tuossa uutisessa hämmästytti, että minkä ihmeen takia alle 3vuotiailla pitää tarhan pihassa olla huomio liivit?? Onko syynä se että on todettu että pihasta voi päästä karkuun ja sen takia noi on laitettu? muuta syytä en nimittäin keksi...
Toinen ihmetyksen asia on tuo auto mihin lapset olivat menneet. Jotenkin haiskahtaa siltä etteivät he menneet sinne ihan omasta aloitteestaan...

Mun tuli mieleen, että se on joku tuttu auto, joka on auki ja jossa ovat ehkä ennenkin leikkineet.

Meillä pk:ssa aika usein portit auki, tai ainakin tupla-lukot. Ja ketkä ne auki jättää? NO ISÄT JA ÄIDIT.

Mua niin perkeleesti suututtaa olla neuvomassa aikuisia ihmisiä - ja aina saa vastauksen: Mutkunmutkun mulla on nää rattaatkin, eikä mulla kauaa mee kun haen JeccicaJuuliaanani pois...kun näitten kärryjen kans on niiiiin vaikeeta kokoajan aukoo ja sulkee porttei ja sillei...Mä vaan äkkii....

[QUOTE="vieras";23992576]Taaperon hyvä hoito merkitsee sitä että aikuinen on jatkuvasti "kuulolla" lapsen suhteen. Tiedämme hyvin että isossa lapsiryhmässä tämä onnistuu huonosti. Kun aikuinen on kuulolla ja lapselle tärkeä ja turvallinen pysyttelevät taaperot päiväkodeissa tavallisesti tämän aikuisen lähellä koska näin tuntuu vähän turvallisemmalta varsin sekavassa päiväkotiarjessa. Olemme nähneet tämän useaan otteeseen kun "omahoitajalla" on läheinen ja kiinteä suhde lapseen ja tämän vanhempiin. Tämä on mahdollista vain jos hoitajalla pieni määrä "omia" lapsia. Paras tapa siis pitää lapset aitojen sisäpuolella on "kiinnittää" heidät tärkeisiin hotajasuhteisiin.Jos ja kun tätä ei nähdä tärkeänä jää kyllä vain korkeiden piikkilanka-aitojen rakentaminen, vaihtoehto sekä erilaiset hälyttimet liivejen lisäsksi. Luo varmaan turvallisuutta taaperoille![/QUOTE]

Harvemmin kuulee taapero-ikäisistä joita äiti tai pphoitaja "unohtanut" puistoon tai jotka lähteneet omille teilleen. Läheinen hoitava aikuinen näisssä tilanteissa tietää vastuunsa ja olosuhteet mahdollistavat myös sen kantamisen.