Kaksosten odottajia/äitejä paikalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Salla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Salla

Vieras
Mulla oli tänään ensimmäinen neuvola-lääkäri. Täti totesi heti, että kohdunkoko on reilumpi, kuin mitä viikkoja. Sitten kuunteli sydän ääniä ja sai kuulumaan ne oikealta JA vasemmalta. Siihen silti totesi, että koska edellisestä raskaudesta on sen verran vähän aikaa (vajaa 2 vuotta) saattaa kuulua senkin vuoksi laajemmalta alueelta ja kodun koko voi siksi olla suurempi tai sitten raskaus voi olla pidemmällä.

Kuinkahan paljon kaksosraskaudessa kohdun koko on suurempi kuin normaaliraskaudessa, koska raskaus voi ehkä korkeintaan heittää n. viikolla. Söin pillereitä ja raskauduin heti pillereiden lopettamisen jälkeen (yhdet kuukautiset oli vaan).

Kertokaa jotain kokemuksia teidän ensi kerroista neuvolassa ja neuvolalääkäreissä. Mulla kokemusta ainoastaan kahdesta yksösraskaudesta, eikä oo ikinä annettu tälläisiä arvutteluja eteen. Reilu viikko np-ultraan ja jännittää kovin, mitä siellä nyt kerrotaan!

minulla on ennestään yksi lapsi ja odotan nyt kaksosia rv 13+4. Vatsa rupesi näkymään aikaisemmin ja nyt se näkyy jo ihan selvästi. Sanoisin, että on kooltaan ehkä nelisen viikkoa edellä verrattuna yksösraskauteen. Tosin en tiedä, miten nopeasti toinen yksösraskaus olisi ruvennut näkymään...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
minulla on ennestään yksi lapsi ja odotan nyt kaksosia rv 13+4. Vatsa rupesi näkymään aikaisemmin ja nyt se näkyy jo ihan selvästi. Sanoisin, että on kooltaan ehkä nelisen viikkoa edellä verrattuna yksösraskauteen. Tosin en tiedä, miten nopeasti toinen yksösraskaus olisi ruvennut näkymään...

Sama mulla oli tuossa vaiheessa, rv 12 oli ultra ja sanoin heti lääkärille että tää on kyllä pidemmällä kun kohtukin tuntuu jo selvästi, tais olla jotain appelsiininkokoisena (?). No eipä ollut pidemmällä, mutta oli kaksi :) :) Nelisen viikkoa siinä tais tuossa vaiheessa olla se kokoero, rv 30 on kohtu sitten jo yksösraskauden täysaikaisen kokoinen, ja siitä sitten vielä 2 kk odotusta :D

Meillä kävi niin että tokassa neuvolassa neuvolantäti sanoi että kohtu on selvästi suurempi kuin pitäisi olla näillä viikoilla, olisiko silloin ollut rv 12+ ja sydänäänet kuuluivat selvästi molemmin puolin. Täti sanoi että on aika varma että kaksoset ovat. Mahan kasvua en ollut itse huomannut ja raskausoireetkin olivat lievät. Minä en tosiaan häntä uskonut, varsinkin kun olin käynyt varhaisultrassa rv 7+ jossa oli näkynyt vain yksi. Seuraavana päivänä np-ultrassa sitten löytyi kaksi vauvaa. Varhaisultrassa ilmeisesti olivat olleet niin päällekkäin että toista sykettä ei näkynyt. Oli se aika yllätys, muutaman sekunnin ajan jopa hiukan järkytys, mutta loppujen ihana asia!

Yhteistyössä