Kaksosten periytyminen

  • Viestiketjun aloittaja Mari_
  • Ensimmäinen viesti
Mari_
Osaakos kukaan sanoa että kumman puolelta mahdolliset kaksoset saattavat periytyä? Olen saanut hiukka ristiriitaista tietoa, anopille oli lääkäri sanonut että miehen puolelta periytyy ja kaverini sanoi samaa, silti olen kuullut myös että periytyisi äidin puolelta.

Appiukollani on kasoissisko, ja olen aina ajatellut että ne mahdolliset kaksoset sitten saattaisivat yllättää mieheni siskon, mutta nyt rupesi mietityttämään, että kumminkohan se sitten onkaan.

Meillä on yksi lapsi, ja se mahdollisuus kaksosiinhan on 1:80 (Wikipediankohan mukaan se oli noin), mutta onkohan meillä suurempi "riski" saada kaksoset?

Osaisiko kukaan auttaa tietämätöntä =)
 
gafer
Erimunaiset kaksoset (eli ei-identtiset) tai taipumus/riski/mahdollisuus niihin periytyy äidin puolelta. Usein erimunaiset kaksoset hyppäävät yhden sukupolven yli. Eli jos omalla äidilläsi on kaksoissisko tai -veli taikka kaksoset sisaruksina, mutta hänen (ja sisarusten) omat lapset ovat kaikki "yksösiä", sinulla on kohonnut "riski" kaksosiin. Erimunaiset kaksosethan tulevat siitä, että munasoluja irtoaa kerralla kaksi. Joten on ihan järkeenkäypää, että munasolujen irtoamiseen liittyvät asiat periytyvät nimenomaan äidin puolelta.

Identtiset kaksoset taas ovat sattuma (hedelmöittynyt munasolu jakaantuu kahtia), joka voi osua kenen tahansa kohdalle. Tosin on olemassa sukuja, missä identtisiä kaksosia on enemmän kuin muissa.
 
Mari_
Kaunis kiitos sinulle gafer =) Asia meni niinkuin minä olin sen käsittänyt, halusin vain saada hiukka varmuutta asiaan, kun kuuluu niin monenlaista versiota asiasta =)

 
kata..
Mahtaako olla tarkkaa tietoa,mulla kaksoset ja mun isäni isä oli toinen kaksosista.
Miehen äidin siskot ovat kaksosia eli molemmissa suvuissa kaksosia.

Mun käsityksen mukaan tuo kaksosuus johtuu äidistä,kaksi munasolua irtoaa kerralla.Siis epäidenttiset.
Elikä jos äidillä on taipumusta että irtoaa useampi munasolu kerralla,niin kaksoset hyvin mahollisia..
 
senora
mun tuttavaperheessä on kahdet kaksoset (tyttö-poika -parina)... Toisen kaksosparin tytöllä on yhdet kaksoset (kumpikin poikia)... Mun mielestä tuttavaperheen äidin suvussa on kaksosia... voin kyllä muistaa väärinkin.
 
jossu 15
Alkuperäinen kirjoittaja kukkis**:
Mieheni isä on kaksonen,onko meillä siis kuinka suuri "riski" saada kaksoset??
olen siis itse kaksonen 15 v ja olen kuullut että isän puolelta on enemmän mahdollista kun äidin mutta enpäs tiedä.. !! mitä enemmän suvussa kaksosia sitä enemmän mahdollsuuksia!!
 
tuutikki81
Meidän molempien suvuissa on kaksosia.. Mieheni on kaksonen, hänen isoäitinsä oli kaksonen eli heidän suvussa se on hypännyt aina yhden sukupolven yli, meidän puolella minun tietääkseni vain minun äidin isä on kaksonen, ei muita eli se on hypännyt kahden sukupolven yli. Kai se on sattumaa miten kaksoset sitten kenellekin tulee.

Pidän pientä toivonkipinää yllä, että meille tulisi seuraavaksi kaksoset.
 
twinsmama
Alkuperäinen kirjoittaja jossu 15:
Alkuperäinen kirjoittaja kukkis**:
Mieheni isä on kaksonen,onko meillä siis kuinka suuri "riski" saada kaksoset??
olen siis itse kaksonen 15 v ja olen kuullut että isän puolelta on enemmän mahdollista kun äidin mutta enpäs tiedä.. !! mitä enemmän suvussa kaksosia sitä enemmän mahdollsuuksia!!
Kaksoset saavat alkunsa äidin kahdesta irronneesta munasolusta jotka molemmat hedelmöittyvät (ei-identtiset). Tämä periytyy nimenomaan naisten puolelta, miten ihmeessä miehen siittiöt voi vaikuttaa naisten kuukaudessa irtoavien munasolujen määrään....

Identtiset sitten on ihan sattumaa, munasolu jakautuu tuossa kahtia.
 
vierailija
Minun täti ja setä on kaksoset (isänpuolelta) ja mun isosiskot on identtiset kaksoset.. äitini puolella ei ole kaksosia ja mieheni puolella ei ole kaksosia. Kummallaki siskollani näistä (kaksosista) on lapsia mutta ei kaksosia. minä oon perheen nuorin onkohan mulla saumaa saada kaksoset.. En haluaisi.
 

Yhteistyössä