Kalasta..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vinkkiä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vinkkiä?

Vieras
Heips!

Ajattelin kysäistä teiltä muilta raskaana olevilta, että mitä kalaruokia syötte? Kalaa suositellaan syötävän raskausaikana n.2 krt/viikko. Itse en todellakaan syö kalaa kovinkaan paljon. Lähinnä johtuen siitä, että kalansyönti rajoitukset olivat neuvolan opasteissa melkoiset, enkä oikein tiedä mitä kalaa söisin. En juuri osaa kalaa käsitellä, enkä tunne eri kalalajeja. Tuntuu, että kaikki yleisimmät on jostain syystä kielletty tai rajoitettu. Ja mistä tietää, mikä silakka tai ahven on alle 15 cm ja mistä mikäkin kala on pyydetty, siis kuulostaa ylitsepääsemättömän monimutkaiselta. Ulalla olen, mutta jos jollain olisi jotain hyviä vinkkejä kala-aterioista, jotka olisi suht helppo toteuttaa ja mitkä ovat ihan sallittuja, niin mielelläni ottaisin vastaan. Kiitos!

Kalapuikkoja =)
Ihan oikeasti, mun mielestä ne on hyviä, ja kyllähän ne on kalaa.
En itsekään ole mikään innokas kalansyöjä. Taannoin tässä kokeilin Apetit (?) valmiita kirjolohisuikaleita, olivat Fajitas-maustettuja. Kypsensin ne pannulla ja lisäsin joukkoon maustettua frachea. Sitä sitten uuniperunoiden kera, ja Nam! hyvää oli.
Paistettu lohi on myös hyvää ja helppo valmistaa.
Kaloista piti kai välttää jotain Itä-Meren kaloja ja sisävesien haukea? Tavallista kirjolohta voi siis huoletta syödä, samaten seitä ja muikkuja.

Mietein myös noita kalapuikkoja, että olis helppoja, mutta sitten luin jostain, että ne eivät korvaakaan kala-ateriaa juurikaan. Sisältävät runsaasti d-vitamiinia, mutta eivät kalarasvahappoja (tms.) juurikaan. Jos nyt oikein muistan. On niitä kai jotain turskastakin tehtyjä kalapuikkoja, mutta en tiedä onko asia eri niiden suhteen.

Olivatko nuo kirjolohisuikaleet pakastealtaasta? Niitä voisi koittaa. Muistelisin, että tavallista lohtakin voisi syödä pari kertaa kuussa..? Päteeköhän seitiinkin sama, kuin kalapuikkoihin, että ei vastaa kala-ateriaa siinä määrin, kuin muut kalat..?

Miksei niihin kiellettyjen listoihin voisi perään kirjoittaa joitan kaloja, joita VOISI syödä ja joita tällainen yksinkertainenkin ihminen osaisi kaupasta ostaa..:(

Meillä neuvoassa annetaan kyllä sellanen lappu johon on laitettu mitä suositellaan syötäväksi. Sitä en nyt tähän hätään löytänyt, mutta seiti, turska ja kuha siinä ainakin oli.Itse teen kalakeiton seidistä (hah, mikä kielioppivirhe), siikaa ostan kalatiskistä ja muutoinkin tivaan myyjiltä niiden pyyntiajat, paikat yms. jos katson tarpeelliseksi. Pienillä paikkakunnillahan ei näitä kalatiskejä ole, joten se on vähän hankalampaa.Mutta voin kattella sitä lappua jos sen jostain löytäsin.

Omassa lapussani oli vain rajoitukset ja alussa todettiin, että kalalajeja on hyvä syödä vaihdellen. Pah! Sitten jossain vaiheessa söin hieman ahventa, mutta huomasin, ettei sitäkään olisi saanut syödä, jos on yli 25cm. Ja jos oikein tulkitsen tätä lappua, niin kuhakin kerää elohopeaa. Mutta en tiedä, tarkoittaako tuo, ettei sitä ihan joka päivä söisi. Seiti ehkä hoituisi omilla ruuanlaittotaidoillanikin jonkinlaiseksi.

Niin, niitä Apetit kirjolohisuikaleita on muitakin kuin ne fajitas-maustetut. Ihan maustamattomiakin löytyy. Mulle ne oli positiivinen yllätys, kun olin aina aiemmin ihmetellyt, että mitä niistä voisi tehdä. Uuniperunoiden täytteenä tosi hyvää, mutta varmaan ihan keitettyjenkin perunoiden kanssa menee.

Seihän on täyttä kalaa, joten luulis nyt sen täyttävän "kalansyönti-kriteerit".

Minä olen syönyt ainakin lohta, ahventa, muikkuja, siikaa ja kerran haukeakin, kun en edes tiennyt sen olevan kiellettyjen listalla. Välillä useamman kerran viikossa, välillä harvemmin. Lohta ostan kaupan kalatiskiltä, jos on tarpeeksi tuoretta, muut kalat mies kalastaa itse järvestä. Ahvenia en ole mittaillut, en jaksa uskoa, että olisivat niin vaarallisia itse pyydettynä paikallisesta järvestä, joka on syvä ja kirkasvetinen eikä rehevöitymis- tms. ongelmia ole ollut. Teollisuutta tai maatalouttakaan ei rannoilla ole. Neuvolassa kalojen syöntirajoituksista ei ole mainittu mitään, vaikka tällä paikkakunnalla paikallista kalaa löytyy yllin kyllin ja kalastus on suosittu harrastus ja monelle ammattikin.

Kaloja paistan leivitettyinä fileinä pannulla, uunissa kermalla haudutettuna, keitettynä, kalakeitossa, savustettuna yms. Rohkeasti vaan kalatiskiä tutkimaan, kyllä sieltä syötäviksi sallittuja kaloja löytyy, kannattaa muistaa kysyä milloin ja mistä ovat pyydetty. Ravintoarvot ovat kuitenkin eri luokkaa kuin teollisesti valmistetuissa pakasteissa. Ja löytyy kalatiskeistä usein myös valmiiksi fileoituja tai muuten käyttövalmiiksi käsiteltyjä kaloja.

Yhteistyössä