Hae Anna.fi-sivustolta

Kalsium-vapaa aamupala?

Viestiketju osiossa 'Erityisruokavaliot' , käynnistäjänä murrosikäisen äiti, 26.10.2007.

1. Tetrasykliinin kanssa ei saa nauttia samaan aikaan mitään kalsiumia sisältävää. Aamupalat ovat muodostuneet ongelmaksi: lääkekuurilla olija on tottunut syömään muroja maidon kanssa, jugurttia, juustoa jne. Leipä + kinkkuviipale tai metwursti ei kuulemma pidä nälkää koulun ruokataukoon asti. Tässä on tietysti osittain murrosikäisen asenteista kysymys, mutta löytyisikö lisää aamupalaideoita? Puuro + mehukeitto ei kelpaa. Hämmästyttävän monissa tuotteissa muuten on maitoa tai ainakin lisättyä kalsiumia!

2. Mikhail Valistaja Vierailija

Hedelmiä ja pähkinöitä kehiin. Eli kannattaa lähteä liikeelle virkistävästä banaanista ja jatkaa nyrkillisellä manteleita, jotka ovat silkkaa terveyttä.

Tuolla jaksaa koko aamun ja jos kyllästyy, banskun tilalle mangoa ja pähkinän tilalle toisia pähkinöitä.

3. On kai ihan sama, mitä syö. Siis vaikka ranskalaisia, murojen kanssa hilloa tai mehukeittoa. Onhan näitä.

4. Alkuperäinen äiti Vierailija

Kiitos ehdotuksista. Aikuinen tai muuten joustavampi ihminen olisi saanut lisää hyviä ideoita, mutta minun raivostuttava (aina joskus) lapseni torjui kaikki. Itse asiassa, jos lääkekuuri olisi minulla, söisin aamulla ihan normaalisti ja ottaisin lääkeannoksen mukaani kouluun (töihin) ja nappaisin sen siellä.

Soitin muuten sekä Raisiolle että Valiolle ja kyselin heidän maito- ja juustokorvikkeitaan. Raisiolta löytyy parikin voikorviketta ja soijamaito, jotka ovat täysin kalsiumittomia.

Joten nyt on ehdotuksia tullut sekä kotoa että elleiltä, joten nyt saa lapsi itse valita, syökö jotakin vähän epätavallisempaa vai kärsiikö sitten pientä nälkää.

Niin, se lääkekuuri on aluksi melkein 2 kuukautta, jatko katsotaan sitten.

5. Ap:lle Vierailija

Minkälainen lääkekuuri on sellainen, jonka kanssa ei kalciumia saa syödä? Tiedän kyllä, että on lääkkeitä, joidenka ottamisen yhdeydessä eli kaksi tuntia ennen ja jälkeen ei saa käyttää maitotuotteita, mutta silti voi aamulla leivänpäälle sipaista margariinia maitoa ei sitten kylläkään saa laittaa kahviin tai teehen eli ne pitää juoda mustana.

6. ?? Vierailija

Onko soijamaito todella kalsiumitonta? Minulla on ihan päinvastainen käsitys, koska oma lapseni maitoallergiansa aikana joi soijamaitoa ja lääkäri vakuutti, että sen kalsiumtaso on riittävä ilman muita lisiä.

7. TML Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    katso www.fineli.fi ja sieltä Vähiten ja eniten -osio.

Sitten vaan haet kalsiumia ja toteat, ettei kalsiumiton aamupala onnistu.

Sitten isket kersalle realiteetit peliin: joko lääkekuuri kusee tai se lääke otetaan ruokailujen välillä. Simple as that.

8. Alkuperäinen äiti Vierailija

Klo 8:19 kysyjä: Jos luet alkuperäisen viestini, kerron siinä, että kyseessä on tetrasykliini (aknen hoitoon, jos jotakuta kiinnostaa), ja että sen kanssa ei SAMAAN AIKAAN saa nauttia kalsiumia sisältäviä ruoka-aineita.

Nimimerkille ??: Raision gogreen-tuotevalikoimassa on soijamaitoa sekä ilman kalsiumia että kalsiumin kanssa. Lisätietoa Raision kotisivuilla.

Nimimerkille TML: Voit uskoa, että keskusteluja on käyty! Kullanmuruni syö nykyään aamulla leipäviipaleen, päällä Keiju 70 -levitettä ja kinkkuviipaleita, huuhtoo sen alas tuoremehun kanssa, ja kärsii lievää nälkää koulussa.

Tällä hetkellä meillä on välirauha. Toivon vain, että lääke tehoaa jo tämän 2 kk jakson aikana, ettei tarvitse lisäkuuria.

9. Ap:lle Vierailija

Minulle todellakin oli vierasta tuo, että jonkun lääkkeen kanssa ei saisi kalciumia syödä samaan aikaan, kun olen vain kuullut (apteekissa kerrottuna), että joidenkin lääkkeiden nauttimisen ainaka ei saa kahteen tuntiin ennen ja jälkeen käyttää maitotuotteita, mutta leivälle on saanut margariinia kuitenkin laitta, kun määrä on niin pieni. En ole kokenut tätä itse ongelmaksi, jos kyseisenlaisen antibioottikuurin olen saanut, mutta eiväthän kuuurini ole kestäneetkään niin kauaa kuin tyttätesi kuuri tulee kestämään.

10. ?? Vierailija

Ahaa, tuo tieto oli hyvä. Säikähdin jo, että minun kullannuppuni jäi ilman riittävää kalsiumia aikanaan. No, se soijamaito (apteekista) varmaan sisälsi kalsiumia.

11. Tips Vierailija

Onko lääkekuurin aloituksesta sovittu yhteistyössä lapsesi kanssa? Ajattelisin niin, että murrosikäinen on jo niin "iso", että hänen kanssaan asioista keskustellaan, ja mikäli hän on lääkekuurin halunnut, hän myös sitoutuu noudattamaan siihen liittyviä "sivujuttuja".

Kannattaa varmaankin perustella hänelle, että hän itse pääsee kaikkein helpoimmalla, mikäli syö tavallisen aamupalan ja ottaa lääkkeen vasta koulussa. Mikäli tämä ei lapsellesi käy, kannattaa miettiä syitä, miksi hän ei halua tehdä niin? Ekana tulee mieleen, että nuori on nolona aknestaan, ei kai vaan jopa kiusattu sen takia ja hän ei halua koulussa muiden näkevän hänen aknelääkkeen ottoaan. Jos hänelle vaikka pakkaisi aamuisin mukaan pienen pillimehun/vesipullon ja lääketabletin ja sopisi, että hän käy ottamassa lääkkeen vaikka vessassa muilta piilossa. Sinänsä tietysti väärin ohjata piilotteluun, mutta kai nyt tärkeintä on, että lääke tulee otetuksi...

Jos koet, että edellinen ei onnistu: tässä aamupalavinkkejä: hedelmäsalaattia, johon joukkoon vaikka mysliä. Muroja/mysliä mehukeiton kanssa. Pannaria/lättyjä soijamaitoon ja hilloa. Puuroa, joka voi olla jotain kaurapuuroa maistuvampaa: esim. vispipuuroa mansikoista. Munakasta. Leivän pystyy kyllä päällystämään ilman juustoakin varsin runsaasti ja nälkää pitävästi: kinkkua, kalkkunaa, kanamunaa, tomaattia, kurkkua, salaattia, tonnikalaa esim. Jogurttia löytyy soijasta valmistettuna ilman kalsiumiakin, esim. Alprolta. Pirtelöä soijajogurtista/maidosta ja marjoista/hedelmistä. Ja aamupalaa voi valmistella jo illalla, esim. tehdä pannukakun valmiiksi.

Ei kannata tehdä tästä ongelmaa... Maailmassa on lukuisia ihmisiä jotka eivät käytä maitotuotteita lainkaan.

12. TML Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Jos alkuperäinen tarkoittaa ettei kalsiumia saa olla YHTÄÄN, niin ei todellakaan riitä että välttää maitoa.

Finelin mukaan mahdollisia olisi esimerkiksi gini kookosrasvalla tai ylipäätään viina tai rasva. Ei näistä nyt oikein aamupalaa taiota.

Jos alkuperäiselle on annettu rajat kalsiumille, niin voimme toki yhdessä etsiä niihin mahtuvan setin.

Mutta en ymmärrä miksi helposta asiasta tehdään vaikea, kun penskalle voisi ihan hyvin vaan takoa järkeä päähän. Tai sitten poika haluaa sitä giniä :)

13. Alkuperäinen äiti Vierailija

TML:llä taitaa olla itsellään lapsia...
    Lääkekuuri on sovittu yhdessä pojan kanssa, mutta lääkäri erehtyi sanomaan, ettei "tämä kuuri vaikuta ollenkaan jokapäiväiseen elämään", ja sitähän tämä pahimmassa murrosiän uhmassa oleva pikku enkeli jaksaa toistaa. (Off topic: aina sanotaan, että jos on hankala uhmaikä, niin murrosikä on helppo - ei täsmää tähän lapseen! Hän on niitä lapsia, jotka marisevat aina ja kaikesta, opettajat ovat epäoikeudenmukaisia, läksyjä on liikaa, kotiaskareita on liikaa jne.)

Minäkään en ymmärrä, miksi asiasta on pitänyt tehdä hankala. Kuten monet vastaajat ovat todenneet, maailma on puolillaan kalsiumittomia ruoka-aineita, senkun syö hedelmäsalaattia tai puuroa tms. Tai metwurstia.

Ja kyllä, olen ostanut valmiiksi pillimehuja, että saisi ottaa kouluun mukaan lääkkeen kyytipojaksi.

Hoh hoijaa. Vanhin poikani, joka myös aikoinaan söi saman kuurin, ei edes muista, että olisi kokenut sen mitenkään hankalana. Hän otti aamulääkkeen tosiaan yleensä mukaan kouluun, ei mitään ongelmia siinä.

14. TML Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Kaikkesi olet ainakin yrittänyt!

Vinkkaan viimeisenä kikkanani: anna olla koko asian. Jos ei poikaa kiinnosta saada ihoaan kuntoon niin itsehän sen tietää.

15. Romulus Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Kalsiumia on eniten maitotuotteissa, mutta sitä on sen lisäksi paljon paljon muussakin.

http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2023&fuclass=all&specdiet=none&items=100&from=top&portion=100g&lang=fi

16. Sudenmarja Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Maitotuotteiden ja lääkkeiden nauttimista yhtä aikaa ei suositella koska maito/kalsium heikentää lääkeaineiden (ja muistaakseni myös vitamiinien) imeytymistä. Mutta ei se tarkoita sitä, ettei kalsiumia saa olla yhtään tippaa. Oletko nyt varmasti ymmärtänyt ohjeet ihan oikein? Eikö riittäisi maidon ja juuston välttäminen?

17. Nen Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Olen itse ollut samalla tetrasykliinikuurilla ihon takia. Itse söin aamupalaksi hedelmäsalaattia ja yhden siivun moniviljapaahtoleipää, jolla päällä täysin maidotonta kasvirasvamargariinia. Noissa on kalsiumia vähän sitä vähän, mutta lääkärin mukaan pieni määrä ei haittaa etenkin jos pitää pienen tauon siinä välissä. Oli vain helpompaa ottaa se kouluun mukaan ja napata se siinä yhdeksän aikoihin jotta oli kaksi tuntia ruokailuun. Sinuna antaisin kolme vaihtoehtoa: 1) joko herra taikoo itse ehdotelman missä ei ole kalsiumia yhtään 2) ottaa tabletin välitunnilla koulussa 3) ei syö koko kuuria ollenkaan. Muistuta sitten vielä että juo todellakin REILUSTI vettä sen kanssa! Itselläni tuli haavaumia kurkkuun ja ruokatorveen, koska en juonut tarpeeksi niellessäni lääkkeen. Ilmeisesti se tabletti ehti vapauttaa aineitaan jo matkalla niin että ärtyi koko rööri, mikä on todella kivuliasta.

18. Alkuperäinen äiti Vierailija

Kurkkasin tälle puolelle pitkästä aikaa, ja aloittamani ketjuhan se täällä on jäänyt elämään. Kiitos kaikille avuliaille, sekä ruoka-ainevihjeiden että murrosikäisen pojan kotkotusten kestämisen kanssa!

Pojan lääkekuuri loppui, ja akne on parantunut sen verran hyvin, että nyt yritetään pärjätä pintahoidolla. Ja se sujuu melko hyvin, kun uhkana on joutua uudelle lääkekuurille...

Nen, uteliaisuuttani kysyn, selvisitkö yhdellä lääkekuurilla?

19. Nen Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    En selvinnyt yhdellä kuurilla, tilanne parani joksikin aikaa mutta sitten tuli pikkuhiljaa takaisin. Suurin apu oli e-pillereillä, mikä ei poikasi kohdalla tietenkään ole vaihtoehto. Jostain syystä epäilen antibioottien tehoa akneen pitkäaikaisesti. Sen jälkeen kun lopetin maitotuotteiden käytön ihon kunto parani todella paljon ja hiustenlähtö loppui 8lääkäri epäili lievää maitoallergiaa). Iän myötä varmaan tämä vähäkin toivottavasti häipyy.

20. Lyyli Vierailija

Vanha viestiketju, mutta en voi olla kommentoimatta. Maitotuotteiden välttäminen johtuu juuri siitä kalciumista. Kannattaa noudattaa niitä rajoja jotka lääkeaineiden kohdalla on kerrottu. Ei ne siellä turhaan ole.Itsellä on menossa pitkä tetrasykliinikuuri ja kun olen nauttinut soijajugurttia aamuisin, olen huomannut että lääke on lakannut tehoamasta, vaikuttaa siis lääkkeen imeytymiseen.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri