Hae Anna.fi-sivustolta

Kamalat radioäännet

Viestiketju osiossa 'Kahvitunnilla' , käynnistäjänä työradio, 27.03.2017.

1. työradio Vierailija

Enkä tarkoita juontajia, vaan näitä mainosääniä tai radiokanavien jankuttavia välispiikejä "hyvää fiilistä". Onko ääneksi tarkoituksella valittu narisevia ja märiseviä ämmänääniä. Yhdellä märisevällä on ylä-äänet vielä sellaisia että on selvästi happivajausta. Radio paukahtaa heti kengällä kiinni kun alkaa märinä. Vaihtakaa tai menee boikot.

2. kanava vaihtuu Vierailija

Samaa mieltä olen tuosta narinasta. Mielestäni tuo pahin narisija on joku näyttelijä, en muista nimeä. Mutta karmeaa kuunneltavaa, kun vielä narisee monta mainosta! Toisaalta, en edes viitsi kuunnella niitä mainoksia, eli en tiedä, mitä se narisija niissä kertoo. Paljon olen autolla liikkeellä ja kyllä kanava vaihtuu oitis, kun alkaa mainokset kuulua.

Tuo narina kyllä kertoo sen, ettei ole puhumista harjoiteltu riittävästi.

3. Eipä ole minun korviini kuulunut yhtään narisijaa tai ärsytystä aiheuttavia ihmisiä vaikka radio on aina päällä kun olen hereillä. Kun kömmin nukkumasta alakertaan, ensimmäisenä työnä napsautan radion auki ja siinä sitä hesaria lukiessa ja aamupalaa syödessä kuuntelen uutiset ja säät, Radio soi korvalapuissa kun juoksen töihin, työmaalla takki pois päältä, läppäri telakkaan, radion päälle ja siellä se taustalla soittelee mitä soittelee. Kun menen kotiin, radio aukeaa heti. Radio sammuu vasta sitten kun avaan telkkarin, eli joskus 19-21 välillä.
    Jotain taustalla olevasta äänivirrasta tarttuu päähän itsestään vaikka en radiota kuuntelemalla kuuntelekaan, koska kaikissa yleistietokisoissa pärjään erittäin hyvin :).

4. hermon sensitiivi Vierailija

Mainoksiin valitaan varmaan tarkoituksella ärsyttävät äänet tai sitten niitä vielä miksataan sellaiseksi. Hirveä ääni on esimerkiksi siinä keittiökalustemainoksessa jossa ; ensin nikke vaihtoi renkaat keittiössä... Sitten on ilmestynyt tällainen loppunarinaääninen nainen jankuttamaan joka mainokseen. Eräässä uudehkossa radiokanavassa on väliäänenä sellainen määkivä nainen. Usassa ne käyttää väliäänenä matalaa bassomaista miesääntä joka ei ärsytä kuten tämä nainen. Aivan kuin siltä happi loppuisi.

5. Noin se menee Vierailija

Ei meidän tarvitse kuunnella eikä katsella roskakanavia koska on toistaiseksi ja onneksi YLE.

6. Ex nihlo nihil Vierailija

Oppiiko ihminen sietämään mainospaskaa päivästä toiseen ?

7. oppii Vierailija

Silleen oppii että ei kuuntele niitä mainoksia. Esim. minä osaan suodattaa kaikki mainokset ja hälyäänet pois radio- ja tv-ohjelmista. Samaan aikaan voi tehdä vaikka ja mitä, ja samaan aikaan kuulee vain oleellisen, eli just sen mitä haluaa kuulla.
    Olin kerran mukana tutkimuksessa jossa piti muistaa mitä mainoksia on nähnyt tai kuullut saman päivän aikana. Eipä tullut mieleen yhtään mainosta, mutta muistin kaikki talousuutiset + mitä maailmalla oli tapahtunut, asiantuntijahaastattelut jne, eli filtteri oikeasti toimii, eikä tarvitse ärsyyntyä turhasta.
    On myös sellainen vaihtoehto että sulkee radion jos sieltä kerran ei tule itseä miellyttävää ohjelmaa.

8. Ärsyyntynyt Vierailija

Vaikea sitä on sulkea silloin kun se on työradio ja tulee ämyreistä. Meillä on muuten lähi kaupassa jostain syystä yksi mainoskanava koko ajan päällä. En ymmärrä miksi, kun kyse on ketjukaupasta, onko ne tehnyt diilin, että siellä saa soida kaupallinen radio jota huudatetaan asiakkaille. No ainakin ostokset tulee tehtyä tosi nopeasti, ehkä se on tarkoitus.

9. leading Vierailija

Minä puolestani vaihdan kanavaa, kun mainoksia alkaa radiosta pukata. Televisiosta en viitsi mainoskanavia katsoa, vaan äänitän mieleiseni ohjelmat ja katson ne sitten pikakelaamalla mainosten yli. En muuten tajua, kuinka joku jaksaa/viitsii myöhään illalla katsoa niitä mainoksia. Laittaisivat mainokset sinne loppuun, saisi katsoa se, jota kiinnostaa.

Olen myös osallistunut kyselyihin, joissa kysytään joistakin mainostetuista tuotteista. Oikein naurattaa toisinaan, kun olen ensin vastannut kuunnelleeni radiota ja katsoneeni televisoita, ken siten en tiedä yhtään mitään moista mainostetuista tuotteista.

10. Ymmärräthän, että ne omat korvat voi sulkea, silleen kun antaa aivoilleen tietoisen käskyn ettei keskity radioon vaan keskittyy siihen työn tekoon tai ostoksiin.
    Kun tämän osaa, niin sulle on ihan se ja sama mikä siellä taustalla mölyään, ei haittaa yhtään.
    Jos et pysty keskittymään varsinaiseen asiaan, niin mikä estää laittamasta korvatulppia päähän.
    Silloin ei kuulu turhat metelit ekä tarvitse ärsyyntyä.

Mitä tuohon lähikauppaan tulee, niin kuka oikeesti kuuntelee yhtään mitä siellä taustalla soi. En minä ainakaan.

11. Peppuli Vierailija

No ei todellakaan voi, radio on ärsyke. Samaan tapaan kuin kylmä ilma, menetkö pakkaseen ilman vaatteita ja sitten annat kehollesi käskyn olla keskittymättä kylmään.

12. Mainostulva Vierailija

Itse en enää jaksa kuunnella lainkaan kaupallisia radiokanavia niiden mainostulvan vuoksi. Jatkuvaa jankkausta, samoja mainoksia pienin väliajoin, ja ne ärsyttävät mainosäänet saavat minut vaihtamaan radion YLEn kanaville jo muutamassa sekunnissa, jos vahingossa mainoskanavan avaankin. Sääliksi käy niitä, joiden pitää väkisin, esim. työpaikoilla kuunnella näitä kaupallisia kanavia.

Myös TVn puolella mainontaa alkaa olla jo aivan liikaa. Jo puolen tunnin ohjelmaan on ympätty kaksi mainoskatkoa sen lisäksi, että ohjelman alkaminenkin jo yleensä viivästyy mainosten vuoksi. Mainoskatkojenhan piti lyhentyä, kun saivat luvan laittaa useampia mainoskatkoja ohjelmien väliin, mutta tuntuukin, että mainokset ovat vain pidentyneet?

Lisäksi mainoskanavien omat puffit omista tulevista ohjelmista toistuvat jo ärsyttävällä tavalla. Kanavasurffailu kaukosäädin kädessä on turhauttavaa sekin, koska joka kanavalla tyrkytetään mainoksia samanaikaisesti.

No, onneksi on YLE...

13. jahöpsistäpussiin Vierailija

Sinähän hassuja puhut.
    En tietenkään mene pakkasella ulos ilman vaatteita, koska vaatteet on nimenomaan keksitty just siks ettei ihminen palelisi kylmällä.
    Huomasitko mitä teit, keksit itse esille ottamaasi ongelmaan ratkaisun!

Samalla tapaa ääniärsykkeisiin on olemassa erilaisia valmiita ratkaisuja.
    Vastamelukuulokkeet on keksitty, erilaisia korvatulppia löytyy joka lähtöön, niihin voi liittää omalta soittimelta lintujen sirkutusta, valaitten laulua tai pelkkää tyhjää jos se itseltä paremmalta tuntuu.

Kysehän on sinun oman pääsi sisällä tapahtuvista valinnoista, kuunteletko tai paremminkin keskitytkö sinä radiosta tulevaan äänisaasteeseen vai et. Mielenhallintatekniikoilla voi opettaa itsensä sietämään paremmin erilaisia ärsykkeitä jopa työntämään ärsykkeetä kokonaan taka-alalle, jolloin häiriötekijä poistuu. Kyse on siitä mitä sinä itse viitsit tehdä ongelman ratkaisemiseksi, ärsyynytkö pelkästään ja marmatat ongelmasta muille vai toimitko aktiivisesti tilanteen korjaamiseksi itsellesi sopivaksi.

Suuri kesähoroskooppi 2017: Rakkaus, työ ja terveys

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri