Hae Anna.fi-sivustolta

Kamalin lahja?

Viestiketju osiossa 'Kodin juhlat' , käynnistäjänä hilmaana, 18.08.2011.

1. hilmaana Vierailija

Mikä on ollut karsein ikinä saamasi lahja? Millaiset lahjat ovat noin yleisesti ottaen mielestäsi huonoja?

Itse inhoan kaikenlaisia koriste-esineitä ja nykyään pistänkin sellaiset saman tien kiertoon tai kylmästi roskiin. Eipä voi paljon turhempaa tavaraa aikuiselle antaa kuin esim. jotkut posliinikoristeet, pienet koristetaulut tms.

Minä en ymmärrä sitä, että lahjoja usein varsinkin lapsille ja nuorille ostetaan sitä silmällä pitäen, mitä tarvitsevat tulevaisuudessa. Vaatteissa jne täytyy tietenkin jonkin verran olla kasvunvaraa, mutta poikavauvani sai esimerkiksi juuri lahjaksi vaatteita, jotka ovat hänelle sopivia 3-4-vuotiaana! Missä minä niitä tämän ajan säilön?!

2. Etkö saa sanotuksi Vierailija

Kaapissa?

Vie muuten mieluummin vaikka Konttiin, ellet viitsi myydä. Yhden inhokki on toisen aarre, ja kun toinen on pannut rahankin lahjaan, aika hurjalta tuntuu ajatus roskakorista. Kontti ottaa ihan ilmatteks, tai lahjoita jollekulle kirpparimyyjälle. Roskis on roskille, ja kaatopaikat jo roskistakin täynnä.

3. Ksenia Vierailija

Jos vauvalle ostetaan 3-4 -vuotiaan kokoa olevia vaatteita, voi käydä niin, ettei niitä voi sittenkään enää käyttää, kun lapsi on tarpeeksi sopivan kokoinen. Kummasti se vaan muoti muuttuu niissäkin, vaikka ei luulisi. Eihän se lapsi sitä osaa ajatella, mutta äiti ei ehkä halua pukea lastaan sen näköisin vaatteisiin.

Kauheita lahjoja sitä on tullut saaduksi elämän varrella kerran jos toisenkin, on ollut joskus pokassa pitelemistä kun on pakettinsa aukaissut. Mutta niinhän sitä sanotaan, että ei lahjahevosen suuhun katsota.

Kaikki sellaiset maustetut kahvit ja erikoisteet, pontikkasinapit yms. jää aina käyttämättä.

4. yxvaan Vierailija

Nuo ja sitten koriste-esineet. Olen sanonut lähipiirilleni etten todellakaan halua lahjaksi koristeita enkä kynttilänjalkaa, mutta kuuroille korville kaikuvat. No annan ne eteenpäin hyväntekeväisyysjuttuihin välittömästi. Sitä halpaa tiimarikrääsää en asuntooni huoli. Eivätkö ihmiset huomaa, että sisustusmakuni on "hieman" eri planeetoilta kun Tiimarin ja Ikean ym 4 euron kama?

Toinen huono idea on harrastustarvikkeet, ellet ole jotain tiettyä tuomassa "tilausta vastaan". Jos henkilö harrastaa vaikka golfin pelausta, hänelle on aika turha kantaa edelleen jostain marketista jotain säälittävää schaissea mikä liittyy jotenkin golffiin. Tuokaa ennenmmin vaikka paketti presidenttikahvia.

5. Anni62 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Mun tytär sai kerran eräältä entiseltä tuttavaltani synttärilahjaksi myrkyn vihreän pitkähihaisen puseron kokoa XXL.
    Tyttö oli silloin 17-v ja kokoa S. Meillä ei kukaan noi isoja puseroita käytä. Ja toinen tytär sai samalta tuttavalta alushousuja ja oikeita mamma-mallia. Ei varmasti ollut koskaan tyttären jalassa ne housut.
    Tältä tuttavaltamme on tullut ihan hyväkin lahjoja, kaikki ei suinkaan ole mönkään mennyt.

6. martsi Vierailija

Entiseltä miesystävältä sain markkinoiden halvimman hajuvesipullon. Luulikohan tosiaan ettemme me naiset tiedä mikä ero on jollakin Seppälän halpistuoksulla ja Christian Diorilla? Menin kyllä aika mykäksi kun paketista avautui joku "Miss Lotta" merkkinen tuote... Olisi tuonut ennemmin vaikka sitten kympin viinipullon, jos se olisi ollut rahasta kiinni.

Itse olen vienyt tosin joskus nuorempana (ei sama mies) lahjaksi pesusienen, ihan normaalin rexonasaippuan ja hiusharjan silloiselle miesystävälleni. Eikä ollut mikään tsoukkilahja, mahtoi hän pitää minua moukkana, no sitä kyllä olinkin. Ei ollut vielä maailma opettanut vaikka olin jo 18v silloin :) hän jätti mut muutaman viikon päästä...

7. Krääsää inhoava Vierailija

Olimme hyvin nuoria, juuri muuttaneet yhteen asumaan ja kihlauduimme. Kodin tarvikkeita ei ollut kasassa paria pussilakanaa ja yhtä kattilaa enempää.
    Miehen äiti ja isoisko toivat meille tupaantulijais/kihlajaislahjaksi muovisen koristelaivan.
    Seuraavana jouluna saimme miehen äidiltä lasisen koristelinnun.

8. ylijäämälahjat Vierailija

En halua saada kotiini mitään joltakin "yli jäänyttä".

Valmistujaiseni sattuivat vuosia sitten samalle viikolle kuin sukulaismiehen eläkkeelle jääminen. Sain näiltä sukulaisilta onnittelukukiksi jo yksissä juhlissä olleen kukkakimpun, joka oli pakattu nuhjuiseen sellofaaniin ja teipattu jeesusteipillä. Kostukkeeksi oli laitettu märkää vessapaperia. Aika latistava fiilis tuli itselle, vaikka kukista kiitinkin.

En myöskään kaipaa "kierrätyslahjoja", kun joku laittaa itselleen ei-toivotut lahjat eteenpäin. Joskus sain joltakin tutulta tuliaisena liikelahjan, jossa oli jonkun firman logo. En laittanut vahinkoa sen enempää kiertämään, vaan se patakinnas päätyi roskiin.

Myöskään muiden jo aikaisemmin mainitsemaa muutaman euron krääsää en kotiini halua.

9. Ikavimpia lahjoja ovat sellaiset, joissa ei ole yhtaan vaivauduttu ajattelemaan lahjan saajaa.

Koriste-esineita en minakaan toivo. Vanhempani ja yksi ystavistani tuntee makuni sen verran tarkkaan, etta he ovat poikkeus.

Noista kierratyslahjoista tuli mieleeni yksi sukulaiseni, joka ostaa "aina kun halvalla saa". Meilla 10-vuotias poika on hulluna Legoihin. Viime vuonna tuli joululahjaksi iso Duplo-paketti. Sukulaiseni viela kehui, kuinka oli ajatellut juuri meidan poikaa kun naki Legoja tarjouksessa :). Kyseessa viela perheellinen ihminen, jolla itsellaan lahes samanikainen poika. Samainen sukulainen on aikaisemmin antanut tytollemme (silloin noin 9 v) lahjaksi pikkulasten lautapelin. Joskus tuntuu, etta he kierrattavat itselle tulleita epamieluisia lahjoja. Laitoin minakin Duplot kiertoon ja kaverin 2-vuotias oli iloinen :)

Meilla mies harrastaa golfia ja vuosien varrella on saanut lahjaksi aika monta "humoristista" golfaiheista lahjaa: mukeja, sukkia, lasinalusia jne.

Ehka eniten pieleen mennyt lahja sattui isalleni. Uskovainen enoni antoi isalleni syntymapaivalahjaksi kirjan Raamatun ajatuksia, vaikka isani ateistinen vakaumus on hyvin suvun tiedossa.

10. Jahas, angloelli, vai että sitä on jo perjantai-pullo korkattu ja täällä näin riehutaan. :D

Ikävintä tosiaankin on se, ettei lahjanantaja ole ollenkaan ajatellut saajan makua. Sellaisia lahjoja meilläkin on kaapit pullollaan. Minä en jostain syystä voi laittaa niitä kiertoon, vaikka mitä ne siellä kaapissakaan tilaa ovat viemässä. Ehkä täytyy vaan "uskaltaa"...

Mielummin otan vastaan viinipullon (joo, täällä Englannissa kun koko ajan kännätään nääs) tai kukkia, tai vaikka jotain syötävää. Sellaisia lahjoja, jotka eivät jää kaapin pohjalle lojumaan.

11. viiden kärki Vierailija

1. Kotiin kannettuna vuosikerta puuintarsiavinkkejä ranskaksi. En osaa ranskaa enkä harrasta puutöitä. En tänä päivänä tiedä, tuliko eri lehti kuin oli tarkoitus vai eri ihmiselle.

2. Japanista kimono ja semmoiset tossut. Olen kokoa 44, kenkä 41-42 ja tosi leveä. Eihän ne kamppeet mahtuneet viereenkään.

3. Iso kassillinen pilaantuneita kantarelleja, joista antaja kohkasi ainakin kolme vuotta.

4. Koivuhalkoja. Meillä ei ole tulisijaa :)

5. Korusetti + tuoksu. Täytin 25, se setti oli semmoinen Silja Linen lastensetti, jossa muovinen tiara, kaulakoru (oikein medaljonki jossa merenneito...), rannekoru ja vielä semmoinen suklaamunatyyppinen sormuskin. Tuoksu oli merenneidon muotoisessa muovipullossa ja saisi punaiselle hubba buballe. Olen kerran kussut housuuni kun kuvailin lahjaa pikkukännissä kaverilleni.

12. Namu Vierailija

Jaa, en mä kyllä uutta patakinnasta heittäisi roskiin, vaikka siinä olisi mikä firman logo tahansa. Onhan se lahjaksi kyllä vähän kökkö, jos se on niin ilmiselvästi lahjoittajan itse liikelahjaksi saama, mutta kyllä mä silti sen pitäisin, patakintaita menee sen verran nopeeta tahtia piloille, että aina käyttöön menisi kumminkin.

Mua ärsyttää eniten, kun saadaan lahjaksi viinipulloja. Tai jululahjaksi jotain Alkon glögiä. Kumpikaan meillä ei juo viiniä, minä sen takia, että saan siitä päänsäryn, varsinkin punaviinistä, ja mies siksi, että ei yksinkertaisesti tykkää, en kyllä minäkään. Glögi on mun refluksitaudille kauhistus. Ja varsinkin Alkon glögit.

Jos haluaa tuoda jotain Alkon tuotteita, niin konjakki, viski tai joku kaunis likööripullo kelpaisi. Konjakki menee kahvin kanssa, ja viskistä voi aina tehdä Irish Coffeeta. Ja likööri menee aina kaupaksi, kun sitä juodaankin vain pieniä määriä kerrallaan. Ja voihan niistä tehdä pitkiä juomiakin maun mukaan. Mut ei, aina meille joku kiikuttaa mielestään hienon lahjan, PUNAVIINIPULLON!!!! Niitä olen sitten saanut aikojen päästä lorotella viemäriin, ellen ole saanut kiikutetuksi kenellekään toiselle. Joku työkaveri on kyllä ottanut vastaan, kun olen vienyt ja kysynyt kelpaako kenellekään.

13. ylijäämälahjat Vierailija

No joo, voihan sen patakintaan noinkin ajatella. Minusta taas kyseinen mainostavara ei ollut sellainen, mitä omassa keittiössäni olisin halunnut katsella.

Alkoholin antaminen lahjaksi on ongelmallista. Tuttavissani on useampiakin viiniharrastajia, jotka pitävät ruoanvalmistuksesta. Kerran olen vienyt eräälle viiniharrastajalle täydellisen vääränlaista kuohuviiniä... Hän oli ehdottanut tuliaisiksi tietyn hintaluokan kuohuviiniä, mutta yllätys - yllätys, juuri se kyseinen kuohuviini oli hänen mielestään kamalaa. Sen jälkeen olen pyytänyt tarkan toivomuksen, mitä viiniä hän haluaa ja olen saanut toivomuksessa viinin nimen Alkon numeroineen. Hyvä käytäntö.

Nykyisin ihmisillä on tavaraa aivan liikaakin ja monet ovat aika tarkkojakin siitä, mitä kotiinsa haluavat. Tämän vuoksi olen alkanut kyläillessäni kysymään, että mitä voisin tuoda mukanani.

14. Namu Vierailija

Niin joo, tietenkin jos sitä patakinnasta pitää esillä, ja tykkää että se sointuu sisustukseen (minäkin tykkäisin!) mutta mulla on niin pieni keittiö, että en ripustele sinne näkyviin juuri mitään ettei tule sekainen vaikutelma ; patalaput ja -kintaat on kattilakaapissa piilossa.

Ei nyt tarttis mennä patakinnasjaaritteluksi, mutta yks juttu tuli mieleen. Voitin arpajaisissa patakintaan. Sen oli tuonut arvottavaksi yksi vanha mummeli, joka sanoi, että hän sai sen lahjaksi joltain eikä sitten yhtään tykkää tämän näköisistä joten laittoi arvontaan. Ja se oli aivan upea ja laadukas Marimekon patakinnas, tarkistin kaupasta vielä myöhemmin mitä se maksoi, ei ihan halpa. Mutta mummu ei tykännyt. Joten minä sain sen arvan hinnalla eli eurolla.

Joo, noitten viinien suhteen saa varmasti olla tarkkana. Mitä olen viininjuojien ja -harrastajien puheista perille päässyt, niin maut ja arvostukset vaihtelee suuresti. Ja erot voi olla hiuksenhienoja. Muissa alkoholijuomissa ei varmasti olla ihan niin nipon tarkkoja.

Nykyään tosiaan ihmiset haluaa kotonaan olevan vain juuri heidän omanlaisiaan tavaroita, joten sisustusjuttuja on myös tosi vaikea viedä lahjoiksi, jos ei ole aivan varma siitä, että tietää mitä toinen tahtoo. Niissäkin pitää siis olla varovainen. Ehkä parhaita lahjoja on sellaiset, mitkä on ns. kertakäyttöisiä, eli kukkakimput ja leivonnaiset ja sen sellaiset. Kahvipaketissakin voi jo mennä mönkään. No tietysti siinä kukkakimpussakin voi, jotkut ei tykkää vaikka keltaisista kukista tms. Mulle itselleni on ongelmallista ruukkukukat. Otan kyllä vastaan, ei siinä mitään, mutta mulla ei ole mitään paikkaa sellaiselle. Se ainut paikka, missä voi pitää ruukkukukkaa, on jo varattu yhdelle. Joten äiti saa taas täydennystä...

15. ylijäämälahjat Vierailija

Minäkin olen suosinut kukkakimppuja, kun olen tuliaisia miettinyt. Vääränlaisen, vaikkakin ns. parempilaatuisen kahvipaketinkin olen jollekin onnistunut viemään, joten niitäkin osaan jo varoa ;)

16. ateisti myös Vierailija

Tuttua myös tuo raamatullisten lahjojen tai pääsylippujen anto hengellisiin tilauksiin. Käyttämättä jää, joten hei ihan oikeesti: ei tuputusta kiitos.

17. hassuja :) Vierailija

Nämä olivat kyllä huippikset! Etenkin tuo kantarelli.

Itse olen saanut sisareni perheeltä erilaisia riippuvia ulkotulihärdelleitä ja makkaratikut. Minulla ei ole terassia, takkaa eikä partsia, joten työkaveri sai nuo pihaansa kaunistuttamaan ja voi paistaa makkarat tikuilla. Olen yrittänyt sanoa että älä tuo niitä. Eiköhän hän ihmettele kun en niitä ole ripustanut mihinkään.

18. käytäntö Vierailija

Me olemme sopineet kaikkien ystävien kanssa että kun kyläilemme, emme tuo kukaan mitään, emme puolin eikä toisin. Kaikki ovat helpottuneita.

19. Minulle tuli tästä mieleen, että kyseessä olisi vitsilahja. Jollaiset kyllä myös mielestäni ovat turhia. Siis annetaan jotain muka-hauskaa lahjaksi (miehelle vaikkapa bikinit tai juurikin aikuiselle naiselle jotain lasten krääsää), joka on sitten muka hauskaa siinä avatessa mutta roskiinhan se päätyy. Eli vitsilahjatkin ovat aikamoinen huti yleensä...

20. ei kukkia, kiitos! Vierailija

Minä taas en tykkää kukista, olen siitepölyille allerginen (kaikki kukat eivät tosin siitepölyä liiallisesti levittele) enkä yksinkertaisesti edes huomaa kotona olevaa kukkakimppua. En siis osaa arvostaa sitä, mutta en toki ylenkatso jos joku kimpun kanssa tulee.

Paras ratkaisu olisi, ettei yksinkertaisesti tuoda mitään. Ainakin jos sitä on kysytty ja emäntä/päivänsankari sanonut, että ei kiitos mitää tarvita, tervetuloa vain muuten kahville.

Tämäkin ketju osoittaa, että mitään yleispätevää lahjaa ei yksinkertaisesti ole olemassa. Yksi tykkää yhdestä, toinen toisesta, moni ei mistään - muusta kuin sellaisesta tuotteesta ja tavarasta, jonka saa itse valita ja käydä hakemassa mieleisensä/tarpeellisensa.

21. Tikuista Vierailija

Minäkin olen saanut makkaratikut, vaikka en edes syö makkaraa. Samalta ihmiseltä sain otsalampun, että näen saunoa. :((( Rakastan sähkötöntä mökkiäni, jossa käytän kynttilöitä ja öljyvaloja. Minäkö menisin siis nauttimaan ihanista löylyistä lapmppu päässä!

22. Marre Vierailija

Lahjana ei ollut "kamala," mutta täysin väärä: Yksi ihminen toi sukulaiselleni 60-vuotiaslahjaksi koiranpennun.

Noin vaan kysymättä mitään. Eikä tämä sukulaiseni ollut sitten yhtän koiraihmisiä, ei edes kummemmin eläinrakaskaan. Pentu oli vilkas niin kuin pennut on, ja olisi tarvinnut liikkumista ja leikkimistä. Oli kuulemma valmiiksi sisäsiisti, mutta kun ei tämä päivänsankari osannut sen kanssa kuitenkaan oikein menetellä, niin pentu alkoi tehdä tarpeensa uudestaan sisälle, tietenkin.

Täysin järjetöntä ja kamalaa. No onneksi koiralle löytyi sitten uusi koti, mutta paha maku tällaisesta jäi.

23. Miikku Vierailija

Juu, eläinten antaminen lahjaksi pitäisi lailla kieltää. Meidänkin suvussa eno toi täydellisenä yllätyksenä pikkupojalle kissanpennun synttärilahjaksi. Olisittepa nähneet tenavan vanhempien ilmeet! Eivät ole millään tavalla erityisen eläinrakkaita ihmisiä. Poloisen kissan kanssa kävi vielä niin, että sillä ilmeisesti oli epilepsia tms sairaus, ja se sai kamalia kohtauksia. Perhe ei vienyt kissaa edes eläinlääkäriin tutkittavaksi, vaan vei sen lopetettavaksi samoin tein. Ei tainnut loppujen lopuksi olla uudessa perheessä paria kuukautta pidempään.

24. vierailija Vierailija

Sain äitiltä tänä vuonna synttärilahjaksi kuulakärkikynä kynällä tehdyn kortin, yhden ilmapallon ja ruosteisen kaulaketjun, viime vuonna sain käytettyjä Shampoo purkkeja yms, siksi en juhli synttäreitä tai toivo mitään, en ole saanut kunnollista lahjaa sitten täytettyäni 16 ja olen 29. Hyvä että pelkät onnittelut saa

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri