Kameratietäjät! Kumpi parempi Canon Powershot sx20 vai s90?

meillä on canonin s95 ja se on ainakin ihan huippu... tois teräviä kuvia tulee hämärässäkin ja pieni kuitenkin kooltaan... tosta toisesta en osaa sanoo kun ukkeli noita kameroita vertaili enkä muista mikä se canonin toinen oli mihin vertas... niissä suurin ero keskenään oli koko ja se et siinä isommassa sen kuvaruudun sai käännettyä niin et pystys esim suorilta käsiltä kuvaamaan päänsäpäältä kun kääntäs näytön alaspäin...

Canonin sivuilla voi vertailla teknisiä tietoja. Ainakin ensin tuli huomattua että zoom ominasuudet ovat paljon paljon paremmat X20:sessä, mutta esim valovoima taas S90:ssä.

Voisin kuvitella että sisätiloissa kuvaavalle satunnaiselle olisi S90 parempi (myös koon takia) ja enemmän kuvaavalle (ulkona, maisemia, tms) tuo X20

Riippuu ihan tarpeista ja käyttötarkoituksesta. SX20:ssa on todella hyvä zoomi. Mutta itseäni ainakin ärsyttäisi pattereiden kanssa pelaaminen. S90 tai S95 on valovoimaltaan paljon parempi (=parempia kuvia sisätiloissa) ja se kulkee näppärämmin mukana.

Eli kumpia kuvaat enemmän, lintuja ulkona vai lapsia sisällä?

Canonin sivuilla voi vertailla teknisiä tietoja. Ainakin ensin tuli huomattua että zoom ominasuudet ovat paljon paljon paremmat X20:sessä, mutta esim valovoima taas S90:ssä.

Voisin kuvitella että sisätiloissa kuvaavalle satunnaiselle olisi S90 parempi (myös koon takia) ja enemmän kuvaavalle (ulkona, maisemia, tms) tuo X20

Ulkokuvaus kiinnostaisi nyt ja toki ei ole haittaa siitäkään, että saisi videokuvaakin.

[QUOTE="jkl";22637285]Riippuu ihan tarpeista ja käyttötarkoituksesta. SX20:ssa on todella hyvä zoomi. Mutta itseäni ainakin ärsyttäisi pattereiden kanssa pelaaminen. S90 tai S95 on valovoimaltaan paljon parempi (=parempia kuvia sisätiloissa) ja se kulkee näppärämmin mukana.

Eli kumpia kuvaat enemmän, lintuja ulkona vai lapsia sisällä?[/QUOTE]

Sekä että, toisaalta olisi hyvä, että kamera on helppo kuljettaa mukana, toisaalta taas olisi hienoa saada onnistuneita luontokuviakin.

[QUOTE="jkl";22637325]Kameran ostaminen on aina kompromissin etsimistä, kaikkea ei voi saada :-)

S90 tai S95 on kamerana parempi ja kulkee paremmin mukana. Videolaatu erinomainen. Mutta zoomi on onneton, ei sillä paljon oravia kuvata.[/QUOTE]

Onnistuuko kauniin taivaan kuvaus, tai iltahämärän?

Sulla taitaa olla siis X20 ensisijainen vaihtoehto. Kannattaa kokeilla käteen. Vaikka noi ottaa videokuvaa niin häviäähän ne kunnon videokameralle 100-0. Äitini osti jonkun ixuksen, joka otta yllättävän hyvää kuvaa sisätiloissa. Videotakin saa, mutta siitä tulee 80-luvun kotivideot mieleen ja esim päiväkodin joulujuhlssa kuvauksen jälki oli ihan mustaa (hämärä tila). Kuvat olivat ok.

Sulla taitaa olla siis X20 ensisijainen vaihtoehto. Kannattaa kokeilla käteen. Vaikka noi ottaa videokuvaa niin häviäähän ne kunnon videokameralle 100-0. Äitini osti jonkun ixuksen, joka otta yllättävän hyvää kuvaa sisätiloissa. Videotakin saa, mutta siitä tulee 80-luvun kotivideot mieleen ja esim päiväkodin joulujuhlssa kuvauksen jälki oli ihan mustaa (hämärä tila). Kuvat olivat ok.

No sitä ensisijaisesti ajattelin. Mutta nyt alkoi tuo koko mietityttää. Kun kyllähän sen kameran pitää kulkea mukana sitten joka paikassa. Pitänee käydä ihan kaupassa kokeilemassa.

Kyllä S90:lla tai S95:lla saa hyvää HD-tason videokuvaa. Oikeastaan vain vakaaja ja zoomi ovat parempia perusvideokameroissa. Itse kuvanlaatu on tosi hyvä. No, ääni ei tietysti ole yhtä hyvä kuin oikeissa videokameroissa.

[QUOTE="jkl";22637410]Kyllä varmasti, ennemmin peruskuvaajasta loppuu taidot kuin S95:sta ominaisuudet.
Mutta onnistunut maisemakuva vaatii tosiaan jo osaamista ja käsisäätöjen käyttämistä.
Tai hyvää tuuria :-)[/QUOTE]

Mulla on ollut niin kauniita sävyjä pihalla tässä viime iltoina, että mä tulen hulluksi jos en saa niitä kuviin. Mustansininen taivas alhaalla, ylempänä savunharmaata, ja taivasta vasten vihreitä kuusia ja valkoista lunta. Niin kaunista......

[QUOTE="jkl";22637461]Valokuvien suhteen niissä ei juurikaan ole eroa. Optiikka on käytännössä sama.

Ainoa isompi ero tulee videokuvassa, S95 tallentaa HD:ta, S90 ei.[/QUOTE]

Niin mä olin ymmärtävinäni, kun päädyin jonnekin eng.kieliselle sivulle. Eli mulle riittäisi tuo vanhempi versio ihan ok.

Niin mä olin ymmärtävinäni, kun päädyin jonnekin eng.kieliselle sivulle. Eli mulle riittäisi tuo vanhempi versio ihan ok.

Mistä olet muuten hintoja katsellut? Verkkokauppa.com:ssa niiden hintaero on vain kympin? Tosin tuosta vanhemmasta mallista voi löytää hyviä tarjouksia varsinaisista kamerakaupoista.
Muistaakseni S95 on tässä kuussa Stoccalla aika hyvässä tarjouksessa, olisiko ollu 369 tms.

[QUOTE="jkl";22637491]Mistä olet muuten hintoja katsellut? Verkkokauppa.com:ssa niiden hintaero on vain kympin? Tosin tuosta vanhemmasta mallista voi löytää hyviä tarjouksia varsinaisista kamerakaupoista.
Muistaakseni S95 on tässä kuussa Stoccalla aika hyvässä tarjouksessa, olisiko ollu 369 tms.[/QUOTE]

Mä löysin s90 hintaan 299 muistaakseni Rajalasta ja Pixmaniasta jotain samantapaista hintaa, tosin jälkimmäisestä en tilaa. Rajala löytyisi paikan päältäkin.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä