Kampaajan huuliherpes

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja skitsona
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

skitsona

Vieras
Kävin kampaajalla, jolla oli minun mielestä ylähuulessä jälki, että huuliherpes oli ollut vast'ikään. Jäljellä oli ns. ruven pohjan jälki eli rupi oli irronnut, mutta punoiuttava jälki oli vielä jäljellä missä se oli ollut. Kampaaja pyyhkäisi välillä ohimennen huuliaan kädellään ja tietty leikkasi&värjäsi hiuksiani sekä pesi hiukseni. Nyt skitsoilen täällä, että voikohan herpes vielä tuossa vaiheessa tarttua? Ja voiko tarttua hiuspohjaani.... Olen atoopikko ja talvisin hiuspohjani on kuiva ja kutiseva ja voi olla hieman rikkikin jostain kohti. Nyt hieman ahistellen mietin...

[QUOTE="...";29534449]Suurimmalaa osalla ihmisistä tämä virus löytyy, mutta se ei jostain syystä koskaan aktivoidu. Luultavasti olet siis altistunut virukselle jo aiemminkin.[/QUOTE]

Aplla on ehkä HSV-1 pimpassa ja nyt lisäksi kampaajan HSV-2 silmässä. Kolmen viikon päästä selviää.

Voi tarttua milloin vain, mutta tartuttavaisimmillaan on silloin rakkulavaiheessa. En osaa sanoa ap:n tapauksesta millainen riski on, mutta ällöttävää tuo on jokatapauksessa mielestäni kampaajalta ollut. Miten ihmeessä se on niin vaikea olla räpläämättä huulia silloin kun on herpes, etenkin ammateissa, joissa ollaan ihokosketuksessa...? Hyi.

Vaikka yleinen vaiva onkin, niin voisi sitä vähän kuitenkin varoa. Silmään tarttuessaan kun voi johtaa näkökyvyn heikkenemiseen ja raskausaikana saatu primääritartunta voi olla sikiölle vahingollinen, niin ei ole edes kyse mistään pikkujutusta, jos joku sitä välinpitämättömyyttään levittää.

Juu, ei tämä paljon helpottannut :( Helvata! Mitä mun olis pitänyt tehdä, kun mietin siinä, että sanonko vai en. Typerää, mutta en kehdannut sanoa. Nyt täällä sitten valvon ja mietin. Jos se nyt tarttui päähän niin sehän tarttuu sitten koko perheeseen. Miten sitä vois estää enää sen jälkeen?! Arvatkaa miltä nyt tuntuu elää tämän pelon kans. En varmaan koskaan pysty lopettamaan miettimistä, että jos se nyt asustaa mun päänahassa :'(

Kuten joku jo sanoikin niin 90% ihmisillä huuliherpes on jo omasta takaa, mutta harvemmalla se koskaan oireilee. Sinulla siis todennäköisesti on se jo, mutta ei ilmeisesti ole elämääsi haitannut mitenkään. Ja jos nyt jostain syystä sinulla ei sitä olisi ollut ja tuosta sen olisit saanut (se on hyvin epätodennäköistä, sillä herpes ei ollut rakkulavaiheessa, eikä hän koskenut huulillaan suoraan mihinkään haavaumaan vaan koski huuliin kädellään ja sen jälkeen SAATTOI koskea haavaumaan päässäsi. ) niin miksi se automaattisesti päänahastasi tarttuisi perheeseesi? Elä siis huoli turhaan! Huuliherpeksen voit saada vaikka juomalla samasta lasista jonkun kanssa, se on siis hyvin arkipäiväinen asia, etenkin kun et ilmeisesti ole raskaana, jolloin se voisi olla vaaraksi. :)

Tattiini, sukupuolitautien pkl:llä epäiltiin ensin herpestä. Sitten loppujen lopuksi se olikin vain joku streptokokkitulehdus, joka ilmeisesti parturillani oli kurkussa.

No on minulla itsellänikin se joskus huulessa ollut, mutta en todellakaan koskettele silloin huulia. Tai jos olen koskenut niin olen välittömästi pessyt kädet. Ei kai se estä herpestä kun päänahkaani tarttumasta, jos se itselläni on joskus ollut huulessa?!
Ja en todella kestä ajatusta, jos sen nyt päähäni saisin! Enhän pystyis itsekään enää elämään normaalia elämää sen jälkeen. Miten sitä pesis hiuksiaan jne, kun tietäis siellä herpeksen rakkuloivan?! :x
Toisekseen atoopikkona se leviäis helposti mihin vaan, kun iho rikki. Lapsilla myös atopiaa... Aivan tosi ahistavaa! Uni ei taida tänä yönä tulla...

[QUOTE="Jamo";29535002]Tattiini, sukupuolitautien pkl:llä epäiltiin ensin herpestä. Sitten loppujen lopuksi se olikin vain joku streptokokkitulehdus, joka ilmeisesti parturillani oli kurkussa.[/QUOTE]

Ilmeisesti? Jakeletko tattiasi niin tiheään, ettet edes ole varma keneltä saat mitäkin? Ja aapee tuskin ihan tuollaista hoitoa sai kampaajaltaan...

No on minulla itsellänikin se joskus huulessa ollut, mutta en todellakaan koskettele silloin huulia. Tai jos olen koskenut niin olen välittömästi pessyt kädet. Ei kai se estä herpestä kun päänahkaani tarttumasta, jos se itselläni on joskus ollut huulessa?!
Ja en todella kestä ajatusta, jos sen nyt päähäni saisin! Enhän pystyis itsekään enää elämään normaalia elämää sen jälkeen. Miten sitä pesis hiuksiaan jne, kun tietäis siellä herpeksen rakkuloivan?! :x
Toisekseen atoopikkona se leviäis helposti mihin vaan, kun iho rikki. Lapsilla myös atopiaa... Aivan tosi ahistavaa! Uni ei taida tänä yönä tulla...

Jos sulla on samaa virustyyppiä se oma tartunta kuin tämä mahdollisesti uusi altistus (1 tai 2 tyyppi) niin silloin se ilmeisesti antaa jonkin verran vastustuskykyä, ettei tarttuisi...

Itsellä myös huulessa ollut eikä onneksi ole minnekkään levinnyt. Olen tosin hyvin tarkka, en ikinä koske huuliini silloin kun on aktiivisena ja pesen käsiä tosi paljon ym.

Yhteistyössä