Kanille uusi häkki.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Papanakuningaalleni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Papanakuningaalleni

Vieras
Mun kanilla on vanha häkki, joka on pituudeltaan jotai 100cm eli aika pieni siis. Kani on kääpiöluppa. Nyt ajattelin, että säästän rahat kasaan ja ostan herralle uuden häkin. Minkä kokoinen sen pitäs olla? Tietty mahd. iso, mut onko tuo

Essegi Baffy 120 -pieneläinhäkki, 2-kerroksinen - tilaa nyt kätevästi zooplussalta!

tai toi toinen

Lemmikkieläinten ruoat & tarvikkeet | zooplus.fi häkkejä?

Meinaan tulevaisuudessa, kun saan oman asunnon, niin ostaa puputtajalle kaverin. Onko nuo sopivan isoja häkkejä kahdelle kanille?

Kiitos asiallisista vastauksista.

Onko kanille jotain haittaa, jos se ei saa koskaan pellettejä? Meiän kani syö heinää ja joka pv porkkanan. Mitkä pelletit olis hyviä?

Joskus kuulin sellaisen suosituksen koskien minkä tahansa eläimen asumusta, eli tuplaa eläinsuojelulaissa säädetty minimikoko, niin siitä on hyvä lähteä liikkeelle. Liian suurta asumusta ei olekaan :)

Mun mielestä tuo ensimmäisen linkin häkki on liian pieni! Mulla on 3 gerbiiliä lähes tuon kokoisessa asumuksessa (tosin yksikerroksinen), ja voisi olla niilläkin vieläkin isompi.

Sun pitää varautua siihen, että kanit eivät tulekaan toimeen yhteisessä häkissä, vaan tarvitsevat omat, niinkin voi käydä. Meillä käytetään versele-lagan pellettiä (entiseltä nimeltään muistaakseni hobby plus) jota kasvattaja suositteli. Liian rasvaisia pellettejä kannattaa välttää, ettei kani liho ja pellettejä kannattaa antaa rajoitetusti, ettei kani vähennä heinän syöntiä pellettien takia. Heinä on kanin tärkein ruoka ja pitää vatsan kunnossa. Pellettiä ei todellakaan ole pakko antaa.

Miten paljon kani saa olla vapaana? Meillä taitaa olla 120cm pitkä tavallinen 1-kerroksinen häkki, mutta en koe että tarvitaan isompaa, kun kani saa olla asunnossa vapaana.

Alkuperäinen kirjoittaja meilläkin kääpiöluppa;25865429:
Miten paljon kani saa olla vapaana? Meillä taitaa olla 120cm pitkä tavallinen 1-kerroksinen häkki, mutta en koe että tarvitaan isompaa, kun kani saa olla asunnossa vapaana.

Lueskelin netistä justiin, ja huomasin että monet pitää kaneja päiväsaikaan vapaina. Silloinhan ne saa mukavasti liikuntaa, joten tuollainen linkkaamasi häkki kävisi hyvin "yömajasta".

No kani on nyt äitin luona, kun ite asun solussa, johon en saa eläimiä ottaa. Mut mä käyn täällä 3pv viikossa ja sen lisäksi 1-2yötä, jolloin kani saa juosta irti ja aina kun häkki puhistetaan.

Mut äiti ei anna sen juosta irti, kun ei uskalla ottaa kiinni.

Jos kävis sillein, ettei ne tuliskaan toimeen, niin 2kerroksisesta häkistä voi varmaankii erottaa ne häkit. Ja ton nykyinenkii häkki on kunnossa, mut pohja on aika likanen, mut siihen voi sit toinen kani mennä, jos ei saa tosta kaveria. :)

Jyrsijä- ja kanipiireissä liikkuessa näki vaikka minkälaisia virityksiä ja häkkejä elukoilla. Moni kasvattaja suosi itsetekemiä häkkejä eli ostat puutarhaverkkoa ja väkerrät pohjan, niin saat ison ja halvan häkin :) jotkut taas suosi ihme/taikakuutioita

No kani on nyt äitin luona, kun ite asun solussa, johon en saa eläimiä ottaa. Mut mä käyn täällä 3pv viikossa ja sen lisäksi 1-2yötä, jolloin kani saa juosta irti ja aina kun häkki puhistetaan.

Mut äiti ei anna sen juosta irti, kun ei uskalla ottaa kiinni.

Jos kävis sillein, ettei ne tuliskaan toimeen, niin 2kerroksisesta häkistä voi varmaankii erottaa ne häkit. Ja ton nykyinenkii häkki on kunnossa, mut pohja on aika likanen, mut siihen voi sit toinen kani mennä, jos ei saa tosta kaveria. :)

Meillä kani menee itse häkkiin ja oleskelee paljon sielläkin vaikka luukku olisi auki. Voisiko äitisi opetella ottamaan kanin kiinni vaikka laittamalla johonkin laatikkoon tai kuljetuskoppiin porkkanan tmv. herkun, ja kanin voisi siirtää siinä astiassa häkkiin kun se tulee hakemaan herkkua. Äidin ei tarvitsisi ottaa kania syliin :)

Tai onko äitisi kotona huonetta, jossa kani saisi olla aina halutessaan vapaana? Esim. lämmin autotalli tai vierashuone, jossa häkki olisi ja luukku aina auki. Kolmena päivänä häkin siivouksen ajan vapaana juoksentelu ei valitettavasti ole kanille riittävästi.

[QUOTE="vieras";25865598]Meillä kani menee itse häkkiin ja oleskelee paljon sielläkin vaikka luukku olisi auki. Voisiko äitisi opetella ottamaan kanin kiinni vaikka laittamalla johonkin laatikkoon tai kuljetuskoppiin porkkanan tmv. herkun, ja kanin voisi siirtää siinä astiassa häkkiin kun se tulee hakemaan herkkua. Äidin ei tarvitsisi ottaa kania syliin :)

Tai onko äitisi kotona huonetta, jossa kani saisi olla aina halutessaan vapaana? Esim. lämmin autotalli tai vierashuone, jossa häkki olisi ja luukku aina auki. Kolmena päivänä häkin siivouksen ajan vapaana juoksentelu ei valitettavasti ole kanille riittävästi.[/QUOTE]

Se on siskon huoneessa, jossa se voi olla irti. Mut jos se on esim 2tuntia yksinään siellä, niin tekee lattialle papanoita. Mut jos sen kanssa on siellä niin ei tee.

Kyllä se porkkanan avulla sen saakin häkkiin. Ärsyttää vaan, kun aina ku menen pupuni luo tonne huoneeseen, niin raukka kattoo tosi surkeena. Mut pian muuttuu ääni kellossa, kun saa isomman häkin. :)

Yhteistyössä