kanin valeraskaus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja suikku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

suikku

Aktiivinen jäsen
04.06.2007
1 529
0
36
onko jollain kokemusta kanin valeraskaudesta? meillä tulee vähän väliä valeraskaus jolloin viedään vaikka omistajalta housut jalasta että saadaan pesä tehtyä :kieh: miten sen saisi unohtamaan koko "raskauden".. ja mitään mahdollisuutta ei ole että oikeasti olisi raskaana..

Siis noihan on tosi yleisiä ja mun tietääkseni sille ei voi tehdä mitään.Laittaa vaan paljon olkia että ne voi sen pesän tehdä..Meillä ollut useamman kesän pupuja,kun kaverillani on niitä 20.On tullut niitä hoidettua. :D

Mulla kun oli muutama vuosi sitten kani, sille tuli monesti valeraskaus.. johtui luultavasti stressistä..

se oli ensin tehnyt yhteen tyhjään pahvilaatikkoon reiän ja alkoi sitten kuskaan sinne paperisilppua, heinää häkistänsä, kerran löysin oman vaatteen siitä laatikon oven suusta (ei ollut mahtunut siitä reiästä sisään) ja pari kertaa se yritti repiä päiväpeittoa sängystä mukaan.. yks tapa mikä sillä oli myös, et se lirutteli siihen pahvilaatikon ulkopuolelle, vaik sillä oli vessapaikkakin,kait se merkkasi sitä paikkaa.. aluksi en välittänyt siitä, mutta kun se alkoi itsestään repimään karvoja, huolestuin.. pahimmillaan se kerkesi repiä ihan paljaan kohdan kylkeensä.. onneksi meni sit ohi ku aloin rauhoittamaan sitä silittämällä.. kun sit jouduin nakkaamaan sen pahvilaatikon roskiin, koska se oli ihan sisältä revitty, se kani alkoi tekemään pesää häkkiinsä.. monesti otin siltä ne paperisilput, heinät ja karvat pois suusta,ku se oli niitä kuskaamassa sinne pesäänsä..

mulle on sanottu että ei sais antaa tehdä pesää.. se vaan stressaa siitä sit.. ja jos se ei unohda sitä valeraskautta niin eläinlääkäri sano et voi tulla märkäkohtu jota en tosiaan haluis sille.. joten ois hyvä saada se unohtaa vaan se mut miten? tekemistä on aika vaikea keksiä.. hmm.. onneks ei vielä oo repiny karvoja itestää mut viime kerralla kyl repi.. voi voi.. riiviö tulee äkäiseksi ku sille tulee valeraskaus.. oon siitä huolimatta yrittäny sen suusta ottaa kaikkea pois :|

Mulle kasvattaja sano , että jos mahdollista niin teettää yhdet poikaset (jos koti poikasille), niin sen pitäisi auttaa. Meien tytteli ei ole poikasten jälkeen ollut enää valeraskaana, vaikka sitä ennen vähän väliä. Mutta älä teetä poikasia jos et saa niille kotia jostain varmasti!

meillä on tyttö pupu, jolla on nyt valeraskaus... tai en oo ihan varma! Ainakin se nyppii karvoja ja tekee pesää koko ajan. Öisinki se herättää mut neljän aikaan, kuopimalle ja petaamalla! Oisko jollain tietoo mitä sille pitäis tehä???

Poikasten teetto ei oikeastaan ole ratkaisu valeraskauteen. Jos nämä sessiot ovat pitkiä ja stressaavia kanille, suosittelen naaraan leikkauttamista. Nimim. Lähes 10 vuoden kokemus kaneista ja valeraskauksista.

[QUOTE="Jenni.";22311471]Poikasten teetto ei oikeastaan ole ratkaisu valeraskauteen. Jos nämä sessiot ovat pitkiä ja stressaavia kanille, suosittelen naaraan leikkauttamista. Nimim. Lähes 10 vuoden kokemus kaneista ja valeraskauksista.[/QUOTE]

Todellakin: ainoa "hoito" jatkuviin valeraskauksiin on kanin sterilisaatio.

oon kasvattanu kaneja n.4vuotta ja noin vuosi sitten tyttö-pupullani oli valeraskaus , hän hyökkäili kun yritti ottaa syliin ja otti suuhunsa heinää jota vei sitten mökkiinsä , mä ainakin tein niin että vaikka se hyökkäili otin vaan syliin ja silittelin ja pidin aika kauan sylissä, otin heinät pois sen suusta jne. Kyllä se siitä sitte rauhottu

meile eläin lääkäri sanopi, että kanin pitää antaa tehdä pesänsä ja touhotaa , jos sinne menee sotkee pesän tekoa on se kuullemma viellä stresaavampaa ,kun tekee uudestaan pesän jokatapuksessa ja nypii karvojaan, no nyt olen antanut kanin tehdä pesää valeraskaana on
rauhottu kun sai pesän valmiiksi välillä käy siellä pötkötämässä ja tuleepi pois ja laitaa luukun kiinni,mut meijän kani ei ole äkäinen, käytös ei ole muutunnut valeraskauden aikana, vaikka moni mainitsee että äkäsiä ovat. taitaapi olla kani kohtasta tuo käytös ja jos viedään heinät ja karvat suusta suutuupihan siitä itse kukin kun ei saa touhuta on ku rikkos toisen tekemän majan tekiä siit hermostuu, ja eiku uutta sit taas rakentamaan.
antakaapa kanin touhuu, kyll se siit rauhotuu meijän kani ainakin, eikä ole kiukkunen ollut. ja jos toistuvia valeraskauksia niin harkintaan sterilointi.

Mietin että olisiko kanini valeraskaana sillä se kaivaa ihan sikana ja repii itseltä vähän karvoja. Muita viittauksia valeraskauteen sillä ei ole. :S kanini on kyllä aina tökkinyt minua ja tälleen. Pari päivää sitten se tosin kyllä puri housuihini kauheat reiät ... :D

Yhteistyössä