kannattaako auton hankinta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti + lapsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti + lapsi

Vieras
Tällä hetkellä olen autoton ja haaveissa on ensimmäisen oman auton osto. Ajokortti on. Tämä autokuume tulee lähes joka vuosi kesän lähestyessä. Olen alkanut kuitenkin järkeilemään, onko auton hankinta kannattavaa? olisiko järkevämpi olla sijoittamatta siihen? Olen ajatellut autoa hintaluokasta 5000-6000euroa, joutuisin ottamaan siihen lainan.

Työmatkat minulla on sen verran lyhyet (n.3km suuntaansa), että ne kuljen pyörällä kesäisin ja talvisin bussilla töihin ja kotia juosten/kävellen. Kauppaankaan ei ole pitkästi, käymme kaupassa kävellen/pyörällä, mutta tässä se ongelma on että siellä kaupassa tulee käytyä useita kertoja viikossa kun kerralla ei jaksa kantaa koko viikon ruokaostoksia. Isompiin marketteihin on sen verran matkaa ettei siellä tule niin monesti käytyä.
Lisäksi menoreikänä on matkustaminen taksilla juna-asemalle ja junalla mummulaan /sukulaisten luo. Tällä hetkellä junareissuun menee n.130e, mutta vajaan puolen vuoden päästä hinta nousee kun lapsesta alkaa menemään hinta eli silloin edestakaisen reissun hinta on tämänhetken hinnoilla n. 200e. Käymme sukulaisten luona n. 1kerran kuukaudessa. Tosin poikkeuksia mahtuu mukaan, niinkuin nyttenkin olimme kahtena viikonloppuna perätysten (sattui juhlia olemaan molempina viikonloppuina), joten matkoihin meni reippaasti rahaa.

Toki autosta on menoa, ensinnäkin auton osto, huollot, bensa ym. En tiedä kumpi olisi kannattavampaa jatkaa autottomana vai ostaa se auto?? Kun olisi auto, niin sitten pääsisi mm. kesälomalla käymään vähän jossain ja sais lähteä reissuun oman aikataulun mukaan.

No ei varmasti taloudellisesti kannata, mutta jos sinulla on säästöjä sen auton hinnan verran ja koet elämäsi helpottuvan auton myötä sen verran, että olet valmis nuo säästöt uhraamaan, niin siitä vaan. Lainalla auton hankkiminen on järjenköyhyyttä.

Ei kai auton hankinnassa oo taloudellisesti koskaan mitään järkeä. Mutta mä vihaan olla vallan julkisten varassa ja maksan sit ihan perkeleellisesti siitä mukavuudesta että on auto alla.

ei kannata, jos vaan ilmankin pärjää. paitsi jos taloudellinen tilanne on siinä kunnossa, että voi itselleen moisen ylellisyyden suoda.

mä haluaisin luopua meidän autosta, mutta mies ei suostu.

ps. meillä hävisi auton ovesta ulkopuolelta sellainen lista, ja nyt sen listan kiinnitysrei'istä menee vesi sisään. Uusi lista: 150 e.

Kyllä mä sinuna hankkisin sen auton. Maksathan sä sillä junareissun hinnalla jo osan kuukausilyhennyksestä ja jos muuten niitä kilometrejä ei kauheasti tule, niin polttoaine kulutkin lienee siedettävät. Ja ei ne auton kulut nyt niin järjettömiä ole kun annetaan ymmärtää, kunhan ostaa sellaisen perusvarman ns. kansanmallin, jonka mahd. korjaus- ja varaosakulut on siedettäviä, auto todettu luotettavaksi yms. Mitään tuontiautoa ei kannata kattella edes.

Rahallisesti ajatellen ei kannata, jos ilmankin pärjää. Auton hankintahinnan lisäksi tulevat vuosittaiset huollot ja vakuutusmaksut sekä tietenkin polttoaine, jonka hinta on noussut pilviin. Mutta kaikkea ei tietenkään voi koskaan mitata pelkässä rahassa, jos niin ajattelisi niin vaimoni ei olisi ikinä menyt lentolupakirjakurssille enkä minä olisi ikinä ostanut moottoripyörää. Kummastakin on vain kuluja eikä moottoripyörälle ole Suomen oloissa käyttöä kuin muutamaksi kuukaudeksi vuodessa.

aijaa mulla oli käsitys että 6-vuotiaasta lähtien lapsesta peritään junassa lipun hinta tai siis puolet siitä. No ehkä se auto olisi tosiaan enemmän sellainen mukavuus, pääsisi sinne minne haluaa ja mihin aikaan itse haluaa/on valmis lähtemään. Ärsyttää aina kun ollaan menossa mummulaan se ku pitää kerjätä aina joku tuttu hakeen rautsikalta (mummulla ei autoa) kun sieltä ei mene busseja (toki takseja varmaan menee mut tulis sellasella niin pitkä matka n.70km/suunta matkustaminen aika kalliiksi). Ei mulla säästössä tosiaan autoon oo rahoja, joten pakko olisi ottaa lainaa.

Pakollinen liikennevakuutus (ei bonuksia) ~ 400 - 600e / vuosi
Osakasko ~ 100 - 300e / vuosi (täyskasko tuplat). Kannattaa olla kyllä mielestäni tuonkin hintaluokan autolla edes osakasko.
Katsastus 60-100e/vuosi
Käyttömaksu 80 - 200e/vuosi
-- Pakolliset menot 640 - 1200e/vuosi

Korjaukset 0-2000e/vuosi
Renkaat ~ 100e/vuosi
Renkaiden vaihto ~50e/vuosi
Pääomakulut (=arvon tippuminen) tuon hintaluokan autossa ~ 500e/vuosi

Kun kerran auto ei ole pakollinen, niin ei, ei todellakaan kannata ostaa omaa! Auton saa yleensä vuokrattua viikonlopuksi 100 eurolla, harkitse sitä junamatkustamisen vaihtoehtona. Taksilla voi sitten kulkea muut "pakolliset" matkat ja silti tulee halvemmaksi kuin oma.

Perhelippu on toimiva.

Perhelipulla perheet matkustavat edullisesti junassa.

•Perhelipulla matkustaa yksi 6-16-vuotias lapsi maksutta istumapaikalla jo yhden aikuisen kanssa.

•Aikuisella tulee tuolloin olla täyden hinnan maksava junalippu.

•Alennuksen saaminen edellyttää matkustamista lapsen kanssa.

Täällä ei ole tollasia vuokra-autoa systeemejä tai jos nyt tarkkoja ollaan niin ilmeisesti lentokentällä on (meiltä sinne matkaa ainakin 40-50kilsaa), auton vuokra 40e/vrk ja yleensä ollaan useamman päivän reissussa (yleensä tyyliin to-su) ja sunnuntaisin ei noilletoi auton avaimien palautus käy. En ainakaan muuta googlettamalla löytänyt kun toissa viikolla asiaa tutkin.
Tiedän sen että vaikka meillä oli auto, niin ei niitä kilometrejä hirveesti kertyisi, sillä lähinnä se olisi että päästäs noita pitempiä matkoja ajamaa ja käymään tyyliin kerran viikossa isommassa kaupassa ruokaostoksilla. Työmatkat kyllä kulkisin kesäisin ja ei-liukkaiden aikaan kyllä pyörällä.

Viikonlopuksi auton vuokraaminen on halvempaa kuin päivät * päiväveloitus. Joka autovuokraamolla on palautusluukku johon avaimet voi palauttaa vaikkei toimisto olisikaan auki.

Autolla ne kilometrit eivät ole kalliita, ylläpito on. Katsopa laskelmani yläpuolelta: pelkkä auton omistaminen maksaa 50-100e/kk. Huollot ja pääomakulut tekevät toisen samanlaisen päälle. Pelkästään siitä että auto seisoo pihalla maksat siis 100-200e/kk. Päälle tulevat bensakulut. Sinulle tulee halvemmaksi kulkea kerran viikossa taksilla kauppaan, ja kerran kuussa junalla (tai vuokra-autolla jos se olisi mahdollista) reissaaminen. Enintään hinta menee suunnilleen samaa, mutta ilman autoa vältät sen stressin ja huolen huoltokuluista yms mitä auton omistamisesta tulee...

Tottahan toki auton omistaminen kannattaa, ainakin valtiolle, joka kerää autoilusta veroja 7.000.000.000 euroa ja palauttaa takaisin miljardin. Hyvinvointiyhteiskuntamme kaatuis jos ei olisi autoilijoita!

Rahallisesti ei, muuten ehdottomasti. En enään ikinä palaa siihen bussipysäkeillä seisoskeluun ja ties minkä pulsujen kanssa bussissa istumiseen, ellei oo pakko. Eikä tartte paljon miettiä että mihin kauppaan menis, voi mennä just sinne ku haluaa ja ex-tempore.

Meillä on auto juuri ap:n kuvailemana ylellisyystarvikkeena. Töihin kuljemme julkisilla, kauppa on ihan lähellä ja sukulaisia ei kaukana asu. Ihanaa autossa on se, että säällä kuin säällä voimme lähteä minne haluamme, kyläilyreissut ovat helpompia ja kesäisin tulee mentyä paikkoihin, joihin ei muuten menisi. Vapaus siis miellyttää, mutta voi jessus sitä rahanmenoa! Käytetyssä autossamme ei ole edes ollut isoja vikoja, mutta vuodessa on parin-kolmensadan korjauksia silti ollut muutama liikaa. 700 euron autoverokaan ei mieltä lämmitä ja käytännössä auto on vienyt ison osan hätävararahastostamme. Sitten ei haittaa, kun tienaajia on kaksi, mutta kotiäitinä ollessani noikin summat tuntuu. Pidetään varmaan autoa niin kauan, kun lapsia pitää kuskata, mutta sen jälkeen voisin hyvin tyytyä pelkkään vuokra-autoon.

Yhteistyössä